Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hoe vinden jullie de tijd, energie en vooral discipline om te sporten?

Ik moet meer gaan sporten , omdat ik door de dag heen veel te weinig beweeg (zittend werk, dicht bij huis etc.). Ik heb geen puf 's avonds om nog wat te doen, als de kleintjes in bed liggen ben ik blij dat ik kan internetten/tv kijken en verder niks hoef.

Vroeger deed ik 1 keer per week aan yoga maar zelfs dat hield ik niet meer vol met de baby's. Maar het gebrek aan beweging/sport breekt me nu echt op qua gezondheid. Overdag sporten lukt niet goed door ofwel werk (32 uur) ofwel kleine kinderen die nog niet naar school gaan.
Het enige wat ik doe is op mijn thuisdag en in het weekend wandelen/fietsen met de kinderen (nooit heel lang) en dat is niet genoeg.

Komt de zin/tijd/discipline wel weer en zijn dit gewoon de tropenjaren? Hoe doen anderen dat? Tips en tricks?

Bedankt Viridantia


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Verder weg werken

Ik werk vier dagen per week en dat is een half uur fietsen enkele reis. Dus ik hoef van mezelf niet te sporten

Je kan in de zomermaanden bijvoorbeeld twee keer per week als je de kinderen in bed hebt een fiets- of wandeltochtje maken. Een uurtje ofzo, dat lijkt me wel te doen. En als je daar nu mee begint dan ben je eraan gewend tegen de tijd dat het vroeg donker wordt, misschien hou je het er dan in.

Je kan iets zoeken wat je heel leuk vindt - maar kennelijk is dat er niet anders deed je dat al - je kan iets zoeken dat heel dichtbij is (je woont in Amsterdam toch? Dan kan een sportschool nooit ver weg zijn) of je kan gaan sporten met vrienden/vriendinnen. Dat laatste werkt goed, als je twee keer niet geweest bent gaan ze bellen of het wel goed gaat namelijk.

Wat je ook kan proberen is met je man (die heb je toch dacht ik?) af te spreken dat je een avond per week direct uit het werk naar de sportschool gaat en daardoor later thuis bent. Dan heb je het achter de kiezen en kan je na het eten en kinderen naar bed brengen op de bank ploffen. Na dat ploffen kom je namelijk niet meer overeind, is ook mijn ervaring.

Groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

25-08-2011 om 22:23

Lunchpauze etc.

Gebruik de lunchpauze voor een wandeling, fiets naar het werk toe. Doe in het pand zoveel mogelijk lopend/gebruik de trap. Gebruik de telefoon niet voor interne belletjes maar loop langs (ook beter voor de contacten).
Ga met de kinderen naar de speeltuin en doe zelf ook mee met voetballen en in het klimrek hangen. Of ga met ze naar de peutergym, bij ons moest je als ouder zelf meedoen. Er zijn ook sportscholen/aerobicsclubjes met kinderopvang.

Guinevere

Guinevere

25-08-2011 om 22:25

Ps discipline

PS: wat discipline is weet ik niet, maar het helpt wel om een vaste lunchwandelafspraak te maken met een collega.

Biene M.

Biene M.

25-08-2011 om 22:36

Samen sporten

Zullen we elke week een keer afspreken om een uur of 20.00 in het Zuiderbad of De Mirandabad? Ik kan ook wel een stok achter de deur gebruiken.

Mamvantwee

Mamvantwee

25-08-2011 om 22:44

Maar het zijn ook tropenjaren

Als sporten in deze drukke tijd met kleine kinderen en een baan alleen maar een extra taak is op de lange lijst, dan kun je het ook bijna niet volhouden. Ik neem aan dat je op de dagen dat je thuis bent, niet stilzit met twee kleintjes? Ik moet vaak terugdenken aan een invalhuisarts: 'ach, wij moeders krijgen vanzelf al aardig wat beweging!'

Ik ben pas weer gaan sporten toen de kinderen op school zaten. Een keer per week 's avonds. Toen was ik pas weer een beetje meer uitgerust , tot die tijd was het overleven.

Ik zou het ook zoeken in de dagelijkse dingen: loop naar de winkel, neem vaker de trap (ook in huis, al breng je de opgevouwen was expres in kleine porties naar boven), ga wandelen in je lunchpauze. En verder niet teveel piekeren.

