Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tihama

Tihama

26-10-2012 om 10:57

Hoe zit dat nou met ouderdomsverziendheid?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

26-10-2012 om 23:08

Rodebeuk

Ik vind de prijs van brillen toch werkelijk een nadeel!

Yta Chalne

Yta Chalne

27-10-2012 om 09:02

Lekker hoor

Ook hier een enthousiast brildraagster, inclusief zonnebrillen op sterkte. Ik heb jaren lenzen gehad, maar dat vond ik tijdrovend, duur (omdat mijn ogen er steeds minder blij van werden had ik daglenzen) en oncomfortabel. Bij leeftijdsgenoten zie ik veel dat lenzen op middelbare leeftijd (oops) voor allerlei ooglensproblemen zorgen.
Maar, ik heb -6. Dan is 's ochtends je bril opzetten een feestje

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

27-10-2012 om 10:39

Droge ogen en meer

Wanneer je slijmvliezen wat minder vochtig worden zoals in de overgang, worden je ogen ook wat droger. Lenzen kunnen dan heel vervelend gaan voelen. Een collega heeft varifocus lenzen maar zij kan niet heel snel schakelen tussen veraf en dichtbij. Ze kijkt maar het boek, knippert, wacht tot de lens goed gedraaid is en kan dan pas lezen. Ikzelf ben daar te ongeduldig voor .
Ik zag laatst een kekke leesbril met een magneetsluiting op de neusbrug. Je hebt hem als een soort stethoscoop om en klikt het in 1 beweging tijdens het opzetten vast.

Rosa van der Zanden

lennest

lennest

27-10-2012 om 12:57

Ik weet niet beter

Ik was een jaar of drie toen ik mijn eerste bril kreeg. Volgens mijn ouders was dat een ramp: ik was de bril nogal eens een keer 'kwijt', 'verloren' of had ik een 'speelongelukje'. Drie-vier brillen per jaar was blijkbaar heel normaal. Ik heb altijd al plus-glazen gehad, sommige kinderen raken de bril met plus-glazen kwijt, maar ik niet. Lenzen lukt niet omdat ik te weinig oogvocht heb. OP m'n 42e kon ik zelfs met de bril de etiketten niet meer lezen, een leesgedeelte erbij dus. Dat was wennen! De hele wereld draaide, ik durfde in eerste instantie niet eens meer auto te rijden, maar na een dag of tien (!) was ik eraan gewend. Niemand heeft gemerkt dat ik inmiddels een leesbril heb, ik draag immers altijd een bril. Mar het is een dure oplossing. Onder de 800 euro ben ik vaak niet klaar. Ik kies er voor om echt goede glazen te hebben, de goedkope van Hans Anders of Specsavers vind ik drie keer niks; de overgang van multifocaal naar gewoon is stukken minder. En ook ik ben ijdel, dus heb ik drie brillen: twee normale en een zonnebril. De ziektekostenverzekeraar vergoedt maar 230 euro per twee jaar, alleen voor de glazen. Alsof een bril een luxe is! Nou ja, die tweede wel, maar die eerste echt niet. Mijn man heeft ook een bril, min-glazen, dochter heeft ook min-glazen en zoon is (nog) niet aan de bril. In mijn omgeving zie ik steeds meer leeftijdgenoten aan de bril gaan. Enerzijds omdat het nodig is en anderzijds omdat lenzen niet meer werken. En wat dacht je dan de mensen die ooit hun ogen hadden laten laseren? Die moeten nu allemaal aan de leesbril! Want helaas, daar helpt laseren niet voor! Wat wel helpt, is een nieuwe lens, een ooglens dus. Ik ken een aantal oudere mensen die staar hebben gehad aan beide ogen, dan krijg je operatief een nieuwe lens en die waren ineens bril-af! Maar hoe dan ook: als je echt een bril nodig hebt en je bent er eenmaal aan gewend dan is het heerlijk om alles weer goed te zien. Zonder bril zie ik haast niets, met bril bijna alles. Ik ben er blij mee!

