Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Cicade

Cicade

03-06-2012 om 22:34

Hoeveel slaap heeft mijn puber nodig?

Misschien past dit beter in de rubriek puberteit, maar ja, ik weet het niet zo precies.
Op dit moment (half elf 's avonds!) zit ik in de keuken te typen met een vervelende puberdochter van 12 die weigert naar haar kamer, laat staan naar bed te gaan.
Even ter info, zij is heftig aan het puberen sinds een jaar ongeveer en heeft duidelijk (of eigenlijk haar directe omgeving) last van hyperactiviteit.
Bedtijd is al lang een issue, ze klaagt dat ze niet in slaap valt.
In principe gaan zij en haar zus van 14, om 20.45 naar boven en moet het om 21.00 u stil zijn. Dat ze soms als ze niet in slaap vallen nog even hun ipod of tv aanzetten vind ik op zich niet zo'n probleem, mits het niet te lang duurt en ze zachtjes doen.
Net om 22.00 u ging ik even boven checken en daar liep ze rond op haar kamer nog in haar kleren, muziek aan, lamp aan, kortom duidelijk nog niet van plan om naar bed te gaan.
Nu zit ze dus in de woonkamer en weigert naar boven te gaan en ik kan het echt niet opbrengen om de zoveelste hooglopende scene te starten. Kan haar vader helaas niet bereiken voor (morele) steun, maar jullie wel!!
Ik ben op zoek naar tips die ik uit kan proberen om ervoor te zorgen dat het hier rond 21.30 rustig wordt. Dat lijkt mij een vrij redelijke tijd (vindt dochter uiteraard veel te vroeg).
Please, wie heeft de gouden tip of adviezen? Melatoline ook geprobeerd. Maar het lijkt me niet zo goed om dat spul op vaste basis in te laten nemen en bovendien betwijfel ik of het echt helpt bij haar (bij mij wel trouwens).


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tihama

Tihama

03-06-2012 om 22:44

Hoe gaat het 's ochtends?

We zijn hier gezegend met 2 kinderen die niet vroeg slapen. Maar ik heb een simpel principe: zo lang ze 's ochtends goed opstaan, niet chagrijnig zijn of korte lontjes hebben, vind ik het prima.

Ik moest even glimlachen bij je uitroepteken van half elf s avonds. Voor mij is dat geen rare tijd voor een 12-jarige. Zoon hier sliep op zijn 11e niet voor 12 uur.

Ik vind dat je 14-jarige trouwens erg vroeg naar bed gaat, maar wederom: als ze het nodig heeft, dan snap ik het.

Mij valt alleen op dat vrij veel ouders hameren op op tijd naar bed gaan, terwijl sommige kinderen nu eenmaal minder slaap nodig hebben.

Mijn eerste vraag zou zijn: heeft ze de slaap echt nodig?

En als ze het echt nodig heeft, dan denk ik dat je de aanloop veel eerder moet starten. Warm bad, geen TV of PC meer, rozig licht op de kamer, zachte muziek, etc. Want als ze het wel nodig heeft, maar het lukt niet, dan moet je haar een handje helpen om de melatonine op te laten bouwen.

Tihama

Cicade

Cicade

03-06-2012 om 23:26

Titel was ook niet zo goed

Ik snap dat kinderen ook individuen zijn die een verschillende behoefte aan slaap hebben. De oudste heeft duidelijk veel meer behoefte aan slaap.
Trouwens heel lief dat jullie zo snel reageren, bedankt daarvoor.

