Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Houdbaarheid ors

Bij het uitruimen van de badkamerkast kwamen er wat zakjes ORS tevoorschijn. Jaren geleden voor een vakantie gekocht, nooit nodig gehad. Er staat een houdbaarheidsdatum op, en die is verstreken. Nou dacht ik: ORS = zout + suiker, dus dat kan niet bederven, maar er blijken ook nog aroma's en nog het een en ander in te zitten. Desondanks ben ik toch geneigd te denken dat die houdbaarheidsdatum er eigenlijk voor piet snot op staat.

Wie weet er meer van? Is ORS feitelijk onbeperkt houdbaar, of slaat die datum wel degelijk ergens op?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

Is het de moeite waard om te weten, of is het handiger om voor de volgende vakantie een nieuw zakje te kopen. Om de kosten zal het niet gaan lijkt me?
Overigens 'schijnt' in cola dezelfde verhouding zout-zoet te zitten. Handig om te weten voor gevallen van nood.

Vic

Vic

25-05-2012 om 16:45

Hmm

Waarschijnlijk kan het geen kwaad en blijft het prima, maar aangezien je ORS meestal aan zieke kinderen geeft zou ik het toch niet riskeren.

Brianna F

Brianna F

25-05-2012 om 22:56

Cola

Heeft precies hetzelfde effect. Zonde om die dure poeders aan te schaffen en als je het niet gebruikt weer weg te gooien. Cola is overal en altijd voorhanden

Jacquel

Jacquel

26-05-2012 om 11:00

Onzin brianna

Dit is weer zo'n broodje aap. In sommige versies moet de cola ook nog eens plat zijn (met de bubbels eruit) en lauw.

In cola zit amper zout. En ook is kalium belangrijk.

ORS: suiker 75, natrium 75, kalium 20
Cola: suiker 50-150, natrium 2, kalium 0

Gevonden op www.vaccinatiesopreis.nl:

ORS zelf maken is niet moeilijk:
Neem acht afgestreken theelepels suiker of honing en één afgestreken theelepel zout en doe dat in een liter schoon water. Voor de smaak kun je er een scheutje sinaasappel-, limoen- of citroensap bij doen. Dit heeft ook als voordeel dat er kalium in zit. De zelfgemaakte ORS mag niet zouter smaken dan tranen.

Brianna F

Brianna F

26-05-2012 om 14:07

Jacquel

Ik claim ook niet dat het hetzelfde is, maar dat het hetzelfde effect heeft. Bij uitdroging, waar geen ORS voorhanden is cola drinken. Ik drink het nooit behalve in den vreemde en dan niet tegen uitdroging, maar tegen reizigersdiarree of beginnende. Het helpt echt.

mix

mix

26-05-2012 om 16:08

Geen cola

het koolzuur en cafeine prikkelen maag en darmen en kan juist diarree veroorzaken of in stand houden. Maarrrr als er niets voorhanden is, dan grijp je natuurlijk welk vocht dan ook aan om uitdroging te voorkomen.
http://www.medicijnen-op-maat.nl/Spijsvertering/darm.htm

en

http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_richtlijnen/k_nhgstandaarden/NHGStandaard/M34_std.htm
Nederlands huisartsen Genootschap: Noot 22 waar staat:

Samenstelling ‘gewone’ dranken

Over het gebruik van cola, sportdrank en dergelijke blijken hardnekkige misverstanden te bestaan. In tabel 3 staat het verschil in samenstelling van een aantal vloeistoffen. Hieruit blijkt duidelijk dat appelsap, cola, sportdrank, jus d’orange en kippenbouillon onbruikbaar zijn ter vervanging van ORS.

Cola

Het gebruik van cola kan genoeg zijn. Diarree gaat meestal ook vanzelf over. En als het langer duurt is het zaak, zeker als het om (kleine) kinderen gaat, je bij de huisarts te melden. Samen met bouillon, sap, water en verder gewoon dooreten waar je wel zin in hebt (geen rijstdieten of zoiets).
Kinderen nemen cola, zonodig uitgebubbeld, ook makkelijker dan ORS.
ORS zal beslist idealer van samenstelling zijn maar het is niet nodig om ideaal te leven.