Vic

Vic

27-10-2012 om 13:37

Kassa

Mijn kinderen hebben allebei een flinke plusafwijking. Oudste heeft sinds een jaar ook een cilinder, de combinatie van +7 met een cilinder , dun geslepen, is een prijzige. Gelukkig is ze altijd heel zuinig op haar bril, hij gaat af als ze al in bed ligt en op zodra ze wakker wordt. De verzekering vergoedt bij mij 100 euro per twee jaar, dat is vooral afhankelijk van je soort aanvullende pakket. En het kan ook wel goedkoper. Als je een budgetmontuur neemt en de glazen normaal geslepen (model jampot), ben veel minder kwijt dan voor de extra dunne glazen met toeters en bellen.

merel

merel

27-10-2012 om 15:58

Nog een paar jaar

Ik ben nu 43, maar ik merk al dat ik bij kleine lettertjes iets meer afstand moet nemen, anders kan ik het niet meer lezen. Gelukkig nog lang niet met gestrekte arm . Maar ik denk dat ik over een paar jaar wel een leesbril nodig zal hebben. Ik zag al hele leuke staan in het rek bij de mooie boekwinkel hier in het dorp, dus het lijkt me niet zo'n probleem. Op de computer heb ik (nog) nergens last van.

Merel

Die gestrekte arm was hier ook. Maarr... al rond die tijd bleek het dus erg veel energie te kosten. Afhankelijk van het aantal uren dat jij lezend of computerend doorbrengt zou ik dus niet te lang wachten.

Tihama

Tihama

27-10-2012 om 16:58

De eerste ervaringen

Vanochtend deed ik mijn lenzen in. Toen ik de koffie in het filter schepte dacht ik: hè, wat zien die korrels er scherp gesneden uit, ik heb toch niet per ongeluk gisteren grove maling in de bus gedaan? Dus ik viste de verpakking uit het oud papier. En toen moest ik dus erg lachen. Blijkbaar heb ik al een hele tijd minder scherp gezien.

Maar later op de dag, we waren naar de bioscoop geweest, merkte ik dat ik links minder goed zag. Niet alleen dichtbij, maar ook op afstand. Aangezien de opticien had gezegd dat ik eerder langs moest komen als er iets was, heb ik dat meteen gedaan.
Zijn conclusie was dat ik nu dus blijkbaar al heel snel mijn 'natuurlijke' aanspanning losgelaten heb. Ik moest dus blijkbaar om verder te kunnen zien altijd mijn ogen bol maken. Ontspannen kijken was voor mij dus al aanspannen. Nu dat voor ver wegkijken niet meer hoeft, laat ik dat blijkbaar los. Zijn inschatting is dat ik nog wel ga oplopen in sterkte. De consequentie is dan natuurlijk wel dat ik straks minder goed kan zien zonder lenzen, maar ja, hopelijk ook zonder hoofdpijn. Ik heb nu wel een milde hoofdpijn. Met mild bedoel ik dat ik niet de neiging heb naar de paracetamol te grijpen. Over een half uur moeten ze weer uit.

Gisteren merkte ik na een half uur internetten zonder lenzen, dat de hoofdpijn weer opkwam.

Ben benieuwd hoe het vanavond gaat.

Tihama

Vic

Vic

27-10-2012 om 19:46

Ik vraag me af...

Ik heb op mijn werk ook wel eens klachten gehad, hoofdpijn, branderige ogen, wiebelend beeld etc. Ik heb diverse malen mijn ogen laten meten en dan kwam het uit tussen + of - 1, ook wel eens 0. De laatste keer had de opticien het over spierspanning, waardoor het niet met 100% zekerheid te meten is. Hoe kom ik er dan wel achter wanneer (en of) ik een bril nodig heb? Is druppelen betrouwbaarder?

