Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

41

41

28-12-2020 om 12:36

HPV??

Vraagje.

Als je al jaren en jaren een vaste partner hebt, kan je dan nog het HPV - virus bij je dragen?

Zo ja, hoe werkt dat dan?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-12-2020 om 12:40

Hoe

Hoe het werkt weet ik niet, maar ik heb wel begrepen dat de enige manier waarop je het niet krijgt is als je elkaars eerste partner was en altijd monogaam bent geweest. In theorie zou je het dan ook niet meer moeten kunnen krijgen als je vandaag negatief test en vervolgens monogaam blijft. Maar als je het al hebt, gaat het niet meer weg.

Pluis

Pluis

28-12-2020 om 12:40

Ja, dat kan

De meeste mensen merken niks van een besmetting, want meestal ruimt ons lichaam de HPV-besmetting zelf op. Maar soms blijft het virus langer zitten, zonder dat je dat zelf in de gaten hebt. Een deel van die verborgen besmettingen leidt na jaren tot veranderingen in de cellen van de baarmoederhals. Uiteindelijk kan dit overgaan in baarmoederhalskanker zonder dat we het merken. Tussen besmetting en het ontstaan van baarmoederhalskanker zit meestal vijftien jaar of langer. De HPV-vaccinatie kan dit voorkomen.
Dus, ja, je kunt al jaren een vaste partner hebben en al jaren geleden besmet zijn, en dan toch nog het virus bij je dragen. Hoe besmettelijk je dan zelf nog bent, of hoe groot de kans dat je alsnog baarmoederhalskanker ontwikkelt weet ik niet, maar dat is vast wel online te vinden.

Poms

Poms

29-12-2020 om 19:34

Ja, dat kan

Bij een van mn vriendinnen, die al jaaaaaren niet sexueel actief is, is vorige week een zeldzame vorm van kanker geconstateerd. Veroorzaakt door het hpv. Ze blijkt zonder dat ze het wist drager te zijn. Dus ja, het is mogelijk. Ook als je al jaren dezelfde partner hebt. Of geen partner hebt.

Moxy

Moxy

02-01-2021 om 13:04

Ja dus

Ook ik had ooit, alweer jaren geleden, na een stuk of vijf celibataire jaren en een monogame relatie van vijftien jaar, een alarmerend uitstrijkje en een, chronisch geworden, HPV-infectie. Is allemaal goed gekomen verder. Maar, ja dat kan dus. Dat is zelfs precies waar ze dat bevolkingsonderzoek voor doen. Die baarmoederhalskanker ontstaat volgens mij juist uit chronische, onbehandelde HPV.

Maike

Maike

02-01-2021 om 15:03

hpv test

Je kan heel makkelijk via een thuistest checken of je het hpv virus hebt. Zo niet, zijn uitstrijkjes ook niet meer nodig. Mits je uiteraard bij dezelfde partner bent en blijft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.