Groet, Mamvantwee

marie

marie

26-08-2011 om 00:21

Toen niet

Hallo
Waarom zoek je niet een sportschool met kinderopvang, zodat je overdag kunt sporten?
Dan ben jij even lekker bezig en je hoeft je niet druk te maken voor de kinderen.
Groetjes

amk

amk

26-08-2011 om 00:29

Lunchpauze

heerlijk om dan even een km of 5 te gaan hardlopen. In mijn eentje of samen met een aantal collega's.
Of zwemmen in het vlakbij gelegen zwembad.
Of en dat doen vele collega's fitnessen of yoga of spinning bij de bedrijfsfitness. Door die bedrijfsfitness hebben wij ook goede douches die we ook gebruiken na het hardlopen.

Verder organiseren wij 1x per maand zogenaamde walk&talks. Er is een onderwerp en we wandelen een km of 3 waarbij we over dat onderwerp praten.

Ik heb het voordeel dat ik wel werk mee naar huis kan nemen dus nu in aanloop naar de dam tot dam heb ik hele lange lunchpauzes (10 - 13 km hardlopen en ik loop als een slak) en dan neem ik wat werk mee naar huis. want ik kan prima werken als mijn dochter ligt te slapen maar dan kan ik niet sporten.

Afspreken

Mét anderen en meteen erbij bespreken dat zij jouw stok achter de deur zijn.......
Ik ga dansen, wel ingewikkeld en intensief dansen en wij leren élke week weer wat nieuws erbij. Een week niet gaan betekend dat ik achter loop...en of ik dat weer oppik/inhaal is maar zeer de vraag....en dan voel ik me een vreselijke kluns. Gelukkig zijn er 'inhaaldagen' voor als je een les gemist hebt. Maar 2 lessen missen wordt al moeilijker, 3 dan kan je de rest van het seizoen wel vergeten.....
Daarbij rijden we daar gezamelijk heen en ook dat is een stok achter te deur.Kom ik niet dat moet ik de hele bubs afbellen (ook veel gedoe) en krijg ik ook nog vragen volgende week waar ik was....(wij zijn ook elkaars stok,hahaha dat hebben we zo afgesproken).
Héél vaak heb ik geen zin. Ik ben moe, heb geen zin etc.etc. Maar als ik er ben vind ik het áltijd leuk.
groeten albana

Tijgeroog

Tijgeroog

26-08-2011 om 09:30

Mijn manier

Ik doe 2 sporten waar ik heel veel plezier aan beleef. Ik sport omdat ik het leuk vind, niet omdat ik vind dat ik moet sporten (vind ik wel belangrijk, maar het is niet de hoofdreden.)
Voor beide sporten heb ik een vaste avond in de week, de ene sport is een teamsport, we hebben regelmatig wedstrijden en ik kan m'n team niet laten zitten natuurlijk. Bovendien gaat m'n man ook mee, die neemt me wel mee als ik geen zin heb.
De andere sport is klimmen, dat is inidividueel, maar je hebt wel een maatje nodig om je te zekeren. Dat doe ik met een vriendin en we zitten in een trainingsgroep, dus dat moet ook op die avond. Bovendien staat m'n vriendin op me te wachten, dus ik moet wel. We hebben afgesproken om elkaar er op aan te spreken als we te vaak/zonder reden afzeggen. Als ze een keer niet gaat, of ik zie het echt niet zitten stuurt m'n man me toch weg. En terecht, ik ben altijd blij als ik toch geweest ben.
Samengevat:
- Zoek iets wat je echt heel graag doet.
- Doe dat op een vaste avond, bij voorkeur met een groep zodat je niet kunt denken "ik ga morgen wel".
- Ga samen met iemand anders en spreek af om elkaar te motiveren om echt te gaan.
- Laat je door je man uit huis zetten.

Zumba

Ik hou ook helemaal niet van sporten en sleep me elke vrijdagavond ernaar toe, maar van die vrolijke muziek krijg ik vanzelf weer energie.

Thuis

Ik heb geinvesteerd in een goede swingstepper en nog een paar kleinere apparaatjes. Opzwepende muziek op mijn MP3, slaapkamerdeur dicht en mama gaat 5x per week, na het werk en boodschappen doen en voor het koken, een half uurtje helemaal los. Dan koken en onder de douche springen.

Voor mij werkt dat ideaal want het is geen omslachtige actie en behoeft weinig organisatorische planning. Geen spullen inpakken, kinderen verzorgd achterlaten, deur uit etc. Gewoon sportkleren aan en go.

