Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Iemand bekend met oogpluggen?

Ik heb erg droge ogen en druppel nu wel heel erg veel en het helpt niet erg. Ze blijven voelen alsof ik heel de dag in chloor heb gezwommen. Moet binnenkort naar ziekenhuis voor controle en wilde eens vragen of oogpluggen iets kunnen betekenen. Heeft iemand ze hier? En zo ja, is het prettig, helpt het?
Groetjes,
Gonzo

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen ervaring maar

Ik heb er ff op gegoogled, want oogplug klinkt wel heel eng zeg
De officiële term in punctum plug, zag ik. Ik verbaas mij erover dat de optometrist in het zh mij er destijds niet op heeft gewezen, want ik heb nl een lang verleden met droge ogen en weinig/ vettig traanvocht.
Ik droeg zachte lenzen en kreeg steeds vaker last van nog drogere ogen. Tig soorten lenzen getest maar dit mocht niet baten. Volgens optometrist bleef ik veroordeeld tot mijn bril (vond ik echt niet tof) en eeuwig druppelen ( hylo comod of Vogel helpen goed), maar ik voel altijd een licht branderig gevoel.
Ik legde me er niet bij neer en draag nu sinds een paar maanden nachtlenzen en dat gaat supergoed. Moet overdag nog steeds druppelen (op mn werk eens per uur door slecht klimaat) en thuis een keer of 5 per dag.
Ik weet dus niet of jij lenzen draagt en dus überhaupt wat aan mijn info hebt, maar ik had ook wel van die oogplus willen weten destijds!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-08-2011 om 14:19

Droge ogen

Er is een heel uitgebreid, informatief (Engelstalig) forum voor mensen met droge ogen (syndroom) zie http://www.dryeyezone.com/talk/forum.php
Er staat een apart topic over punctal plugs en cautery.
Wat mij enorm heeft geholpen is het sinds 8 maanden slikken van hoge doses Omega-3 visolie capsules met de juiste EPA/DHA balans; hier staat ook een topic over. Mijn ogen maken nu normaal en ruim voldoende traanvocht aan en mijn huid, haren en slijmvliezen zijn niet meer zo droog als eerst. Zelfs nu ik recentelijk Lasik heb gehad hoef ik nog maar slechts een druppeltje kunsttranen te druppelen per dag. En dan moet ik mezelf dwingen om het niet te vergeten De moeite waard om te proberen! Succes hoor; droge ogen hebben is heel vervelend...

Moniek

Moniek

13-08-2011 om 20:40

Ik!

Ik heb sinds jaren punctum pluggen, had chronische conjunctivitis die ik met dagelijkse medicatie onder controle heb.
Ik druppel met kunsttranen (Oculotect of Filmabak) en ketotifen druppels (tegen zwelling en jeuk; Zaditen), alles in ampullen of 8 wks. druppelflacon zonder conserveringsmiddelen. Soms gebruik ik Prednisolon, maar alleen als het even echt mis is en mijn ogen bij het ontwaken te slijmerig en tranerig worden.
Als ik s morgens wakker wordt is het eerste wat ik doe druppelen met kunsttranen.
Mijn bevalt het prima, ik zou niet eens meer weten hoe het zou zijn zonder die dingen. Nu las ik laatst dat ze toch wel periodiek vervangen worden, mijn oogarts heeft mij daarop nooit gewezen, dus dit wilde ik een dezer dagen even aankaarten. Ik kom alleen nog bij de oogarts als er problemen zijn, voor de rest blijf ik een chronische patiënt die het met de med's op peil houdt.

Moontje

Moontje

13-08-2011 om 20:44

Ps gonzo

als je zo tobt met droge ogen is de oogarts het eerste dat je moet gaan bezoeken.
Droge ogen kunnen oog duiden op andere aandoeningen overigens als Bechterev of Sjögren (reumatische aandoeningen, auto imuum aandoeningen).
Mijn droge ogen waren het gevolg van bindweefselfollikels en de algehele slechte conditie van mijn ogen. Ik kreeg problemenm nadat ik 1,5 jr. lang stug had volgehouden zachte lenzen te dragen omdat ik dat persé wilde doen slagen.
Had ik het jaar eerder opgegeven.

