Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

calien

calien

23-02-2011 om 10:04

Hpv ja of nee?

Dochter heeft een oproep gekregen voor de HPV ininteningen. Ik weet echt niet wat we moeten doen (dochter weet het ook niet). Er zijn zoveel artikelen en tv programma's geweest in de afgelopen jaren die voor of tegen waren. Wat is wijsheid???
Waar doen we goed aan?
Wat was jullie reden om het wel of niet te doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
soepstengel

soepstengel

23-02-2011 om 11:07

Wij wel

dochter gaf aan het zelf te willen, vriendin heeft baarmoederhalskanker gehad, collega ook. Ik heb zelf vroeger 3 onrustige uitstrijkjes gehad en daarom hebben we het wel laten doen.
Ik vond de keus ook moeilijk hoor.

Ja!

Om bekende redenen.

Biene M.

Biene M.

23-02-2011 om 13:21

Ook ja

De kans dat het schaadt is minimaal, de kans dat het baat is groot. En bedenk dan dat niet alleen de kans op kanker enorm verkleind wordt, maar ook het risico op allerlei vervelende behandelingen en stress bij slechte uitstrijkjes waar (nog) geen sprake is van kanker.

oregano

oregano

23-02-2011 om 15:14

Niet gedaan

Ik vond het ook een hele moeilijke beslissing...Ik heb het uitgebeid besproken vorig jaar met dochter, uitzending Zembla gekeken, div artikelen gelezen en toen heeft ze zelf besloten dat ze het niet wilde. Waren toen veel meer in haar klas die het niet deden.
Ik stond hier wel achter.
oregano

moe

moe

23-02-2011 om 18:47

Wel

Even uit een eerder draadje gecopieerd waarom dochter besloten heeft in overleg met mij en man zich wel in te laten enten:

Ik heb altijd gezegd dat dochter die prik wat mij betreft niet hoefde te halen, een condoom zou niet alleen tegen allerlei soa's helpen maar ook tegen dit virus. Totdat ik een vriend van mij sprak die bij de afdeling soa's werkt bij een ggd. Deze vertelde dat een condoom slechts 50 % van de gevallen tegen hield, dat de inenting ook tegen genitale wratten hielp en dat het virus ook onder nagels kan zitten en op die manier verspreid kan worden. Volgens die bekende had dit vaccin geen invloed op de vruchtbaarheid van vrouwen. En volgens die vriend lijkt de werkzaamheid van het vaccin langer dan tot nu toe aangenomen wordt. Die bekende ziet dagelijks ellende van allerhande soa's langskomen. Vervolgens sprak ik nog een vrouw die baarmoederhalskanker heeft gehad en die gelukkig er goed uitgekomen is, echter zij kan geen kinderen krijgen. Zij benadrukte de vaccinatie te gaan halen. Ze is geen type dat van bed naar bed hopt en hopte.

Ik heb daarna met dochter en man gesproken, dochter heeft zelf ook nog gesurft en gesproken met vriendinnen en daarna heeft zij aangegeven dat zij dat vaccin wil halen. En dat heeft zij eergisteren gedaan, de eerste althans.

Nog een aanvulling vanuit 2011: het virus kan ook schaamlipkanker verwekken. Het vaccin helpt daar ook tegen.

Onno

Onno

23-02-2011 om 19:33

Volkomen overbodig.

Dit vaccin is volkomen overbodig en niet ongevaarlijk. Men weet nog helemaal niets, maar dan ook helemaal niets zeker. Het vaccin is nog maar een jaar of vijf op de markt dus men weet nog helemaal niets. Men speculeert alleen maar. Daarnaast zitten er stoffen in die de gezondheid op lange termijn ondermijnen. Ik zou zeggen laat je eerst eens infomeren voordat je gaat vaccineren.
Er bestaat geen onschuldig vaccin!

Primavera

Primavera

23-02-2011 om 21:25

Tuurlijk onno, en hpv kan vast homeopatisch behandeld worden

Tuurlijk Onno, en krijg je toch HPV dan kan dat vast uitstekend door een homeopaat behandeld worden. Dat geeft vast net zulke 'goede' resultaten als de homeopatische behandeling voor borstkanker...
Primavera

Onno, overbodig?

Je hoeft niet te enten hoor Onno, gewoon sex verbieden, dan hebben ze nergens last van. (spottend bedoeld natuurlijk)(waar is Alex trouwens gebleven?)
Mijn dochter gaat zich wel laten inenten.

