Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bellefleur

Bellefleur

21-07-2011 om 10:21

Hoge bloeddruk

Ik blijk een te hoge bloeddruk te hebben. Een paar keer gemeten bij de assistente. Ik ga een afspraak maken met de huisarts, maar die is nu even op vakantie, en daarna maak ik een afspraak met de huisarts. Daarom stel ik de vraag hier alvast: wat kan ik doen om mijn bloeddruk wat te verlagen? Ik sport zo'n vier uur in de week, doe aan tai chi en fiets ongever 100 kilometer per week. Verder probeer ik twee avonden in de week ongeveer 6 kilometer te wandelen. Dus beweegadviezen heb ik, denk ik, niet nodig. Maar wat kan ik verder doen? En hoe groot is de factor stress?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

21-07-2011 om 11:29

Stress kan ook voor een hogere bloeddruk zorgen, maar vergeet de factor erfelijk niet.
Hoe staat het trouwens met je gewicht? Bij mijn schoonmoeder daalt haar bloeddruk telkens als haar gewicht ook daalt (Helaas stijgt deze ook weer, met haar gewicht, jojo)

Vic

Vic

21-07-2011 om 11:30

Hoe hoog?

Als je bloeddruk echt heel hoog is (onderdruk grens 95, bovendruk 145), red je het niet met sporten en gezond eten. Sowieso sport jij meer dan voldoende. Verder is overgewicht een risico, roken, veel alcohol. De factor stress speelt ook mee, maar voor zover ik weet alleen op de bovendruk. Ik heb wel gehoord van mensen die een lagere bloeddruk kregen van gedroogde abrikozen. Heb daarvan dus kilo's weg gewerkt (en is echt niet lekker), zonder resultaat.

koentje

koentje

21-07-2011 om 12:07

En dit:

vermijden van zoethout/extracten e.d.
neem een huisdier (veel aaien)
zuinig met zout en verder ook gezond eten natuurlijk.

Fleur Mas

Fleur Mas

21-07-2011 om 12:43

Spiraaltje

heb ik ook wel eens gehoord en een kennis van mij had het ook, bleek een vitame b tekort te zijn

Bellefleur

Bellefleur

21-07-2011 om 14:33

Ehm,

Ehm, wát had die kennis? Een spiraaltje? En dat krijg je van vitamine b tekort? Ik dacht dat je een spiraaltje van de huisarts kreeg

Bellefleur

Bellefleur

21-07-2011 om 14:38

Knuffelen

Onderdruk is 95, bovendruk ben ik van de stress vergeten... Morgen moet ik weer meten bij de assistente. Ik had de illusie dat ik met gezond eten inderdaad mijn bloeddruk gezonder kon krijgen. Wat betreft het knuffelen: ik heb twee konijnen, en een ontzettende knuffelige dochter. Dus dat kan het niet zijn. Roken doe ik niet, maar de rosé in het weekend vind ik toch wel errug lekker! Dat zou minder kunnen. En de stress, ik sta voor mijn gevoel stijf van de stress. Heb dit jaar verscheidene keren behoorlijk hartkloppingen gehad, en durf me niet meer te ontspannen. Ben bang dat ik er in blijf of zo. Ik weet het, niet echt rationeel.

bibi63

bibi63

21-07-2011 om 14:45

Bellefleur

Dan denk ik dat daar toch echt de oorzaak in zit: de stress, zoals jij beschrijft hoe dat bij jou is! Dus mij lijkt dat je aan 'de ontspanning' moet. Bespreek dat met je huisarts. Ik zou zeggen: probeer eens yoga.
Gr. Bibi

Stress

Als de stress de bloeddruk hoog houdt, je zult er vast ook wel aanleg voor hebben, dan kan Mindfullness, haptotherapie of voetzonereflextherapie ook van nut zijn.

Ik lees met je mee

Ongeveer 3 weken geleden bleek ik een veeeeeeeeel te hoge bloeddruk te hebben: 170/100. Ik was dus erg geschrokken, en de huisarts volgens mij ook. Ik moest ook direct bloed laten prikken, daar werd gecontroleerd op suiker, cholesterol en nog wat (weet helaas niet meer wat). Dit was allemaal helemaal in orde. Ik heb wel overgewicht, maar dat is hoger geweest en toen had ik een hele mooie bloeddruk. Vorige week opnieuw laten meten en toen was hij gelukkig al een eind gedaald 160/90. Het gaat dus zeker de goede kant op. Maandag mag ik weer. Ik hoop echt dat hij weer verder gedaald is, want ik heb geen zin in medicijnen.
Ik eet al weinig zout, drink nauwelijks alcohol en rook niet. Ik denk, dat het bij mij ook aan stress lilgt, maar heb niet echt een idee. Ik hoop er in ieder geval zonder medicijnen weer vanaf te komen.