Een oogarts zal bekijken wat er aan de hand is, en medicatie instellen en eventueel, indien dat voor jou echt de oplossing kan zijn, punctumpluggen.

Gonzo18

Gonzo18

13-08-2011 om 21:19 Topicstarter

Dank je wel moontje

Ik ben heel summier geweest in mijn vraag. Ik heb Sjogren en daardoor droge ogen. Ik druppel met oogdruppels zonder conserveermiddel. En dat hielp goed. Maar de laatste weken heb ik zo'n last van mijn ogen, en druppelen helpt maar heel even. In sept moet ik naar internist en die zal me wel weer langs de oogarts sturen. Dus ik ben me nu even aan het oriënteren wat er mogelijk is. Maar voordat jij die plugjes had, werd het toen ook steeds erger? En doen die plugjes erin zetten pijn? En moet je dan nog steeds druppelen of is dat wisselend?
Groetjes, Gonzo

Moontje

Moontje

13-08-2011 om 21:54

door de punctumpluggen heb je veel meer rendement van de wel aanwezige tranen, ik heb dat ook zo ervaren. Ik kreeg ze omdat mijn traanproduktie te wensen overliet en omdat ik te veel moest druppelen dag in dag uit.

Ik moet nu naar eigen behoefte (kunttranen) druppelen, ik denk dat ik zo'n 2x - 3x daags druppel, maar als het heel goed gaat druppel ik soms alleen bij het ontwaken en vergeet het de rest v.d. dag. Ik druppel wel altijd met Zaditen, dit ook op advies van de oogarts, dit garandeert zeg naar dat het niet weer bergafwaarts gaat.
(maar ik heb hypergevoelige slijmvliezen, dat is iets anders dan wat jij hebt).
Het inbrengen van de punctum pluggen gebeurt met een verdovingsdruppel en is wat pijnlijk (maar goed te doen). Het eruit halen... daar heb ik nog nooit over nagedacht.. wijselijk Kan me voorstellen dat het bij een Sjögren patiënt zeker een goede optie zou zijn! Juist omdat je verminderde traanproduktie hebt.

Succes

Ik ook!

Ik heb al jaren een oogplug met gewenst resultaat! De reden was een te sterke afvoer van vocht in mijn oog met als gevolg droge ogen. Overigens heb ik nooit nagedacht over vervanging?!?!

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2011 om 12:27

Snot=droog?

Gut, wat lees ik nou toch. Ik draag sinds een maand of 3, 4 zachte lenzen - na 30 jaar harde lenzen. Ik vind ze erg comfortabel en draag ze langer dan ik mijn harde droeg, die deed ik meestal eerder uit dan ik naar bed ging.
Maar ik heb nu dus wel vrijwel iedere ochtend dat ik van die nog-net-niet dichtgeplakte snotogen heb. Ik classificeer dat als 'te veel traanvocht' - maar ik begrijp van dit draadje dat dat juist een teken is van dróge ogen? Gut. Is het verstandig om daar wat aan te doen?

Tirza

Tirza

Ellendig he, droge ogen. Klinkt tegenstrijdig, maar snot is idd droog. Ik had gisteren en vanmorgen ook vastgeplakte ogen en lekker opgezet en rood.
Bekend is dat ca. een derde van de lensdragers te maken gaat krijgen met droge ogen.
Heb je de kans om een weekje je lenzen uit te laten en bijvoorbeeld een (reserve)bril te dragen?
Druppelen met bijv. Hylo-comod (apotheek) kan helpen, maar ik zou ff m'n lenzen niet dragen. En als je ze straks weer gaat dragen, ze idd eerder uit te doen of ze bijv. in het weekend minder dragen.
Bij mij waren dit alleen maar lapmiddelen overigens, maar misschien helpt het jou wel!