Verkrijgbaar

En cola is ook overal te vinden. Hoef je nooit meer te denken aan de verloopdatum van je ORS-zakjes of er aan te denken om ze mee te nemen naar welk oord ook.

mix

mix

26-05-2012 om 17:29

Toch zeggen de dokters anders annej

zie bovenstaande posting over het NHG
Plus dat in cola erg veel suiker zit, dat bij peuters en volwassenen kan leiden tot osmotische diarree.
Daarbij denk ik dat je met kleine kinderen sowieso wel extra nadenkt wat je meeneemt

Brianna F

Brianna F

26-05-2012 om 19:55

Tja

Mijn dokter en tevens natuurarts raadde het toch echt aan. En ik heb alleen maar goede ervaringen. Ooit 1 vakantie veel buikproblemen gehad, cola gaan drinken en het was over. daarna altijd cola gedronken en nooit geen last meer.

cqcq

cqcq

26-05-2012 om 20:27

Belangrijkste nadeel ors

Is gewoon dat het helemaal niet lekker is. Alles kan er wel in de juiste verhoudingen inzitten, maar als het niet naar binnen gaat, dan helpt het niet. Dus wat we hier doen is zowel iets zoets (limonade of iets anders redelijk neutraals) en iets van soep (bouillon, cup a soep o.i.d.). Op die manier komt er meer vocht, suikers en zouten binnen dan met het ideale ORS.

(overigens lustten ze hier ook geen cola.. dus dat heb ik nog nooit geprobeerd).

Annet

Annet

26-05-2012 om 20:54

Zelfde als cqcq

Het zout en zoet hoeft tenslotte niet gelijktijdig naar binnen te gaan. Bouillon of aanmaaklimonade kunnen apart nooit concurreren met ORS. Maar gecombineerd komen ze een heel eind, vooral omdat dit vocht tenminste naar binnen gaat.

Temet

Temet

26-05-2012 om 21:59 Topicstarter

Ik was inmiddels ook zover

Bedacht me ineens wanneer ik die ORS gekocht had. Toen we de eerste keer met de oudste naar Indonesië gingen, hij was toen nog geen twee. Kijk, heel jonge kinderen in de tropen, dan wil je wel beducht zijn voor mogelijk ernstige gevolgen van diarree.

Maar de jongste is nu 3, en naar de tropen gaan we voorlopig niet. Die ORS gaat weg, mochten ze diarree krijgen dan is cola ook zo gekocht (en inderdaad, dat gaat er wel zonder morren in), en mocht het zich echt ernstig laten aanzien dan hebben ze ter plekke ook wel ORS voorhanden.

Ik heb geen idee of ORS vies is want ik heb het nooit gebruikt (ik zit diarree altijd gewoon uit, zo snel droog ik niet uit), maar ik wil het graag geloven. Sportdrank vind ik al niet lekker.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

26-05-2012 om 22:33

Een keer

Ik heb altijd ORS in huis gehad toen de kinderen klein waren, en heb het slechts 1x gebruikt voor jongste toen ze 9 maanden was. Ze was vreselijk aan het spugen en had diarree dus ik kon midden in de nacht naar de HAP. Daar mocht ik kiezen tussen opname of zelf elk uur ORS geven. Dat laatste dus. De eerste keer dat ik de ORS gaf, heeft ze een halve fles leeg gedronken. Een uur later leek ze alweer een beetje opgeknapt want ze bliefde het toch echt niet meer. Toen heb ik maar limonade gegeven

mix

mix

27-05-2012 om 11:17

Ors of cola, rode wijn of boerenkool

gebruik gerust wat je wilt, maar niet zeggen dat je zo van diarree afkomt, want dat zo werkt het niet. Beide middelen niet.

