Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tango

Tango

06-05-2018 om 15:49

Hooikoortsvraag

Zoon van 13 heeft ineens dit jaar flink hooikoortsverschijnselen. Eigenlijk net sinds een paar dagen. Last van zijn ogen, veel snotteren en niezen. Nu gaan we precies morgen een midweek weg dus afspraakje huisarts gaat denk ik niet meer lukken. Hij heeft wel pilletjes, Levocetirizine, maar werken nu echt niet meer voldoende. Heeft iemand nog een gouden tip van iets dat ik nog even bij het Kruidvat kan inslaan?
En zou het nog schelen dat we aan de andere kant van Nederland zitten komende week? Of maakt dat niets uit w.b. klachten? Zou het zo sneu vinden voor hem als hij voornamelijk in het huisje moet blijven.


Bennikki

Bennikki

06-05-2018 om 16:02

Drogist

Pilletjes van de drogist helpen hier niks helaas, ook prevalin ed doen niks.. Dus mocht je naar het noorden van het land gaan, kun je hier wel een paar pilletjes halen ; )

Tango

Tango

06-05-2018 om 16:09

Benniki

We gaan inderdaad naar het noorden van het land. Maar klinkt niet hoopvol dat Prevalin ook niets doet. Ik ga zo toch maar even naar het Kruidvat, zit er toch in de buurt. Ben benieuwd of ze iets kunnen aanraden. En anders morgenochtend de apotheek nog even proberen. We gaan niet heel vroeg weg, rond 12.00 u. Geen idee of een afspraak bij de huisarts nog iets kan opleveren. Kan nog een poging wagen natuurlijk.

Via assistente?

Als ik iets gangbaars nodig heb qua medicijnen op recept kan dat vaak via de assistente. Telefoontje, toestemming van de huisarts, recept ophalen en medicijnen liggen klaar bij de apotheek.

Zal toch ook wel voor hooikoorts? Heb je niet echt een persoonlijk consult voor nodig toch?
Of de assistente faxt het recept door naar de apotheek op je vakantieadres, kan je het misschien daar ophalen?

Tango

Tango

06-05-2018 om 17:58

Assistente

Gaan we zeker nog proberen. Heb nu bij Kruidvat tabletten met Loratadine meegenomen. En een neusspray. Misschien dat een ander stofje beter werkt. Geen idee.

Dochter

Mijn dochter heeft op recept Aerius. Misschien kun je daar telefonisch naar vragen? Zit een andere werkzame stof in dan in de drogisterijpillen. Werkt goed alhoewel ze het nu op 1 tablet niet redt eigenlijk.

kaplablokje

kaplablokje

06-05-2018 om 18:54

Hier ook

loratadine op recept en, omdat zoon het drankje niet lekker vindt, inmiddels in tabletvorm van de drogist. Zit ook in Aerius. Wij hebben Allerfre. En ook hier is een dag eigenlijk te lang.

Zeetakje

Zeetakje

06-05-2018 om 19:14

Fexofenadine

Omdat desloratadine en levocetirizine bij haar niet meer goed werken, heeft onze dochter nu fexofenadine gekregen. Werkt op dit moment erg goed. Volgens onze huisarts is het bij hooikoorts niet heel ongebruikelijk dat het nodig is om af en toe op een ander middel over te stappen.

Tango

Tango

06-05-2018 om 19:41

Bedankt!

Ik neem alle tips morgen mee in gesprek met de assistente. Normaliter zou ik echt langs gaan met zoon maar dat gaat nu even niet. Maar we willen wel graag redelijk klachtenvrij op vakantie.
Dagen zijn inderdaad veel te lang voor 1 tablet nu. Ik heb zoon vanmorgen extra gegeven omdat hij een voetbaltraining had. Hij redde de training er net mee maar daarna flink last. En twee tabletten per dag mag volgens mij niet eens. Maar je moet toch wat.

Vogel

Vogel

06-05-2018 om 20:12

Hangt er van af

Wat helpt. Bij mij helpt die neusspray van Prevalin wel echt heel goed. Van alle pilletjes (van die van de huisarts tot de spotgoedkope cetirizine van de Lidl) word ik heel suf.
Het lijkt me dat een huisarts je zoon wel eerst wil zien voor hij iets voorschrijft. Maar mijn ervaring is dat vrij verkrijgbare middelen net zo goed helpen als wat de huisarts voorschrijft. (Met uitzondering van de imunisatiekuur die ik als puber jaren achtereen kreeg, maar dat moet ruim voor het seizoen dus zou hooguit iets voor volgend jaar.)