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2011 om 15:50

Nou

Chris35, bedankt voor je reactie, maar eigenlijk heb ik nergens last van. Ik verbaasde me alleen over het feit dat snot dus blijkbaar samengaat met droge ogen en ben dan wat bang voor de toekomst. Wordt dit erger, waar moet ik op letten, wat zijn de eerste tekenen - of is snot al een eerste teken en moet ik al ingrijpen?

Tirza

Tirza

heb je ook geen last van je ogen nadat je je lenzen hebt uitgedaan? Of rode ogen? Vaak merk je pas dat er wat is, als ze uit zijn, want ze vormen toch een soort van bescherming, alhoewel je droogte wel zou moeten merken.
Je zou bij de opticien na laten kunnen kijken hoe je traanvocht "ervoor staat". Blijft lastig iemand op afstand te moeten beoordelen Ogen helemaal, want die zijn toch best kwetsbaar.

Vic

Vic

16-08-2011 om 18:45

Gut

Ik heb geen lenzen maar wel sinds een tijdje prikkende ogen, rode adertjes in het oogwit en inderdaad ook 's morgens pruttige ogen. Ik dacht eigenlijk dat het te maken had met vermoeidheid, hooikoorts o.i.d., maar ik begrijp dat ik toch beter even langs de huisarts kan gaan?

Valkyre

Valkyre

16-08-2011 om 20:02

Vic

Klinkt als een lichte oogontsteking. Heeft onze Spruit ook weleens. Je krijgt dan antibiotische oogzalf, voel je niks van.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Moontje

Moontje

17-08-2011 om 12:27

Snot niet droog, tranen wel

Snot lijkt meer op een lichte ontsteking, net wat Valkyre zegt. Zou de h.a. laten kijken. Snot kan ook op irritatie duiden of allergische klachten.
In deze tijd van het jr. komen lichte ook ontstekingen vaak voor, nog meer richting herfst.
Denk ook aan de lens vloeistof die je gebruikt.

Bij een echt te droog oog gaat je oog juist (doorlopend) tranen, sijpelen.

Wilma

Wilma

24-08-2011 om 13:07

Hier plugjes geen succes

Ik heb geen traanvocht meer, maak zo goed als geen tranen meer aan. 'k Zeg wel eens voor de grap dat ik uitgehuild ben .

Tirza, de oogarts, hier zelfs de huisarts, kan makkelijk meten of je genoeg traanvocht aanmaakt, dan weet je tenminste of je goed bezig bent of niet. Ogen zijn toch wel erg belangrijk !

En back on-topic, hier kreeg ik ook die plugjes. Werden er zo ingezet, voelde je niks van. Ja, dat ie wat in je onderste ooglid prutste, maar geen pijn bedoel ik. Maar de volgende keer dat ik op controle moest, was ik ze dus allebei kwijt. Geen idee waar ze gebleven waren. Nog een keer geprobeerd en weer was dat het geval. Toen zijn we dus maar opgehouden. Hier geen succes dus.

Ik druppel ook dagelijks meermalen met Hylo-comod. Ben zo'n beetje voor alles wat groeit en bloeit allergisch, dus ik heb ook hypergevoelige slijmvliezen.

Wilma

Wilma

Wilma

24-08-2011 om 13:10

Moontje

"Bij een echt te droog oog gaat je oog juist (doorlopend) tranen, sijpelen."

Dat hoeft dus helemaal niet, als je geen tranen aanmaakt, of te weinig, blijft je oog echt niet tranen of sijpelen.

Gonzo18

Gonzo18

25-08-2011 om 23:10 Topicstarter

Dank jullie wel

Dank voor de reacties! Sommige hebben voordeel bij plugs, anderen weer niet. Zal er eens over nadenken. Merk als ik consequent vijf keer per dag druppel (en niet wacht tot mijn ogen zeer gaan doen) het beter gaat. Hoewel, vandaag gezwommen in binnenbad en dat is wel een aanslag op mijn ogen. Hopelijk gaat dat weer snel voorbij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.