Cola prikkelt de maag en de darmen door cafeine, koolzuur en de bom suiker.....tja....heb je al diarree..
De griekse arts die mij 2 zomers geleden moest bezoeken op mijn hotelkamer begon hard te lachen. Ja, die coca cola had toch mooi gratis posittieve reclame als ongeveer ongezondste drankje dat er bestaat.Hij noemde het een fabel die coca cola nooit heeft tegengesproken. En geef ze eens ongelijk.
Ohja, ORS is vies, daar mogen ze van mij hard aan sleutelen. Maar je hoeft ook niet bij elk virusje aan de ORS te gaan uiteraard en lepelen is genoeg.

mix

mix

27-05-2012 om 15:01

Lara

dat zei ik ook: het geneest beide niet. Maar dat is wel gezegd hierboven, dat cola niet tegen uitdroging maar tegen reizigersdiarree werd gebruikt en dat het helpt.
En dat zorgt als advies voor verwarring. Ik bedoel als je niks hebt drink je desnoods slootwater bij wijze van, dus ook cola, dat zei ik ook al ergens boven.
Ik heb niet gezegd dat je van cola uitdroogt overigens, maar als je al aan de ernstige diarree bent is cola niet een eerste en beste keus (zie advies NHG alhoewel ik niet de indruk krijg dat men dat of heeft gelezen of waarde aan hecht?). Resultaat van die tips is dat mensen dan denken: dan maar cola en vergeet de ORS.
En dat was mijn punt, maar dat heb ik inmiddels wel duidelijk gemaakt denk ik

Mix

ORS zal beslist eerste keus zijn maar de beschikbaarheid en de toedienbaarheid laten wel wat te wensen over. Met babies in de tropen had ik die zakjes aanvankelijk ook mee maar die lagen nog op het vliegveld toen we ze aangekomen nodig hadden, en de eerste de beste toko op de hoek verkocht colaflesjes, en dan inderdaad zien dat je eerst water kookt en weer afkoelt na oplossing, en dan een kind dat die zooi niet lust. En ik wist niet goed wat ik er dan bij in mocht doen. Daar ben ik dus wel snel mee opgehouden.
Maar of cola beter is dan wat anders limonadeachtig zoets dat weet ik niet maar het hielp wel.

Tink

Tink

28-05-2012 om 00:20

Het grote voordeel

... van cola is dat het er (bij mij tenminste) in elk geval ín blijft. ORS heb ik ook ooit gehad maar dat was erger dan de kwaal, zo enorm vies dat ik er nog veel misselijker van werd dan ik al was.
Ook bij zwangerschapsmisselijkheid was cola vaak het enige dat echt even hielp.

Temet

Temet

28-05-2012 om 13:18 Topicstarter

Tink

Ja, dat ken ik. Ik houd niet zo van cola, te zoet, maar tijdens mijn zwangerschappen dronk ik het ook wel tegen de misselijkheid. Ik heb ook nog een gemberdrankje geprobeerd, maar dat hielp dus helemaal niet.

Groeten,

Temet

Wel tegelijk

Het zout en de suiker moeten wel tegelijk naar binnen. Door de suiker wordt het zout en het water beter opgenomen door je darmen en droog je niet uit. Het is dus minder goed om het apart te nemen.

mix

mix

28-05-2012 om 23:28

Lara

pretzels blijven te lang in je maag om met de cola samen in de darmen terecht te komen denk ik. Met een lepel zout in de cola maak je de cola denk ik net zo smerig als de ORS.

Ik snap trouwens niet dat ORS niet smakelijker gemaakt kan worden als de werking ervan zo belangrijk is.

Valkyre

Valkyre

28-05-2012 om 23:50

Wat wij deden

Spruitje had een keer heftige diarree op vakantie toen hij 9 maanden was (begon al in het vliegtuig heen, zó zielig!) en wij mixten de ORS gewoon met aanmaaklimonade (half ORS-oplossing, half limo). Dat ging er vrij snel in, gelukkig. Verder ook zoute crackertjes (soort tucjes).

Wat ik van fervente Afrikareizigers heb begrepen, is dat je op sommige plekken geen schoon drinkwater kunt krijgen (waterflesjes worden nagevuld met voor westerlingen onveilig kraanwater), maar dat er dan vaak nog wél cola te koop is. In dat geval is cola dus de veiligere optie (of water eerst koken, maar dat hangt natuurlijk van je reisuitrusting af). Ik dacht dat daar het verhaal vandaan was gekomen.

Hmmm cola tegen de misselijkheid, ik ga het proberen...

Hanne.

Hanne.