Ze is gelukkig net naar boven vertrokken met de belofte dat we er morgen verder over praten. Ze maakte wel even goed duidelijk dat zij doet wat zij zelf wil, dus niet wat wij haar zeggen te doen.
Aangezien ik inmiddels behoorlijk pissig was, ben ik meer bezig geweest om niet iets heel fouts tegen haar te zeggen in mijn boosheid dan met manieren om haar zonder al te veel ruzie naar bed te krijgen.
Uiteindelijk ging het erom dat ik op een gewone toon tegen haar moest zeggen dat ze naar bed moet en dat we morgen verder praten.
Dat heb ik min of meer gedaan, na het al talloze keren op een minder vriendelijke toon gevraagd/gezegd te hebben.
Enfin, ze heeft denk ik niet zo veel slaap nodig, ze komt 's ochtends geloof ik gewoon fit haar bed uit, maar ze is dan ook hyperactief zoals ik al schreef. Maar ik vind het gewoon geen optie dat ze na 21.30 nog beneden is, en op haar kamer zonder tv en computer vindt zij natuurlijk geen optie. Dat ze pas heel laat slaapt vind ik niet zo erg, alleen erg vervelend voor haar, want ik weet ook wel hoe rot het is om een uur of langer wakker te liggen.
Haar laptop weghalen zou heel veel strijd en ruzie veroorzaken, evenals haar tv, dus ik betwijfel of dat iets is.
Het lastige is, is dat zij ervan overtuigd is dat ze niet voor een uur of elf, half twaalf in slaap valt, zodat ze het niet eens meer wil proberen.
Het is echt een heel koppig kind, ze wil het eigenlijk niet eens meer proberen om bijv. om half tien op bed te gaan liggen, of hoogstens 10 minuutjes. (ik heb het toch geprobeerd, zegt ze dan...)
Die melatonine wil ik nog wel eens proberen, maar ik heb daar gewoon niet zo'n lekker gevoel bij, om een kind van 12 daar gewoon standaard aan te laten wennen. Ik zal daar morgen mijn huisarts eens over bellen, die heeft zelf 5 kinderen, dus misschien kan die hier iets zinnigs over zeggen.

Dingen als een warm bad, dat wil ze niet, is ze te druk voor. En geen tv, dan krijg ik denk ik ook weer vette scenes.
Ik zit zelf te denken aan juist iets actiefs na het eten, zodat haar lichaam hopelijk wat vermoeider wordt, maar ik vrees dat ik dan mee zal moeten gaan joggen of zo (pffft) want dat zal dan niet volstaan met 1 avondje in de week.
Ze zit op hockey, 1x trainen in de week, binnenkort trouwens zomerstop, dus da's eigenlijk ook veel te weinig actie voor een hele week.
Iemand misschien positieve ervaringen met kindermeditaties bij pubers? Een paar jaar terug heb ik een paar keer geleide meditaties (speciaal voor kinderen) voorgelezen en ik geloof dat ze dat toen wel prettig vond. Moet ik misschien maar weer eens gaan proberen.
Dat kan alleen niet elke avond, omdat ik sowieso 3x per week er 's avonds niet ben wegens werk. En nee, dat gaat vader niet doen dat weet ik vrij zeker, die raakt geen boek aan als het niet perse hoeft.
Dus meer tips zijn welkom en Lara en Timaha, erg bedankt voor het meedenken!

Cato

Cato

03-06-2012 om 23:55

Tsja

Het lijkt eerder jouw probleem dan haar probleem. Ik mis ook de avonden zonder kinderen (11 en 14), maar ik kan ze toch moeilijk naar bed sturen omdat ik alleen/met m'n man wil zijn?
Ik denk trouwens dat Tihama met melatonine opbouw niet bedoelde dat je naar de supplementen moest grijpen. Vind dat ook wel een paardenmiddel voor een kind dat blijkbaar geen slaap tekort komt.

Tihama

Tihama

03-06-2012 om 23:57

Schriftelijke afspraken

Mijn dochter (11) is ook het koppige type

Wat hier goed werkt is om op een ander moment samen een goed gesprek aan te gaan. Dus niet vlak voor het slapengaan.

Daarna maken we dan samen op papier afspraken. Een soort schema met randvoorwaarden. Dat is dan ook een set afspraken waar je naar kunt verwijzen. Het voorkomt dat je elke afspraak steeds opnieuw moet onderhandelen.

Jij kunt je dochter dan ook uitleggen dat jij er behoefte aan hebt om 's avonds rust te hebben. Wij hebben ooit een serie oudercursussen gevolgd. Bij die cursus werd aangegeven wat je 2 verschillende doelen kunt hebben bij de regels die je stelt:
1. Opvoeddoel: het is belangrijk voor je kind
2. Persoonlijk doel: het is belangrijk voor jouzelf

Wat wij ouders vaak doen is persoonlijke doelen verwarren met opvoeddoelen. Ik moest vroeger altijd naar bed als mijn moeder slaap had. Kinderen voelen feilloos aan dat het argument niet deugt, en dan gaan ze in strijd.

Dat betekent echter niet dat een persoonlijk doel geen argument is. Als IK behoefte heb aan rust, is dat een uitermate legitiem argument, dat mijn dochter prima kan begrijpen.

Je dochter vertellen dat ze op tijd naar bed moet omdat ze slaap nodig heeft, dat zal niet aanslaan, want ze ervaart dat zelf helemaal niet. Vertellen dat ze rustige dingen moet doen omdat jij rust nodig hebt, dat zal ze veel beter snappen.