Gezegend zij de uitvinder van de lens

Natuurlijk zijn brillen een geweldig hulpmiddel enz, daar wil ik niets aan afdoen. Maar oh, wat heb ik een aantal jaren de pest in gehad dat er eentje voltijd op moest! Ze staan anderen vaak helemaal niet slecht, zelfs ook wel leuk, maar waarom zoveel mensen tegenwoordig een bril dragen bij wijze van mode-accessoire terwijl hun ogen niets mankeren, is mij volkomen duister. Hoe hoe blij was ik, toen ik als bijna uitgepuberde puber lenzen kon aanschaffen. Nooit meer beslagen glazen, nooit meer regendruppels erop, nooit meer kwijtrakende brillen (ik heb zelfs eens bij de politie mijn zichthulpmiddel moeten terughalen...), en nóóit, nóóit meer tegen die randen aankijken! Gezegend zij de uitvinder van de contactlens. Na een jaar of acht brildragen was ik er zielsgelukkig mee en dat ben ik nog altijd. Zo'n leesbril met magneetklikbrug - Joost Prinsen heeft er ook een en bij hem past het wel. Maar voor mij? Ik denk dat ik tzt uit alle macht aan bifocale lenzen ga wennen. Ook reuze handig op de motor, als je in de verte moet kijken, maar ook af en toe op je Garmin (dat gaat natuurlijk ook op voor autorijden...)

Tihama

Tihama

27-10-2012 om 23:23

Dubbele correctie

Gisteren kreeg ik al het advies om de aanschaf van de bril in elk geval uit te stellen tot de controle over 2 weken, omdat mijn ogen hun standaardaanspanning nog zouden gaan verminderen. Dus dan komt mijn 'gewone' verziencorrectie bovenop mijn leeftijdsbehoefte. Ik heb het montuur al klaar laten leggen.....

De opticien schatte in dat ik over 2 weken vermoedelijk op 1,0 en 1,5 zit. Hij verwacht dat ik uiteindelijk aankom in de orde van 2,0. Hij was wel verbaasd dat ik al zo snel die natuurlijke aanspanning losgelaten heb. Tja, tot dinsdag wist ik niet eens dat ik dat uberhaupt deed.

Ik ben overigens nu extra blij dat ik niet voor de 'leesbril' gegaan ben, want dan zou ik nog steeds de rest van de tijd mijn ogen hebben aangespannen.
Ik kwam dit trouwens ook tegen op verschillende sites: dat verziendheid bij ouderen vaak verward wordt met ouderdomsverziendheid, maar dat dit wel een verschillend probleem is dat een verschillende oplossing vraagt.

En dat mijn ogen droger worden na de overgang: yep, maar voorlopig ben ik nog niet in de overgang. Daar start ik dan wel weer een nieuw draadje over

Tihama

neteret mut

neteret mut

28-10-2012 om 00:28

Bril

van mij was ook duur, ong 750 euro ( multivocaal). Ik wil juist geen lenzen, heb vaak wimperhaartjes in mijn ogen en geregeld last van stof en hooikoorts ( last vd ogen) Ik wil daarom niets in mijn ogen. Zo'n magneetbril heeft de assistente van de orthodontist ook. Een reservebril (heb mijn oude niet-multivocale nog wel) en een zonnebril zouden misschien wel goed zijn. Bril kwijtraken is mij nog niet gebeurd maar heb hem dan ook altijd op.

liora

liora

28-10-2012 om 09:06

Maar wat als je al een bril hebt

Ik vind allerlei lettertjes steeds kleiner worden maar ik heb al een bril, ben bijziend. Moet ik dan steeds wisselen? Dan word ik gek!