Tango

Tango

06-05-2018 om 20:33

Test

Zoon heeft eerder al een allergietest ondergaan en daar kwam al uit dat hij allergie heeft voor volgens mij graspollen. Daar is het volgens mij de tijd overigens nog niet voor, maar mogelijk heeft hij het dus voor meerdere pollen. Dat hij allergisch is, is dus bekend bij de huisarts. Hij heeft daarnaast allergie voor huisstofmijt. Tot nu toe was het allemaal te onderdrukken met de levocetirizine eenmaal per dag. En daarnaast beddengoed wassen op 60 graden etc. Maar nu dus niet meer. Zat er aan te komen hoor. Man heeft het even erg, dus zit in de familie. Hij krijgt elk jaar een spuit Kenakort en is er daarna een aantal weken nagenoeg vanaf. Daar redt hij net de ergste piek mee. Ik verwacht dat zoon die injectie nog niet mag. Schijnt een heftig middel te zijn.
Dochter hier heeft het ook, maar lijkt er dit jaar minder last van te hebben. Ze snottert wel wat maar blijkbaar niet genoeg om iets in te nemen.
Lijkt mij dus niet dat huisarts zoon hoeft te zien en zal dus lastig worden omdat we weggaan.
Desensibilisatie/immunotherapie willen we inderdaad gaan starten het najaar, als zoon daarvoor in aanmerking komt. Maar ik wilde dit jaar eerst even aankijken hoe erg het is. Erg genoeg lijkt mij.
Zoon heeft nu de hele middag zo'n beetje binnen gezeten en net zat hij even buiten. Daarna meteen weer last van zijn ogen en hij had zelfs een zonnebril op.

40er

40er

06-05-2018 om 20:48

Neusspray

Fluticason. Bij heel veel pollen soms ook een tabletje cetrizine. Werkt hier goed. Maar het schijnt ook van invloed te zijn van welke pollen je last hebt,

Amai...

"Als ik iets gangbaars nodig heb qua medicijnen op recept kan dat vaak via de assistente. Telefoontje, toestemming van de huisarts, recept ophalen en medicijnen liggen klaar bij de apotheek. ".

Zo'n arts is hier in elk geval geen lang en gelukkig leven beschoren...
Ik dacht (maar ik vergis me ongetwijfeld) dat de ethiek van het beroep vereist dat de arts *persoonlijk* zijn patiënten bevraagt en onderzoekt om zo tot een zo accuraat mogelijke diagnose te komen.
Blijkbaar doen ze dat in 'Olland anders: ze besteden het èchte artsenwerk uit aan een "assistente", terwijl ze zelf ...wat? Hun administratie doen? Papiertjes invullen per lopende meter voor jullie onvolprezen privé-verzekeraars?
Het plaatst al de gruwelverhalen die we hier horen (en ja: uit primaire bron) over jullie "prima gezondheidszorg" onmiddellijk in een volkomen ander licht.

Yvan.

Welnee Yvan. Het gaat hier niet om een diagnose stellen. Die is al bekend. En zoals ik schrijf, gangbare medicijnen die vaak ook gewoon bij de drogist verkrijgbaar zijn. De assistente kan daar zeker wat tips of uitleg bij geven, of de apotheek.
Als de assistente maar enigszins twijfelt overlegt ze eerst met de huisarts en als het nodig is maak je alsnog een afspraak. Vooral als het om een kind gaat.

We hebben het hier over hooikoorts, super vervelend en als je morgen op vakantie gaat kan de doktersassistente dit prima even overleggen met de huisarts. Ik bedoelde het als tip, beter dan zomaar wat halen misschien bij de drogist. En Tango heeft dat prima begrepen.

Sukke

Sukke

06-05-2018 om 22:55

Kan zo

Kan zo voorgeschreven worden, alleen heeft het 1 a 2 weken nodig om te werken. Je moet het dagelijks gebruiken volgens voorschrift, dus niet wanneer je het nodig denkt te hebben zoals bij bv. bij xylomethazoline.
Je kunt dus wel bellen, maar verwacht er in je dagen weg nog geen resultaat van.