Dan kun je haar ook iets anders gaan uitleggen: om in slaap te vallen moet je lichaam de hormonen op orde krijgen. De adrenaline en dopamine moet naar beneden en de melatonine omhoog. Actief op de computer zijn werkt averechts. Je werkt dus je lichaam tegen. Mijn kinderen snappen dat principe inmiddels prima. In de serie Waanzinnig om te Weten staat het ook prima uitgelegd (zou ik wel even aan zoon moeten vragen welk deel).

Door veel uit te leggen, samen oplossingen zoeken en die op te schrijven, kun je hopelijk uit de impasse komen.

Veel sterkte en welterusten

Tihama

Tihama

Tihama

03-06-2012 om 23:58

Melatonine

Nee, ik bedoel zeker geen pillen. Ik heb het over de natuurlijke aanmaak die je de kans moet geven.
Door superactief te zijn werk je dat namelijk tegen.

Tihama

Tihama

Tihama

04-06-2012 om 00:05

Bovendien

Als je al pillen geprobeerd heb en ze werken niet: dan heeft het geen zin. Melatonine werkt als pil namelijk alleen als je een werkelijk tekort hebt. Als je lichaam van nature geen goede aanmaak heeft.

Als dit niet de oorzaak is, dan helpt die pil ook niet.

Bovendien ben ik helemaal geen voorstander van medicijnen bij kinderen als niet alle andere oplossingen geprobeerd zijn.

Oja: wat je ook nog zou kunnen doen:

-een lijst met rustige liedjes voor haar uitzoeken die helpen bij het in slaap vallen

-een roodgekleurde lamp op haar kamer (zolang ze wakker is zal ze licht willen hebben, maar gewoon licht remt de melatonine-aanmaak, rood licht niet)

- tips om dagdromen te helpen (ik geef dochter vaak dagdroomtips, dagdromen zorgt voor ontspanning)

Tihama (ja, ervaringsdeskundige

Tinus_p

Tinus_p

04-06-2012 om 08:33

Beeldschermpjes

Cicade:
"Dat ze soms als ze niet in slaap vallen nog even hun ipod of tv aanzetten vind ik op zich niet zo'n probleem, mits het niet te lang duurt en ze zachtjes doen."
het schijtn dat Tv en andere beeldschermpjes de melatonine aanmaak verstoren, en zelfs als ze dat niet doen, is het een goede manier om jezlef wakker te houden. Kortom, hier zou ik toch ff de strijd over aangaan. (been there, seen it, done that, got T-shirt).

Vic

Vic

04-06-2012 om 08:56

21.00 is wel vroeg hoor

Het kan wel, mijn ex stuurt dochter (13) ook om 20.30 uur naar bed en dan gaat ze zonder morren. Hier gaat ze op zijn vroegst om 22.30 uur. Daar ben ik ook niet heel blij mee, maar ik heb er verder geen last van. Als ik moe ben ga ik vroeger naar bed, en dan gaat zij over het algemeen ook (mokkend) naar boven. Ze wil dan nog wel dat ik haar instop

Cicade

Cicade

04-06-2012 om 09:38

Goede tips!

Dankjewel Tihama!.
Praten wil ik ook graag overdag, maar dat had mevrouw gisteravond geen oren naar helaas.
Ik ga iig wat afspraken in overleg met haar op papier zetten.
En ook het verhaal van de hormonen uitleggen, hopelijk helpt dat al een beetje.
Rode lamp ga ik ook proberen en dagdromen vind ik een hele mooie tip.Geen idee of ze er wat mee kan en wil, maar ik kan het zeker proberen.
Ik houd ook een dagboekje bij van alle ruzies, met aanleidingen, gevolgen etc. omdat ik sinds een paar weken gecoached wordt door het CJG en uiteraard ga ik daar ook het op-tijd-naar-bed probleem voorleggen.

Cicade

Cicade

04-06-2012 om 10:42

Reacties

@Vic; toch wel typisch dat ze bij je ex (toch?) wel om 20.30 zonder morren naar boven gaat?

@ Tinus; 't Is me bekend dat tv juist wakker maakt, maar ik zou niet weten hoe ik die tv van haar kamer af krijg of 's avonds uit zonder dat de hel hier losbreekt. Bovendien heeft ze die tv om heel soms overdag en 's avonds na het eten een uurtje te kijken en dat vind ik prima.
Tja en Ipod zachtjes met muziek is ook niet zo erg lijkt me, maar over muziekkeus en volume heb ik weer weinig controle.

