Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

51

51

22-12-2020 om 15:59

Hoe verloopt overgang? of ... zwanger... nee toch...

Hallo allen.

Ik denk dat jullie allemaal zeggen; dit is bij iedereen anders.. nu vraagje.
heb niet echt heel veel klachtjes, soms denk ik wel warmtevlaagjes.

er zaten 23, 28, 28 dagen tussen laatste menstruaties (rest heb ik niet) volgens mij keer eerder al wat langer, nu 41 dagen...
tussendoor gevreën (schrijf je dat zo)..8 dgn na begin van menstruatie, dus vlak na over, met gesteriliseerde (nieuwe) man, niet echt 'het' helemaal gedaan wel eventjes geprobeerd uhhh. .. hij was te zenuwachtig.
pf. kan ik nog duidelijker zijn.

maak me toch heeeel klein beetje zorgen. of is dat echt onzin..


Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-12-2020 om 16:14

Meten is weten

Bij mij (48) is het ook wel eens wat onregelmatig. De eerste keren dat ik over tijd was, heb ik nog wel een test gedaan maar het wordt inmiddels heel onwaarschijnlijk. Aan de andere kant, een test kan weinig kwaad. Maar als je, zoals in jouw geval, niet eens seks hebt gehad, hoef je echt niet te testen. Je bent niet zwanger.

Hilde

Hilde

22-12-2020 om 16:18

gesteriliseerd

Hij is gesteriliseerd he?
Ik weet niet hoe oud je bent, maar een arts heeft toen ik 53 was tegen mij gezegd dat hij niet kon garanderen dat ik niet meer zwanger zou kunnen raken, hoe klein de kans ook is (ik menstrueerde toen onregelmatig).
Dus had nieuwe vriend zich laten steriliseren.
Wil je echt worden gerustgesteld, dan zou ik een zwangerschapstest doen. Heb ik toen ook gedaan. Vlak vóór de sterilisatie van vriend.

51

51

22-12-2020 om 16:20

ja, 51 dus.
tja, er zijn denk ik wel vaker mensen (zonder sex) zwanger geraakt...
en ster. was al jaren terug.. intussen wel 'bewezen' geen kinderen maarja..
hahaha. you never know. stom he.kans ik volgens mij echt zo 0.00 zoveel procent en toch maak je je zorgen.
nou. wellicht testje kopen. kost ook niet zo veel.
haha. wordt vervolgd.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

22-12-2020 om 16:42

Oh ja

Ik geloof best dat ik nog minstens vijf kinderen kan krijgen, maar ik heb een spiraaltje dus als ik over tijd ben is de kans 99,9% dat het gewoon door de leeftijd komt. En anders zien we dat 9 maanden later wel weer

Stickertje

Stickertje

22-12-2020 om 16:51

Waarschijnlijk gewoon de overgang

Bij mij werd het menstruatie patroon vanaf ongeveer 48 jaar wat onregelmatiger. Waar eerst 24 tot 32 dagen normaal was (heb nooit de pil geslikt ivm chronische aandoening met medicatie waarbij de pil niet werkt) kwam er steeds meer dagen tussen te zitten. 36 dagen, 43 dagen en toen ineens maar 17. Weer een aantal cycli tussen de ruim 30 tot 45 dagen en toen ineens 290 dagen. Toen weer 3x een soort van cyclus en toen nooit meer. Mijn laatste menstruatie ligt 30 maanden achter mij.
Persoonlijk heb ik nooit gedacht dat ik zwanger zou kunnen zijn. Steeds testen zou ik nooit doen, zeker gezien het feit dat je partner gesteriliseerd is. Ik zou het even afwachten. 51 is echt geen testen leeftijd om in de overgang te zijn.
Mijn advies had er anders uitgezien als je pas 31 jaar was.

51

51

22-12-2020 om 17:28

hm.

ja. ben al wel vaker onregelmatig geweest hoor.
puntje is natuurlijk dat hij totaal niet is klaargekomen. dus maakt de kans nog nog kleiner.. maar ja. blijft twijfelen. en 51 ik wil ABSOLUUT geen kind meer.
punt ook dat ik altijd zo weinig merk van aankomende menstruatie.
iets meer zin in eten..

Tijgeroog

Tijgeroog

22-12-2020 om 17:54

Maar

Als je twijfelt doe je toch gewoon een test?

Hilde

Hilde

22-12-2020 om 18:34

Test

Doe nou maar gewoon een test, dan is het meteen duidelijk.
Hier wordt niemand wijzer van.

40er

40er

22-12-2020 om 18:35

Denken

Hoe meer je erover gaat denken, hoe langer het duurt... Echt. Ga een test doen, die is negatief en 10 minuten later ben je ongesteld.... Tenminste, dat is mijn ervaring

Tijgeroog

Tijgeroog

22-12-2020 om 19:22

40er

"Ga een test doen, die is negatief en 10 minuten later ben je ongesteld...."

