Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hoofdpijn na migraine (medicatie)?

Sinds een maand weet ik dat ik al wat langer migraine heb. Van de week heb ik voor het eerst medicijnen gebruikt (sumatriptan). Dit werkte de eerste dag goed. De tweede dag heb ik geen medicijnen gebruikt, omdat de klachten al een stuk verminderd waren. Vandaag verging ik van de hoofdpijn, heb 2 sumatriptan ingenomen en de hoofdpijn werd alleen maar erger. Omdat ik niet meer wist waar ik 't zoeken moest, heb ik in overleg met de hap een flinke dosis gewone pijnstillers genomen. Nu begint het eindelijk te zakken. Vandaag had ik dus geen migraine, maar gewone hoofpijn? Ik zal het heus eens met mijn eigen ha overleggen, maar is dit bekend bij jullie? Gewone hoofdpijn na migraine? Is het een bijwerking van de medicatie? (heb die klok ooit horen luiden, maar vind er niets van terug in de bijsluiter). Achteraf denk ik dat de pijn van vandaag wel een ander karakter had dan die van donderdag, maar jee, als je hoofd één bonkende ellende is, is dat ook moeilijk uit elkaar te houden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

21-08-2010 om 17:44

Helaas

Ik weet niet beter of na migraine blijft er enkele dagen, in afnemende mate, hoofdpijn.
Ik heb ook de ervaring dat mijn migraine medicatie (maxalt) de migraine aanval doen uitstellen waarbij ik me dan al die tijd toch ellendig voel. Wat mij heeft doen besluiten om de migraine te laten komen als die komt en het iets te verlichten met pijn stillers...

Als gewone pijnstillers helpen tegen migraine betekent dat niet perse dat het dus geen migraine was!

Goede nieuws. Per toeval kwam ik erachter dat ik een te hoge bloeddruk had. Sinds ik hiervoor medicatie slik heb ik veel minder migraine! (niet dat je van hoge tensie migraine krijgt: in de medicatie zit iets wat migraine voorkomt)
Kan je migraine ook door iets in het eten komen? Ik krijg hoofdpijn/migraine van drop, chocola, kaas melk en van een bepaalde stof waar ik de naam even niet van weet. Het zit in kaas, kokos, pinda's. Ook van frisdrank light krijg ik last (aspartaam).

Hoe oud ben je? Ik kreeg migraine toen ik in de 20 was.

Bastet

Bastet

21-08-2010 om 18:49

Moeilijk

Wat ik vond over bijwerkingen van dit medicijn:Bij mensen die sumatriptan te vaak gebruiken:

•Hoofdpijn. Sommige mensen nemen hiertegen weer sumatriptan, waardoor deze hoofdpijn opnieuw ontstaat. Hierdoor kan een vicieuze cirkel ontstaan waarbij u steeds weer sumatripatan nodig heeft. Heeft u vaker dan 2 keer per maand een migraineaanval, overleg dan met uw arts of een behandeling om aanvallen te voorkomen misschien beter voor u is.
Maar jij nam het voor de eerste keer natuurlijk.
Ik heb ooit ergocof gekregen voor mijn migraine,wat inmiddels beslist geen eerste keus meer is overigens,en ik kreeg knallende koppijn van die troep.
Overigens,Koentje,niet iedereen houdt nog een paar dagen hoofdpijn van migraine,ik heb een dag aanloopverschijnselen,een dag hoofdpijn,een dag duffigheid,that;s all.Geen migrainepatient is hetzelfde.
Mijn bevalt gewoon een brufen met een kop koffie het beste,overigens.Mijn ervaring is helaas dat als ik een aanval afbreek,deze na een paar dagen weer toeslaat.
Groetjes,Bastet

Anneque

Anneque

21-08-2010 om 20:07 Topicstarter

Voeding en zo

Dank voor jullie reacties, Koentje en Bastet. Ik ben 39, en vraag me al een tijdje af of er iets is veranderd in mijn (eet)patronen waardoor ik opeens migraine heb. Qua voeding is er wel wat veranderd, we eten veel minder vlees, maar dat heb ik eerder ook hele periodes gedaan. Verder ben ik gaan hardlopen, dit alles speelt zo'n beetje tegelijkertijd, maar of dat er nou wat mee te maken heeft?
Eerst dacht ik nog dat het hormonaal bepaald was, omdat ik het alleen de eerste dagen van mijn menstruatie had. Maar nu zit ik middenin mijn cyclus, en het was eergister toch echt migraine; ik neem aan dat hier wel de redenering opgaat dat anders de sumatriptan niet gewerkt zou hebben, medicatie als diagnostisch instrument zeg maar. De aanvallen die ik de afgelopen 8 maanden had, waren volledig resistent tegen gewone pijnstillers, maar ik begrijp van jullie dat dat voor iedereen anders ligt. Ik denk dat ik maar es een hoofdpijndagboekje ga aanleggen, om te zien of ik er een patroon in kan herkennen. Kijken wat wanneer werkt, en wanneer niet.