Kari1

Kari1

28-10-2012 om 09:39

Tihama en liora

Tihama, realiseer je wel dat, als je ogen hun standaardaanspanning gaan loslaten en je daarvoor een verteziendheidcorrectie gaat gebruiken, je voor het lezen een stérkere correctie nodig hebt. Multifocaal dus. Met je ontspannen ogen en je verteziendheidcorrectie kun je die koffiekorrels niet scherp zien, en je leescorrectie bovenop je gewone correctie wordt vertezien waziger.
"Ik kwam dit trouwens ook tegen op verschillende sites: dat verziendheid bij ouderen vaak verward wordt met ouderdomsverziendheid, maar dat dit wel een verschillend probleem is dat een verschillende oplossing vraagt." De oorzaak is idd anders zoals ik al schreeft, ligt in verschillende delen van het oog. De oplossing is in principe hetzelfde, namelijk een een plus-correctie. Maar dan is het wel goed om niet alleen het ouderdoms-stukje te corrigeren, zoals je zelf merkt.
Liora, de oplossing die veel bijzienden daarvoor kiezen is ook de bril-in-het-haar methode, of de bril-op-neuspunt methode. Bij lezen van kleine letters haal je je min-correctie weg.
Kari

Fiorucci

Fiorucci

28-10-2012 om 10:24

Liora

Ik heb een variofocaal bril, dus geen enkel probleem op deze manier. Weekje wennen en klaar. Ideaal, maar wel duur.

Tihama

Tihama

28-10-2012 om 13:02

Kari

"Tihama, realiseer je wel dat, als je ogen hun standaardaanspanning gaan loslaten en je daarvoor een verteziendheidcorrectie gaat gebruiken, je voor het lezen een stérkere correctie nodig hebt. Multifocaal dus. Met je ontspannen ogen en je verteziendheidcorrectie kun je die koffiekorrels niet scherp zien, en je leescorrectie bovenop je gewone correctie wordt vertezien waziger."

Ja, dat realiseer ik me. De andere kant van het verhaal is dat ik al jarenlang vaak hoofdpijn heb. Of het toeval is, weet ik niet, maar ik heb nu al 2 dagen nauwelijks hoofdpijn. Met nauwelijks hoofdpijn bedoel ik dat ik geen neiging heb om er pijnstillers voor te nemen. De hoofdpijn is niet weg (maar dat is hij eigenlijk zelden), het is alleen veel minder erg.

Ik ga normaal gesproken nooit van huis zonder paracetamol. Dus áls het inderdaad zo is dat die standaardaanspanning me die hoofdpijn oplevert, dan is het me dit dus wel waard.

Vermoedelijk is straks de conclusie dat ik de lenzen nodig heb voor mijn vertezien en alsnog een leesbril voor de rest. Of misschien wel een multifocale bril/lenzen.

Ik ga eerst maar eens verder met het opbouwen van die lenzen. Dan zie ik over 2 weken wel weer verder (figuurlijk dan).

Ik zou dit overigens nooit vermoed hebben als ik geen probleem had gekregen met de verpakkingen. Dat vind ik wel een vreemd idee: dat dit iets is dat in eerste instantie in de verte een probleem was, maar dat ik nooit onderkend heb.

Tihama

Kari1

Kari1

28-10-2012 om 15:01

Tihama

"Dat het er bij vorige metingen nooit uitkwam is trouwens heel logisch. Ik had helemaal geen klachten." Dat het er bij vorige metingen niet uitkwam is omdat er niet actief naar is gezocht, het komt er niet -vanzelf- uit zoals bij bijziendheid. En die klachten, die had je dus mogelijk wel...maar zowel jij als je opticien hebben niet bedacht dat dat met hypermetropie kon samenhangen.
Je opties zijn, zoals het nu laat aanzien, idd 3-ledig: multifocale bril, multifocale lenzen, verte-lenzen met leesbril. (De optie 2 verschillende brillen wil je buiten beschouwing laten denk ik.) Maar fijn dat je én weer gemakkelijk kunt lezen én je hoofdpijn een stuk verminderd is!
Kari

Rafelkap

Rafelkap

28-10-2012 om 19:18

Liora

Ik heb een kleine bril en spiek er onderdoor voor de kleine lettertjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-10-2012 om 19:27