Wij gaan gewoon even langs bij de huisarts.

Wij moeten geen week wachten, eer we even kunnen binnenwippen, zoals in sommige andere landen.

40er

40er

07-05-2018 om 08:17

Yvan

Hier hoef ik ook geen week te wachten, maar overleg ook wel eens mrt de assistente. Juist om de huisarts niet vol te plempen met werk. Soms is het een vraagje van 2 minuten en een afspraak is standaard 10 minuten. Dan liever via de assistente. En helemaal als het zoiets simpels is als hooikoorts.

Onlangs werd het ook al genoemd, je zou eens melk drinken in plaats van azijn! Als je constant op 'die Ollanders' wil blijven afgeven verhuis dan naar een Belgisch forum!

Tango

Tango

07-05-2018 om 08:46

Gebeld

Met de assistente. Huisarts is natuurlijk ook met vakantie maar ze gaat overleggen met een andere arts uit de praktijk. Ik moet rond half 11 terugbellen. Hopelijk kan ik daarna nog even iets bij de apotheek ophalen.

Anke

Anke

07-05-2018 om 13:50

Verschillende uitproberen

Er zijn ontzettend veel soorten antihistamine in verschillende groepen. Het is persoonlijk wat wel en niet werkt. Het is verstandig goed aan de HA te vertellen welke je al hebt geprobeerd en in welke dosis, dan kan de arts inschatten wat je verder nog kunt proberen.
In ons gezin werkt Fexofenadine in flink hoge dosering (180 mg en hoger) het best. We worden daar niet suf van, dat zou volgens de HA ook niet moeten.

Tango

Tango

08-05-2018 om 00:18

Reactie

Zoon heeft een neusspray gekregen en hij mocht van de huisarts de dosis levocetirizine verdubbelen. Inmiddels zijn we op vakantie. Het gaat redelijk goed met de dubbele dosis. Vanavond nog een stuk gewandeld en gevoetbald in het gras. Hij had daarna wel wat last maar het viel mee. De neusspray heeft hij nu 1 keer genomen maar werkt pas na een paar dagen. Zal morgen even kijken hoe deze heet want staat in zijn slaapkamer.

Tango

Tango

08-05-2018 om 00:19

Fexofenadine

Ga ik wel onthouden. Voor als we na de vakantie toch nog de huisarts bezoeken.

Fijne vakantie!

Fijn om te lezen dat het iets beter gaat en hij nu toch lekker naar buiten kan.

Vogel

Vogel

08-05-2018 om 11:10

Gelukkig

Dat de medicatie wat verlichting geeft. Voetballen is wel echt de ultieme provocatie!
Fijne vakantie verder!

Guppie

Guppie

08-05-2018 om 14:52

Naast symptomen bestrijden

.. wat voor de kortere termijn kan helpen, kan je ook eens kijken naar oorzaken en uitlokkende factoren als een minder gezonde darmflora, candida, teveel aan exorfinen en histamine in de voeding, tekorten aan bepaald enzymen en allerlei voedingsstoffen. Een teveel aan exorfinen in de voeding kan een verminderde werking van DPP-IV geven. Histamine zit onder andere in kaas en zuurdesembrood.
http://www.absports.nl/nieuws/de-toename-van-astma,-hooikoorts-en-allergieen-bij-kinderen/

Tijdelijke Nick

Tijdelijke Nick

09-05-2018 om 11:57

Guppie weer in de bocht

Dé grote bron van histamine in voedsel is tomaat. Zelfs mensen zonder allergieën kunnen tomaat voelen prikken in hun mond, het ene ras meer dan het andere.