groetjes van Charlotte

Fransien

Fransien

21-07-2011 om 16:55

Bloeddruk

Bij zo'n stress als jij beschrijft, dat je hartkloppingen hebt en niet meer durft te ontspannen, moet je echt iets gaan doen. Een minder enge methode is een lachfilm kijken (als je er tenminste flink om moet lachen en niet te veel last hebt van plaatsvervangende schaamte). Bij lachen ontspan je langzamerhand en in de periode daarna ben je in ieder geval een tijdje ontspannen. Dat helpt je over de angst voor ontspanning heen. Daarna kun je of aan yoga gaan doen, of proberen de oorzaken van de spanning aan te pakken. Allebei mag natuurlijk ook.

Rieke

Rieke

21-07-2011 om 17:57

Bellefleur

hoge bloeddruk is gevaarlijk. Je huisarts zal zeker ook je cholesterol en je glucose bepalen. Aan de hand daarvan maakt hij een behandelplan, en dat zeker bestaan uit medicatie. Ook al is het tijdelijk, dat zou ik wel innnemen. En niet zelf gaan dokteren om je bloeddruk te verlagen. Je hebt dit ws al langere tijd, en dat krijg je niet 1,2,3 omlaag. Ja, wel met met medicijnen.
Ik zou geloof ik om medicatie vragen, eerst die bloeddruk omlaag, dat is het belangrijkste.

Wat ik me afvraag

Gelukkig helemaal geen ervaring met dit probleem, maar wat ik me afvraag: Bellefleur heeft het over lichamelijke verschijnselen die ze heeft tgv stress. Maar zou het ook niet zo kunnen zijn dat een hoge bloeddruk leidt tot lichamelijke klachten waar je dan vervolgens weer stress van krijgt?
Dat stress leidt tot een hoge bloeddruk is bekend, maar kan omgekeerd de hoge bloeddruk ook niet zorgen voor lichamelijk ongemak op zichzelf? Of hebben hartkloppingen en bloeddruk helemaal niks met elkaar te maken?

Groeten,

Temet

Fianna

Fianna

21-07-2011 om 21:23

Hartkloppingen, hoge bloeddruk

Ik denk niet dat Bellefleur die hartkloppingen heeft vanwege de hoge bloeddruk. Meestal merk je nl niks van een hoge bloeddruk, behalve als de bloeddruk enorm hoog is. De bovendruk weten we niet, maar een onderdruk van 95 is niet erg hoog, geen reden tot behandelen vziw. Ik ben laatst bij de internist geweest vanwege hoge bloeddruk vandaar. Uiteindelijk vond zij mijn bloeddruk niet te hoog want na een paar minuten mat ze het opnieuw en na een paar minuten weer. En steeds was mijn bloeddruk wat lager, begon met 160/99 en eindigde met 140/95 aan mijn rechterarm en 140/85 aan linkerarm en dat vond zij prima.
Dus het kan zijn dat je na een paar metingen ook een daling in je bloeddruk ziet. Ik ben dan wel benieuwd naar je bovendruk, kan zijn dat die erg hoog is.

Hypertensie

Er wordt in deze draad veel aandacht besteed aan oorzaken en gevolgen. In de meeste gevallen is er echter helemaal geen oorzaak aan te wijzen. Er zijn idd wel risicofactoren zoals, te zout eten, stress, overgewicht, alcohol. En daarnaast zijn er ook nog wel wat lichamelijke oorzaken. Als je bij de huisarts consequent een te hoge bloeddruk hebt, zal je wellicht doorverwezen worden naar de cardioloog. Je loopt de kans dan (na evt. aanvullend onderzoek) toch aan de medicijnen vast te zitten.

koentje

koentje

22-07-2011 om 11:59

Maar vooral;

Geen paniek!
De tensie zoals jij die hebt is niet overdreven hoog; wel zodanig dat het uiteindelijk niet zo goed is voor je hart om daar mee door te lopen.
Maar als het ernstig was geweest, haddemn ze je heus niet laten wachten op een arts die op vakantie is...

Fianna

Fianna

22-07-2011 om 12:43

Maar koentje

Je weet toch helemaal niet wat de bovendruk is? Misschien is die wel enorm hoog.
Overigens is mijn onderdruk dus rond de 95 en de internist vindt behandelen niet nodig.

Vic

Vic

22-07-2011 om 13:13

Bij mij ook

Onderdruk schommelt (met medicijnen) tussen de 85 en 95, bovendruk tussen 115 en 140. Mijn huisarts vindt dat acceptabel. Ik vind het vooral griezelig als ik een keer 115/95 heb. Als het zo dicht op elkaar zit, kan niet goed zijn lijkt me. Wat gebeurt er als boven- en onderdruk gelijk zijn, of kan dat helemaal niet? Overigens is het bij mij een familiekwaaltje. Er zijn wel familieleden met spoed naar het ziekenhuis gestuurd, omdat ze bij controle 220/150 hadden.

