Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Denise

Denise

09-05-2012 om 12:10

Hoeveel "troep" eten we eigenlijk?

Onlangs hebben wij hier in huis de cruesli afgeschaft. Onze oudste zoon at kilo's van dat spul en het zit vol met suiker, zout en vet. Eigenlijk troep die ik mijn kinderen niet meer wil geven.
Als je leest op foodwatch.nl en naar de Keuringsdienst van Waarde kijkt (waarin ik een keer zag dat gehakt van de supermarkt soms wel meer dan een jaar in de vrieskoeling wordt bewaard, of van die fruitrepen die bijna alleen maar uit suikers bestaan), vraag ik me af hoeveel rotzooi we eigenlijk eten.
Moet je alleen maar biologisch eten kopen of is er ook nog een soort routebeschrijving om in de supermarkt "eerlijke" boodschappen te kunnen doen?

Ik ben geen gezondheidsfreak en ik gebruik zeker wel eens een potje of een zakje maar ik wil zo graag mijn gezin een beetje gezond, eerlijk eten voorschotelen, zonder uren in de keuken te staan of mijn eigen groente te verbouwen

Hoe gaan jullie hier mee om?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

09-05-2012 om 12:48

Niet zo moeilijk

in principe alle "samengestelde" producten en pakjes mijden. Inspirerend: http://www.kokenmetkarin.nl/
Overigens, als gehakt/vlees goed ingevroren is, dan gaat de kwaliteit niet snel achteruit. Je eet vlees voor de eiwitten, en die zitten er dan nog steeds in. Of de smaak nog zo geweldig is....

Guinevere

Guinevere

09-05-2012 om 12:54

Dat is niet moeilijk lijkt mij

Als je "eerlijke" inkopen wilt doen, dan ga je naar de versafdeling van de super. De groente- en fruitafdeling wel te verstaan. Je slaat de pakken-, flessen- en zakkenpaden grotendeels over. Je drinkt thee en aangelengd vruchtensap, naast water. Dat hoeft allemaal helemaal niet meer werk te zijn dan het pakjes- en zakjeskoken.
Verder wordt heel veel voedsel in de diepvries bewaard, wat daar de gezondheidsnadelen van zijn is mij niet bekend. En fruit bestaat uit zichzelf al voor een groot deel uit suikers, daarom is het ook lekker.

Goede vraag, veel antwoorden heb ik gevonden

... in de boeken en op de website van Michael Pollan.
Dit boekje is een korte samenvatting:
http://www.bol.com/nl/p/echt-eten/1001004010295999/

Hij heeft drie hoofdregels:
eet echt eten
niet te veel
vooral planten.

Hij zegt, in aansluiting op Guinevere, dat je in de supermarkt alleen maar aan de randen moet shoppen, niet in het midden. Daar staat de bewerkte geraffineerde zooi. In de randen zie je de verse onbewerkte producten.

je bent echt iets op het spoor, stoppen met Cruesli is een prima stap!

bibi63

bibi63

09-05-2012 om 15:25

Tja

Ik ben mij best bewust van allerlei ongezonde toevoegingen in allerlei (overbodige) producten. Ik weet dus wat ik eet en het gezin voorschotel. Een koekje is een overbodig en ongezond product, maar wel af en toe lekker en wordt ook gewoon gegeten. Een boterham met kaas is duidelijk. Maar ook een boterham met hagelslag: de hagelslag is voor het lekkere en heeft geen gezonde waarde. Als we chips eten o.i.d. dan weten we dat dat overbodig en niet bepaald gezond is, maar wel lekker af en toe. Dus ik consentreer me wat dat betreft vooral op het avondeten en daarvoor gebruik ik eigenlijk niet vaak en veel ongezonde onnodige toevoegingen. Een maaltijd aardappelen/groente/vlees of vis is vrij duidelijk. Het enige waar ik dan aan denk is om de gezonde variant bakproduct of olie te gebruiken en mager vlees. Maar ook ovenschotels, pasta's, eenpansgerechten enz. bestaan bij ons hoofdzakelijk uit definieerbare producten: vlees, vis groente, pasta, rijst, aardappel, eieren, bliktomaten, tomatenpuree, uien, knoflook, kruiden en specerijen, geraspte kaas, peper, soms wat zout enz. Kant en klare pakjesgerechten gebruiken we heel af en toe voor het gemak en/of variatie. Dan ben ik me ervan bewust dat ik niet precies weet wat er in zit. Maar ook de wel definieerbare producten zijn niet altijd even gezond. Kaas vol met verzadigd vet en zout, pasta en rijst loze calorien als je de niet-volkoren varianten eet enz. Maar dit weten we zo langzamerhand toch wel........
Gr. Bibi

Denise

Denise

09-05-2012 om 16:08

Gezond enzo

Dank voor jullie reacties en tips!