Zeer lange lenservaring

Ik denk dat ik mezelf wel een beetje pionier op lensgebied mag noemen. Tenminste voor kinderen. Ik had op mijn 5de, 1966, mijn eerste stel lenzen en ben tot mijn 40ste lensdraagster geweest. Toen kreeg ik staar. Ik kreeg nieuwe lenzen ín mijn ogen, die al een enorm stuk van mijn bijziendheid bijstuurden. Van gemiddeld -20 naar -4/-5. Voor dat deel had ik weer lenzen kunnen nemen, maar ik heb dat niet gedaan. Een bril met een gangbare sterkte had ik niet eerder gehad en het beviel mij eigenlijk heel goed. Niet meer dat gedoe met mijn lenzen. Ik had harde zuurstofdoorlatende lenzen, waar je ieder vuiltje onder voelt en ik had vooral in de winter last van droge ogen. De bril voelde vooral als een opluchting. Dus ik ben na járen lenzen gedragen te hebben, van echt harde tot zeer veel zuurstofdoorlatende harde lenzen, inmiddels naar tevredenheid brildraagster. Ik heb die tien jaar ook varifocus wat me in algemeen gebruik goed bevalt, maar voor lezen en de computer vind ik het vier keer niks. Ik heb voor de computer daarom een gewone enkelvoudige bril van een lagere sterkte dan mijn algemene bril en als ik gewoon moet lezen doe ik dat zonder bril.
Mijn zus heeft inmiddels ook staar gehad en is daar ook aan geholpen. Ze moet net als ik nog een beetje aanpassen om goed te kunnen zien. Zij heeft varifocuslenzen gekozen, maar ze is er helemaal niet over te spreken. Ze moet voor haar werk snel een goed zicht hebben en met die varifocuslenzen is dat niet het geval. Ze stopt daar dan ook weer mee en moet dan een leesbril gebruiken bovenop de lenzen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-10-2012 om 23:52

Brillen en lenzen

Ik heb vanaf mijn 12e zoveel ellende gehad met mijn ogen, brillen en lenzen, verschrikkelijk. Net als mijn vader had ik myopie -6.5 en een cilinderafwijking. Eerst aan de bril, afschuwelijk. Bleef nooit zitten op mijn neus, irriteerde achter mijn oren waar littekenweefsel zat van mijn flapooroperatie, besloeg bij regen, sporten ging niet echt lekker, maakte dat mijn ogen nog kleiner leken dan ze al zijn, leuke oogmakeup zag je niet, ik werd ermee gepest en het ding voelde altijd als een soort belemmering. Een stuk glas en plastic tussen mij en de wereld. En dan droeg ik ook nog eens hoorapparaten...
Op mijn 16e dus aan de lenzen. Ook niet ideaal. Dat gedoe met in- en uitdoen, schoonmaken, pijn als er iets onder kwam, met zwemmen een lens kwijtraken. Ik was zeer conscientieus als het om schoonmaken en hygiene ging maar toen kreeg ik last van chronische oogirritaties en oogontstekingen alsmede droge ogen. Heel veel verschillende (dure) lenzen en verschillende schoonmaaksystemen en -vloeistoffen uitgeprobeerd maar welke lens dan ook heeft nooit comfortabel gezeten dus ik kon ze maximaal 6 uur dragen en dan toch weer aan die rotbril.
Anderhalf jaar geleden, na de zoveelste oogonsteking en na vijf oogartsen bezocht te hebben werd duidelijk dat bijna 25 jaar lang lensdragen mijn ogen behoorlijk had aangetast. Volgens de laatste en meest deskundige oogarts niet uitzonderlijk. Daarnaast waren mijn ogen intolerant geworden voor welk materiaal lens en wat voor soort vloeistof dan ook. Ik kon en mocht nooit meer lenzen dragen dus het was of weer aan die vreselijke bril of een ooglaserbehandeling. Een bril was pertinent uitgesloten, met name vanwege de pijn achter mijn oren. Een laserbehandeling wilde ik al minstens 10 jaar maar zou ik nooit kunnen betalen. De oogarts schreef een brief naar mijn verzekering met een medische noodzakelijkheidsverklaring. Zelf voegde ik daar ook een persoonlijke brief aan toe. Inmiddels was ik van dit alles echt depressief geworden en dat zette ik er ook in, samen met een verslag van mijn huisarts. Ondertussen liet ik een vooronderzoek doen bij een gerenommeerde kliniek waar een collega van mijn oogarts refractiechirurg was. Uiteraard ging ik er al van uit dat mijn waardeloze ogen vast niet geschikt zouden zijn voor een laserbehandeling. Tot mijn grote vreugde bleek dit wel zo te zijn en ook al wist ik nog niet of de verzekering (een deel van) de behandeling zou vergoeden, de behandeling kon godzijdank toch doorgaan omdat mijn moeder dit voor mij wilde betalen.
Nu, ruim anderhalf jaar later, kan ik niet blijer en dankbaarder zijn. Ik voel me bevrijd. Ik heb helemaal geen last meer van mijn ogen en mijn zicht is zelfs 120%! Het is echt alsof de wereld voor mij is opengegaan en ik dingen zie die ik daarvoor nooit zag. Ik kan naar hartelust experimenteren met oogmake-up en met leuke zonnebrillen. Het allermooiste: de verzekering heeft de hele behandeling vergoed omdat men de medische noodzaak er daadwerkelijk van inzag!
Ik hoop nog een aantal jaar te mogen genieten van deze "onbezorgde bevrijding" maar ook ik zal uiteindelijk niet aan een leesbril ontkomen. Gelukkig heb ik dan niet zulke dure, dikke glazen nodig als vroeger en zal ik hem niet continu hoeven te dragen maar ik hoop echt dat dit me nog even een paar jaar bespaard blijft... Al die hulpmiddelen zijn niet meer dan dat, hulpmiddelen. Lapmiddelen. Met de bijbehorende nadelen en ongemakken. Gezonde ogen zijn helaas voor veel mensen te vanzelfsprekend. Ik wens iedereen veel succes toe met die zo waardevolle ogen en natuurlijk ook met de brillen en lenzen...

