Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hooikoorts

Door de zachte winter heeft dit jaar bij mij de hooikoorts al heel vroeg toegeslagen: niezen, snotteren, zere ogen. Normaal sla ik me daar gewoon doorheen, ik vind het normaal gesproken niet erg genoeg om er echt medicatie voor te gaan gebruiken. Maar nu durf ik de straat niet snotterend en niezend op, mensen schrikken zich rot.
Ik ga er natuurlijk ook de huisarts niet voor bellen want die heeft wel wat beters te doen. Iemand tips voor zelfzorgmedicatie? Ik zie loratadine en cetirizine, weet iemand of er verschil is? Zolang dit duurt blijf ik natuurlijk thuis.

Flavia

Flavia

26-03-2020 om 11:15

proberen

Koop van elk een doosje en probeer elk een week uit.
Welke het beste werkt blijf je daarna gebruiken.

Zo doet de huisarts dat ook. Koop ze bij de apotheek die kan dan gelijk even kijken of het samen gaat met eventuele medicatie die je al gebruikt.

Triva

Triva

26-03-2020 om 11:32

cetirizine

ken ik goed, sommige familieleden slapen er ook lekker op dus neem wel voor de zekerheid in de avond. Kun je gewoon zelfs bij de lidl kopen.

AlisonH

AlisonH

26-03-2020 om 11:57 Topicstarter

Bedankt!

Dat van die apotheek zeker, ik was de rest van mijn medicatie even vergeten. Niet dat ik nou van pillen aan elkaar hang, maar die schildklier...
Goede tips!

kan allebei

Bij mij werkt het allebei even goed.

Pien

Pien

26-03-2020 om 14:50

Los van de hooikoorts

"Maar nu durf ik de straat niet snotterend en niezend op"
Dat jij weet dat het van de hooikoorts komt, betekent niet dat de maatregel dat je bij snotteren en niezen binnen moet blijven niet voor jou geldt.

Beiden

Tegenwoordig neem ik mijn antihistaminica in als ik boodschappen ga doen. Ook een flesje water mee om voor ik de winkel inga even te drinken en zonodig te niesen en dan een slok te kunnen nemen.

Bij mij maakt het ook niet uit om welk antihistaminicum het gaat.

AlisonH

AlisonH

26-03-2020 om 14:58 Topicstarter

Pien

Daarom zeg ik ook dat ik dat dus niet doe. Lees gewoon even goed wat er staat!

Pien

Pien

26-03-2020 om 15:45

Is lees juist heel goed

Ik quote gewoon nog een keer:
"Maar nu durf ik de straat niet snotterend en niezend op"
Het gaat er niet om of jij durft.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-03-2020 om 15:58

Bellen

Ik red het nu nog met mijn desloratadine maar als het echt toeslaat bel ik echt wel de huisarts voor een aanvullende neusspray. Ze houden afspraken af maar een receptje doorsturen kan best.

maar waarom niet?

Waarom zou iemand die niest, en heel zeker weet dat dat niet komt door een coronabesmetting, niet de straat op mogen?

Ik ging ervan uit dat het advies "blijf thuis bij verkoudheidsklachten" gebaseerd was op het idee dat je immers nooit kan wezen of je dat virus niet onder de leden hebt. Als je nou weet dat je genies en gesnotter door een allergische reactie komen, wat is er dan schadelijk aan?

Even los van het feit dat omstanders dat natuurlijk niet weten en dus terugdeinzen etc.

Groeten,

Temet

Marie

Marie

26-03-2020 om 16:25

niezen door andere oorzaak?

Ik moet soms niezen van de overgang van koud naar warm. Dus als ik uit de koude buitenlucht kom en ergens naar binnen loop waar het warm(er) is.
Dit heb ik al zolang ik me kan herinneren. Mag ik nu ook niet meer naar een winkel?

En ik moet wel fysiek naar een winkel, aangezien het me al een week niet lukt om ergens online boodschappen te doen.

V@@s

V@@s

26-03-2020 om 16:35

Inderdaad

Iedereen met hooikoorts binnenblijven tot oktober? En dan hopen dat er niet ook sprake is van huismijtallergie? Ik neem inderdaad ook extra allergiemedicatie en temperatuur mezelf regelmatig en let heel bewust op mijn allergiesymptomen of die niet veranderen. Meer kan ik niet doen denk ik.

Maar de uitzondering voor hooikoortspatienten die eerst nog op de site van het RIVM stond staat er nu niet meer zie ik.

Gelukkig is mijn hooikoorts momenteel met medicatie vrij goed onder controle.