In het weekend doe ik het meestal om een uur of 4, zo hoe het uitkomt. En als ik het laat versloffen, heb ik in ieder geval geen geld verspild aan een abonnement of zo. Als ik minder zin heb, zet ik mijn workout muziek op en ik spring vanzelf wel weer op de stepper.

Fély

Amk

"heerlijk om dan even een km of 5 te gaan hardlopen. In mijn eentje of samen met een aantal collega's"

WOEHAHAHAHA!

Nee, flauw van me, ik haat hardlopen werkelijk tot in mijn tenen, het idee dat ik dat 5 km achtereen zou doen is voor mij al nauwelijks te bevatten, maar in de lunchpauze?

Maar los van mijn persoonlijke allergieën: serieus sporten in de lunchpauze is voor veel mensen lastig omdat die daarna graag even willen douchen en dat kan natuurlijk niet op elke werkplek.

Lunchwandelen is een heel ander verhaal, dat is meestal wel te doen. Moet je wel je brood meenemen, als je eerst in de kantine in de rij moet en daarna nog tien minuten hebt voor een ommetje is er weinig sjeu aan. Maar 5 maal per week een half uur stevig doorstappen tijdens de lunchpauze is 2,5 uur lichaamsbeweging, en da's niet verkeerd.

Groeten,

Temet

Thursday Next

Thursday Next

26-08-2011 om 14:20

Werk

Ik fiets naar mijn werk, dat is 18 km (enkele reis). Samen met een vriendin ga ik nog 1 avond per week zwemmen. Dat vind ik wel sport genoeg... Oja we wandelen ook wel geregeld even in de lunchpauze, maar dat is meer voor frisse lucht dan voor echte beweging.

Jeltje

Jeltje

26-08-2011 om 14:45

Biene m

Hmmm, dan wil ik misschien ook wel aansluiten (tenzij jullie elkaar al jarenlang kennen en graag samen dit zouden ondernemen). Ik woon in Amsterdam Zuid.
J

jippa

jippa

26-08-2011 om 19:28

Tijd en energie

Ik sport twee avonden, beide keren met een vriendin. ik krijg juist energie ervan. En ik vind t gezellig.

viridantia

viridantia

26-08-2011 om 21:49 Topicstarter

Biene

Bedankt voor je aanbod. Ik heb een tijdje in het Mirandabad en in het Zuiderbad gezwommen samen met een vriendin. Toen woonde ik er vlak bij, nu niet meer het is nu een half uur fietsen . Maar dat hielp niet, samen zwemmen, we waren bepaald niet elkaars stok achter de deur. Dan belden we elkaar op : " heb jij zin?" "Ik niet, jij?" en dan gingen we niet. We waren ongelooflijk mild daarin tegenover elkaar haha. Dus ik ben niet bepaald een stok achter de deurtype. En ik vermoed jij ook niet

viridantia

viridantia

26-08-2011 om 21:51 Topicstarter

Gratis zwemmen

Weet je ik kan zelf GRATIS zwemmen viavia, 2 straten verderop en NOG ga ik niet.

Dat geeft wel even aan hoe erg het met mij gesteld is.

viridantia

viridantia

26-08-2011 om 21:53 Topicstarter

Lunchpauze

loop ik de 200 m naar huis en eet een boterham met de wederheflt op de bank. Is gezellig en goedkoop. (heb in de ochtenspits geen tijd om boterhammen klaar te maken.

dus die valt ook af. Ik zal wel lui zijn.

viridantia

viridantia

26-08-2011 om 22:04 Topicstarter

Pilates

Pilates is mij aangeraden door de fysio. En ik denk dat ik dat wel leuk vind. Maar hier in de buurt alleen op rottijden als 18.45u hoe verzinnen ze het (of huisvrouwentijden als dinsdag 10.00u).

Haha zo te zien toch wel wat mogelijkheden maar nu nog de discipline

Roosje Katoen

Roosje Katoen

26-08-2011 om 22:05

Ook lunchpauze

Ik sport ook twee keer per week in de lunchpauze, in het krachthonk op de sportschool. Het is dat het moet voor mijn rug, anders zou ik ook niet weten waar ik de motivatie vandaan moet halen.