margje van dijk

margje van dijk

21-08-2010 om 21:45

Ik gebruik ook sumatriptan

Ik heb sinds een paar jaar ook sumatriptan (ik heb al migraine sinds m'n 18e). Bij mij werkt het fantastisch, ik heb nog nooit gehad dat het niet werkte. En ik heb helemaal nergens last van als het weer voorbij is. Dus net als Bastet heb ik zeker geen "na-hoofdpijn". Integendeel: de sumatriptan geeft mij bijna letterlijk een kick, dat ik in plaats van dat duffe migrainegevoel juist bijna in een euforische stemming kom. Dus in die zin moet ik uitkijken voor verslaving, ik betrap me er wel eens op dat ik in duffe tijden denk: Zal ik lekker zo'n trip-pil nemen. (Nee hoor, ik maak een grapje, dat zou ik nooit doen).

Ik hoef er ook nooit meer dan 1 te nemen. Het duurt altijd wel een tijdje voordat ik voel dat het gaat werken, wel een uur of langer. Maar dan trekt de hoofdpijn echt op.

En ik heb ont-zet-tend heftige migraine-aanvallen. Als ik geen pil neem, ben ik doodziek. Ik kan niets verdragen, geen druppel water, geen eten, geen licht, geen geluid. En al lig ik op een donkere, stille kamer, dan nog moet ik elk kwartier zo'n beetje heftig overgeven van de hoofdpijn.

Het is dus geen minuscuul aanvalletje, wat die pil moet voorkomen. Maar dat lukt dus wonderwel.

Ik vind het jammer dat het bij jou niet werkt, Anneque. Kan het niet zijn dat je deze keer een migraine-aanval had in combinatie met bijvoorbeeld een griepje? Ik heb soms ook waanzinnige hoofdpijn van griep. Ik kan dat onderscheiden omdat het dan langer duurt. Mijn migraine duurt nooit langer dan een dag.

Ik zou het toch nog eens proberen. Het zou zonde zijn als je het onterecht terzijde legt (ik blijf met je hopen dat dit eenmalig was) dan dat je altijd die hoofdpijn moet hebben.

Sterkte,
Margje

Bastet

Bastet

22-08-2010 om 09:10

Anneque

Ik heb migraine voor mijn menstratie,erna,en ook tijdens de eisprong.Middenin mijn cyclus dus!
Zeer zeker hormonale migraine dus.Ik kreeg de eerste aanval pas na de geboorte van mijn tweede kind,net als mijn moeder trouwens..) Het kan dus gebeuren dat je pas later in je leven migraine krijgt.Mijn zus was pas 12,mijn kinderen kregen alledrie rond hun tiende hun eerste aanval.
Groetjes,Bastet

Anneque

Anneque

23-08-2010 om 09:59 Topicstarter

Beduusd

Mèn, wat kun je dáár een last van hebben zeg, ben er gewoon beduusd van. De pijn is stukken minder, ik slikte er gisteren al niks meer tegen, maar het voelt alsof er een oorlog in mijn hoofd heeft gewoed. Kan me niet concentreren, heb woordvindingsmoeilijkheden en op de achtergrond zeurt er nog wat pijn door.
Zo erg als jij hebt, was het gelukkig niet, Margje, verschrikkelijk lijkt me dat, als je ook nog zo moet overgeven. Die sumatriptan werkte de eerste dag wel hoor, dus ik geef het zeker nog een kans. Het wordt ff zoeken, naar wat wanneer helpt. De ha had wel gezegd dat er veel verschillende medicijnen zijn, dus als die suma toch niet afdoende blijkt, krijg ik wat anders. Maar ik kijk het dus even aan.
Is het erfelijk trouwens? (gezien Bastets verhaal?)

Janeway

Janeway

23-08-2010 om 10:37

Gebruik ook sumatriptan. En dat werkt best goed maar ik heb altijd aanvallen van 72 uur.. Dus als een tablet is uitgewerkt na zo'n 12 uur kan de volgende er weer achteraan.. Als ik dat niet doe dan voel je de migraine weer opkomen..
Een enkele keer komt er ook een spanningshoofdpijn bij en dan helpt sumatriptan niet en slik ik er een paracetamol bij.. Maar dat is heel zeldzaam. Il slik dus per aanval 6 tabletten.. En dan kan ik goed functioneren. Misselijk ben ik nooit bij migraine. Maar heb wel onwijs pijn in mijn knar.. Vroeger toen de tabletten nog niet verkrijgbaar waren spoot ik imigran.. Dat was altijd heftig en moest er toch wel even bij gaan liggen..
Nu heb ik na de 72 uur wel een beurs gevoel in mijn hoofd. En dat trekt na een dag ook weer weg.. Ik ben er dus altijd wel een dag of 4 zoet mee.
Ik heb trouwens migraine vanaf mijn 20e ofzo.. En ik gebruik nu een jaar of 15 denk ik sumatriptan. En daar ben ik wel erg blij mee.

