Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tessa

Tessa

19-03-2020 om 09:32

Hypochondrisch

Een mens wordt wel behoorlijk hypochondrisch van dat coronagedoe. Vannacht ineens keelpijn en dan slaat de stress meteen toe. Normaal gesproken heb ik dat helemaal niet, ben ik eerder te laks met gezondheidszaken. Het zal er wel aan liggen dat het coronavirus het nieuws beheerst. Dat doet toch wel wat met een mens blijkbaar.
Omdat ik astma heb zit ik al 2 weken thuis om elk risico te vermijden. De afgelopen tijd heb ik dus ook geen irl contact gehad met andere mensen (Ik woon alleen). Daarom was ik heel blij dat eergisteren en gisteren mijn kinderen op bezoek kwamen. Ook vanwege de boodschappen maar het was ook heel fijn om weer eens echt met iemand te kunnen praten.
Maar nu dus die keelpijn en dan denk ik meteen dat het aan die bezoekjes ligt en dat ik dat niet meer niet doen.
Hoe gaan anderen uit de risicogroepen om met dit soort dingen? Herkennen jullie die hypochondrie? Vermijden jullie ook alle contacten? Voelen de alleenstaanden die thuis blijven zich ook zo eenzaam?


Juist niet

Ik hoest ook al ruim een week, en sinds een paar dagen heb ik er keelpijn en een verstopte neus bij. Maar ik heb al jaren astmatische bronchitis en denk dat ik daar nu ook last van heb. Ik hoop maar dat het zo is, want ik word elke dag op mijn werk verwacht.

Tessa

Wat akelig. Ik denk dat de incubatietijd wat kort is om iets van je kinderen te hebben opgelopen.
Die eenzaamheid herken ik niet van mezelf, heb een gezin, maar ik hoor het wel van veel mensen. Bellen en Skypen en appen kunnen toch niet tippen aan echt contact. Mensen hebben behoefte aan andere mensen, aan lichamelijk contact. Ik zou bezoekjes van je kinderen niet weten, mits op ruime afstand. Ik zie mijn kwetsbare moeder buiten in haar tuin, met jas aan voorlopig, dan zie je elkaar toch maar je kunt flink afstand houden. Naarmate deze maatregelen langer gaan duren wordt de impact op levenskwaliteit steeds groter. Dit houden we geen jaar vol of langer tot er een medicijn is of een vaccin.
Wat ik wel herken is dat “oh jee” gevoel bij elk kuchje of pijntje. Niet omdat ik bang ben om heel ziek te worden (heb ik toch geen invloed op) maar omdat ik ook hooikoorts heb en moet ik dan toch thuisblijven voor gesnotter, al weet ik dat het hooikoorts is?

Johanna

Johanna

19-03-2020 om 11:08

Incubatietijd

Het duurt minstens 3 dagen voor je klachten opmerkt als iemand je besmet heeft, dus aan die bezoekjes van je kinderen kun je het niet wijten.

Jo Hanna

Jo Hanna

19-03-2020 om 11:47

Hypochondrisch is het (tijdelijke) nieuwe normaal

Ik ben normaal helemaal niet hypochondrisch maar nu wel. Volgens mij is dat ook logisch. Sterker nog, het wordt ons gevraagd! We moeten continu alert zijn op klachten en waar nodig maatregelen treffen en verantwoordelijkheid nemen. Het kan bijna niet anders dan dat je nu 'alles voelt'.

Ik heb al dagen vooral in de avond keelpijn, geen koorts, geen hoest. Maar ook ik vraag me dan af: moet ik hier iets mee? Wat ik doe is dit monitoren: ik hou mijn hartslag in de gaten en ik temperatuur twee keer per dag. Dat laatste ook omdat ik iedere dag wel een paar 'koortsaanvalllen' krijg, opvliegers namelijk. Ook daarvan wil ik zeker weten dat het niet meer is dan dat. Zolang mijn hartslag op hetzelfde niveau blijft en mijn temperatuur niet stijgt, kijk ik het aan. Ik ga nu nog wel de straat op en let dan goed op dat ik afstand houd. Dat doet overigens vrijwel iedereen op dit moment. Ik vind dat dat heel goed gaat! Eerder al heb ik samen met mijn 80+ vader besloten de live contacten even op te schorten. Ik bel hem wel om de dag om even bij te praten, dat doe ik normaal niet. Ik heb ook twee puberkinderen lopen die tot voor kort nog naar school gingen. Zelf ben ik vorige week nog een dag op kantoor geweest. De komende week wordt (eerst) het aantal mensen dat besmet/ziek rondloopt in de populatie nog groter dus wordt de noodzaak om voorzichtiger te zijn ook groter.