Op zich ben ik me wel bewust van "herkenbare" versus "onherkenbare" producten. Maar ongemerkt sluipen er toch wel eens dingen in, zoals die cruesli. Wij hebben vrijwel nooit frisdrank in huis, alleen als er een keer een feestje is en volgens mij eten we verder best gezond, niet al te veel snacks en snoep, dat soort dingen.
Maar het valt mij op dat dingen waarvan ik dacht dat ze redelijk gezond waren, dat helemaal niet zijn. Misschien komt het ook doordat ik er nu meer mee bezig ben.
De tip van boodschappen doen aan de rand vind ik wel een aardige richtlijn.

Sinds kort hebben we hier nieuwe regels over broodbeleg, bijvoorbeeld. Ineens lijkt het of de kinderen daarin een soort groeispurt maken. Dan doen we ineens nog geen week met een pot hazelnootpasta of met een pak hagelslag. Dus nu is de regel: per eetsessie 1x hagelslag of pasta oid. Of 1 x een beschuit, 1x een glas melk of jus d'orange. Ik bleef naar de winkel lopen

Doen jullie dat ook, rantsoeneren?
Dat klinkt ineens wel heel erg spartaans...

amk

amk

09-05-2012 om 16:16

Op is op

hanteer ik hier altijd al en dat zal wel zo blijven. Zolang een sinaasappel nog als gezond wordt genoemd terwijl er gewoon kankerverwekkende stoffen in zitten en op veiligheid geteste E-nrs als ongezond worden afgeschilderd valt het nog erg tegen met de gemiddelde voedselkennis. Of wel, wij eten gewoon alles wat we leker vinden maar met, mate en met het standpunt als mijn oma het nog zou herkennen zal het wel meevallen allemaal.
Ergens in het archief kun je mijn link naar de ingredienten lijst van de sinaasappel wel vinden. Die leverancier is echt heel blij dat hij geen ingredientenlijst hoeft te plakken.

Guinevere

Guinevere

09-05-2012 om 16:45

Rantsoeneren

Wat ik hier rantsoeneer is frisdrank. Eén glas per dag. En bij jongste de bananen, anders eet hij de hele tros op. Qua broodbeleg toch ook wel in zekere mate: één keer zoet beleg vind ik voldoende. Aangezien ik liever heb dat er iets eiwitrijks op die boterham gaat dan alleen maar een lading nutteloze suikers.
K&K eet ik ook wel, maar dan met mate. Vooral pizza's met spinazie erop.

Toch zou ik www.michaelpollan.nl een keer opzoeken

de meesten hier lepelen toch net wat oudere voedselwaarheden op. Dat er verkeerde vetten zijn, dat je wat moet afwisselen, matigheid.

Ik vond Michael Pollan erg inspirerend om wat grotere stappen te zetten, en ik denk dat zeker 80% van de adviezen van het Voedingscentrum zo de prullenbak in kunnen.

Geen rantsoen

maar gewoon op = op. En hier is dat echt OP, want de nutella, venz en calve staan hier niet in de supermarkt, die komen mee in de koffer.