Bastet

Bastet

23-08-2010 om 11:01

Anneque

Het kan ook zijn,dat je er nog een aanval overheen hebt gekregen,zeker gezien het feit je nog moeite hebt met woorden vinden.
Ja,volgens mij komt het in bepaalde families vaker voor.Mijn opa van 95 heeft het,mijn oma leeft niet meer maar zij had ook migraine,mijn moeder,mijn zus en mijn kinderen dus.
Groetjes,bastet

Drie verdedigingslinies

Ik heb al erg lang migraine (maar weet pas vrij kort dat het dat is).

Aanvallen wist ik meestal in een vroeg stadium te onderdrukken met 2 paracetamol+caffeine tabletjes van het Kruidvat. Dan voel ik me na een kwartiertje weer prima en blijft de aanval ook weg (anders zit ik er snel 24 uur aan vast).

Ca. 10% van de aanvallen werkten die pilletjes niet -> ellende.

Het laatste half jaar nam het aantal aanvallen flink toe waardoor ik zo'n 50% van de tijd aan de pillen zat en het dus ook regelmatig niet hielp met als beloning een dag knallende hoofdpijn.

Uiteindelijk ben ik ermee naar de HA gegaan en idd. ook Sumatriptan gekregen. Die gebruik ik nu als de paracetamol/caffeine tabletten niet werkten. Tot nu toe werkt dat perfect, het duurt even maar de aanval gaat weg. Sindsdien heb ik geen aanval meer hoeven doorstaan. (pfoe!)

De HA vond dat ik teveel Sumatriptans nodig had (ca. 3 per maand) en schreef daarna 80mg/dag Propanolol voor (betablokker die migraine voorkomt). Het duurde bijna drie maanden, maar ook dat blijkt te werken. Het percentage dagen met een hoofdpijnaanval is gedaald van 50% naar 10% en ik heb de laatste 6 weken geen Sumatriptan meer nodig gehad.

Dus:
- Propanolol om te voorkomen
- Paracetamol/caffeine als een aanval zich aankondigt
- Sumatriptan als de P/C niet helpt

Ik ben i.i.g. erg blij dat ik naar de HA ben gegaan.

Sumatriptan anneque

Als ik me goed herinner heeft het bij Sumatriptan geen zin om meer te slikken als het niet helpt bij een aanval. Als de eerste dosis niet werkt, werkt de tweede ook niet.

Bastet

Bastet

23-08-2010 om 15:39

Propanolol

Ja,kreeg ik ook ooit,maar ik liep te tollen op mijn benen.Lastige bijwerking,dus helaas,dat was voor mij niet de oplossing.Overigens,kijk uit met teveel pijnmedicatie,anders creer je pijnstillerafhankelijke hoofdpijn.Overigens een uitstekend en betaalbaar boek over migraine:
Mijn hoofd en ik van Noortje Russel.Bij bol.com ook tweedehands te koop,voor 8,50.
Groetjes,bastet

Bijwerkingen

Je, je moet er wel even aan wennen. Ik zat de eerste nacht op m'n knieen voor de WC en het duurde wel een paar dagen voor het misselijke gevoel over was. Maar nu heb ik er geen last meer van. Ik ben er hooguit wat rustiger van geworden. Kon geen kwaad

Medicatieafhankelijke hoofdpijn was ik altijd wel erg beducht voor. De laatste tijd nam ik zoveel P/C dat ik dacht dat het daardoor kwam. Twee weken helemaal niets ingenomen, maar dat waren geen leuke twee weken en het aantal aanvallen daalde niet! Dus dat was het ook niet

Bastet

Bastet

23-08-2010 om 17:51

Almonde

Ik heb al een vrij lage hartslag,dus ik functioneer niet meer met dat spul..
Voor mij is het een afweging geweest; als ik een migraine redelijk overleef op paracetamol en koffie,met daarbij in gedachten hebbend dat een afgebroken aanval altijd weer toeslaat bij mij,wil ik dan dergelijke medicatie zoals sumatriptan?Ik heb de keuze gemaakt de medicatie niet te nemen,en die afweging is voor ieder anders natuurlijk.
Ik heb hormonale migraine,dus de oorzaak is duidelijk,en de aanvallen redelijk voorspelbaar.
Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.