Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Maaike

Maaike

11-03-2011 om 16:02

Holtes ontstoken

Drie weken geleden ben ik wakker geworden met enorme hoofdpijn aan de gehele rechterzijde van mijn hoofd/gezicht. Nou ja, ik heb weleens vaker hoofdpijn dus dat kan natuurlijk gebeuren. Maar de hoofdpijn gaat niet weg en pijnstillers helpen helemaal niet. Eerst paracetamol genomen, toen dat niet hielp heb ik ibuprofen genomen. Maar helaas beide middelen hebben totaal geen effect, ik voel geen verschil.

De hoofdpijn blijft aan, later kwam er kiespijn aan de rechterbovenkant bij. Dus naar de tandarts, foto`s gemaakt en helaas of gelukkig niks te zien bij de kiezen. Tandarts opperde dat mijn holtes ontstoken konden zijn. Dus op naar de huisarts, huisarts concludeerde dat alle holtes aan de rechterkant onstoken zijn, vandaar de hoofpijnklachten. Ik heb een kuurtje gekregen en ben hier inmiddels bijna mee klaar, morgen de laatste dag. In deze drie weken tijd stoom ik elke dag en gebruik ik neuspray. Gisteren heb ik nogmaals de huisarts gebeld om te vragen wat te doen, de assisente heeft telefonisch overleg gehad en een afspraak gemaakt voor vandaag. Helaas kon dat niet bij mijn eigen huisarts maar bij een andere. Nou daar kom ik net vandaan, het was een heel kort bezoekje en deze arts gaf mij een andere neusspray. Op mijn vraag hoelang het nog zou duren voordat die pijn wat minder werd, antwoorde deze dat het 4 tot 10 dagen kon duren voordat de spray effect had. Tjonge jonge, mijn hoofd doet echt enorm pijn en we gaan straks de vierde in.

Is dit normaal? Is er iemand met dezelfde ervaring die mij kan vertellen dat de pijn echt wel weer weggaat. Ik heb thuis drie kleine kinderen en moet daarvoor gewoon fit zijn. Dat ben ik niet, ik voel me niet lekker, heb koorst en geen eetlust. Maar de hoofdpijn is het ergste, verschrikkelijk gewoon. Toen ik de huisarts vroeg of hij niet iets kon geven tegen de pijn, zei hij dat ik maar een paracetamol moest nemen. Toen ik vertelde dat dat geen effect heeft, bleef het stil.

Nou ja, ik hoop op goede tips. Bedankt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

11-03-2011 om 17:41

Naar he

Ik vind weinig zo erg als een holteontsteking, ik krijg nog liever een kind, serieus. Tegen de pijn vind ik ibuprofen beter helpen, en ik vraag me af of je kuur afdoende is geweest. Als ja maandag nog zo'n pijn hebt zou ik fijn terug gaan naar mijn huisarts.
veel sterkte!!!

Marie

Marie

11-03-2011 om 19:21

Kno-arts

hallo
Ik denk dat je beter naar de KNO-arts kunt gaan - die heeft hier namelijk voor geleerd!
Misschien moeten je holtes "gespoeld" worden (niet erg prettige behandeling) en anders nog een (zwaardere) antibioticakuur. Want dit duurt echt al veel te lang vind ik.
Ik denk trouwens dat je een ontstekingsremmer als neuspray hebt gekregen, omdat deze pas na een paar dagen werkt.
Ik kan wel zeggen dat ik aardig "ervaringsdeskundig" ben op het gebied van bijholtenontstekingen, maar gelukkig is een kuurtje vaak afdoende en kan ik meestal toe met alleen sprayen met "echte" neusspray. Maar vervelend is het inderdaad wel. Stomen helpt bij mij in elk geval geen zier, maar bij jou wellicht wel.
En verder dus - weer naar de huisarts en liever naar de kno-arts.
succes

Joh

klinkt als wat ik had: ontstoken gezichtszenuw. Heel pijnlijk: ik wilde niets liever dan met rust gelaten te worden om rustig dood te gaan in een hoekje. Werkt geen pijnstiller bij maar wel anti epileptica of anti depressiva. Ik raad je aan om zsm naar de huisartsenpost te gaan en met de medicatie te beginnen.. binnen 2 dagen voelde ik mij al stukke beter. Er schijn toch redelijk wat mensen zijn waar het niet gezien wordt en die lopen tandartsen af, laten hun kiezen trekken en nog vinden ze het niet.