Bellefleur

Bellefleur

22-07-2011 om 16:11

Ik móet ontspannen. en snel een beetje...

Ik heb toch vanmiddag nog een afspraak kunnen maken bij mijn huisarts. Mijn bloeddruk was donderdag 165/95, vandaag 160/90. Mijn huisarts wilde me plaspillen voorschrijven, maar daar kreeg ik rare associaties bij: een kunstgebit, een rollator met mandje en een blauw permanentje. Ik heb met hem afgesproken dat ik 6 weken de tijd krijg om de bloeddruk naar beneden te krijgen. Door mindering van zout, en vooral, vermindering van stress. De drop staat nu op de lijst van verboden middelen (au!) en de rosé slechts 2x maal daags. En nu aan de slag met ontspannen. Ik zal wel moeten. Ga ik niet dood aan de hartkloppingen, dan ga ik dood aan de stress. En dat is toch ook zonde. Overigens is ook glucose, schildklier en cholesterol onderzocht, maar daar heb ik nog geen uitslag van. Het tijdbomgevoel wordt al een beetje minder. Wat hou ik toch van dit forum!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-07-2011 om 16:38

Hoge bloeddruk

Er is hier al veel gezegd waar ik me bij aansluit qua adviezen zoals meer lichaamsbeweging, ontspanning, minder zout en drop gebruiken maar ik zou wat alcohol betreft het bij hooguit een glaasje per dag houden. Twee alcoholische consumpties per dag is echt te veel voor vrouwen. Een glas per dag en dan liefst rode wijn kan een gunstige invloed hebben op de bloeddruk maar meer dan dat kan juist weer een risicofactor zijn.
Dit heeft te maken met het HDL-cholesterol (goede cholesterol) wat weer van invloed is op je bloeddruk. Om het "slechte" cholesterol naar beneden te krijgen en het "goede" cholesterol omhoog (wat dus weer een positieve invloed heeft op je bloeddruk) kan je ook Becel Pro-Activ en/of andere producten gebruiken. Niet meer bakken en braden in margarine maar in olijfolie of in Becel etc. Letten op de inname van "slechte" vetten dus ook uitkijken met koekjes, gebak, vette kaas etc.
Alle beetjes helpen en in 6 weken kan je de boel echt positief beinvloeden!
Om van je stress en de gevolgen van langdurige stress af te komen duurt wel wat langer maar ieder stapje die je zet is er een in de goede richting.
Ga ook eens na of te hoge bloeddruk, hoog cholesterolgehalte, diabetes oid familiair bepaald is. Dan weet je dat je daar de rest van je leven gewoon rekening mee moet houden en daar je levenswijze en eetgewoonten op moet aanpassen.
Wie weet heb je dan helemaal geen medicijnen nodig. Succes!

Vic

Vic

22-07-2011 om 16:43

Elisa

Is dat zo? Is je cholestrol van invloed op je bloeddruk? Bij mij wordt ook regelmatig cholestrol gemeten, maar dat is omdat het een risicofactor is in combinatie met een hoge bloeddruk. Gelukkig is dat bij mij altijd bovengemiddeld goed (hoog HDL, laag LDL).

Bellefleur

Bellefleur

22-07-2011 om 17:02

Elisa,

normaal drink ik alleen alcohol in het weekend, dus dat worden twee glazen rosé op vrijdag, zaterdag en zondag. Dat mag toch wel? In vakantietijd zijn we wat ruimhartiger met dit weekendbeleid, misschien houd ik het dan inderdaad op één glaasje. Ik heb me nooit bezig gehouden met bloeddruk en cholesterol enz. Ik weet er heel weinig van. Ik moet me er maar snel in verdiepen. Mijn oma had diabetes, mijn ooms waren altijd bezig met hun cholesterol. Overigens gaat in mijn familie iedereen dood aan hartklachten. Maar, zoals mijn man zegt, je moet toch ergens aan dood gaan?

Fiorucci

Fiorucci

22-07-2011 om 17:49

Bellefleur

Maar, zoals mijn man zegt, je moet toch ergens aan dood gaan?
Ja, maar niet te jong natuurlijk..
Ontspannen: overweeg yoga, je leert daar ontspannen op een manier die je heel snel ook thuis kunt toepassen. Mijn laatste les was jaren geleden maar ontspannen kan ik nog steeds binnen de minuut.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-07-2011 om 18:58

Hoge bloeddruk

Er is zeker een verband tussen (slecht) cholesterol en (verhoogde) bloeddruk. Het zijn in ieder geval allebei risicofactoren voor hart- en vaatziekten en zeker als eea in de familie zit en het een belangrijke doodsoorzaak is in je familie.
Je kan dus ook je bloeddruk verlagen door op je cholesterol te letten, dwz je HDL verhogen en je LDL verlagen.