Onpraktisch

Ik sluit me bij genista aan, gezegend zij de uitvinder van de lenzen. Al vanaf mijn kleurtertijd heb ik slechte ogen. En wel zo slecht dat nu nog de verbazing weet dat bomen blaadjes hebben en niet zo'n groen gemeleerd vaag vlak. En mijn vader had lijntjes bij zijn ogen
Afijn vanaf mij late pubertijd ook lenzen. En écht een bevrijding en niet omdat ik met die bril 'zat' qua zelfvertrouwen of pesten. Nee het is gewoon praktscher.
Geen beslagen glazen meer als je de disco inloopt uit de buitenkou en meteen iedereen waar je mee bent kwijt raakt en niet meer amper zicht in een regenbui op de fiets en geen afgezak meer waardoor ik ging knijpen met mijn gezicht en eindelijk normale ogen die niet meer verkleind achter zo'n glasschermpje zaten.
En wow ik kon mijn verkering zowaar zien tijden onze zoenpartijen i.p.v. dat mijn bril ergens scheefgedrukt zat of af moest. Het maakte me ook zo onzeker als ik mijn hele omgeving uit het oog verloor ook al was het door een zoenpartij met de door mij felbegeerde liefde.
Wat ik ook heerlijk vond was dat ik eindelijk fatsoenlijk opzij kon kijken. Dat vertekende altijd zo....of was wazig.
groeten albana
(al 28 jaar lenzen, hoewel ik thuis wel vaak de (leuke) bril opheb.)

Tihama

Tihama

31-10-2012 om 23:32

Dag 6

Inmiddels heb ik er 6 dagen lenzen opzitten.