Maaike

Oh, wat erg, ik weet hoe afschuwelijk (bij)holte-onstekingen zijn. Ben met de anderen eens dat het vrij lang duurt. Pijnstillers die je nog kunt overwegen (aan te vragen dan, ze moeten via recept), zijn diclofenac en paracetamol+codeïne. Verder terug naar de ha en miss kno. Als je het vaker hebt, kun je idd spoeling overwegen, of althans bespreken met de kno-arts. Ik meen dat Lidwientje dat ook gedaan heeft (en ermee geholpen was). Tis wel pijnlijk! Ze reageert miss nog wel.

Maaike

Maaike

12-03-2011 om 08:08

Bedankt

Een beetje herkenning is altijd fijn Het is gewoon een verschrikkelijke rotpijn en zoals ik al zei het duurt zolang. Ik voelde me gisteren bij de huisarts echt afgezet. Mijn eigen huisarts neemt me altijd serieus, althans de keren dat ik er kom, want dat is niet vaak. Op dit moment lijkt het redelijk met de pijn, maar ik ben voorzichtig want ik heb al vaker gehad dat het wat beter leek maar vervolgens kwam het keihard weer terug. Volgens man is mijn rechterkant van mijn gezicht ook dikker. Die rechterkant voelt ook raar en die bovenkaak doet zeer.

Wat het nu precies is, daar begin ik nu ook aan te twijfelen. Ik heb weleens eerder een voorhoofdholteontsteking gehad, maar dat duurde niet zolang en toen zat de pijn ook alleen bij mijn voorhoofd.

Judith-t, poeh hee, daar schrik ik toch wel een beetje van. Hoe zijn ze daar bij jou achter gekomen?

Nou ja, ik hoop dat herstel nu toch inzicht is. Mocht er dit weekend geen verandering in komen dan ga ik maandag toch weer bellen met mijn eigen huisarts. Overigens vroeg ik gisteren in de apotheek of er nog een optie was qua pijnstilling, volgens hun was die er afgezien van paracetamol en ibruprofen geen alternatief, althans niet zonder recept. Zij vertelde wel dat ik anders gewoon naar de KNO arts moest gaan. Kan je daar zomaar heen? Moet je dan geen verwijzing van je huisarts hebben? En waarom hebben ze me daar dan niet al heen gestuurd?

Het valt me zwaar en zul je net zien dat man nu heel druk is en lange dagen moet maken, 6 dagen in de week. Dus daar kan ik niet op terug vallen, wel duik ik nu al zo`n drie weken mijn bed in als hij er s avonds weer is. Zo en nu spullen pakken want ik moet naar het voetbalveld met de jongens

Bedankt voor jullie support!

Fiorucci

Fiorucci

12-03-2011 om 09:22

Dik gezicht

Ik heb helaas een royale ervaring met holteontstekingen, maar een dik gezicht hoort daar beslist niet bij. Ik zou een verwijzing vragen naar de kno. Sterkte!!

Biene M.

Biene M.

12-03-2011 om 09:42

Maaike

Het doet me denken aan wat ik heb gehad: terugkerende aanhoudende eenzijdige aangezichtspijn waarbij de bijholte constant vol bleef. Na veel onderzoeken bij tandarts, KNO-arts en kaakchirurg bleken aan die kant de wortels van alle kiezen in mijn bovenkaak doodgegaan te zijn en één was aan het rotten, waardoor een opening in het bot naar de holte was ontstaan en die holte zat vol troep.

Bij jou kan het ook best iets anders zijn, maar ik zou bij de huisarts aandringen op een verwijzing (die heb je nodig) naar de KNO-arts en proberen daar snel terecht te komen (evt. in een ziekenhuis verder van huis, als dat eerder kan). Bij mij zijn er tussendoor nog CT-scans gemaakt en dat geeft allemaal extra wachttijd. KNO-artsen en kaakchirurgen werken vaak samen bij dit soort problemen, dus als je eenmaal bij de KNO-arts zit ben je alvast op de goede weg.

Dit duurt te lang en die AB had moeten helpen. Zenuwpijn is killing, wat ben ik blij dat ik daar vanaf ben. Sterkte!!!

Maaike

Judith-t, poeh hee, daar schrik ik toch wel een beetje van. Hoe zijn ze daar bij jou achter gekomen?