Fianna

Fianna

22-07-2011 om 18:58

Bellefleur

Maak je vooral niet te veel zorgen om je bloeddruk! Zo hoog is het niet nl, niet iets om van in de stress te raken. Daarmee wil ik niet zeggen dat je er iets mee moet doen, maar als je een druk voelt dat je MOET ontspannen gaat het geheid niet lukken. Laat je bloeddruk even los, is echt niet alarmerend nog. Ik vind het apart dat je ha al plaspillen wil voorschrijven, maar goed.
Heeft je ha meerdere metingen gedaan of maar 1?

Bellefleur

Bellefleur

22-07-2011 om 20:36

Fianna,

Mijn uitroep dat ik moet ontspannen was ironisch bedoeld. Maar ik weet wel dat er nu een knop om moet. Ik heb al een jaar schouder- en nekklachten, en die gaan maar niet over. Dus ik help mezelf letterlijk de vernieling in met de angst om dood te gaan. Self fulfilling prophecy. In die zin móet ik dus ontspannen. Mijn huisarts heeft me ook gezegd dat er nu nog geen problemen zijn, maar op de langere termijn wel. Hij was ook heel snel om toen ik zei dat ik het eerst zelf wil proberen. Overigens, ik ben sinds drie jaar aardig wat kilo's aangekomen, en dat vind ik vervelend. Dus, wat minderen met snoepen en alcohol heeft meer positieve kanten. Dus, wellicht verschijn ik binnenkort in het afvaldraadje...

Rieke

Rieke

22-07-2011 om 20:38

Plastabletten

dat is de nieuwste richtlijn voor huisartsen. Helpt wel iets tegen hypertensie. Is het goedkoopst.
Als het hoog blijft zou ik wel iets anders vragen. Maar als het je lukt in 6 weken de bloeddruk omlaag te krijgen.......Nog mooier natuurlijk.

Fianna

Fianna

22-07-2011 om 20:42

Bellefleur

Oke. Ontspannen is natuurlijk goed en kennelijk heb je het echt nodig, dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat je bloeddruk echt niet zorgwekkend is. Mijn internist veegde dat zo van tafel met: niks aan de hand. Mijn eerste meting met bovendruk van 160 vond ze ook niet problematisch.
Dus vandaar ook mijn vraag: hoe vaak heeft je ha het gemeten?
Je bezighouden met je leefgewoonten is natuurlijk altijd een goede zaak, zoals bijv minder snoepen en alcohol drinken, dat wil ik ook niet bestrijden. En als jij je zo gestresst voelt moet je er idd echt wat mee doen. Maar dat is moeilijk hoor, weet ik uit eigen ervaring! Gezond leven en eventueel extra vitaminen enzo werken wel, althans bij mij dan
Sterkte hoor!

Fianna

Fianna

22-07-2011 om 20:46

Rieke

' Als het hoog blijft zou ik wel iets anders vragen.'

Tja, ik zeg het weer, maar wat ik heb begrepen, maar misschien zit ik er naast, is een bloeddruk van 160/90 helemaal niet zo hoog (althans dat zegt mijn internist). Hoge bloeddruk medicijnen kunnen ook vervelende bijwerkingen geven. Als ik Bellefleur was zou ik eerder om meerdere metingen achter elkaar vragen om te kijken of het daalt. Vaak hebben mensen last van het Wittejassen syndroom en valt de eerste meting hoger uit, vanwege spanning om het meten bijv. Ik zou het goed laten opmeten, meerdere malen, dat als eerste voordat ik misschien onnodig aan de medicijnen zou raken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-07-2011 om 21:15

Bovendruk

Kijk eens op de site van de Hartstichting voor meer info over hoge bloeddruk, oorzaken en behandeling http://www.hartstichting.nl/risicofactoren/hoge_bloeddruk/
Het kan zinvol zijn om voor thuis een betrouwbare bloeddrukmeter aan te schaffen zodat je zelf in verschillende situaties en op verschillende tijden je bloeddruk kan meten.
Als je bovendruk stelselmatig 160 is, is die echt te hoog.

Gertrudis

Gertrudis

22-07-2011 om 21:58

Sport

Ik lees dat je veel sport en bij sport heb je meteen de associatie van 'gezond' maar ik vraag me af of je in drukke tijden niet over je limiet gaat qua energie. Dat kan je lichaam ook (extra) stress bezorgen. Een tijdje minder sporten is imho iets om te overwegen. Je werkt/sport je zo een burnout als je de signalen niet onderkent want eens in overdrive is het moeilijker om vermoeidheid te voelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.