@P; Mmm, het blijft dus een lastige kwestie als ik jouw stukjes lees. Ze worden gewoon vaak pas erg laat moe, dat klopt inderdaad. Alleen weer raar dat de oudste veel vroeger moe wordt.
En 9 uur slaap zou betekenen om 22.30 gaan slapen als je om 7.30 opstaat. Ik betwijfel of dat dagelijks zal lukken, maar ik wil daar toch wel naar streven.

Conclusies: Ik zal me er misschien bij moeten neerleggen dat ze echt niet voor een uur of 23 kan slapen. Maar ik vind dat ze best rond half tien naar haar kamer kan. Lastig is nl. dat haar oudere zus weliswaar meer slaap nodig heeft en vroeger naar bed kan gaan, maar het niet leuk vindt als haar jongere zusje langer beneden mag blijven. Ze heeft een goed punt vind ik, ik zou dat ook niet pikken als ik haar was...

Tinus_p

Tinus_p

04-06-2012 om 10:52

Zure appel

Cicade:
"@ Tinus; \'t Is me bekend dat tv juist wakker maakt, maar ik zou niet weten hoe ik die tv van haar kamer af krijg of \'s avonds uit zonder dat de hel hier losbreekt. Bovendien heeft ze die tv om heel soms overdag en \'s avonds na het eten een uurtje te kijken en dat vind ik prima."
Weet je, als je tegelijk vertelt dat je al coaching krijgt van CJG, dan denk ik, dat het probleem nu juist is, dat je dochter gigantisch pubert, en dat die hel dus toch wel een keer gaat losbreken.
Ik weet t, ik heb makkelijk praten vanachter mijn beeldscherm, maar ik zou de discussie hierover WEL aangaan, en laat dan die hel maar losbreken. IK denk dat je door deze zure appel heen moet.

Vic

Vic

04-06-2012 om 11:14

Cicade

"@Vic; toch wel typisch dat ze bij je ex (toch?) wel om 20.30 zonder morren naar boven gaat?"
Tja, typisch... Ik denk een kwestie van een andere opvoedstijl, waar ik me niet mee bemoei. Hij heeft haar in het verleden wel eens tot 21.00 uur aan tafel laten zitten tot ze haar andijvie op had. Is ook niet helemaal mijn manier. Ze is er overigens niet blij mee dat ze daar zo vroeg naar bed moet, maar de sancties zijn nogal fors. En het is gelukkig maar 1 of 2 keer doordeweeks dat ze daar slaapt. In het weekend mag ze langer opblijven.
Waarom heb jij er precies last van dat je dochter langer opblijft? Mijn dochter zit gewoon haar eigen dingetjes te doen, en vanaf 20.30 uur bepaal ik wat er op tv komt. Volgens mij 'hoort dat er nu eenmaal bij' als je pubers hebt. Tenzij je de methode van mijn ex hanteert

lisbeth

lisbeth

04-06-2012 om 11:36

Niet zo laat

misschien ben ik wel al heel wat gewend maar voor een twaalf jarige vind ik dat niet zo laat.

Mijn net 8 jarige (ook een slechte slaper) gaat tussne half negen en negen naar boven maar dan gaat ze echt niet slapen. Ik denk dat ik blij kan zijn als ze voor tien uur slaapt. Wij gebruiken ook wel melatonine maar alleen als het echt laat wordt en dan heb ik het over middernacht. Vaak leest ze, speelt nog wat met de lego, hangt wat. Komt nog een keer naar onder. In het weekend mag ze later naar bed, vaak wordt het dan tegen tien uur.

Slaapregels & tv regels.

Ieder kind is anders, dat vooropgesteld.

Maar persoonlijk vind ik het heel bijzonder dat je wel vindt dat je min of meer kunt eisen dat je (jonge) puber om 2100 in bed ligt, terwijl je klaarblijkelijk ook vindt dat je niet kunt verbieden of en wanneer je jonge puber op haar kamer tv kijkt.

Zelf zou ik zeggen dat het me niet meer dan normaal lijkt dat je voor een kind van die leeftijd nog iets van regels hanteert over of ze 's avonds op haar kamer tv mag kijken. En tot hoe laat. Of de hel nou losbreekt of niet, een 14 jarige heeft daar in mijn optiek nog niet de volle vrijheid in.