Na drie weken ellende (dacht dat het de mexicaanse griep was) met koorts en niet op kunnen staan, mijzelf naar huisarts gesleept. Gezegd dat ik mij toch wel naar voelde, geluk was dat ik de tocht naar ha had kunnen maken en waar ik 'last' had (drie punten in het gezicht) en of ze iets had dat sterker was dan een paracetamolletje: dan was het vast snel over. Eerste ha stuurde me weg met diclofenac en de tweede keer, de andere ha, schrok zich een hoedje en stuurde me weg met een anti-epilepticus. Bij een trigeminus neuralgie, een zenuwontsteking, helpt geen pijnstilling en geen ontstekingsremmer. Meteen met medicatie verwijzing naar KNO. Ondertussen opgeknapt. KNO geloofde mij niet want ik val 'buiten de doelgroep'. Ik wijt de tri. neur. aan een maar voortdurende holte ontsteking (oa door ziekte en allergie) die de boel zo ging drukken dat de zenuw ontstoken raakte. Meestal hebben oudere mensen last van (wegens groter wordende vaten). Huisartsen krijgen gemiddeld in hun ha-carrière meen ik slechts 2 a 3x met tri. neur. te maken.

Zoek anders even op tri. neur. en kijk of je wat herkent.

Dik gezicht

Maaike, ik heb één keer lang met een onbehandelde holteonsteking doorgelopen. Toen ik ten einde raad toch de ha belde, informeerde de assistente of mijn gezicht gezwollen was. Ik dacht van wel, en moest toen meteen komen. Uiteindelijk loos alarm, maar het is blijkbaar wel iets waarmee je niet lang moet wachten. Eerlijk gezegd: ik zou vandaag nog even langs een hap proberen te gaan.
Heel veel sterkte, het is zo'n rotpijn!

Guinevere

Guinevere

12-03-2011 om 11:08

Niet goed

Dit lijkt me niet goed. Mijn oom had ook eens zoiets. De ontsteking was achter zijn oogholte gaan zitten. Hij zag er vreselijk uit en heeft héle zware AB-kuren moeten ondergaan, onder strenge controle. Hij had er zelfs blind van kunnen worden, als het op de oogzenuw was geslagen. Laat je niet afschepen!!!

sassie

sassie

12-03-2011 om 19:12

Vrees

dat die andere arts het toch niet helemaal grondig heeft aangepakt. Dit lijkt op een fikse ontsteking (dik gezicht). Ik zou direct bellen en desnoods een afspraak EISEN met je eigen huisarts of een andere! Ik zou zeker geen genoegen meer nemen met nog een of andere spray! EIS desnoods een doorverwijzing naar een KNO-arts.

Vraagje: heb je ook verhoging (koorts)?

Ik loop al langer met die pijn

Hier in november geconstateerd dat ik een kaakholte ontsteking had. In Februarie weer pijn, maar dacht gaat wel over...na 5 weken met pijn (die redelijk te onderdrukken was met 2 paracetamols) vond ik het genoeg en ben vorige week naar de HA weer gegaan, die heeft me meteen doorverwezen naar het ZH en moest foto's en bloed laten afnemen. Daar bleek dat rechterkant boven en onder mn ogen volledig ontstoken te zijn en de linkerkant was in genezingsproces....
weer een AB kuur gekregen en 4 dagen later is het dus alleen maar erger geworden. Ik zit nu alweer 3 dagen met helse pijnen in mn hele gezicht en te snotteren en te snakken naar lucht. Neusspray durf ik niet meer te gebruiken na mijn vorige langdurige gebruik.
Maandag ga ik weer naar de HA en de Ha had al vermeld dat ik nu doorverwezen wordt naar de kno. Dan indd maar spoelen. Ik wil dr vanaf. Kan wel janken van de pijn, maar ook dat het nooit meer stopt. Ik zeg al een tijdje tegen mn man, hak mn hoofd er maar af.
Mijn advies is ook ga weer naar je HA en vraag foto's aan en doorverwijzing naar KNO. STERKTE

Maaike

Maaike

13-03-2011 om 13:42

Zo blij

Nou dames, sinds gisteren neemt de pijn duidelijk af en vandaag heb ik weinig tot geen last. Ik voel het nog wel, maar heel licht. Maar echt, ik was wanhopig de afgelopen week. Wat een verschrikkelijke rotpijn, die niet te negeren was. En helaas dus ook niet te onderdrukken met pijnstilling, twee paracetamols ook niet. Ik maakte me echt zorgen en dacht dat er iets behoorlijk mis was in mijn hoofd/gezicht. Nu maar hopen dat het wegblijft en nooit weer terugkomt! Wat ik me overigens wel afvraag, waar die rommel die de ontstekingen en pijn veroorzaakt gebleven is? Ik heb het er niet uigesnoten of uitgespuugt. Dus waar is het dan?