Vlees

Sinds ik in een aantal programma's gezien heb hoe vlees bewerkt werd door fabrikanten heb ik ook een aversie tegen supermarktvlees. Ik ben zelf al niet zo gek op vlees, maar mij gezin wel en die wil ik dan ook niet zulke 'rotzooi' voorschotelen. Vooral het verhaal van de supermarktbiefstuk vond ik 'vies'....Dat eten we dus nooit meer
Dus ga ik sindsdien voor écht vlees naar de slager.
En voor de 'gewone' vleesdingen (verse worst, hamburgers etc.) naar een supermarkt die nog een 'eigen slager' in dienst heeft en dit soort dingen zelf maakt (kun je zien). En ik wil niet nog meer van die filmpjes zien want dan gaat me alles tegenstaan.....Ik koop ook al geen zakjes voorgeraspte kaas meer, sinds ik weet dat daar amper kaas inzit....Ik rasp het nu zelf.
Verder eten wij veel groente en fruit van de boer of de markt, gewoon zo vers mogelijk en graag van het seizoen.
Zakjes en zo gebruik ik amper. Ik ben meer van het zelf toevoegen. Ik heb ook lang zelf b.v. pizza gemaakt. Maar mijn pubers eten liever een kant en klare pizza en als ik er niet ben om er wat van te zeggen eten ze dat toch....Nou ja dan denk ik voor die ene keer maak ik me er maar niet druk om.
groeten albana

Broodbeleg rantsoeneren

Dat doe ik hier niet. Het maakt op zich toch niet uit of ik vier weken doe met een pak hagelslag, een pot jam en een pot chocopasta of dat ik vier weken doe met 3 potten chocopasta. 't Is allemaal niet erg bederfelijk en die tijdelijke eenkennigheden zijn niet schadelijker dan verplicht boterhammen met wat verschillends (jam of chocopasta is qua voedingswaarde precies even droef). Ik herinner me van vroeger de tijd dat ik 5 ons zure zult per week wegwerkte. Dat heeft maanden geduurd, maar was ook zomaar ineens over.
Letten op onbewerkte producten doe ik wel. Me verdiepen in voedingswaarden van dingen doe ik ook. De sinaasappel van amk is zo'n prachtig voorbeeld van relativeren en er zijn er wel meer geweest. En dat probeer ik mijn kinderen ook bij te brengen: blijf zelf nadenken, geloof niet alles, neem niets zomaar aan, maar verdiep je erin.

koentje

koentje

10-05-2012 om 11:06

En hier rantsoeneer

ik in die zin dat zoon maar een keer een bepaald zoet beleg mag kiezen. Maar op melk en sap zou ik nooit rantsoeneren. Hoewel, nooit. Maar hij mag zeker meer melk of sap als hij wil. Jammer genoeg wil hij dat nooit...

Maylise

Maylise

10-05-2012 om 11:24

Rantsoen broodbeleg

Maar als ze dan geen pasta/jam/hagelslag mogen op brood wat nemen ze dan wat zo gezond is? Vlees en kaas? Dat is ook helemaal niet zo gezond; zeker niet als je de supermarkt kwaliteit koopt. Koop je zoveel mogelijk onbwerkte kaas/vlees dan loopt dat aardig in de papieren bij de hoeveelheden die groeiende kinderen eten en daarnaast is het maar de vraag of het nou wel zoveel gezonder is dan een boterham met pasta.

Je kan natuurlijk ook zorgen dat ze minder brood eten door bijvoorbeeld een stevige maaltijdsoep te maken voor de lunch. Dat zou wel een idee zijn.

Ik vind verder rantsoeneren niet handig. Hier is ook wel eens wat op maar dan zijn er genoeg alternatieven beschikbaar. Ik zie ook niet zo in dat een boterham met chocoladepasta nou zo slecht is. Gewoon gevarieerd eten lijkt me het beste.

Sap gerantsoeneerd

We hebben niet zo vaak sap, maar sap, limonade, yokidrink en chocomel rantsoeneer ik wel. Er worden veel mensen te dik door te veel calorierijke drankjes. Nu zijn mijn kinderen niet dik maar ik zou het risico graag beperken. Melk staat niet op rantsoen, maar vinden ze niet zo interessant en drinken ze eigenlijk alleen bij de broodmaaltijd. Ik geef ook geen grote bekers vol, gaat toch niet op.

Met snoep ben ik in vergelijking met anderen vrij makkelijk, maar ook dat niet altijd en niet onbeperkt.

Wat 'troep' betreft ben ik vrij makkelijk. Moet ook wel, partner eet vrijwillig kipnuggets, dus ik zou ernstig tegen de bierkaai vechten als ik alle troep uit huis zou willen bannen. Wel ben ik een vrij trouw lezer van ingrediëntenlijsten, maar over E-nummers etc maak ik me niet bijzonder druk. Al mijd ik lightproducten, omdat ik het idee heb dat ik vernaggeld wordt en omdat ze vies zijn, en omdat in de praktijk toch meestal blijkt dat mensen er twee keer zoveel van eten als van het origineel.

Groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

10-05-2012 om 17:03

Gevarieerd eten en rantsoenering broodbeleg

Die rantsoenering van zoet broodbeleg is hier juist om gevarieerd eten te bevorderen. Wel eens een kleuter meegemaakt die het liefst eigenlijk alleen maar boterhammen (en fruit) wil eten en dan 's avonds bijna niks meer? Dan ben je er echt wel voor dat ie een boterham met kaas eet en dan nog een met kipfilet. Ben het er best mee eens hoor, dat ze vanzelf aangeven waar ze behoefte aan hebben, een lijf stuurt zich grotendeels zelf qua trek. Maar zo'n ondergewichtige ienie-mini kleuter mag wel een beetje bijgestuurd worden.

bertje1

bertje1

10-05-2012 om 21:49

Ja, we eten troep

ik krijg ook steeds meer weerstand tegen allerlei voedsel; het is vreselijk zout (worstjes van jumbo blerk) en er zit oooooooveral glucose-fructosestroop in (schijnt erg slecht want fructose kun je moeilijk verteren; dit komt van mais genetisch gemod. uit de VS en is erg goedkoop; keer uitzending van gezien.
en alles is inderdaad zoet, wat dacht je dan van de ontbijtkoek en fruitkick..etc.
We als consument moeten toch eens op de bres want ze denken volgens mij dat 'wij dit willen', dat is jniet zo..

Het is een eitje

om je voedingspatroon te verbeteren.
www.michaelpollan.com had ik al genoemd. Die man heeft eetregels gecrowdsourced. Superleuk!

Wij eten weinig bewerkte producten. Veel groente, ook overdag. Weinig suiker. Weinig vlees, alleen biologisch. Niets waar glucose-fructosestroop in zit. Dat maakt al de helft van de supermarkt off-limits! Geen geharde vetten.

het kan gewoon. en wij zullen heus ook wel ergens last van krijgen en aan dood gaan. Maar het kan. Gewoon niet meer kopen.

Zoet en zout

Die kant en klare zakjes spul of half-al-afgewerkte producten, die eten wij eigenlijk niet om andere redenen.
We vinden ze té zout of té zoet.
En als ze te zout zijn en we eten het, valt het ons in eerste instantie niet eens zo op....maar de hele avond lopen we met z'n allen naar de kraan....dorst,dorst,dorst.
Dat kan toch niet 'gezond' zijn? Ik heb daar trouwens ook last van als we per ongeluk 'goedkoop brood' in huis hebben...dan heeft jongste brood gehaald en die kan dat nog niet onderscheiden. Of het nu daadwerkelijk zout is dat ons zo dorstig maakt of iets anders kan ik niet onderscheiden. Ik denk dat er iets inzit dat het langer vers houd en dat dat onze dorst opwekt.
Misschien is de oorzaak wel dat we het té weinig eten en daarom een extremere reactie erop hebben.
Wij vinden ook veel producten té zoet. Maar dat is denk ik meer onze 'smaak' in ons hele gezin is niemand erg gek op zoet. Scheelt wel in koekjes en snoep....maar maakt ook dat we veel toevoegingen gewoonweg niet lekker vinden. Jongste is gek op worteltjes, gewoon geschrapte dan, rauw. Op een partijtje gingen ze naar de mac en in het kader 'lekker gezond' mocht je daar iets 'gezonds' erbij nemen. Jongste koos (logisch) de worteltjes en ze waren zé vies mama! Het wáren helemaal geen worteltjes het waren 'nepwortels' want ze zagen er wel zo uit, maar waren helemaal zoet. Hetzelfde gebeurd bij 'snoeptomaatjes' volgens mij injecteren ze ze ergens mee. Want hele zoete verse tomaten (b.v. die je koopt in balkanlanden aan de kant van de weg) lustten wij wél graag. En die zijn van nature zoet.
groeten albana