Aan de andere kant zou ik die strikte slaaptijden probleemloos wat meer loslaten als ze overdag fris en fruitig oogt, en er klaarblijkelijk niet onder lijdt. Ik vind 2100 voor een kind van 14 ook redelijk vroeg. Ik zou idd een paar randvoorwaarden stellen die ook jouw behoeften in het oog houden. Bv op een bepaalde tijd naar boven, en/of op een bepaalde tijd in bed liggen. Dat mag best. Met idd een paar restricties over wat er boven nog mag/kan que beeldscherm (niet!), kabaal of licht (beide met mate). Maar een tijd afspreken waarop ze moet slapen, dat kan natuurlijk eigenlijk helemaal niet...

Succes!
Ingrid

Tihama

Tihama

04-06-2012 om 13:37

In slaap slaan

"Maar een tijd afspreken waarop ze moet slapen, dat kan natuurlijk eigenlijk helemaal niet... "

Dat is dus het interessante. Toen onze zoon nog veel jonger was, kregen wij heel vaak commentaar over het tijdstip waarop hij sliep.
Mijn reactie:"Hij valt gewoon niet in slaap. Moet ik hem soms in slaap sláán?"

Dat is gewoon een feit: je kunt niemand dwingen om in slaap te vallen.

Wat wel kan is zorgvuldig zoeken naar alle oorzaken die het in slaapvallen belemmeren.

Nu in de zomer is er nog eentje extra: het is veel te lang licht. Wij hebben daarom dochter ook een extra lichtdicht gordijn gegeven.

Ik merk dat ik zelf heel sterk reageer op licht. Ik word in de zomer ook om 4 uur wakker als niet alle gordijnen strak gesloten zijn.

Tihama

Elisa Gemani

Elisa Gemani

04-06-2012 om 14:31

Slapen

Zoon (11, 1VWO, ADHD) heeft altijd slecht geslapen. Wat hier heeft geholpen is een melatoninetest laten doen bij een slaappoli en daaruit bleek dat hij pas laat melatonine aanmaakt en dit ook snel weer afbreekt. Hij krijgt 3mg. melatonine en dit moet hij uiterlijk om 20.30 innemen.
De arts heeft ook duidelijk gemaakt dat het uur voor het naar bed gaan rustig moet zijn; dus geen tv, xbox etc. en geen fel licht. Dit bevordert de melatonine-aanmaak en zorgt ervoor dat lichaam en geest al voorbereid worden op het slapen. De kamer moet ook donker zijn 's nachts dus ik heb lichtverduisteringsgordijnen opgehangen.
Daarnaast heeft zoon bij een integratieve kindertherapeut zelfhypnose en ontspanningsoefeningen geleerd.
Het uur voor het naar bed gaan mag hij lezen, muziek luisteren of spelen in zijn kamer met de gordijnen dicht en een zacht lampje aan. Eerst nog even lekker douchen en insmeren met lavendelolie. In bed mag hij ook nog even lezen. Er is ook een "meditatie-CD" die hij kan luisteren als hij in bed ligt.
Hij is net als ik een avondmens en als het aan hem ligt, ligt hij er nooit voor middernacht in. Maar dan kost het me een hoop moeite en tijd om hem om 7.30 wakker te krijgen dus dat is te laat. Een (beginnende) puber heeft gemiddeld 9 uur slaap nodig om voldoende groeihormoon aan te maken en te herstellen van de lichamelijke en geestelijke activiteiten overdag. Wij hebben dus afgesproken dat hij er tussen 21.30-22.00 in ligt, dan nog een halfuurtje lezen en dan lekker slapen. Zo komt hij aan zijn broodnodige rust en ook al zal hij nooit uit zichzelf 's morgens wakker worden, hij komt er redelijk fit uit. Het heeft zo'n 10 jaar gekost maar uiteindelijk slaapt hij goed!
Ik vind trouwens 21.00 voor een kind van 12 en zeker voor een van 14 echt erg vroeg. Die tijd zou je best los kunnen laten met daartegenover wat duidelijke afspraken omtrent het invullen van de tijd voor het naar bed gaan. En tja, je kunt van niemand verlangen dat ze eerst nog uren in bed liggen zonder te kunnen slapen; dan kun je daar beter goede afspraken over maken. Eea hangt natuurlijk van het kind individueel af maar bepaalde zaken gelden voor iedereen. Succes!