Pien

Pien

26-03-2020 om 16:45

Klachten bij hooikoorts

Je weet niet zeker of er onder je hooikoorts klachten nog andere klachten 'verstopt' zitten, daarom is extra alertheid geboden.
(En als dat zo is, dan verspreid je het nog extra omdat je door hooikoorts extra niest).

koffie

koffie

26-03-2020 om 16:47

Temet

Weet jij dan 100% zeker dat de klachten uitsluitend door hooikoorts komen? En dat je niet toevallig óók een milde variant van corona hebt?

AlisonH

AlisonH

26-03-2020 om 16:58 Topicstarter

Pien

Als jij gaat quoten uit mijn post, wil je dan ook het volgende meenemen, laatste zin: “ Zolang dit duurt blijf ik natuurlijk thuis.” Bespaar me dat opgeheven vingertje alsjeblieft.

Pien

Pien

26-03-2020 om 19:29

Alison

Beetje geirriteerd door de hooikoorts Alison?
Je schrijft toch echt dat je "natuurlijk de straat niet op gaat" omdat je niet durft en niet omdat je vindt dat als je snottert en niest uit veiligheidsoverwegingen thuisblijft.

Pien

Pien

26-03-2020 om 19:32

Ernst van de klachten

Of je echt thuis moet blijven met hooikoortsklachten / niezen hangt ook van de ernst van de klachten af natuurlijk. Bij mijn man is een flinke hooikoorts aanval bijna niet te onderscheiden van een flinke verkoudheid of beginnende griep. Als het gaat om rode ogen en een enkele nies, is het al wat anders.

AlisonH

AlisonH

26-03-2020 om 20:39 Topicstarter

Pien

Beetje geïrriteerd door het verkeerd begrepen worden.
Ik zal het wat simpeler zeggen.
Ik heb hooikoorts. Ik wil mensen niet onnodig laten schrikken. Ik wil zeker weten dat het hooikoorts is en niet (ook) iets anders. Daarom wil ik medicatie slikken. Gaat het weg? Dan is het hooikoorts en kan ik naar buiten. Gaat het niet weg? Dan kan het wat anders zijn en blijf ik binnen.

Dees

Dees

26-03-2020 om 21:56

Huisarts

Ik heb wel.de huisarts gebeld kreeg inderdaad door dat het een goed is idee was ervan uit te gaan dat het hooikoorts is maar dat ik toch de regels in acht moet nemen. dit wordt een ellendige zomer

@nnemoon

@nnemoon

27-03-2020 om 06:53

Herkenbaar

Zoon heeft hooikoorts en is daarnaast allergisch. Op school zijn ze gewend dat hij dit heeft. Een paar weken voordat de school ging sluiten in verband met Corona werd aan zoon wel een paar keer gevraagd of hij naar huis wilde gaan omdat de docenten dachten dat hij verkouden was. Hij zei dat hij niet verkouden was maar dat hij allergisch is. Hij heeft toen de huisarts gebeld en die zei alleen als je verhoging hebt moet je thuis blijven. De regels zijn inmiddels aangescherpt, zoon zit thuis maar gaat wel iedere dag naar buiten eeen stuk fietsen. Goed voor zijn weerstand.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-03-2020 om 17:41

Dat onderscheid is er wel

Bij mij althans. Bij allergie nies ik alleen als de bron in de buurt is.
Dus binnen nies ik niet van de pollen en buiten niet van het stof.

Op deze wijze kan ik voor mij zelf het onderscheid maken.
Bij mij is veel niezen vaak een teken dat de stofzuiger weer eens aan moet. En als het regent wordt ook minder.

Kom je niet een heel eind met luisteren naar je lichaam en Cetrezine ( ik heb het op mijn lijstje gezet)?

AlisonH

AlisonH

27-03-2020 om 18:49 Topicstarter

Vandaag

Cetirizine geslikt en het niezen is veel minder, het snotteren ook. Even afwachten hoe het over een paar dagen is.

Guppie

Guppie

27-03-2020 om 19:40

Darmflora

Zou niet zozeer denken in termen als middeltjes maar zorgen voor een gezonde darmflora en immuunsysteem. En histaminerijke voedingsmiddelen beter vermijden. Alcohol en sommige kruiden zorgen voor het vrijmaken van histamine in je lichaam. Ook is er een correlatie tussen te weinig maagzuur en histamineproblematiek. Veel vrouwen hebben ook te maken met oestrogeendominantie, wat een de histaminewerking versterkt.
MSM werkt gunstig bij hooikoorts.
Niet zo heel simpel. Zou advies vragen.
https://pollennieuws.nl/post/?permalink=interview-groene-vrouw

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.