Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ad Hombre

Ad Hombre

27-09-2019 om 10:17

HPV vaccinatie vanaf 2021 ook voor jongens in het RVP

Goed nieuws:

https://www.nu.nl/gezondheid/5999115/hpv-vaccinatie-is-er-vanaf-2021-definitief-ook-voor-jongens.html

Mooi op tijd voor mijn jongens!


Niki73

Niki73

27-09-2019 om 13:06

Hoera!

Goed nieuws!

Ad Hombre

Ad Hombre

27-09-2019 om 13:21

Eindelijk

Genderneutrale vaccinaties!
Samen in de rij in de sporthal!

Baby-Lon

Baby-Lon

27-09-2019 om 16:07

*proest*

Overigens gaan ze deze vaccinatie dan meenemen bij de negenjarigen-vaccinatie. Oudere jongens (<26, blijkbaar is 26 de leeftijd waarboven jongens geen maagd meer geacht worden te zijn, ofwel wordt aangenomen dat als ze dan nog maagd zijn ze het wel zullen blijven 😝) kunnen ze wel ‘inhalen’ maar dat gaat minder vanzelf natuurlijk, ben benieuwd of ik míjn zoon daarheen krijg. Meningokokken deed hij alleen omdat iedereen ging vermoed ik. Jouwe zijn in 2021 ook al tieners Ad?

Dymo

Dymo

27-09-2019 om 16:45

ehh

Ik vond 12 al erg vroeg, mijn dochter speelde nog met poppen bij wijze van spreken. Seks was iets dat je vast ooit zou doen als je kinderen wilde.
Is nou al eens goed uitgezocht of de vaccinatie ook op lange termijn werkt? Ik kan het op de site van de RIVM niet vinden. Het lijkt me weinig zinvol om kinderen op hun 9e te vaccineren als blijkt dat het vaccin maar 8 jaar beschermt.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-09-2019 om 16:52

Baby-Lon

"Jouwe zijn in 2021 ook al tieners Ad?"

Yep, net...

"Meningokokken deed hij alleen omdat iedereen ging vermoed ik."

Als ze bij mij niet gaan krijgen ze een jaar geen Wifi. Ik vermoed dat dat gaat werken..

"blijkbaar is 26 de leeftijd waarboven jongens geen maagd meer geacht worden te zijn,"

Sowieso is dat een vreemd soort logica. Alsof je direct bij je eerste contact besmet zou moeten zijn en dan ook nog met een high-risk variant. Ook voor niet maagden blijft het natuurlijk in veel gevallen zinvol.

Ad Hombre

Ad Hombre

27-09-2019 om 16:58

Dymo

"Is nou al eens goed uitgezocht of de vaccinatie ook op lange termijn werkt?"

Oh, jee, kritische prikker gedetecteerd...

Wat denk je, Dymo, een vaccin dat een paar jaar op de markt is, zou daar veel bekend over zijn over lange termijn werking? NATUURLIJK NIET!

Ze kunnen wel inschatten en extrapoleren op basis van ervaring met andere virussen en in de gaten houden hoe het in de praktijk voldoet. Eventueel later booster shots inplannen.

Je *kunt* natuurlijk eerst 20 jaar wachten en dan, als je het zeker weet, het vaccin pas toelaten. Dat kan... Je kunt dan ook heel precies uitrekenen HOEVEEL LEVENS DAT IN DIE TWINTIG JAAR HEEFT GEKOST.

Sorry voor het geschreeuw, maar ik word een beetje moe van al die woke-moeders...

Lanza

Lanza

27-09-2019 om 17:15

Bizar

dat het alleen voor meisjes was de eerste jaren. Jongens kunnen het virus net zo goed overdragen. Goed dat zij nu ook gevaccineerd worden. Ik vond het al zo'n bizarre gang van zaken.

Vogel

Vogel

27-09-2019 om 18:19

Hè hè

Eindelijk.
En ook op een leeftijd dat het nog geen issue is, heel handig.

Mijn jongens vallen in het inhaalprogramma, en ik ga ze motiveren om die prik ook echt te halen. Zoals we hier thuis met een dikke knipoog zeggen: autisme hebben ze toch al, dus dat hoeft je er niet van te weerhouden,

Dymo

Dymo

27-09-2019 om 19:48

Hoe kom je er bij?

Ad, hoe kom je erbij dat ik een kritische prikker zou zijn? Ik vraag me alleen af of het zinvol is om al op het 9e jaar te vaccineren. Niet meteen zo schreeuwen hoor, mijn kind heeft keurig haar prikken gehad. Ik heb me toen afgevraagd of dat al met 12 jaar moest, nu vraag ik me af of het met 9 moet. Daarom vraag ik of daarover al meer bekend is. Ik heb namelijk geen jongere kinderen meer dus ik heb de discussie niet meer gevolgd.