Thein, bah meid, ik wens je heel veel sterkte! Ik kan eigenlijk niet geloven, na zelf bijna 4 weken deze pijn gehad te hebben, dat het nog langer kan. En dat gevoel van, hak dan mijn hoofd er maar af, herken ik helemaal.
Woensdagmiddag was ik zo wanhopig, toen deed ook mijn bovenkaak ontzettend zeer. Uit wanhoop ben ik toen gaan spoelen met alcohol, in de hoop dat ik het daarmee wat kon verdoven. Maar ja, ook dat hielp natuurlijk helemaal niet. Overigens heb ik die alcohol niet doorgeslikt hoor, maar netjes uitgespuugt Thein, laat je niet afwimpelen en eis hulp, je hebt er nu lang genoeg mee rond gelopen! Sterkte maandag.

In elk geval ben ik op de goede weg, de ergste pijn is weg. Mijn hoofd voelt nu nog wat zeurderig aan en ook heb ik nog een beetje een raar gevoel in mijn rechteroog, lastig te omschrijven. De koorts is nu ook weg.

Allemaal hartelijk dank voor jullie lieve berichtjes, dat heeft me goed gedaan!

Groetjes van een blije Maaike

Fiorucci

Fiorucci

13-03-2011 om 14:11

Oh heerlijk

Wat een opluchting, fijn zeg!

Hmmz

Ik ben blij voor je.. maaarrrrr neem je jezelf wel serieus genoeg? Zoiets gaat niet opeens over. Een kennis van mij had ook ontstekingen daar, ging naar KNO-arts, die vond het niet nodig om grondig te kijken en een week later werd de kennis gevonden door zijn vrouw, in coma.. hersenvliesontsteking. Hij heeft het gered maar is wel doof, moeite met bewegen en problemen met zijn evenwicht.

Idd fijn, maar

hou je het wel goed in de gaten, dat het écht helemaal verdwijnt? Het klonk niet zo best eerlijk gezegd.

Misschien

moet je, bij zulke heftige pijn, ook eens denken aan trigeminus neuralgie zie http://www.nvvn.org/voorlichting/TGN_trigeminus.html

Snerpende krijspijn noem(de) ik het. Zie op het plaatje voor de ´banen´ van de trigeminus.

(er zijn meerdere mensen vergeefs bij de tandarts geweest (soms incl. getrokken kiezen, die achteraf TN bleken te hebben)

Maaike

Maaike

16-03-2011 om 09:47

Nog steeds goed

Dames,

Ik kan jullie melden dat het nog steeds goed gaat, de hoofdpijn is helemaal weg. Zo nu en dan voel ik mijn kies nog wat, aan de rechterbovenkant. Dat moet ik natuurlijk wel even in de gaten houden, als dat blijft dan zal ik toch nog even naar de tandarts gaan.

Maar goed, ik denk dat ik toch wel kan zeggen dat het goed is afgelopen. Waarschijnlijk waren het toch mijn holte`s die ontstoken waren en heeft de kuur uiteindelijk geholpen.

Van sommige berichtjes ben ik best geschrokken, maar wel goed om te weten hoor.

Ik hoop dat het met Thein ook goed gaat, als je dit leest zou je dan nog even een update willen geven?

Allemaal hartelijk dank voor jullie berichtjes, ik hoop het nooit weer te krijgen in deze heftige vorm!

Groetjes,
Maaike

Fiorucci

Fiorucci

16-03-2011 om 09:59

Maaike

Dat is fijn, mijn ervaring is ook dat je het de ene dag helemaal niet meer ziet zitten, en dat het dan de volgende dag ineens veel beter kan gaan. Dat die kies nog nazeurt kan goed hoor!

Maaike

Fijn dat het goed gaat, hoop voor je dat het zo blijft.

Ik ben nu 4 dagen pijnvrij. Ik heb heel veel geslapen en een neusspray van Vogel. Ik ben nog moe, maar verder helemaal nergens meer last van.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.