Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Barvaux

Barvaux

25-02-2015 om 10:19

Hoe onze kinderen aan het roken worden gebracht


Kaaskopje

Kaaskopje

26-02-2015 om 23:41

Barvaux

Waarom zijn nog maar 50% van de schoolpleinen rookvrij (was jij met 12 gestart als je niet kón roken op het schoolplein?)?
Waarom is alcohol op straat en bij je hebben wel verboden onder de 18 en rookwaar niet?

Schoolpleinen zijn vaak wel rookvrij maar de directe omgeving niet. Dus twee meter vanaf waar je niet mag, kun je alsnog gaan roken. Reclame had niet zoveel invloed op mijn rookgedrag, wel de jongens en meisjes waar ik bij ging staan búiten het schoolplein. Ik was een watje en toch lukte het mij om mij niet aan de regels te houden.

Conclusie is dat het schoolplein niet alleen rookvrij moet zijn, voor de directe omgeving moet dat ook nagestreefd worden. Bij de plaatselijke MBO staan ze allemaal bij de ingang te paffen. Het is een armetierig gezicht. Ik begrijp echt niet dat de school dit toestaat. Bij een kantoor in de buurt staan werknemers buiten te roken. Ik begrijp dat niet. Ik vind het 'ordinair' en niet bepaald een visitekaartje van zo'n school of kantoor. Van mij mag er veel meer de nadruk gelegd worden op dat roken in álle opzichten een ongewenst fenomeen is binnen onze maatschappij. Niet alleen vanwege de kapotgerookte longen van de roker zelf, maar ook vanwege de overlast voor andere mensen.

Ely

Ely

27-02-2015 om 00:30

Weleens bij het AvL geweest?

Rookpalen voor de deur en allemaal paffende mensen, sommigen overduidelijk ziek, wanhopig hijsend aan de stinkstok. In en intriest vind ik het. Maar vooral voor al die andere mensen die wel proberen gezond te leven en zich door de smerige walm naar binnen moeten werken. Ze zijn aan het verbouwen, ik hoop echt dat dit veranderd.

bieb63

bieb63

27-02-2015 om 14:45

Ginny

Dat klopt. Dat is ook wel eens lastig van geschreven tekst.

bieb63

bieb63

27-02-2015 om 14:45

Ginny

Dat klopt. Dat is ook wel eens lastig van geschreven tekst.

Katniss

Katniss

27-02-2015 om 16:56

Och ja

Een tevreden roker is geen onruststoker. Bij ons op het werk in de rooktuin is het altijd heel gezellig. En ja, het is natuurlijk heel ongezond maar om rokers nu als het uitschot van de maatschappij te behandelen.
Neemt niet weg dat ik ook vind dat scholen rookvrij moeten zijn, en ik me ook stoor aan rokende moeders bij het schoolhek.

Wat me niet altijd prettig voor clienten lijkt...

De rokers in de zorg die na hun pauze (uiteraard) weer aan het werk gaan. Ik denk niet dat ze beseffen hoezeer de lucht blijft hangen. Misschien eerst de rokers onder de cliënten verzorgen?

Ely

Ely

27-02-2015 om 20:39

Uitschot?

Waar staat dan dat rokers als uitschot behandeld zouden moeten worden? Ervoor zorgen dat je anderen geen overlast geeft vind ik iets anders dan als uitschot behandeld worden. En ja, ik vind het zuur dat je bij de ingang van het Nederlands Kanker Instituut door een rookwalm naar binnen moet. Is dat gek?

Moni

Moni

27-02-2015 om 20:55

Ik heb een collega die rookt

Als hij terugkomt in onze gemeenschappelijke kantoorruimte, dan stinkt het gelijk. Ik vind dat vies. Ik proef de rook in mijn mond.
Kan ik hem daarop aanspreken of moet ik blij zijn dat hij niet binnen onze ruimte mag roken.

tja

onze buren roken bij hun achterdeur. De rook kringelt zo ons slaapkamerraam binnen (staat altijd open). Dat is al jaren zo, één sigaretje voordat ze naar bed gaan.

Ik laat het maar zo.

Barvaux

Barvaux

28-02-2015 om 00:12

Kaaskopje

Op de school van mijn jongste mag dus niet gerookt worden tot een bepaalde leeftijd en daarboven alleen met toestemming van de ouders. Men krijgt dan een pasje van school. De rest moet OP het schoolplein blijven, daar wordt streng op gelet omdat ze meteen gebeld worden door bewoners uit de buurt als ze daar gaan staan.

Het is eigenlijk heel erg simpel maar verbieden op schoolpleinen en zorgen dat ze niet om de hoek gaan staan is echt dé stap in het voorkómen dat men begint met roken. Jij begon ook op het schoolplein. Men roept dan dat ze dan wel 's avonds roken of bij de sportclub maar dat is toch weer een andere groep dan de groep die je overdag ziet en zoals ik al zei: elke sigaret die niet gerookt wordt is er één en daarom dus niet roken op het schoolplein.

Ik snap alleen nog steeds niet waarom je onder de 18 geen rookwaar mag kopen en geen alcohol mag kopen maar dat je wel mag roken in het openbaar maar geen alcohol bij je mag hebben in het openbaar, laat staan drinken.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-02-2015 om 11:40

Barvaux

Jij begon ook op het schoolplein.===

Nee, ernaast. Als brugklasser mocht je niet van het schoolplein. Dat mochten in principe alleen de examenklassen. Maar ja... waar een wil is is een weg En dat is nog steeds zo. Leraren zijn ook maar mensen, dus hebben niet overál ogen. Tot schooltijd heeft een school ook geen zeggenschap over een leerling en na schooltijd ook niet. De invloed van school is dus beperkt tot de schooluren.

Charis

Charis

28-02-2015 om 15:37

Alles is meegenomen

Kinderen brengen aardig wat tijd door op school. Die tijd dat je daar niet mag roken is dan toch maar meegenomen. Idd verbieden op het schoolplein, lijkt me geen erg ingewikkelde maatregel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.