lisbeth

lisbeth

04-06-2012 om 16:04

Elisa vraag melatonine

Ik zat me laatst iets af te vragen en misschien weet jij het antwoord.
Net 8 jarige dochter krijgt ook 3 mg melatonine. Hiermee slaapt ze vrij snel. Nu geven we haar dat alleen op avonden dat ze echt niet in slaapt komt, dus als ze om half elf nog klaarwakker is. Soms heeft ze weken geen nodig en dan weer weken iedere dag. Nu zat ik me af te vragen of dit wel de goede methode is en of ik haar beter niet standaard iedere avond een pil kan geven. En dan denk ik vooral medicijntechnisch

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maylise

Maylise

04-06-2012 om 16:13

Zelf laten bepalen

Ik vind 21h ook vroeg voor een 14jarige. Ik snap dus goed dat je dochter nog niet moe is. Ik zou dus de afspraak maken dat ze voortaan later naar bed kan gaan. Daarnaast zou je dan af kunnen spreken dat de televisie niet meer aangaat als ze eenmaal naar bed gaat maar dat ze dan bijvoorbeeld bij een (rood) lampje nog wat kan lezen/muziek luisteren.

Dat haar zus meer slaap nodig heeft is nu eenmaal zo. Dat staat verder los van je dochter. Hier gaat mijn dochter ook vaak vroeger naar bed dan haar jongere broertje. Ik stuur haar nooit naar bed want ze mag het zelf bepalen maar als ze moe is gaat ze gewoon slapen; ook als haar jongere broertje nog wakker is. Ik heb later naar bed mogen nooit als een privilege gebruikt dus dat wordt ook niet zo gezien hier.

Ik zou je dochters het zelf laten bepalen hoe laat ze gaan slapen mits ze gewoon op tijd opstaan & niet te laat op school komen.

Televisie kijken zou ik afraden maar dat verschilt soms ook weer. Mijn zoon gaat als hij niet kan slapen altijd spelletjes spelen op de DS of zijn telefoon. Ik heb hem wel eens gevraagd of hij niet liever ging lezen maar hij zegt dat hij van lezen juist wakker wordt omdat hij dan wil weten hoe het verhaal verder gaat en dus tot diep in de nacht blijft lezen. Dat is deels ook placebo effect natuurlijk. Mijn zoon denkt dat hij van de spelletjes spelen slaperig wordt en dus word hij slaperig. Zolang het werkt bemoei ik me er niet mee.

In zijn algemeenheid is lezen echter beter om in slaap te vallen dan televisie kijken of achter de laptop zitten. In elk geval zou ik haar die uitleg meegeven en daarnaast haar ook haar eigen weg daarin laten vinden.

Maylise

Maylise

04-06-2012 om 16:17

Oh sorry

De dochter waar het om gaat is 12. Nou ja, 21h vind ik voor 12 jaar ook wel vroeg. Mijn jongste dochter lag er op die leeftijd wel altijd al voor 21h in maar zij is ook meer een ochtendmens. Mijn jongste zoon (nu 12) ligt er zelden voor 22h30 in. Hij heeft weinig slaap nodig want hij is ook vroeg wakker.

Met een 12 jarige zou ik wel iets strenger zijn wat betreft beeldscherm gebruik voor het slapen gaan omdat ze op die leeftijd nog wel wat begeleiding kunnen gebruiken. Ik zou dus afspraken dat ze later naar bed mag maar als ze dan naar bed gaat dan geen televisie/laptop meer maar alleen nog even lezen. Ik zou haar wel deels zelf laten bepalen hoe laat ze naar bed gaat.

Lezen in bed

Zelf heb ik de ervaring (als kind en nu nog) dat ik van lezen in bed alleen maar slaperig word als ik het boek nog niet ken. Is het een spannend verhaal, dan blijf ik doorlezen, dus de zoon van Maylise heeft een punt, wat mij betreft.

Zelf lees ik dus stripboeken oid om in slaap te vallen, of iets anders dat ik al ken, en dan werkt het als een tierelier. Maar geen nieuw, spannend boek. Dan kan ik nog beter tv kijken

Groeten,

Temet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

04-06-2012 om 16:49

Lisbeth

Volgens de kinderarts/neuroloog van de slaappoli moet je melatonine niet zo af en toe gebruiken maar echt iedere dag indien er sprake is van een verstoorde melatonine-aanmaak. En ook iedere avond consequent op dezelfde tijd. Hoe laat dit is, hangt af van de melatonine-aanmaak- en afbraaktijd. Dit is voor iedereen anders maar in het algemeen zo een uur voor het slapengaan.
Melatonine is een lichaamseigen antioxidant; het is volstrekt onschadelijk om dit gedurende langere tijd te gebruiken; het werkt juist positief op een heleboel zaken en ziektes. Er zijn een aantal contra-indicaties/ziektes/wisselwerking met andere medicatie waarbij men geen melatonine mag gebruiken maar voor gezonde kinderen en volwassenen kan het geen kwaad. Kinderen hebben in het algemeen ook juist hogere doseringen nodig dan volwassenen. Mijn zoon zou zelfs 6mg. mogen gebruiken maar omdat hij het zo goed doet op 3mg. houden we het daarbij.