Kari1

Kari1

11-05-2012 om 13:47

Bertje, glucose-fructosestroop

Glucose-fructosestroop wordt gebruikt om dingen te zoeten, het is een goedkoop zoetmiddel en je kunt het goed missen. Nadelen van het eten van producten met fructose-glucosestroop zijn o.a. de toevoeging van loze calorieën in je dieet en het ontwikkelen van een zoete smaakgewoonte. Maar als stofje is het echt niet zo ongezond hoor.
Bijna alle fruit, diverse groenten, honing e.d. staan bol van de glucose/fructose. Ook "gewone" suiker bestaat uit glucose en fructose.
Fructose kun je moeilijk verteren? Dat bestaat wel, maar als dat zo is dan heb je een ernstige ziekte. Dan mis je het enzym wat fructose in je lever moet omzetten in een andere stof (dus ná de opname in de darm). In de darm wordt het niet verteerd maar uitsluitend opgenomen. En ja, glucose wordt heel makkelijk in grote hoeveelheden opgenomen, voor fructose is dat minder en is er sneller een drempel bereikt aan wat de darm aankan. Wordt die drempel overschreden dan wordt de overmaat fructose niet meer opgenomen maar komt terecht in de dikke darm waar het door bacteriën vergist wordt, en dat kan krampen en gassen geven. Ongemakkelijk. Mensen met een lage fructosedrempel zullen merken dat ze beter niet een pond aardbeien in 1 x kunnen eten enzo.
Er zijn dus best redenen om producten met glucose/fructosestroop niet teveel in je voedingspatroon op te nemen (voor kinderen: diksap, roosvicee en aanverwanten...) maar om de stof zelf nou als ongezond te bestempelen gaat wat ver.
Kari

Kari beg tot differ

Het verschil is dat je bij glucose-fructosesiroop de twee monosaccharides tegelijk in je bloed beschikbaar hebt in grote hoeveelheden terwijl je bij de consumptie van normale disacchariden zoals sucrose een langzamere opbouw van de spiegels hebt omdat er eerst nog afgebroken moet worden. Daardoor is de metabolisering anders.

Inmiddels is klinisch ook dit effect aangetoond, bij Princeton meen ik, vorig jaar. Schitterende foto bij het artikel!
http://www.princeton.edu/main/news/archive/S26/91/22K07/

en de discussie over de discussie:
http://grist.org/article/interview-with-princeton-hfcs-researcher-dr-bart-hoebel/

Overigens laten de details me verder Siberisch omdat ik niet alleen HFCS mijd maar ook andere geraffineerde suikers. Niet als totaal taboe, maar ik gebruik ze alleen bij bijzondere gelegenheden. Ze horen voor mij niet thuis in het dagelijkse voedingspatroon..

Kari1

Kari1

11-05-2012 om 16:46

Niet zo'n groot verschil rodebeuk

We zijn het er van harte over eens dat al die toegevoegde suikers een slechte zaak zijn. Niet nodig en met schadelijke gezondheidseffecten, en of de toegevoegde suikers met een net iets hogere fructosecomponent nou nóg iets schadelijker zijn (het lijkt erop van wel) en waarom dan, daar wordt nog naarstig naar gezocht.
Ik reageerde op bertje's "schijnt erg slecht want fructose kun je moeilijk verteren". Dan wordt fructose neergezet als een soort Dat Moet Je Niet Eten ding, en dat is niet zo. Dan kunnen er vele voedingsmiddelen die prima in een gezond eetpatroon passen in de ban en dat lijkt me niet de bedoeling.
Kari

Margriet*

Margriet*

11-05-2012 om 21:36

Tja vroeger

was ook niet alles zo gezond. Je at meer puurdere producten maar het was toch allemaal aardig bespoten. Ik dronk vroeger mierzoete limo bijv. van die oranje aanmaaklimonade. Qua kleurstoffen (in snoep en ijs) was het ook een stuk minder verantwoord.
Ik eet eigenlijk weinig pakjes en zoveel mogelijk biologisch (maar als dat er niet is in de Dirk of de AH, jammer dan). Slager en bakker voor goed brood en vlees vind ik wel belangrijk. Maar ik ben erg van het gemak en over glucose-fructosestroop maak ik mij niet druk. Wil ik gewoon geen tijd aanbesteden.
Zo doet iedereen zijn ding denk ik.
Als je echt verantwoord wilt eten ga je naar de natuurvoedingswinkel (hoewel die biologische teelt is voor het milieu ook niet altijd beter). En je eet vegetarisch, dat scheelt al heel veel.
Maar bewust leven, iedereen op zijn manier is een must.