Ik ben blij dat ik niet alleen woon. Ik denk dat ik het ook heel moeilijk zou vinden om hele dagen alleen thuis te zitten. Ik denk dat ik veel zou gaan wandelen, uren per dag, in het bos, of het buitengebied, om mijn mentale gezondheid op peil te houden. En ik zou proberen veel te lezen en te schrijven, zelfstudie doen. Dat leidt mij ook af. Ik denk dat ik, als ik zelf een kwetsbare gezondheid had, zou proberen om met bepaalde vrienden een regelmatig lijntje te creëren: op gezette tijden even (beeld)bellen bijvoorbeeld, virtueel koffiedrinken, zeg maar. Dat doe ik nu al in enige mate omdat ik geen andere volwassene in huis heb. En dat het leven even een deel van zijn glans verliest is denk ik onvermijdelijk als je veel minder sociale contacten kunt hebben. Ik denk dat er ook niks anders opzit dan dat voor nu te accepteren en je vast te houden aan het feit dat het weer zal overgaan.

Sterkte!
Groet,
Jo Hanna

Niki73

Niki73

19-03-2020 om 11:48

Sydney, je bent onverantwoord bezig

Welk woord van "blijf thuis als je symptomen hebt" heb je niet begrepen?

Je hoest en je hebt een snotneus. Ik snap niet dat jij nog naar je werk gaat en dat je baas je niet naar huis stuurt. Compleet onverantwoord van jullie allebei. Wat als over 2 weken al je collega's corona hebben? En al hun geliefden? Ben je dan tevreden dat je zo braaf hebt doorgewerkt?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2020 om 11:50

Snap dat best

Omdat je niet weet wat je boven het hoofd hangt maakt dat ook bezorgd en angstig. Ik zit zelf met de vrasg hoe je in vredesnaam jezelf steeds moet beschermen tegen "oppervlakte-besmetting". Winkelkarretjes, bezorgkratten, wat moet je ermee?

Mijn man meldde zich dinsdag ook ziek nadat hij wakker was geworden met wat keelpijn en een zere nek. In de loop van de ochtend verdwenen de klachten weer snel. Waarschijnlijk niet goed gelegen, gesnurkt of iets dergelijks.

Niki73

Niki73

19-03-2020 om 11:53

Jo Hanna

Zoals je weet heeft mijn dochter koorts (ze is niet doodziek) en zitten we in isolatie.

Ikzelf had al meer dan een week lichte keelpijn (dacht dat het allergie was) voordat ik een kuchje en longklachten kreeg. Ik ben welgeteld 1 dag rillerig geweest. Toch zegt mijn huisarts dat ook ik coronaklachten heb en het hele gezin dus in isolatie moet.
Dus ja, wie weet is dit het, ook bij jou. Blijf (erg) voorzichtig in je contacten.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2020 om 11:55

Niki

Welkom in de corona-wereld. Door personeelstekorten is men noodgedwongen niet meer zo kritisch. Mijn schoonzoon moet gewoon komen opdraven ondanks dat mijn dochter waarschijnlijk corona heeft.

Ja, en pinautomaten

Ik doe mijn normale winterhandschoenen aan in de winkel en bij het duwen van de winkelkar maar bij de kassa moet ik er een uit doen om te kunnen pinnen. Eigenlijk zou ik dunnere handschoenen moeten hebben.

Maar goed, ik toets de code in met mijn pink, veeg die af aan mijn broek en de handschoen gaat weer aan, zonder die met mijn schone hand aan de buitenkant te raken.

Jaja, circusgedoe.

En dan thuis eerst de fietstassen open en de schoenen uitgeduwd. Dan eerst handen wassen en dan terug naar de fiets de boodschappen uit de tas en naar de schoenen om die in het schoenenrek te zetten.

De kinderen vroegen zich af waar ik bleef nadat ze de voordeur al hadden horen gaan.

Niki73

Niki73

19-03-2020 om 12:11

Kaaskopje

Ik vind het onverantwoord en schandalig. Zulke werkgevers zijn mede-verantwoordelijk als straks de gezondheidszorg crasht. Vinden zij 400-500 doden per dag, waarvan 75% vermijdbaar was, acceptabel?

Verder vind ik ook dat we onze eigen verantwoordelijkheid moeten nemen en ons dus moeten ziekmelden bij klachten of partner/kinderen met klachten.
Neem dit in godsnaam serieus, of we gaan Italië achterna!

Niki73

'Welk woord van "blijf thuis als je symptomen hebt" heb je niet begrepen?'

Dat deel dat mensen in vitale beroepen vraagt om door te werken tenzij ze koorts hebben. Ik heb geen koorts.

Pennestreek

Pennestreek

19-03-2020 om 12:32

Dat soort werkgevers snap ik ook niet

Ik werk in een woonzorgcentrum, maar hier wordt echt heel strikt de hand gehouden aan 'blijf thuis als je klachten hebt'. Juist om te voorkomen dat we straks met een écht personeelstekort zitten hier.