Tinus_p

Tinus_p

04-06-2012 om 18:18

Jezelf wakkerhouden

Tihama:
"Dat is gewoon een feit: je kunt niemand dwingen om in slaap te vallen."
Dat klopt, maar je kunt wel voorkomen dat een kind zichzelf bewust of onbewust wakker houdt. Dat helpt, als je het idee hebt, dat een kind idd te weinig slaapt.
Zo heb ik tot vervelens toe tegen kinderen gezegd: 'Als je niet in slaap valt, dan ga je maar stil in bed liggen, dan rust je ook uit.' Dat werkt -want door dat stil in bed liggen vallen ze meestal vanzelf in slaap. TV kijken, nog spelletje doen, eindeloos naar de wc, anderszins rondlopen of knuffels halen -het zijn allemaal manieren om jezelf wakker te houden.

Voor de goede orde: Dat gaat waarschijnlijk niet voor Tihama-zoon op -dit is een panacee.

Tinus_p

Tinus_p

04-06-2012 om 18:36

Geen panacee

GEEN panacee dus in t vorige bericht

Tihama

Tihama

04-06-2012 om 20:05

Kweetut tinus

Mijn oma zei het al 'slaap je niet, dan rust je toch' Dat mantra werkte ook al niet, hoewel ik het nooi opgegeven heb.

Bij zoon bleek er overigens ook een tamelijk rechtstreekse relatie tussen geestelijke uitdaging op school en slapen. Hoe saaier het op school was, hoe moeilijker hij sliep. Moest hij blijkbaar nog een paar uur zijn hersenen pijnigen om voldoende moe te zijn. Maar je hebt hem mogen ervaren, dus je kunt je daar vast wel wat bij voorstellen

Hij is trouwens nu 14 en het probleem bestaat niet meer. Hij slaapt nu meestal tegen middernacht en staat probleemloos om half 8 op. Dat is geen 9 uur, maar hij is vrolijk, haalt goede cijfers en zit op de P95-groeilijn. Dus ik vind dat hij er prima bij gedijt.

Tihama

Zondagavond

Hier is de Zondagavond sowieso een avond waarop het hele gezin later gaat slapen en niet moe is.Gewoon omdat we `s morgens konden uitslapen. Vooral mijn 13 jarige zoon kan lang uitslapen en is dan `s avonds niet moe.Vaak kan hij Zaterdags ook langer slapen.Midden in de week moet ik iets meer om de bedtijden denken zodat hij redelijk fit de Vrijdag haalt.

Tihama (mantra)

Dat mantra klinkt bij ons in de familie ook wel als "slaap je niet dan rust moeder toch"

Groeten,

Temet

Tihama

Tihama

05-06-2012 om 09:13

Opvoeddoel

Haha, Temet. Ja, daarom vond ik dat onderscheid tussen opvoeddoelen en persoonlijke doelen zo mooi. Er is niets mis mee om je kinderen dingen op te leggen voor jezelf, maar zorg wel dat je dit dan helder hebt voor jezelf en je kind.

Zo moet ik nog steeds denken aan een verhaal van Dr. Sears. Hij beschrijft zijn 4e kind dat een high-need baby was. Uitermate herkenbaar voor ons, waar het 1e kind dat was
Hij vertelde daarin dat alle aandacht die naar het kind uitging invloed had op zijn relatie. Hij kwam toen tot de conclusie dat het slecht voor zijn huwelijk was om zoveel aandacht aan hun kind te geven. Een slecht huwelijk heeft uiteindelijk echter een negatiever effect op een kind dan wat minder aandacht geven. Dus hij en zijn vrouw zijn toen bewust meer tijd aan elkaar gaan geven (en ja, de dochter huilde dan vaker).
Hetzelfde werken persoonlijke doelen. Je kunt geen goede, evenwichtige ouder voor je kind zijn als je niet meer toekomt aan rust voor jezelf.