Ah ok kari

Het 'demoniseren' probeer ik idd te vermijden. Zeker wanneer losse monosacchariden worden gebrandmerkt .

HFCS is wel een interessant verhaal, en zet je aan het denken, ook door de industrie erachter. Over de manier waarop nieuwe voedingsmiddelen worden ontwikkeld en in de markt gezet. Alle ontbijtkoek bestaat nu ook grotendeels uit HFCS. Dat gaat heel hard.

Het interessante van de boeken van Michael Pollan is nu juist hoe hij laat zien dat het brandmerken van losse ingrediënten een gevolg is van het vergaande reductionisme in de voedingswetenschappen. Hierdoor krijg je verboden en goedgekeurde varianten van alle bouwstenen (slechte vetten, goede vetten enz.) terwijl de bottom line, een evenwichtig en volwaardig voedingspatroon en goede eetgewoonten, uit het zicht verdwijnt.

suzan

suzan

12-05-2012 om 13:53

Geen pakjes

Je kunt al heel veel 'troep' vermijden door geen pakjes, zakjes en potten te kopen. Ook koekjes, snoepjes, frisdrank , kant en klare toetjes enz. , eet er niet te veel van. Probeer zo veel mogelijk zelf te maken. Eet groente en fruit van het seizoen. Dat zijn zo'n beetje de 'regels' die ik probeer te volgen en meestal lukt dat ook wel. Aardige bijkomstigheid is het hebben van veel minder afval en het is een stuk goedkoper !

Kari1

Kari1

12-05-2012 om 14:00

helemaal mee eens, dat brandmerken van losse ingrediënten of zelfs losse voedingsmiddelen leidt tot niets. Als mijn kinderen mij vroegen: mam, is dit of dat gezond? dan was mijn standaard antwoord dat er niet zozeer gezonde of ongezonde producten bestaan maar gezonde en ongezonde voedingspatronen. Het gaat om het geheel (en dat nog in combinatie met je energieverbruik).
Dat geldt ook voor hfcs en andere suikers. Je kunt ze best inbouwen in een gezond voedingspatroon, zoals voor alles geldt, met mate. Het probleem is dat de industrie grote hoeveelheden suikers meent te moeten toevoegen aan allerhande producten, en dat het dan voor de niet-alerte consument lastiger wordt om dat "met mate" te realiseren. Dan heb je een volksgezondheidsprobleem.
Kari

bibi63

bibi63

13-05-2012 om 16:57

'ik kies bewust' logo

Dat is pas een totale idote domme actie van de overheid. Ik ze ze staan op dozen kroketten. Kroketten die iets minder vet/zout zijn dan de gangbare. Dus........ de (evt. wat naievere) consument denkt: hé logo! Dat is goed dus, dus ik kan lekker regelmatig van die kroketten eten.
Zet er als overheid in hemelsnaam niet zo'n logo op. Beter is dan een logo 'ik produceer bewust'. Dus vanuit de producent, die minder vet e.d. gebruikt (en goedkeuring krijgt van de overheid voor het logo), maar NIET vanuit de overheid met het woord 'ik'. Stom, stom, stom.
Gr. Bibi

Elisabeth B.

Elisabeth B.

16-05-2012 om 06:11

Eigen initiatief

Dat 'ik kies bewust' is niet van de overheid maar een initiatief vanuit de levensmiddelen industrie. Maar inderdaad een zeer ongeloofwaardig initiatief. Volgens mij staat bijv. op de mayonaise met het minste zout, suiker en vet van alle mayonaises het 'ik kies bewust' logo.

amk

amk

16-05-2012 om 08:30

Valt wel mee

Het ik kies bewust logo geeft alleen aan wat een gezondere keuze is binnen een product categorie en doet helemaal geen uitspraak over de totale gezondheid van een product.

Dat kan ook helemaal niet het gaat om het totale patroon zoals al vaker gezegt. Een lekkere kroket en friet met passen op zijn tijd prima in een gezond voedingspatroon.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.