Verder link je weer naar een geweldig artikel, Guppie (NOT). Eerst worden er een paar onderzoekers genoemd, maar waar hun onderzoeksresultaten ophouden en de mening van de auteur begint, valt uit de tekst niet op te maken. Toen het woord orthomoleculair viel, ging er bij mij al een belletje rinkelen, dat zal een arts niet zo snel aanraden. Ik heb niets tegen orthomoleculaire middeltjes, begrijp me niet verkeerd, maar ik heb wel veel tegen op het insinueren dat een onderzoeker iets aanraadt wat eigenlijk de mening van de auteur is. Dat is misleiding.
De stelligheid waarmee de auteur zonder enige onderbouwing of bronvermelding verschijnsel a aan verschijnsel b gekoppelt, is werkelijk om te huilen.
"Kinderen met middenoorontsteking (otitis media) hebben een probleem met melk." Nee, een deel van de kinderen middenoorontsteking heeft een probleem met melk! Anderen hebben nauwe gehoorgangen en buizen van Eustachius. Of andere pech.
"De onderzoekers stelden vast dat 46% van de kinderen met een allergische moeder een atopische aandoening ontwikkelde. Bij de gezonde moeders was dit trouwens nul procent. " dus een niet-allergische moeder krijgt nooit een alelrgisch kind. Dat is pure bullshit (zie ook anekdote hieronder).
"Landbouwers hebben door het gebruik van pesticiden zeven keer meer kans op een depressie dan andere mensen." Dat pesticiden niet gezond voor je zijn, lijkt me meer dan duidelijk. Maar zouden die depressies misschien ook nog te maken kunnen hebben met slechte arbeidsomstandigheden, financiële onzekerheid e.d.? Zonder brondvermelding weten we niet hoe het onderzoek is uitgevoerd. Dus weer veel te kort door de bocht.

Kijk dan nog even bij de conclusie: "De kans op kanker is ondanks de medische vooruitgang en de miljarden verslindende onderzoeken met 350% toegenomen sinds 1970." Pardon, daar ging het artikel helemaal niet over! Ik stop maar.

Ik ben het met de auteur eens dat er heel veel beter kan in de reguliere gezondheidszorg, maar met artikelen als dit haalt hij zijn eigen geloofwaardigheid grondig onderuit.

Nu even een anekdotisch geval: Ik vind gezond leven en eten erg belangrijk. We eten meestal biologisch, ik doe dat al vrijwel mijn leven lang, want ik heb dat van huis uit meegekregen. Ik heb geen allergieën of oorproblemen, ook niet als kind. Mijn oudste heeft meer dan 2 jaar borstvoeding gekregen, het eerst halfjaar exclusief. Oudste heeft ook nooit oorproblemen gehad, is vrijwel nooit ziek (geweldige weerstand), ook als baby niet, maar heeft wel diverse allergieën én autisme. Ik hou het er maar op dat hij dat autisme uit papa's familie geërfd heeft. Oh ja, en hij houdt niet van melk, waar autisten dol op zouden zijn volgens de auteur. Huh?
Jongste ook lang bv gekregen, wel heel veel oorontstekingen, die al begonnen voordat ze ooit koemelk had gedronken/kaas had gegeten, geen allergieën en geen autisme/ADD/ADHD. Huh? Zelfde voeding, zelfde moeder.
Op basis van 1 gezin kun je natuurlijk niets concluderen, maar ik concludeer wel dat wij overduidelijk niet in het stellige wereldbeeld van de auteur van jouw stuk passen.

Tango

Tango

12-05-2018 om 21:05

Piek

Blijkbaar was vorige week echt een piek op hooikoortsgebied. We zijn nu weer terug van vakantie en zoon heeft nog steeds een stuk minder last. Vanmorgen gevoetbald, weliswaar op kunstgras. Nauwelijks last. Wel nog met extra medicatie. Vanmiddag nog elders een wedstrijd gekeken, op pas gemaaid gras. Ook nauwelijks last gehad. Na het weekend gaan we stoppen met de extra medicatie. Morgen nog wel even want dan heeft hij ook nog een training (op het veld waar het vorige week zo mis ging).
Ik vraag me wel af wat voor piek het geweest is, van welke pollen. Want daar zit dus echt de allergie blijkbaar.

Sukke

Sukke

13-05-2018 om 00:04

Tango

LUMC heeft een pollen-app. Kun je zien op welke dagen wat te verwachten van welke pollen.
Kan ook een combinatie of weersoort zijn die extra invloed heeft.