Ja, zo waar!

51

51

22-12-2020 om 20:16

hihii

oke dan. morgen kopen.
met mondkapje.
scheelt weer herkenning (schaam me niet hoor, grapje)

hahahahahah

Tango

Tango

23-12-2020 om 14:54

Even OT

Of dat uitmaakt dat mondkapje weet ik niet hoor. En anders zeg je toch dat het voor je dochter, vriendin o.i.d. is.
Dochter hier vertelde toevallig nog een hilarisch verhaal over een zwangerschapstest. Haar vriendin had er eentje nodig maar durfde zelf niet te halen, want ze kende zoveel mensen bij die drogist. Dochter durfde wel. Trof ze prompt een bekende achter de kassa. Ze vroeg de prijs en diegene wist het niet en ging nog door de winkel roepen ook, zo van: wat kost deze zwangerschapstest. Dochter schaamde zich inmiddels rot natuurlijk....
Dus ook dat kan je nog overkomen. Hopelijk niet. Succes!

Paasei

Paasei

23-12-2020 om 17:01

Kerstverhaal

Ach.. Maria werd ook onbevlekt zwanger..

Maar serieus.. 51.. en je denkt dat je mogelijk zwanger bent..?? De kans dat er ergens nog een serieus eitje rond springt in je baarmoeder is wel zo ongelofelijk klein.. wist je dat je ook ongesteld kunt zijn zonder eisprong? Geplukt van internet:

'Eén van de functies van oestrogeen is dat het de eisprong stimuleert. In samenwerking met het andere vrouwelijke geslachtshormoon (progesteron) zorgt het er ook voor dat het baarmoederslijmvlies zich verdikt, zodat er een bevruchte eicel kan innestelen. Soms is de hoeveelheid oestrogeen nét niet genoeg om een eisprong te bewerkstelligen.

Als de oestrogeenproductie daalt voordat het tot een eisprong komt, wordt het afgestoten. Of er nu wel of geen eisprong was. Als er geen eisprong is, wordt ook geen progesteron aangemaakt. Je lijf krijgt dan domweg geen seintje dat de juiste dikte is bereikt. Het baarmoederslijmvlies blijft zich opbouwen en wordt te dik om nog vast te houden. Ook een tekort aan progesteron kan dus onbedoeld hevig vaginaal bloedverlies tot gevolg hebben.'

En laat die oestrogeenproductie nu als een gek dalen als je in de overgang komt.
Het feit dat je nog menstrueert wil dus helemaal niet zeggen dat zwangerschap nog mogelijk is.

Ook even OT: ik ben zelf geboren in de tijd dat anticonceptie nog uit den boze was in goed katholieke gezinnen. Als 'nakomertje'; mijn moeder was bijna 40. Ik was weliswaar welkom, maar niet de bedoeling.. Toen zei de huisarts tegen mijn moeder 'als er nu nog eentje komt, dan mag je die aan mij geven'. Met andere woorden; zo klein is de kans op zwangerschap na je 40ste (zeker met een beetje opletten). Ik ben de jongste gebleven.

51

51

24-12-2020 om 18:50

test pff

nou ja, 2 testen gekocht (in 1 doosje)
wat nu.. doet ie het niet goed hahahaha.
(controle streepje komt niet).
nou. vanavond nogmaals. en dan maar stokje in een bakje zetten..

51

51

24-12-2020 om 21:27

negatief

hahaha nou ja verwachtte ik wel hoor.
pff. rot om steeds 'te wachten', want je voelt je wel opgeblazen en zo.
bah.
stomme overgang..

40er

40er

25-12-2020 om 08:07

Gelukkig!

Fijn dat het negatief is!!

Watervrouw

Watervrouw

25-12-2020 om 10:01

Serieus eitje

Ik lach me rot over het rondspringende serieuze eitje (#14) van paasei!

Maar goed dat je de test hebt gedaan, zal een opluchting zijn.

Triva

Triva

25-12-2020 om 10:20

sorry hoor

maar serieus, je laat je hierdoor gek maken? Waarom? En als je dat al doet haal je toch meteen een morningafterpil?

Denk gewoon eens na en je ziet dat je helemaal niet zwanger kan zijn. Had een hoop gestress gescheeld. Leuk ook voor je nieuwe partner om zo te beginnen.

Vicky

Vicky

25-12-2020 om 10:41

Triva

Waarom maak jij je hier zo druk om?

Vicky

Vicky

25-12-2020 om 10:41

Oprechte vraag!