En ook al 6 dagen geen hoofdpijn meer. Ik durf langzaam te geloven dat dit geen toeval is.
Nu ik niet meer de ganse dag hoef aan te spannen, is het lezen peanuts geworden. Per slot van rekening hoef ik nu pas in te gaan spannen als ik lees (dus mijn ogen zijn minder vermoeid) en dan hoef ik ook nog minder in te spannen, want die eerste slag doen mijn lenzen al.
Het inzetten en uitnemen gaat behoorlijk vlot. Vanochtend na 3 pogingen per oog.

De opticien raadde me aan om maar eens een paar maanden af te wachten voor ik overga tot een bril. Hij verwachtte dat het wel even duurt voor ik echt weet wat ik aan sterkte nodig heb en voor welke doelen.

Wat me erg verrast, is hoe ontzettend weinig wetenschappelijk onderzoek ik kan vinden rondom de kwaliteit van lenzen. Ik zie grote prijsverschillen, maar ik kan nergens iets vinden over wat nu de echt beste kwaliteit is. Op Pubmed vind ik maar een klein beetje.
En de rest is allemaal reclame.

Weet iemand hier meer van?

Tihama

Tihama

Tihama

03-11-2012 om 14:38

Douchen met lenzen

Ik kreeg de waarschuwing bij de opticien dat ik beter eerst kan douchen en daarna lenzen in kan doen. Want dat het heel vervelend is als je water in je ogen krijgt. Dat doe ik nu dus braaf.
Maar nu ben ik in 's zaterdagse modus aan het klussen en dus zweten. Straks krijgen we bezoek en wil ik nog een keer douchen en me omkleden. Moet ik dan eerst mijn lenzen uitdoen, douchen en dan weer in? Ik vind dat omslachtig, en eigenlijk snap ik het niet, want ik heb inmiddels ook al van een hoop mensen gehoord die de lenzen bij het zwemmen ook inhouden. Waarom zou douchen met lenzen dan een probleem zijn?

Tihama

Tihama

Tihama

03-11-2012 om 16:17

Dankjewel voor de uitleg. Dan doe ik ze straks toch maar even uit.

Tihama

Inge M

Inge M

03-11-2012 om 22:37

Ik zou ze niet uitdoen

Maar waarschijnlijk ben ik al te laat
HOe jouw ogen reageren kun je alleen maar proberen.
Ik kan gewoon douchen op de dag met lenzen in, hoewel dat weinig voorkomt. Misschien is het juist daarom geen probleem.
Normaal douche is smorgens eerst, doe ook daarna mijn bril op (anders zie ik niets), ga ontbijten en doe pas daarna mijn lenzen in.

Tihama

Tihama

03-11-2012 om 23:39

helemaal te laat
Het in-en uitdoen gaat me trouwens steeds handiger af. Na het douchen zat de linker meteen en de rechter bij poging 2.

Ik heb overigens wel weer een ander praktisch vraagje. Ik moet vanzelfsprekend elke keer handen wassen voor het in of uitdoen. En dan moet ik mijn handen afdrogen met een schone handdoek. Nu vind ik het wel een giga berg was opleveren als ik 2 extra vuile handdoeken per dag krijg. Ik probeer er nu aan te denken dat ik de 'vuile' handdoek van de avond klaarleg voor de volgende ochtend douchen. Maar hoe doe je dat nou slim? Ik dacht al over gastendoekjes, maar daar heb ik er ook geen 14 van om de week door te komen. Die kan ik dan wel aanschaffen, maar goed.

Dus graag tips. Moet ik papieren tissues erbij zetten? Hoe doen andere lenzendragers dat?

Tihama

Inge M

Inge M

04-11-2012 om 08:12

Ik doe niet aan schone handdoeken

Ik gebruik gewoon de handdoek die bij de wastafel hangt. Die wordt niet elke dag gewassen. Lijkt me geen probleem.
Handen wassen voordat ik lenzen erin stop, doe ik wel.
Bij het uitdoen niet altijd.