Niet inenten

Ik twijfel nogal.
Ik ben gevoelig voor de theorie dat mensen met autisme metalen niet goed verwerken en daar problemen van krijgen.
Aan de andere kant is het onmogelijk om niet in aanraking te komen met metalen in vis en in de lucht bij verkeerswegen, dus de bijdrage van zo'n vaccinatie is dan relatief en je weegt het af tegen de voordelen.
Mijn dochter is 12 en doet dit jaar nog niet mee. Ik sluit niet uit dat ik haar de komende jaren laat vaccineren.

Tink

Tink

23-02-2011 om 23:53

Ook ja

Om de al eerder genoemde redenen. En mijn jongste dochter zal ze te zijner tijd ook krijgen.

Ik mag nog een paar jaar twijfelen

Ik vind dat je, als je tegen HPV gaat vaccineren je niet alleen de mensen die er kanker van kunnen krijgen moet vaccineren, maar juist ook de verspreiders van het virus. Jongens hebben nog steeds gemiddeld meer bedpartners dan meisjes, dus mij lijkt vaccinatie van de gehele mannelijke bevolking een stuk logischer.

Het alleen prikken van meisjes vind ik een beetje ruiken naar seksediscriminatie. Prik alles of prik niemand.

Drommels

Ik ben wel benieuwd wat bij jou de doorslag gegeven heeft om wel te laten vaccineren.
Zelf vind ik het effect op het voorkomen van baarmoederhalskanker te klein om het risico te nemen, zeker niet bij mijn kinderen die een probleem hebben met hun immuunsysteem in de vorm van allergie en een vorm van autisme.
Bij polio kan ik me nog iets voorstellen, ook bij tetanus of gele koorts besluit ik positief.
Ik lees ook dat een thuistest van belangrijke betekenis zou kunnen zijn en dat Nederland al het laagste aantal dodelijke slachtoffers van baarmoederhalskanker heeft.
Ik heb dit zelf overigens 2x gehad en bleek goed te behandelen.

Kari1

Kari1

24-02-2011 om 08:12

Argumenten

In het archief zijnheel veel argumenten in deze discussie te vinde, na te lezen voor geïnteresseerden.
Dirksmama, voor het alleen enten van meisjes zijn de argumenten te vinden in die draad en waarschijnlijk ook wel in de algemene info over hpv-vaccinatie.
AnneJ, zo'n thuistest is ontwikkeld om te zien of je al besmet bent. Vaccinatie is om te voorkomen dat je besmet wordt, dat is van een andere orde. Fijn dat je zelf met succes behandeld bent, maar vind je dat werkelijk een argument om voor je dochter van vaccinatie af te zien? Als je kinderen een probleem hebben met hun immuunsysteem zou ik die vaccinatie overigens juist sterk overwegen. De kans dat ze het virus dan niet zelf klaren er er kanker van oplopen kan dan immers groter zijn.
Kari

Nut

Ik weeg het nut wel af. De risico's zijn namelijk ook voor jezelf of voor je kinderen niet voor de arts.
In dit geval twijfel ik en bij twijfel doe ik even niets.

Immuunsysteem

Zonder nou die hele discussies weer over te doen vind ik het toch frappant dat zoveel ouders wijzen naar de vaccinatie als het moment dat hun kinderen afwijkend gedrag en gezondheidsproblemen kregen. Ik denk niet dat je autistisch wordt van vaccinaties maar ik denk wel dat kinderen met autisme meer moeite hebben om de zware metalen (giftig voor het zenuwstelsel!) te verwerken. Het kan hun immuunsysteem juist ontregelen.
Blijkbaar is het niet te vermijden en noodzakelijk om dat toe te voegen aan een spuit maar ik ben er niet blij mee en dat is een risico dat ik afweeg dus.
Net zo goed als ik, met de huisarts, ook het gebruik van antibiotica, om diverse redenen waaronder het immuunsysteem, afweeg.

Helemaal eens met onno.

Onno schreef: 'Het vaccin is nog maar een jaar of vijf op de markt dus men weet nog helemaal niets. Men speculeert alleen maar'.

Reden om mijn dochter (nog) niet te laten inenten. Ze is geen proefkonijn!

Precies

Precies, ik ben het ook eens met Onno en Nausicaa.
Mijn dochters zijn dan ook niet tegen alles gevaccineerd! En deze gaat er zowieso niet komen....

