Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2019 om 01:31

Hoge bijziendheid

Ik was vanmorgen bij de oogarts en heb weer even een babbeltje aangeknoopt met deze oogarts. Ook al ben ik al zo lang bijziend, er is altijd iets te leren. Zo wist ik niet dat mijn 'kwaal' pathologische myopie genoemd werd. Het is een ziekte. Mijn vroegere oogarts, heeft dat ook al min of meer gezegd, maar er schijnt steeds meer over bekend te zijn geworden waardoor steeds meer erkend wordt dat het inderdaad een ziekte is. En ook over de oorzaken en gevolgen weet men steeds meer. Zo is voor iedereen denk ik inmiddels bekend dat veel kijken op een scherm van een telefoon of tablet niet verstandig is. Daarvoor geldt de regel 20 minuten erop = 20 seconden de blik in de verte richten. Maar lézen is dus ook écht niet zo goed voor de ogen, vroeger moest ik daar om lachen, maar onterecht. Wat ik nog niet wist, is dat studerende kinderen/mensen merkbaar hoger bijziend kunnen worden omdat ze zo hard moeten leren en te weinig afwisselen met in de verte kijken. Hij vertelde dat in en land als India dit fenomeen enorm is. Oorzaak: meer welvaart en mogelijkheden voor alle lagen van de bevolking, meer boeken die bestudeerd worden, meer schermpjes en dus meer brillen.

Het advies wat de oogarts mee gaf, wil ik graag doorgeven: mensen (vooral kinderen!) moeten meer naar buiten, meer vergezichten opzoeken, de ogen aan het werk zetten om in de verte te kunnen kijken. Het is dus echt noodzakelijk dat kinderen buiten spelen of voor mijn part op een stoel gaan zitten en zich vervelen, als ze maar veel ruimte om zich heen hebben om naar te kijken. Bijziendheid wordt een steeds groter probleem, hoge bijziendheid ook. Niet goed kunnen zien heeft invloed op alles.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.