Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marga

Marga

23-10-2010 om 16:42

Hypogevoel zonder lage bloedsuiker?

Hallo,

Wie van jullie, die bekend is met wisselende bloedsuikerspiegels, kent dit fenomeen: een hypogevoel zonder te lage bloedsuikerspiegel?
Mijn bloedsuiker is te hoog, diabetes 2 dus. Ik ben meteen minder koolhydraten gaan eten (suiker en witmeel producten eet ik al jaren niet meer). En ik moest met meformine beginnen.
Toen ik hoorde dat mijn suiker te hoog was heb ik meteen een bloedsuiker meter gekocht. Toen bleek dat ik hypogevoelens heb (na een tijdje niet eten: bleek zien, trillen, beven, koud worden, wazig zien, flauwval gevoel) terwijl ik op dat moment nog steeds een te hoge bloedsuiker had (bijv. 8.4). Als ik dan weet eet gaat het weer weg, maar de bloedsuiker gaat dan ook omhoog. Vandaag nam ik voor het eerst metformine. En ik krijg me toch een hypo-aanval, alle symptomen zoals hierboven maar dan met de macht twee vermingvuldigt. En mijn bloedsuiker was nog steeds 5,4! Ging weer over nadat ik wat had gegeten.
Omdat ik hier bang voor was, had ik dit al met mijn arts en diabetesverpleegkundige besproken. Kon niet, bestond niet, met metformine kreeg je geen hypo's en bovendien waren hypo's alleen als je onder de 3,0 zit. Ja dan heb ik geen hypo, dat klopt. Ik heb alleen alle symptomen en die voelen heel naar. Wie kent dit en wat nu?

Marga

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nele

Nele

23-10-2010 om 17:14

Groot verschil

Hoi,
Wat vervelend dat je je zo rot voelt.
In mijn werk begeleid ik mensen met diabetes en ik hoor/zie regelmatig mensen met dezelfde klachten. Het is inderdaad zo dat je van Metformine geen hypo's kunt krijgen itt bijv Amaryl of insuline. De werking van Metformine is gewoon heel anders.
Wat wel kan is dat het relatief grote verschil jou een gevoel van een hypo geeft. Gedurende lange tijd was je bloedsuiker veel te hoog. Je lichaam gaat daar aan 'wennen' Nu gaat je bloedsuiker onder invloed van de medicatie behoorlijk zakken. Dat geeft weldegelijk het gevoel van een hypo.
Heb je hulp van een dietiste? Echt waar, een goede dietiste is goed waard. Ze kan je helpen om je voeding beter over de dag te verdelen zonder dat je per ongeluk dan toch teveel gaat eten. Hoe vervelend het ook voelt, dit is toch even een tussenfase waar je doorheen moet. 'Wegeten' van dit soort hypo-gevoelens is tegenstrijdig met je doel. Je wil je bloedsuiker juist naar beneden hebben.
Veel sterkte

Marga

Marga

23-10-2010 om 21:15

Reactie

Beste mensen,
bedankt voor jullie snelle en bemoedigende woorden. Maar ik wil jullie erop wijzen dat ik deze aanvallen al had voordat ik metformine gebruikte. Vandaag was het (1e dag metformine) alleen twee keer zo heftig. Het zou wellicht door iets anders kunnen komen maar dat lijkt me ook weer niet zo waarschijnlijk: ik krijg dat beven, trillen, wazig zien, ontzettend koud hebben (maar toch zweten) juist een paar uur na het eten. Op dat moment heb een lagere bloedsuiker dan de rest van de dag maar wel nog steeds een hoge bloedsuiker voor wat normale en goede waarde zijn. En de aanval gaat over als ik iets gegeten heb. Dit allemaal al voor de metformine. Dus ik vraag me af of hieraan te wennen is door mijn lichaam.
De moeilijkheid is dat ik echt overgewicht heb, dus zal moeten afvallen, maar ik weet niet hoe met deze symptomen bij een lege maag. Ik functioneer niet echt meer op zo'n moment en moet er niet aan denken dat ik het op mijn werk krijg (trainingen geven voor grote groepen).
Niet wegeten: maar wat moet ik dan? Ik zak dan zowat in elkaar, functioneer niet meer, moet mijn uiterste best doen om bv af te rekenen in een winkel en dan thuis te komen. Helemaal wit, koud en trillend eet ik dan wat en ga me langzaam weer beter voelen. Overigens eet ik dan geen snelle suikers of koolhydraten, juist om de bloedsuikerspiegel zo weinig mogelijk te beinvloeden. Dus bijv. wat mozzarella met tomaat of tonijn met sla en komkommer.
Dinsdag ga ik naar de dietiste maar ik ben nu al bang dat zij ook gaat zeggen "wen er maar aan want het kan geen hypo zijn".