Niki73

Niki73

19-03-2020 om 12:41

Corona geeft bij gezonde mensen lang niet altijd koorts

Dus neem je verantwoordelijkheid en meld je ziek.

Of draag je steentje bij aan het crashen van de gezondheidszorg en duw onze maatschappij bewust (je weet het nu!) nog wat verder richting het Italië-scenario.

Jouw keuze.

Niki73

Je hebt echt geen idee waar je over praat.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-03-2020 om 12:51

AnneJ

Koop een doos nitril handschoenen. Ik heb de zwarte variant, zien er best cool uit. Werken ook met het touch screen van je smartphone.

https://www.cleandeal.nl/INTERSHOP/web/WFS/Store-CleanDeal-Site/nl_NL/smb-nl/EUR/ViewParametricSearch-SimpleOfferSearch?SearchTerm=bodyguard+nitril&search=

Of gebruik hondezakjes of boterhamzakjes om incidenteel dingen aan te raken en gooi die direct daarna weg.

Niki73

Niki73

19-03-2020 om 12:54

Leg dan uit

Dan snap ik het misschien.

Niki73

'Het bedrijf wil ze nu ook voor Nederland gaan produceren, maar een oproep bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) krijgt nog weinig gehoor.'

https://www.nu.nl/coronavirus/6038728/nederlands-bedrijf-maakt-miljoenen-mondkapjes-voor-azie-amper-voor-hier.html

Iemand zal deze en vele andere verzoeken, aanvragen en meldingen toch moeten afhandelen. Of denk je dat bedrijven wekenlang niets nodig hebben van de overheid?

Johanna

Johanna

19-03-2020 om 13:22

AnneJ

Betalen (pinnen) met je telefoon!

Alle artikelen in de winkel zijn natuurlijk ook door mensen aangeraakt. Dus als jij je handen wast en daarna de boodschappen uit de tas in de kast zet, heb jij je handen weer 'besmet'.
Overigens schijnt het virus maximaal 3 uur op gladde oppervlakken te blijven zitten. Kans op besmetting via spullen of oppervlakken is dus klein. Tenzij mensen met hun snothanden vlak voor jou aan de stang van de winkelkar hebben gezien inderdaad.

Jo Hanna

Jo Hanna

19-03-2020 om 14:10

Niki

"Ikzelf had al meer dan een week lichte keelpijn (dacht dat het allergie was) voordat ik een kuchje en longklachten kreeg. Ik ben welgeteld 1 dag rillerig geweest.'

Ai, het zit mij ook niet lekker. Mijn klachten nemen sinds gisteren wel af maar ik ben er ook niet helemaal gerust op. Ik heb het nog eens opgezocht: 88% heeft koorts, 68% droge hoest: dat heb ik dus helemaal niet. Zo’n 1 op de 7 patiënten klaagt over keel-, hoofd- en spierpijn. De kans is dus echt veel groter dat ik een gewone verkoudheid heb. Maar ja, is dat onder de huidige omstandigheden genoeg?

Ik zal morgenochtend de huisarts ook eens bellen. Intussen let ik echt wel goed op en hou ik veel afstand van mensen.

Groet,
Jo Hanna

Jo Hanna

Jo Hanna

19-03-2020 om 14:23

Maar Sydney

Moet je om jouw belangrijke werk te doen per se naar kantoor? Ik werk ook voor de overheid maar bij ons zijn ze heel streng: als het niet per se nodig is, ben je niet welkom op kantoor. Er zijn dus ook bijzonder weinig mensen op kantoor aanwezig. Wij werken met elkaar via Teams en telefoon.

Ik vind dat ook heel belangrijk: de overheid heeft immers een voorbeeldrol. Als wij ons niet aan de regels houden, waarom zouden de burgers van wie 'we' het vragen dat dan wel doen? Die vinden hun werk ook heel belangrijk. En als ze zien dat bij overheidsinstanties de ambtenaren gewoon naar hun werkplekken gaan, geeft dat ook het signaal dat het kennelijk wel meevalt.

Voor de duidelijkheid: ik reageer natuurlijk in zijn algemeenheid. Ik weet niet wat jouw werk behelst. Ik stel gewoon de vraag. En het antwoord kan natuurlijk best zijn dat jij écht naar je werk moet!

Groet,
Jo Hanna

Boterhamzakjes inderdaad

Ik heb geen smartphone dus betalen met telefoon kan dan niet. Maar ik heb inderdaad boterhamzakjes die ik kan gaan gebruiken. Even googelen tussen handschoen en boterhamzakje en dan het boterhamzakje binnenste buitenkeren en los klemmen in de winkelwagen en bij een prullebak weggooien dan maar. Zoiets.