Uitdoen en douchen

Ik douche altijd (al ong.30 jaar) mét lenzen. Nooit geweten dat dat slecht voor je ogen zou kunnen zijn...Maar misschien wisten ze dat 30 jaar geleden nog niet? Afijn ooit hoorde ik dat verhaal een paar jaar geleden en heb ik geprobeerd dat ook te doen. Maar het is me té onhandig. Ik zie dan helemaal bijna niks En aangezien ik dat (allang) niet meer gewend ben kies ik toch bijna altijd voor wél met lenzen....Ik stoot mijn teen, doe cremespoeling in i.p.v. shampoo en wil mijn benen scheren en dat kan ook al niet.....Nee mijn ogen zijn nog steeds niet beschadigd, maar ik heb begrepen dat dat ook per persoon kan verschillen? Als er water in mijn ogen loopt is gewoon vaak knipperen genoeg en als ze te droog worden ook
Mijn handen was ik wel meestal voor de tijd (oke ook niet eens altijd , dat zit in mijn in-doe-ritueel ingebouwd, alleen als ik me b.v. verslaap of er iets is (onverwachte dingen) gaat dat wel eens mis ik gebruik daarvoor gewoon de 'handen handdoek' die bij ons naast de wasbak hangt voor je handen, geen schone dus elke dag. Bij uitdoen nooit. Ook nooit geweten....maar ik kan mijn lenzen uitdoen zonder mijn oog aan te raken....Dus wat is het probleem? Daarna maak ik ze (uitvoerig zelfs! Want dan zitten ze prettiger erna) schoon. Ontstoken ogen heb ik nooit, geloof 1 keer in al die jaren gehad.
Mijn jongste dochter heeft mijn ogen geërfd en ook lenzen die ze trouwens afwisselend met bril draagt. Die heeft van die handenwasdoekjes bij haar lenzen staan. Van die doekjes die desinfecteren en dat je handen al snel droog worden. Eigenlijk omdat ik wel voorzag dat dat anders misschien vaak zou worden overgeslagen
Dat gaat goed, ik hoor haar ook wel eens handen wassen. Dat ze ze gebruikt weet ik zeker omdat ze de gebruikten er zo naast kwakt en er dus elke dag een prop bijkomt.
Misschien is dat een idee?
groeten albana

Tihama

Tihama

04-11-2012 om 11:28

Trucjes

Ja, Cabra, die truc heb ik nu door. Ik ga knipperen zodra ik de lens te dichtbij zie komen. Maar inderdaad: recht er op af, dan iris wegdraaien en plop. Vanochtend allebei meteen eerste keer goed

Ik ben er zo ontzettend blij mee. Van de week regende het weer flink en ik zag allerlei mensen worstelen met hun beregende, beslagen brillen op de fiets, toen wist ik weer zeker dat dit een goede keuze was.

Bij het uitnemen had ik het advies gekregen om een knijpertje te maken met duim en wijsvinger, en dan de middelvinger te gebruiken om mijn onderste ooglid naar beneden te trekken. Maar dat werkte slecht.
Nu heb ik ontdekt dat een knijpertje maken van middelvinger en duim veel beter gaat. Die nagel is iets minder lang en de hoek klopt beter.

Dus gisteren ook meteen de eerste keer eruit.

Het is even een inleerkromme, maar het gaat snel. Amper een week verder.

Ik heb het natuurlijk wel gemakkelijk: want ik kan ook goed zien zonder mijn lenzen.
De lenzen zorgen ervoor dat ik van mijn hoofdpijn af ben, maar ik kan ook zonder met inspanning blijkbaar, goed zien.

Ik ga straks mijn uitgroei verven: dan doe ik ze zeker uit, die gok ga ik niet nemen

Tihama

Douchen met lenzen

Ik heb ook nog nooit speciaal mijn lenzen uitgedaan voor het douchen. Integendeel, meestal zet ik ze eerst in en ga daarna pas douchen. Goed zicht is leuk, maar bijkomend is dat ik ze dan prettiger inzet dan vlak na het douchen. Waardoor dat komt, weet ik niet. Ik heb harde lenzen, ik weet niet of het uitmaakt of je harde of zachte lenzen hebt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.