Kari1

Kari1

25-02-2011 om 11:25

Nausicaa

Voordat een vaccin op de markt komt is er zo’n 15 jaar aan gewerkt en getest, en dwz gebruikt in onderzoeksgroepen die nauwlettend gevolgd zijn. Pas als helemaal duidelijk is dat A) het vaccin doet wat het moet doen, in dit geval een hpv-besmetting voorkómen, en dat daarbij binnen alle groepen over de hele testfase geen rare bijwerkingen zijn voorgekomen, mag het op de markt. En sinds dat is gebeurd zijn er miljoenen en miljoenen meisjes en vrouwen over de hele wereld mee gevaccineerd. Men weet door die lange testfase en door het grootschalige gebruik sinds het op de markt is heel veel, namelijk dat het vaccin prima werkt en dat het geen rare bijwerkingen geeft.
Mijn definitie van proefkonijn is een andere dan de jouwe, maar dat kan natuurlijk. Waar ik benieuwd naar ben is hoeveel ervaring in tijd en gebruik jij zou willen zien bij een geneesmiddel voor je het aan je kinderen durft te geven, voor je het gevoel hebt dat je uit de proefkonijnenfase bent?
Kari

Ik twijfel niet aan de werking

Maar ik vind gewoon dat als je prikt iedereen geprikt moet worden. Niet alleen maar meisjes. Want dan blijft het virus via niet geprikte jongens die contact hebben gehad met wel besmette vrouw toch circuleren.

Alleen meisjes prikken komt op mij over als dweilen met de kraan half open.

Kari1

Kari1

25-02-2011 om 17:00

Nee dirksmama

dat is geen dweilen met de kraan open, want het doel van deze vaccinatie is niet: zoveel mogelijk reductie van de circulatie van de ziekteverwekker en kudde-immunititeit (wat bij de meeste vaccinaties in een bevolkingsprogramma idd wel zo is), maar het reduceren van bmhk en de voorstadia daarvan. Het doel is niet een bevolkingsbescherming maar individuele bescherming, vergelijk reizigersvaccinaties. Ben je gevaccineerd dan ben je beschermd, simpel. En dat doel is prima tegen de helft van de kosten te bereiken door de meisjes in te enten en de jongens niet.
Kari

Kari1

Kari1

25-02-2011 om 18:14

Drommels

Of het voor de acceptatie beter was geweest om ook de jongens op te roepen is een hypothetische vraag. De kosten/baten afweging om deze vaccinatie in te voeren voor de meisjes was al nipt, getuige de verschillende meningen van verschillende deskundigen hierover. Als hij ook voor de jongens beschikbaar had moeten zijn dan was het een no-go geweest.
Kari

Jade

Jade

25-02-2011 om 19:27

Ik weet het nog niet...

ik kan er nog even over nadenken, maar ik ga meer richting een ´nee´ dan een ´ja´.

Ik kan er nog over nadenken, want de eerste prik wordt over 1,5 week gegeven....

ishtar

ishtar

26-02-2011 om 14:27

Lidwientje

dat verhoogt het totale gemiddelde van jongens niet...
voor elke keer seks van een jongen is er ook een meisje bij betrokken (tenzij het dus jongens met elkaar, of meisjes met elkaar zou zijn)
eigenlijk, als je bedenkt dat er in verhouding meer jongens zijn(het geboorte-evenwicht is toch iets van j-m: 50,iets - 49, iets?), zou je moeten bedenken dat jongens een lager gemiddelde hebben

calien

calien

03-03-2011 om 10:18

Ja, maar nog een vraag

We gaan het toch maar doen. Ik blijf het lastig vinden, maar dochter neigt toch het meest naar ja en in haar omgeving gaat eigenlijk iedereen ook. We doen het dus, maar ik blijf toch kritisch.
Ik heb alleen nog wel een vraag. Heeft ze de dag erna erg veel last van spierpijn in haar arm? Ze heeft dan nl. een turnwedstrijd en zou ervan balen als door spierpijn de wedstrijd niet goed gaat. Heeft iemand tips hoe we dit zoveel mogelijk kunnen voorkomen?

soepstengel

soepstengel

05-03-2011 om 13:52

1 arm deed bij dochter wat pijn

maar dat was na de 2de spuit. De eerste keer hadden zij en haar vriendinnen allemaal nergens last van. Vandaar dat de 2e keer ook veel harder aankwam, ze had t helemaal niet verwacht.

Jade

Jade

06-03-2011 om 14:00

Wij gaan..

..ook. Dochter neigt heel sterk naar een 'Ja' (en dat voor iemand die doodsbang is voor prikken, die het liefste wil dat de tandarts haar erg losse hoektand gaat trekken zonder verdoving, zo bang is ze voor prikken)

kien

kien

06-03-2011 om 21:29

Bovendien, dirksmamma,

Hoeveel jongens denk je dat werkelijk de prik gaan halen als ze een oproep krijgen? De individuele bescherming geldt voor hen niet, dus ze zouden dan uit onbaatzuchtigheid zo'n prik moeten gaan halen. Ik zie het niet gebeuren. Het klinkt logisch, maar in de praktijk zal het niet gebeuren.

Kien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.