Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hypochondrie, uitlaatklep

Hallo, ik ben nieuw aangemeld hier op het forum. Ik kwam niet zo veel tegen over hypochondrie. Ik ben er zelf ook niet zo bekend mee, dus vandaar dit topic. Maar toch vind ik mijzelf in bepaalde dingen erg terug. Ik wil gewoon even dit van mij af schrijven. Opzich ben ik niet eens bang om ziek te worden, want dit hoort bij het leven. Maar ik kan mij wel heel erg obsessief gedragen als het om klachten gaat. Ik zoek op wat het kan zijn en kn hier dan ook dagen mee bezig zijn. Bij de huisarts kom ik eigenlijk niet omdat ik weet dat het vaak niks voorstelt en sommige klachten gewoon bij het dagelijks leven horen. Toch helpt het me om verhalen van andere hypochonders te lezen. In veel dingen herken ik mijzelf, maar ook in veel dingen niet. Ik ben bijvoorbeeld niet bang om ziel te worden, of bij elke klacht de huisarts bellen doe ik niet. Maar het obsessief bezig zijn van wat kan het zijn wel, dat kan ik op zo’n moment ook niet los laten. het is bij mij dan misschien niet extreem maar ik herken mezelf wel in bepaalde dingen van hypochondrie. langzamerhand heeft zich een patroon ontwikkeld: ik voel iets, zoek op google, helemaal fout en dat weet ik zelf ook. en mijn dodelijke ziekte was geboren. Ik heb al aardig wat kennis op gedaan 😅ik denk dan ook wel eens van als ik google over bepaalde klachten dan ontwikkel je ze ook. Het triggert me op de één of andere manier. Dus ik probeer het los te latenNu ik mijn verhaal zo opschrijf en teruglees, is het net of het over iemand anders gaat. Appart toch? Ik noem het maar mijn alter ego hahaIk hoop dat er mensen zijn die zich hier in herkennen, of hun ervaring willen delen. 

Je schrijft ook drie keer hetzelfde . Dus ja het klinkt mij dat je obsessief bezig bent met obsessief bezig zijn met hypochondrie. Hoe minder water je iets geeft, hoe minder het groeit. Dus accuut stoppen op 10 minuten per dag na en dat afbouwen. En als je niet alleen kunt stoppen dan zou ik daar hulp bij zoeken. Bedenk vast hoe ontzettend veel tijd je overhoudt voor andere dingen!

gr Angela

Boomkevertje

Boomkevertje

21-02-2021 om 21:00 Topicstarter

Angela1967 schreef op 21-02-2021 om 20:46:

Je schrijft ook drie keer hetzelfde . Dus ja het klinkt mij dat je obsessief bezig bent met obsessief bezig zijn met hypochondrie. Hoe minder water je iets geeft, hoe minder het groeit. Dus accuut stoppen op 10 minuten per dag na en dat afbouwen. En als je niet alleen kunt stoppen dan zou ik daar hulp bij zoeken. Bedenk vast hoe ontzettend veel tijd je overhoudt voor andere dingen!

gr Angela

Dankjewel voor je tip. Ik ga het zeker proberen met die 10 min. Per dag

Ik vind 10 minuten per dag nog best wel veel. Het is dan iig ook iedere dag.

Misschien ben je ‘gewoon’ ‘erg gevoelig’, je erg bewust van je eigen lijf en signalen. (En bezorgd aangelegd) 

Het is normaal om ‘vanalles te voelen’ en meestal is het helemaal niks/komt het vanzelf goed. Mijn kinderen zijn ook erg gevoelig en ik heb echt moeten leren geduld te hebben: de meeste klachten verdwenen als sneeuw voor de zon.  Ik zou eerder (ook) een termijn voor jezelf afspreken: als ik zoveel dagen last van iets heb is het misschien zinvol eens te gaan zoeken. (tenzij het iets heel heftigs is natuurlijk) 

Die ‘10 minuten per dag’ moet natuurlijk ook bij je passen. Als ik me zorgen maak en ga zoeken of eindelijk eens wat meer wil weten over die of deze klacht dan zoek ik juist op dat moment langdurig,  verdiep me er helemaal in en dan is het weer klaar. 

Mocht je ervoor openstaan, het boek Vals Alarm van Menno Oosterhoff geeft veel inzicht in dwang (en hypochondrie ligt daar best dicht naast).

Boomkevertje

Boomkevertje

22-02-2021 om 12:16 Topicstarter

Stelle schreef op 21-02-2021 om 22:29:

Ik vind 10 minuten per dag nog best wel veel. Het is dan iig ook iedere dag.

Misschien ben je ‘gewoon’ ‘erg gevoelig’, je erg bewust van je eigen lijf en signalen. (En bezorgd aangelegd)

Het is normaal om ‘vanalles te voelen’ en meestal is het helemaal niks/komt het vanzelf goed. Mijn kinderen zijn ook erg gevoelig en ik heb echt moeten leren geduld te hebben: de meeste klachten verdwenen als sneeuw voor de zon. Ik zou eerder (ook) een termijn voor jezelf afspreken: als ik zoveel dagen last van iets heb is het misschien zinvol eens te gaan zoeken. (tenzij het iets heel heftigs is natuurlijk)

Die ‘10 minuten per dag’ moet natuurlijk ook bij je passen. Als ik me zorgen maak en ga zoeken of eindelijk eens wat meer wil weten over die of deze klacht dan zoek ik juist op dat moment langdurig, verdiep me er helemaal in en dan is het weer klaar.

Ik de laatste alienea herken ik me wel. En dat van het termijn met mezelf afspreken vind ik ook wel een goed tip! Dankje wel

Boomkevertje

Boomkevertje

22-02-2021 om 15:01 Topicstarter

WendelmoedM schreef op 22-02-2021 om 12:15:

Mocht je ervoor openstaan, het boek Vals Alarm van Menno Oosterhoff geeft veel inzicht in dwang (en hypochondrie ligt daar best dicht naast).

hier sta ik zeker voor open

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.