Tango

Tango

29-05-2018 om 22:26

Even het vervolg

Sinds de vakantie had zoon toch nog regelmatig allergie-klachten. Ook met de dubbele dosis levocetirizine. Sinds afgelopen vrijdag was het echt behoorlijk erg. Met name tijdens en na het voetballen. Omdat hij vandaag studiedag had was een afspraak met de huisarts inplannen redelijk makkelijk.
Wat was ik blij met het forum. We waren ingedeeld bij een vrouwelijke huisarts die ik al kende van eerdere afspraken met dochter die ook wat hooikoortsverschijnselen heeft. Haar probeerde ze altijd allerlei neussprays te laten proberen, waarvan wij de werking niet echt konden ontdekken. Ook bij zoon begon ze daarover. Nu had zoon pas een nieuwe neusspray gekregen en die vond hij vreselijk. Hij ging er alleen maar meer van niezen. Ik heb dus een beetje gestuurd naar die fexofenadine en toen ging ze maar eens kijken of dit mocht op zijn leeftijd. Ja, dus. Hij kreeg ook nog oogdruppels, maar dat vindt hij ook geen succes volgens mij. Dus ben benieuwd of hij die gaat gebruiken. Zijn zus gebruik die weer wel dus die kan ik altijd weer aan haar doorschuiven.
Verder heb ik gevraagd naar immunotherapie, maar daar was ze ook niet enthousiast over. Ze wilde het wel achter de hand houden voor het najaar. Volgens mij vond ze me wel erg bijdehand
Tot dusver heb ik nog niet het idee dat de fexofenadine iets doet. Hij heeft vanavond genomen en lag net in bed nog te niezen. Terwijl het vandaag eigenlijk wel redelijk goed ging. Ben dus benieuwd of dit wel het middel is voor hem. Hij heeft 120 mg, wat de maximale dosering was voor zijn leeftijd (13 jaar). Vind het dus wel bijzonder dat anderen hier schrijven dat ze 180 mg mogen nemen.

Sukke

Sukke

29-05-2018 om 23:44

Nee hoor

180 mg zou ook mogen vanaf 12 jaar. Staat heel duidelijk in de bijsluiter.
Ook dat als het na 3 dgn geen effect heeft ( zou het persoonlijk een week proberen) dat het middel dan waarschijnlijk niet geschikt is.

Maar goed kijk naar buiten en je ziet ze bij wijze van letterlijk vliegen die pollen.
Ik heb oogdruppels, neusspray, tablet, 2 puffers en nog heb ik klachten. Werkt het dan niet? Jawel, zonder heb ik nog meer klachten en het is niet altijd helemaal uit te roeien als je hevige klachten hebt.

Mijn dochter heeft 3 jaar lang een desensibilisatiekuur gevolgd. Heeft kort geholpen. 1 a 2 jaar nadat het klaar was begon alles weer overnieuw. Geen garantie dus, ook omdat niet alle combinaties te maken zijn.

Grote kans dat hij in zijn pubertijd ( sterk lichaam) minder last heeft en het bij volwassenheid weer ergens toeslaat.

Tango

Tango

30-05-2018 om 09:42

Puberteit

Sukke, hij zit nu in de puberteit en voorheen had hij veel minder last. Het wordt nu juist erger.
Vanmorgen ging het niet veel beter. We kijken het inderdaad even een paar dagen aan met deze medicatie en anders gaan we weer terug op de andere. Die lijkt tot nu toe meer te doen.
Ik begrijp wel dat het nu een heftige periode is voor hooikoorts, maar vind het zo vervelend voor hem. Binnenkort heeft hij een paar toernooien met de voetbal, dan staat hij de hele dag buiten. Dat gaat dan toch wel lastig worden zo.

Sukke

Sukke

30-05-2018 om 12:59

Opbouwend en explosief

Kan zijn dat hij extra allergieën heeft opgebouwd, of dat zijn immuunsysteem zo van slag is dat het zelfs andere stoffen (tijdelijk) aanziet voor lichaamsvreemde stoffen/eiwitten. Daarnaast is ern allergie opbouwend en kan dus zorgen voor klachten die erger wordrn dan voorheen.

Er zijn nog genoeg middelen te proberen of combinaties te maken, dus gewoon kwestie van een lange adem en lang genoeg uitproberen. Hij heeft er pas een maandje last van dus je "moet" gewoon dat traject in van uitvinden wat bij hem past.
Hier is het ook bar en boos op het moment.
Het ligt eraan of er bij de toernooiplek in de omgeving groeit waar hij allergisch voor is.
Beetje vaseline rond de neusgaten ( buiten en binnen) kan ook helpen en een afgesloten bril/ sportbril a la Edgar Davids iets voor zijn ogen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.