Daarnaast doe ik nog een teamsport, een avond in de week trainen (zeg ik regelmatig af want begint pas om 20.30 uur en dan ben ik eigenlijk al te moe) en een wedstrijd in het weekend. Dat is altijd leuk en gezellig dus zou ik niet willen missen.

liora

liora

27-08-2011 om 07:38

Routine

Omdat ik niet 's avonds kan sporten, ben ik blij dat mijn werk op een half uur (bak)fietsen ligt. Dus zeker drie keer per week fiets ik een uur!

Jeltje en Biene, ik wil ook wel een keertje mee zwemmen!

Liora

Biene M.

Biene M.

27-08-2011 om 09:16

Zwemclub zuid

Wat leuk, Jeltje en Liora! Liora, kun jij dan wel 's avonds weg om te zwemmen?

Hebben jullie voorkeur voor Zuider- of de Mirandabad? Ik heb nog wat tegoed op mijn 12-badenkaart van het de Mirandabad, dus ik zou daar wel eerst willen afspreken

Biene M.

Biene M.

27-08-2011 om 09:19

Viridantia

Pilates heb ik gedaan tussen twee zwangerschappen door, dat vond ik best goed te doen (kon direct aansluitend op mijn werk bij de sportschool daar, dan kwam ik thuis en dan gingen we direct eten. Maar toen hadden we nog maar 1 klein kind, nu zou het lastiger zijn). Ik vond dat goed vol te houden, vooral omdat ik merkte dat ik steeds leniger werd en dat oefeningen die eerst helemaal niet gingen allengs gemakkelijker werden.

Nu ben ik nog wat met mijn rug aan het klooien, maar als dat beter gaat wil ik met mijn oudste dochter gaan zumba-en. Zij heeft een proefles gedaan en vond het erg leuk. Wel lastig inderdaad om een plek te vinden waar dat op een gunstige tijd kan en waar je dan niet meteen aan een all-in sportschoolabonnement à € 80,- p/m hoeft.

amk

amk

27-08-2011 om 09:31

Single lady: bloktijden

wij hebben bloktijden. we mogen werken tussen 7 en 7 maar moeten dan aanwezig zijn van 9 tot 12 en van 2 tot 4. Dit is de cao regeling.
Aan de andere kant houdt geen mens zich hier bewust aan, want om 6 uur is het gebouw al open en dan zijn onze australische collega's actief en om 21 uur is het gebouw nog steeds open want dan zijn onze amerikaanse collega's actief.

Verder is de leiding van het bedrijf heel sportminded onze hoogste directeur heeft zijn racefiets in zijn kantoor staan. En is zelf ook regelmatig tijdens de lunch afwezig voor een uurtje om even te fietsen.

Wij hebben een eigen sportschool op het terrein met een eigen fysiotherapeut en daarme dus ook goede douche voorzieningen. Je kunt daar heel goedkoop sporten en voor bhv-ers is het zelfs verplicht.

Moontje

Moontje

27-08-2011 om 17:18

Gewoon doen

Ik herken het zeer. Heb ook jarenlang gedacht dat ik daar gewoon geen tijd meer voor had bij mijn drukke baan, jonge kinderen etc. In de loop der jaren gaat dat natuurlijk ook beter. Maar ook mij begon het zeer weinig bewegen flink op te breken, ik werd alleen maar duffer en moeier. Het deed me zeker geen goed.

Het is een kwestie van doen. Ik ga 2x per week flink lopen met een vriendin (hoog tempo wandelen zeg maar ik schat zo'n 6 km.) en 1x per week doe ik steps, spieroefeningen en conditietraining. Het begin is het moeilijkst, je conditie is slecht en je krijgt pijntjes (wij met lopen bijv. knieënm, heupen), en je spieren zijn zo slap als wat. Het is ook moeilijker als je iets gaat doen dat niet zo goed bij je past, de een houdt van trimmen (mij niet gezien) of fitness, de andere voelt zich happy bij Zumba of krachttraining. Voor ieder zijn ding. Ook moet je een tijdstip zoeken dat echt bij je past, als ik moet rennen na mijn werk en vlug vlug naar huis moet, vlug vlug voor het eten moet zorgen etc. dan roept dat bij mij veel weerstand op.
Nu ga ik op vr. ochtend (mijn vrije ochtend) om 9 uur gelijk sporten. Ik hoef er niet tegenaan te hikken en ik ben altijd trots op mezelf. En ik loop 2x in de week in de avond, lekker even alle stress van me aflopen bijkletsend met vriendin. Ik word er zeker niet slank van of zo, maar het doet me écht echt goed.
Misschien moet je eerst bedenken wat je eigenlijk aanspreekt.. flink zweten of juist niet, iets in teamverband of juist niet.
Vertrouw erop dat je méér energie krijgt van bewegen en dat dus de zin om meer te bewegen gaat komen dóór meer te bewegen. Ik heb dat zelf heel erg ervaren.
Je hoeft geen continue rondrennende sportmoeder te zijn, zoek dus een manier die bij jou past.