Want je moet je pasje ook uit je jaszak halen en er weer in doen. Nog even puzzelen dus.

Tja, helemaal dekkend wordt het waarschijnlijk niet. Maar extra handen wassen dan. Gelukkig hebben we zo'n verpleegsterskraan in de badkamer. Daar ben ik iedereen aan het instrueren want blijkbaar spreekt dat niet vanzelf om dat dan met je elleboog of je knokkels te bedienen.

Overigens met een gewone draaikraan had ik al de gewoonte om na het handen wassen er water over te gooien, dat verdunt, voor je de kraan weer dichtdraait.
Ooit al ergens in de tropen bij schoonfamilie opgedaan.

Jo Hanna

'Moet je om jouw belangrijke werk te doen per se naar kantoor? Ik werk ook voor de overheid maar bij ons zijn ze heel streng: als het niet per se nodig is, ben je niet welkom op kantoor. Er zijn dus ook bijzonder weinig mensen op kantoor aanwezig. Wij werken met elkaar via Teams en telefoon.'

Wat ik thuis kan doen, doe ik thuis. Maar voor bepaalde systemen moet ik echt op kantoor zijn. Heeft deels met de AVG te maken en deels met het ontbreken van thuiswerkaansluitingen voor die specifieke systemen (en een beetje met de benodigde pc-capaciteit en instellingen). We zijn in periodes van enkele uren ingedeeld per dag, zodat er nooit meer dan een bepaald aantal mensen tegelijkertijd op kantoor zijn. Met steeds een half uur 'pauze' tussen de periodes, zodat mensen uit verschillende groepen elkaar niet tegenkomen en onderling besmetten.

Niki73

Niki73

19-03-2020 om 15:16

Overheid

Ik werk ook voor de overheid, maar bij ons zijn ze superstreng Je komt zelfs het kantoor niet in zonder allerlei formaliteiten. Gelukkig hebben ze het zo geregeld dat ik alles thuis kan doen.
Ik vind ook dat juist de overheid het goede voorbeeld moet geven.

Nogmaals

'Ik vind ook dat juist de overheid het goede voorbeeld moet geven.'

Dat moet maar net kunnen. Een overheid die burgers en bedrijven niet bedient, is geen optie.

Jo Hanna

Jo Hanna

19-03-2020 om 15:29

Dat klopt ook Sydney

En al helemaal als je werkzaamheden verricht die met deze crisis te maken hebben. Het is wel belangrijk als overheid en als ambtenaar om het te kunnen uitleggen aan burgers als ze ernaar vragen. Als ik het zo lees, hebben ze er bij jullie goed over nagedacht.

Groet,
Jo Hanna

Ad Hombre

Ad Hombre

19-03-2020 om 15:36

Anne

"Ik heb geen smartphone dus betalen met telefoon kan dan niet. "

Koop een tweedehandsje op Marktplaats of zo'n refurbished site, ik heb het idee dat smartphones wel eens veel belangrijker kunnen gaan worden. En een telefoon van 2 jaar oud of zo voldoet nog prima.

Smartphone

Zal ik er toch aan moeten geloven.

Er ligt er hier nog wel een. Ik zal eens kijken of die nog geschikt te maken is voor betaling. Ja, en dan nog uitvinden hoe dat werkt. Maar daar heb je kinderen voor.

Gelukkig zijn zij nogal digitaal.

Pooh Bear

Pooh Bear

19-03-2020 om 16:39

Werken en verkouden

Op mijn werk moet je ook blijven werken zolang je geen koorts heb.
Werk als thuishulp en heb hier al meerdere mailtjes over gehad.
Ook de rivm richtlijnen zeggen dat je in de zorg moet blijven werken met verkoudheid.
Thuiswerken is hier zo en zo onmogelijk.

Een beetje krom is het wel aan de ene kant logisch werk moet echt gedaan worden en als iedereen thuis blijft die verkouden is dan hebben ze straks te weinig mensen. Aan de andere kant zijn het juist de mensen die je niet moet besmetten.
Ik heb er best wel zorgen over.

Miezemuis

Miezemuis

19-03-2020 om 19:05

Niki

Sydney heeft gelijk, voor bepaalde beroepen geldt het ‘blijf thuis bij klachten’ niet maar is dat opgeschaald naar blijf thuis bij klachten EN koorts. Met een snotneus of een hoestje word je geacht te komen werken. In de zorg b.v. Zelfs als je partner bewezen corona heeft en jij hebt geen klachten, hup aan het werk. Dan wel heel goed opletten en wel bij de allereerste kuch of snottebel wegwezen, maar toch.
Dus misschien wat te snel om Sydney onverantwoordelijk te noemen.

Triva

Triva

19-03-2020 om 22:24

Sydney

Waar staat dat letterlijk#11 voor alle vitale beroepen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.