Tihama

Ook mantra

Hier een 14 jarige die ook erg laat in slaap valt en ook nog 's weinig slaap nodig heeft. Haar leven lang al...Over het algemeen slaapt ze net zo laat en lang als 4 jaar oudere zus En ze slaapt ook nog 's erg onrustig,word wakker, moet plassen, heeft dorst, loopt rond op onmogelijke tijden, slaapwandeld, kan niet slapen, droomt enge dromen....Pfff vermoeiend, maar vooral voor ons,zij is fris en fruitig.
In slaap vallen duurt bij haar zeker 1,5 uur...En ook hier het mantra: slaap je niet, dan rust je toch uit.
Dat zit er ondertussen wel ingebakken, meestal blijft ze toch wel op haar kamer in bed. Nu gaat ze 21.30 naar boven...kleed zich uit, pakt tas voor school in,poetst tanden (22.00 uur ondertussen) etc.etc. rond 22.15 ligt ze erin...wel met muziekje in de oren (zachtjes) of boek of t.v. met erg zacht geluid. Ik weet wel dat die t.v. niet bevordelijk is, maar ik heb qua inslaaptijd nog geen verschil kunnen ontdekken en 'officieel' mag dat niet, maar ik weet dat ze het toch soms doet, als ze leest slaapt ze net zo laat...Ze noét van ons in bed en dus liggen en moét van ons haar nachtlampje aan (klein lampje, dus enizins schemer). Die 2 laatsten vind ik het belangrijkste...En daar houd ze zich aan.
Meestal slaapt ze rond 23.00 uur....soms iets later, soms iets eerder. Dat vind ik laat haar zus slaapt meestal eerder en die is al 18 ! Die 'bedtijd' van 21.30 daar houden we ons strak aan, alleen in het weekend mag het later. Ook al slaapt ze niet, dat is geen reden om dan dus maar later te gaan. En ze weet het zelf ook...zij moet eerst láng in bed liggen voor ze inslaapt....Later naar bed, dan slaapt ze nóg later, want die inslaaptijd houd ze toch wel...Of ze nu om 22.00 uur erin ligt of om 24.00 uur...Minstens 1,5 uur duurt dat.
groeten albana

Guinevere

Guinevere

06-06-2012 om 10:46

Lol

Haha, "slaap je niet, dan rust je moeder toch uit", ik vind 'm geweldig!
Hier een lastige inslaper (9, bijna 10). Hij moet om 21.00 naar boven, en dan kom ik er nog even bij. Daarna mag hij zo lang lezen als hij wil, zolang hij maar rustig op zijn bed blijft en stil is. Sinds hij pas om 21.00 naar boven gaat, lees ik hem overigens nauwelijks meer voor, omdat ik toch het idee heb dat mijn "vrije" avond pas begint als alle kinderen boven zijn. Lang voorlezen gaat van die tijd die ik even rust heb af. Daar moet ik nog even een weg in vinden, want als ie 14 is zit hij ongetwijfeld tot half 11 beneden. Maar ik heb hem wel uitgelegd dat wij als ouders die kind-vrije tijd elke avond nódig hebben, omdat we niet de hele dag aandacht kunnen geven. Dus boven=boven en dan ben je stil, want pa en ma hebben dan even kind-vrije tijd.

eni65

eni65

06-06-2012 om 11:48

Meer mis

Als ik dit zo lees, is er wel meer mis. Een kind van 12 dat weigert naar bed te gaan om half 11? En de tv mag niet uit want dan komt er een scene? Ik zal wel uit de vorige eeuw zijn, maar als mijn kind zich zich niet los kan rukken van de tv die in de huiskamer staat en zeker niet in zijn slaapkamer, dan trek ik gewoon de kabel eruit in de meterkast. Blauwe tv is een stuk minder interessant. Men wil tegenwoordig teveel vriendjes zijn, maar je bent toch ouder? Als je nooit ergens wat van zegt of corrigeert, want dan wordt mijn kind boos, dan weet je toch wat je zaait. Als je eerder scenes had geschopt had je ze nu niet.
Mijn kind is 12 en gaat echt tussen 8 en half 9 bedderen. En nee die van mij slaapt niet om half 9, maar ligt lekker te dromen of even te lezen al dan niet met een zacht muziekje aan, ja dat heeft ie wel en om 9 uur is echt alles uit en valt ie heus wel in slaap. Zo niet jammer dan. Als je daar geen drama van maakt is dat het ook niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.