Baby-Lon

Baby-Lon

27-09-2019 om 22:06

Radio vandaag

Hoorde vandaag op de radio dat het inderdaad vroeg kan omdat het lang schijnt te werken.
Dat ze dan met 9 ingeënt worden associeer ik nou zelf helemaal niet met dat ze dan dus klaar zijn voor seks, het is gewoon het efficiëntst om het tegelijk met BMR etc te doen (en met 9 jaar hoef je nog niet te dreigen met WiFi innemen dus dat is ook een voordeel 😋)

Baby-Lon

Baby-Lon

27-09-2019 om 22:08

En maagd

En ja als je je maagdelijkheid al kwijt bent is het nog steeds niet zinloos, maar het virus wordt natuurlijk wel een flink stuk eerder uitgeroeid als je met maagden werkt

Misdreavus

Misdreavus

27-09-2019 om 22:09

hier ook Vogel

Mijn zoon zei toen hij opgeroepen werd voor de MenACWY met een stalen gezicht "Ik ben anti-vaxxer, van vaccinaties krijg je autisme"
Het kind heeft al een paar jaar zijn autisme diagnose zwart op wit, dus we hebben er samen hartelijk om gelachen.

Toen ik hem vertelde dat hij in het inhaalprogramma viel vroeg hij zich even hardop af waarom hij dat zou moeten doen, bedacht toen zelf dat hij wel drager kon zijn natuurlijk en iets met groepsimmuniteit. Toen ik hem wees op het krantenartikel waarin stond dat mannen er ook kanker van konden krijgen was hij helemaal om.

Dymo

Dymo

27-09-2019 om 23:25

Dank, Baby-lon

Baby-lon, dat is tenminste een antwoord op mijn vraag. Als zo'n vaccin lang werkt is het zinvol om het vroeg toe te dienen. Wij wisten dat destijds niet en je wilt ook niet dat je dochter een vals gevoel van veiligheid heeft terwijl het vaccin misschien al is uitgewerkt na vier jaar - een paar jaar voordat dochter aan seks begon. Het was toen ook niet bekend of er eventueel een herhaling nodig was na een paar jaar.
En natuurlijk heeft ze het condoom-praatje gehad van mij, voor Ad weer begint te schreeuwen en ook het uitstrijkje-blijft-belangrijk-praatje. Overigens, Ad, dochter werkt inmiddels in een ziekenhuis en heeft nog veel meer vaccinaties gehad dan die in het programma zitten. Vergelijk mij nooit meer met een woke-moeder, anders ga ik tegen JOU schreeuwen.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-09-2019 om 09:05

Baby-lon

Na de tegenvallende percentages bij meisjes - die een aparte oproep kregen - hebben ze ongetwijfeld gedacht dat mensen eerder geneigd zijn in te stemmen als het met een andere (reeds geaccepteerde) vaccinatie meegaat. Je hebt er natuurlijk wel twee nodig dus dat wordt dan alsnog spannend

Baby-Lon

Baby-Lon

28-09-2019 om 12:42

Mee met al bekende én leeftijd

Ja Ad, het helpt natuurlijk enorm als het in de standaard vaccinatielijst valt, daar hoef je volgens mij ook niet voor naar een sporthal dus dat is al helemaal veel laagdrempeliger. Maar ook scheelt de leeftijd tussen 9 en 13 een hoop qua hoe makkelijk ze (zonder wifi-chantage ) gaan.

Overigens vraag ik me eigenlijk wel af in hoeverre die lage opkomst door de door mij vermoede “eigenwijze dertienjarigen” veroorzaakt is, en hoeveel al dan niet onbewust door de ouders die de intenting met seks associëren doch hun dertienjarigen nog lang niet daarmee willen associëren.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-09-2019 om 20:04

Baby-lon

"daar hoef je volgens mij ook niet voor naar een sporthal"

Bij ons wel hoor, massaal gebeuren. Voor de 'standaard' vaccinaties en een aparte rij voor de HPV meisjes.

"Overigens vraag ik me eigenlijk wel af in hoeverre die lage opkomst door de door mij vermoede “eigenwijze dertienjarigen” veroorzaakt is, en hoeveel al dan niet onbewust door de ouders die de intenting met seks associëren doch hun dertienjarigen nog lang niet daarmee willen associëren."

Dat heeft er zeker ook mee te maken, maar ik denk dat veel mensen (mijzelf incluis) bij twijfel liefst geen beslissing nemen. Niet gaan bij een specifieke HPV oproep voelt niet als een nadrukkelijke beslissing. Niet de HPV prik willen als je toch al in de rij staat voor de BMR of weet-ik-wat voelt als een nadrukkelijke beslissing. Het verschil dat dat maakt op de twijfelaars is gegarandeerd groot.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-09-2019 om 20:06

Dymo

"Overigens, Ad, dochter werkt inmiddels in een ziekenhuis en heeft nog veel meer vaccinaties gehad dan die in het programma zitten."

Heel goed van haar, want je zal het ziekenhuispersoneel niet de kost willen geven die het verdommen om een simpele griepprik te halen met een heel scala aan domme (en egoistische) argumenten...