Marga

Nele

Nele

23-10-2010 om 22:58

Nuance

Dinsdag ga ik naar de dietiste maar ik ben nu al bang dat zij ook gaat zeggen "wen er maar aan want het kan geen hypo zijn".

Ik geloof toch echt dat ik wat genuanceerder was in mijn bericht dan dit.... Ik twijfel helemaal niet aan je verhaal en aan de last die je ervaart als je bloedsuiker wat lager is. Ik hoop ook echt dat je samen met de dietiste een eetschema kan uitvogelen dat bij je past. Natuurlijk moet je niet met een lege maag rondlopen! Daar wordt iedereen 'naar' van.
De eerste paar dagen kun je sowieso wat last hebben van de bijwerkingen van de Metformine. Vooral buikklachten komen voor. Gelukkig gaan die meestal snel over.

Marga

Marga

23-10-2010 om 23:04

Oh maar nele,

Met 'ook' bedoelde ik jou niet hoor, ik bedoelde de arts en de diabetesverpleegkundige, die zeiden dat namelijk. Maar goed, ik heb er goede hoop op dat de dietiste er wat mee kan. Maar ik ben ook een beetje bang dat zij het zelfde zal zij als de andere deskundigen. Die voorbarigheid wordt ingegeven door paniek over hoe het nu moet.

groetjes, Marga

Yta Chalne

Yta Chalne

24-10-2010 om 09:25

Paniek

Duidt het niet meer op een paniekaanval dan op lage bloedsuikers? Van oorsprong ging het dan over de lage bloedsuikers, maar inmiddels ben je er zo bang voor dat dat al een versterkende reactie geeft.

Goed eten!

Ik slik ook metformine. Ik vind het een beetje vreemd dat je gelijk na inname hiervan een reactie hebt. Je moet die pillen tijdens je eten of net ervoor innemen dus ik denk dat die tabletten deze reactie niet kan veroorzaken.
Het is heel lastig bij sommige mensen om je suiker goed onder controle te krijgen. Je moet ook rekening houden met wat je gaat doen na je ontbijt. Als je een actief mens bent dan zul je ook meer moeten ontbijten. Ook als je van plan bent om te sporten.
Dingen als stress, actief zijn en niet op vaste tijden eten en slapen hebben invloed op je suiker level. Onderschat dit niet!
Zelf ben ik pas met een nieuw soort tablet erbij begonnen, 1 die mijn alvleesklier een zetje geeft. Ik gebruik het nu 2 weken en ik voel me weer stukke beter.

Marga

Marga

24-10-2010 om 12:39

Reactie

ik had die hypo symptomen al voordat ik metformine nam dus ook bij een hoge bloedsuiker. Na het nemen van metformine ging ik alleen heftiger trillen, werd ik nog kouder, zag ik nog waziger, voelde ik me nog duizeliger.
ja paniek. hm. ik weet niet Het is dan wel bijzonder dat die paniek dan precies specifieke hyposymptomen geeft die overgaan als ik eet.

Marga

Vlinder

Vlinder

28-10-2010 om 12:29

Stapeling

Hoi Marga,

Slikte je voor de metformine andere orale medicijnen voor diabetes? Orale diabetica kan namelijk wel degelijk voor hypo's zorgen als ze gaan stapelen in het bloed! Dit zie je met name bij slechte nier -en leverfuncties maar dan kun je eten wat je wilt dan stijgt je bloedsuiker dus niet.
Ik heb vaak het tegenovergestelde van wat jij hebt, namelijk klachten van een hyper na het eten. En dan is mijn bloedsuiker gewoon goed en ik heb bovendien geen diabetes. Wat ik wel merk is dat het altijd is wanneer ik brood / aardappelen (dus alle koolhydraten) eet. Wanneer ik bijvoorbeeld alleen eieren met spek eet heb ik nergens last van. Heeft het bij jou misschien ook te maken met het soort voedsel....heb je daar al eens op gelet?

Nele

Nele

02-11-2010 om 21:59

Marga

Hoe gaat het nu met je? Ben je verder gegaan met de Metformine?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.