Stickertje

Stickertje

25-12-2020 om 11:08

Soms denk ik ook wel eens

Hé daar is er weer een die onder een steen geleefd heeft. Geen biologie gehad op school, geen moeder die duidelijk opvliegers had, geen vriendinnen die in deze fase verkeren en dan hier op het forum zulke vragen stellen.
Ik denk altijd dat iedere vrouw weet dat ze een keer in de overgang komt. De en wat eerder dan de ander maar dat het komt is zeker.
Ik heb nooit en test gedaan. Op een bepaalde leeftijd komt er meer tijd tussen de menstruaties dus dan weer je dat de overgang begint.

Nog een tip voor to: zet zo'n periodtracker app op je telefoon dat geeft inzicht in de veranderingen.

Jasmijn

Jasmijn

25-12-2020 om 11:09

je gek maken....

Ik heb zo'n brein, ik maak me om de kleinste (vaak onlogische) dingen gek, vaak achteraf kan ik het zelf ook pas nuchter bekijken, en ik heb uiteraard vooral mezelf hiermee.
Het is voor een ander niet te begrijpen en opmerkingen 'waar maak je je druk om' helpen averechts, dan vertel ik aan zo'n persoon gewoon niet meer waar ik me druk om maak, maar hou het voor mezelf.
Wat beter helpt zijn wel de meeste opmerkingen hier, dus toch een test doen, dan sluit je dingen meteen uit, of alle logische feiten op een rij zetten, maar mijn brein vist er precies de mazen uit waardoor het (bijv. in dit geval) toch mis zou zijn.
Normaals, heel irritant en vooral voor mezelf.
Ik herhaal heel vaak in mijn hoofd 'de mens lijdt het meest door het lijden wat hij vreest'

Vicky

Vicky

25-12-2020 om 11:28

Stickertje

'Hé daar is er weer een die onder een steen geleefd heeft. Geen biologie gehad op school, geen moeder die duidelijk opvliegers had, geen vriendinnen die in deze fase verkeren en dan hier op het forum zulke vragen stellen.'

Ik heb wel biologie gehad op school, maar daar zat de overgang echt niet bij. En voor de rest ... geen moeder meer (die heeft de overgang nooit 'bereikt'), geen contact met tantes, geen vriendinnen in deze fase. Wel collega's, vermoed ik, maar daar wordt niet over gepraat in een werkomgeving met overwegend mannen. Logisch toch dat je dat dan hier navraagt? Wat is daar mis mee? En waarom zou dat anders zijn dan alle andere vragen die hier gesteld worden? Over vragen over zindelijkheid, nachtmerries, pubertijd, relatieproblemen, verjaardagkadootjes en vakantiebestemmingen zou je toch precies hetzelfde kunnen zeggen?

Hilde

Hilde

25-12-2020 om 11:38

50+

Voor mij was anti-conceptie bjj een relatie die rond mijn 50e begon een serieus onderwerp, nieuwe vriend heeft zich toen zelfs nog laten steriliseren. Artsen raden dat zelfs aan.
Onder welke steen leef je als je vanaf je 20e samenleeft met dezelfde man en vanzelfsprekend al lang voor de overgang je maatregelen hebt genomen?
Er worden ergere vragen gesteld hoor, hier op dit forum.

Hilde

Hilde

25-12-2020 om 11:43

veilig

Nog een reden waarom je wel degelijk "iets" moet gebruiken na je 50e. Over steen gesporoken

https://www.gezondheidsnet.nl/seks-en-soas/aantal-50-plussers-met-soa-verdubbeld

Triva

Triva

25-12-2020 om 12:23

Serieus

Hij is niet klaargekomen, gesteriliseerd en je bent 51.... als je je hierdoor gek laat maken maak je je gek om van alles. Slecht voor je hart.

Vicky

Vicky

25-12-2020 om 13:05

Triva

Maar dan nog: waarom maak jij je er zo druk om?

Hilde

Hilde

25-12-2020 om 13:14

Rustig aan Trivia

Adem in adem uit.
Het is geen misdaad.

Wennen aan een lichaam dat anders werkt

Zelfs als je op de hoogte bent hoe het één en ander werkt, kan je verontrust zijn hoe het uitpakt. Ik weet nog goed mijn ontsteltenis toen ik voor het eerst ongesteld was, dat ik dacht, ik wist dat zoiets mij te wachten stond, maar zo erg had ik niet verwacht. En dat gold ook voor de eerste opvlieger.

Vicky

Vicky

25-12-2020 om 14:06

Overgang

Hier ongeveer hetzelfde. Wat ik vooral verwarrend vind, is dat ik regelmatig het gevoel heb dat ik ongesteld moet worden, zonder dat er iets komt. Dagje kribbig, dag daarna rugpijn, wat puistjes, vage buikpijn. En dan ... helemaal niets.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.