Moontje

Moontje

27-08-2011 om 17:23

Pilates voor beginner niet handig

Pilates is ontzettend intensief. Ik heb dit na mijn sportloze jaren geprobeerd en het was echt een brug te ver. Uiteindelijk ben ik er ook nooit meer mee begonnen omdat wat ik nu doe zo leuk vindt. Ik hoor van meer mensen dat Pilates eigenlijk te heftig is als je een slechte conditie hebt.

Biene M.

Biene M.

27-08-2011 om 20:33

Moontje?

Ik snap het verband tussen pilates en een slechte conditie niet. Pilates is helemaal geen cardiosport. Bij pilates werk je door het aandachtig en zorgvuldig uitvoeren van de oefeningen vooral aan het evenwichtiger maken van je spieren, het versterken van je spierkorset en wat lenigheid. Je doet de oefeningen zo goed als je kunt. Maar het is geen high impact aerobicsles waarbij je halverwege uitgeput instort en drie dagen spierpijn hebt of zo. Volgens mijn fysiotherapeut kan iedereen pilates doen. Ik kon het in elk geval wel, met een flinke diastase, een paar maanden na een zwangerschap waarin ik bijna geen lichaamsbeweging had gehad door bekkenpijn.

Vic

Vic

27-08-2011 om 21:08

Pilates

Ik wist niet precies wat dat was dus heb eens op oefeningen gegoogeld. Grappig. In mijn tijd op de sportschool noemden we dat BBB (buik billen benen). Die oefeningen doe ik nog steeds zo af en toe, maar niet op regelmatige basis. Mijn conditie is best slecht, na 10 jaar niet sporten, maar gelukkig zijn mijn spieren nog niet compleet gedegenereerd van het niets doen.
Door dit draadje ben ik wel weer getriggerd om een sport te vinden. Alles waarbij je moet rennen of springen is helaas niet mogelijk omdat ik nogal losjes in elkaar zit en snel blessures krijg. Ik heb nu mijn oog laten vallen op aquarobics. Ben alleen bang dat dat een beetje een oudevrouwensport is (en ik ben nog best jong). En het is op woensdag van 19 tot 20 uur, terwijl jongste tot 18 uur turnen heeft. Eens flink dubben hoe ik dat logistiek rond krijg. Oudste is ook nog eens om de week niet thuis op woensdag, en om jongste nu alleen te laten eten en naar bed te laten gaan, dat gaat hem ook niet worden.

liora

liora

27-08-2011 om 21:14

Hoi Biene,

Zuiderbad is voor mij beter, maar Mirandabad ook prima. Kan ook misschien een keer op zondagochtend of zo?

Ik kan ook wel 's avonds oppas regelen maar dat zal ik niet wekelijks doen. Bovendien ben ik 's avonds ook niet meer zo in de zwemstemming.

Liora

Lidie S.

Lidie S.

27-08-2011 om 23:51

Wat ik doe en wat werkt voor mij (zeer luie sporter)

niet lachen!

Ik sport 1uur en drie kwartier in de week zonder moeite. Namelijk: ik beweeg elk wakker uur 1 minuut. Of springen, of buikspieroefeningen, of een fles cola met 1 hand een minuut heffen, etc. Of een stukje heel hard fietsen. Maar net wat ik op dat miment kan doen. In de auto: buik en bilspieren, voor de tv: buik, been, rug. Etc. 

Als het eens niet lukt haal ik het in. Dan spring ik 5 minuten of ren de trap op en af. Het is natuurlijk niet erg intensief, maar reken maar dat ik het voel! Soms zelfs spierpijn. En gewoon een fit gevoel geduremde de dag.

Het werkt voor mij, ik heb n enorme hekel aan op vaste tijden te moeten sporten, zeker als ikervoor ergens heen moey.

Groet Lidie 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.