Elly

Elly

28-09-2019 om 20:08

Maar Dymo

Je vraagt je af of het zinvol is om al op het 9e jaar te vaccineren.

Maar zou het niet zo zijn dat jij niet de enige bent die op het idee is gekomen om zich dat af te vragen? Dat iedereen die zich hier vanuit verschillende deskundigheden mee bezig heeft gehouden, deze vraag heeft meegenomen? En, gezien dat het ingevoerd gaat worden, positief is beantwoord?
Of dacht je dat die mensen zich nu ineens op hun hoofd krabben met: oeps, misschien heeft Dymo wel een punt en is vaccineren met 9 jaar niet zinvol?

Ik denk eigenlijk dat onze vaccinatiedeskundigen pas vaccinaties in een programma gaan stoppen als ze aan alle kanten hebben bekeken dat dat veilig en nuttig is. Ik geloof niet zo in een farmacomplot hier.

Mind

Mind

28-09-2019 om 20:17

O wat fijn

Fijn dat de jongens nu ook beschermd worden tegen baarmoederhalskanker, ik ben daar namelijk zooooo bang voor!

Caesar

Caesar

28-09-2019 om 20:36

Mind

Snap jij het nut nou echt niet?

Ad Hombre

Ad Hombre

28-09-2019 om 20:39

Mind

"Fijn dat de jongens nu ook beschermd worden tegen baarmoederhalskanker, ik ben daar namelijk zooooo bang voor!"

Ik had eigenlijk een inhoudelijke reactie voor je getypt, maar toen ik klaar was bedacht ik dat je wel een trol moet zijn. Niemand die een computer kan bedienen kan zo dom zijn.

Mind

Mind

28-09-2019 om 20:45

Op de man

Kennelijk is op de man spelen makkelijker dan inhoudelijk reageren he?

vlinder72

vlinder72

28-09-2019 om 20:51

Nou mind

Wat bedoel je met je opmerking?

Ik heb 3 zoons en 1 dochter. Mijn zoon gaan die hpv vaccinatie dan ook halen. Jongens verspreiden immers het virus ook.

Mind

Mind

28-09-2019 om 20:59

Vlinder

Wat ik bedoel? Jongens hebben geen baarmoeder!

Het is je goed recht om het vaccin te halen hoor. Lees wel even de (professionele) bijsluiter.

Caesar

Caesar

28-09-2019 om 21:01

Mind

Ik denk toch dat je het niet helemaal goed begrepen hebt. Misschien moet je je even in de materie verdiepen voordat je zo hoog van de toren blaast.

Mind

Mind

28-09-2019 om 21:06

Caesar

Wat bedoel je met hoog van de toren blazen?

Zoals je kunt lezen raad ik anderen aan zich in de materie te verdiepen. Nogmaals het is ieders zijn recht zich te laten vaccineren, maar wees je wel bewust van de risico’s

V@@s

V@@s

28-09-2019 om 21:09

Tja

Blijkbaar zijn er nog wel wat voorlichtingscampagnes nodig voor de Mind's in deze wereld. Helaas zijn er ook genoeg kankersoorten die jongens wel kunnen krijgen door een HPV-infectie.

Caesar

Caesar

28-09-2019 om 21:22

Mind

“Wat bedoel je met hoog van de toren blazen?”

Jouw reactie in #20

Ik denk toch dat je nog even moet uitleggen wat je daar nou precies mee bedoelde en waarom dat relevant is in dit draadje.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-09-2019 om 21:24

Vaas

De argumenten op een rijtje:

- Mannen krijgen natuurlijk ook verschillende HPV gerelateerde kankers, al is BHK de grootste killer.
- Mannen (en verder iedereen) hebben er belang bij dat ze ongevaccineerde vrouwen (de dochters van Mind bijvoorbeeld) niet kunnen besmetten. Niemand wil zijn partner verliezen aan BHK.
- Met een voldoende hoge vaccinatiegraad kunnen die carcinogene (moeilijk woord Mind!) HPV virussen wellicht uitgeroeid worden zoals dat met het pokkenvirus is gebeurd.

Ik vraag me altijd af of zo'n Mind niet een forumbekende is die alleen anoniem voor haar (zijn?) mening durft uit te komen.

Mind

Mind

28-09-2019 om 21:41

Ad Hombre

Op de man spelen is een eigenschap van trollen dus wat denk je me nu te verwijten? Misschien wordt je zelf wel betaald om hier een mening te verkondigen.

Waarom zou ik carcinogeen een moeilijk woord vinden? Ik heb in het kanker onderzoek gewerkt, heb ingewikkelder termen gebruikt. Tevens denk je dat je dat mensen die jouw mening niet delen dom zijn. Wat zegt dat over jou?

Je argumenten zijn geen wetenschappelijk onderbouwde feiten. Bewijs eerst maar dat de HPV en BHK link en al die andere kankers voldoet aan de postulaten van Koch.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.