29-05-2012 om 10:25

De enige keer dat ik ors gebruikt heb

Hebben jullie ORS alleen in huis voor de vakantie? Ik heb het standaard. Ook thuis kan uitdroging snel gaan en dan heb ik geen zin om het of te moeten kopen of op zoek te gaan naar 'cola met iets zouts'.

Ik heb het 2x gebruikt. 1x Toen ik zelf een aanval had van acute diaree. Elke slok die er in ging ging er meteen ook weer uit. Ik zat letterlijk op de WC te dinken. Na een dag (!) moet je dan echt iets gaan doen, en dan wil je niet eerst naar de winkel moeten.

De tweede keer had ik een doodzieke dreumes van 1,5 jaar in m'n armen liggen. Na een dag verschrikkelijk overgeven, diaree en hoge koorts was het punt van uitdroging toch wel erg rap genaderd. Maar helaas bleef er nogsteeds niets binnen.

Dus aan de ORS (in de hoop een opname te vermijden). Iedere 10 minuten 1 lepeltje tussen de lippen door proberen te wringen. Dat hebben we 2 dagen vol gehouden en toen ging het langzaam aan beter. Het ziekenhuis hebben we weten te vermijden. Een colaatje kopen was moeilijker geweest. Zulke dingen gebeuren altijd in een feestelijk (en dus 3 dagen durend) weekend.

Cola met iets zouts er bij was in dat laatste geval geen optie geweest. (Of je had een theelepel zout met cola moeten doen. Maar dan is ORS denk ik net zo 'lekker')

Zo vies is het toch niet?

Ik heb ook altijd ORS in huis en heb het ook al vaker gebruikt bij diarree. Zo vies vind ik het eigenlijk niet, een wittekruispoeder opgelost in water is viezer .

Voor mijn gevoel ben ik minder slap als ik het gebruik en knap ik er sneller door op. Ik heb altijd Orisel van Nutricia.

Chris

Temet

Temet

30-05-2012 om 23:08 Topicstarter

"Voor diarree hebben wij altijd loperamidetabletjes in huis en die slikken wij dan ook meteen"

Een huisarts raadde mij dat ooit eens af onder het motto 'het moet er toch uit'.

Ik heb het wel eens gebruikt en ben er geen fan van. Het werkt bij mij zo goed dat het mijn darmen dagenlang lamlegt, dus dan is de diarree wel over maar buikklachten heb ik dan nog steeds. Dus tenzij ik zeer dringend ergens heen moet laat ik maar liever de natuur zijn gang gaan. Maar kennelijk reageren jullie er beter op.

Groeten,

Temet

Puck

Puck

31-05-2012 om 09:56

Precies temet

Dat is ook wat ik altijd te horen krijg over loperamide: Alleen gebruiken als het echt niet anders kan omdat je wegmoet ofzo. Anders is het beter om de diarree gewoon te laten voor wat die is en ervoor te zorgen dat je voldoende vocht binnenkrijgt. Water is prima, af een toe een kopje bouillon of aanmaaklimonade is ook helemaal goed.
Inderdaad legt loperamine je hele darmen stil en zeker als je een voedselvergiftiging hebt opgelopen dan wil je die rotzooi zo snel mogelijk uit je systeem hebben en met die loperamine blijft het alleen maar langer in je lijf. Zelfde geldt voor infecties: eruit met die rommel, zo snel mogelijk.

Loperamide

Aanvankelijk had ik ook altijd loperamide mee op reis maar dat werd me door onze huisarts afgeraden omdat hij er in de naaste familie een dodelijk ongeval van had meegemaakt. Daarna nam ik alleen nog maar een soort koolstofvullers/binders mee en dan cola en soep zeg maar.

Hanne.

Hanne.

01-06-2012 om 09:17

Kan toch wel handig zijn

Toch kan loperamide wel handig zijn. Norrit een aanverwante producten helpen soms niet.

Ik heb 1x wat de huisarts noemde 'acute diaree' gehad. Diaree zonder dat er sprake was van voedselvergiftiging. En als er niets in de darmen zit waar de norrit aan kan binden...dan helpt het niet.

Het enige effect van norrit was toen: zwarte diaree. De loperamide heeft toen uitkomst geboden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.