Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Iets aan de maag omeprazol

Ik heb heel veel pijn gehad in het midden van de maag. Omeprozol gekregen en.nu gaat het veel beter. Dokter zegt dat het dan goed is. Maar moet ik nu niet weten wat het is, moeten ze dat niet onderzoeken? De dokter zegt we sturen je daarvoor niet naar het ziekenhuis.
Het kan eigenlijk vanalles zijn, toch? Iemand die dit ook heeft?

Hoezo?

Omeprozol is een maagzuurremmer. En die werkt. De diagnose van je huisarts, dat je te veel maagzuur aanmaakt, was dus correct. Wat wil je verder nog onderzoeken dan?

Kikki39

Kikki39

11-01-2020 om 09:12 Topicstarter

Het dan niet zo dat het een middenrif breuk is of reflux of noem maar op...dat moet ik dan toch weten?

Blijkbaar niet

Anders had de huisarts je wel doorverwezen. Voor de behandeling maakt het niets uit.

Kikki39

Kikki39

11-01-2020 om 09:37 Topicstarter

Huisarts

Zegt we sturen je niet zomaar door, als de pillen helpen is het goed. Dan is het verder dus niet belangrijk wat het is?

Kikki39

Kikki39

11-01-2020 om 10:15 Topicstarter

Want

Hij zei zelf ook dat het een middenrif breuk zou kunnen zijn of zoiets. Maar dat kost alleen maar geld om te laten onderzoeken natuurlijk

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-01-2020 om 10:27

Heb je die mogelijke diagnoses van jezelf

met de huisarts besproken? Wat heeft hij/zij daarop gezegd?

Wat betreft ‘het niet belangrijk zijn wat het is’ : stel dat de huisarts op basis van jouw verhaal uitging van de diagnose teveel maagzuur (zoals Sydney) en schrijft pillen voor als therapie. De therapie helpt. Dat bevestigt de diagnose. En dus is dat wat het is en is het nu niet nodig te denken dat het wat anders zou kunnen zijn.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-01-2020 om 10:31

Oké je laatste post heb ik niet goed gelezen Sorry

Maar dan denk ik dat dan de klachten duiden op evt hooguit een kleine breuk. Daar kun je onderzoek naar laten doen maar als dat er dan uitkomt, doet men er niets aan. Daarom is onderzoek speciaal daar naar niet zinvol.

Bij een grote breuk zul je ws andere klachten hebben.

Angela67

Angela67

11-01-2020 om 10:33

Afwachten

Kikki39,

Als het met een paar dagen of weken over zou zijn en er is volgens de arts geen reden tot paniek, waarom wil je dan per se doorverwezen worden?

De kosten van deze - op dit moment- overbodige kennis zijn enorm.

De arts heeft ervoor geleerd - als basic principle - om risicogebaseerd te handelen.
Als hij/zij het risico dat je doodgaat hoger achter dan zul je eerder doorverwezen worden. Jij kunt vragen waarom hij/zij het niet nodig acht, ik vind dat een arts moet kunnen uitleggen wat ongeveer de overwegingen zijn: het is een bekend fenomeen/ ervaring leert dat het binnen xxx dagen over moet zijn / als je dit voelt moet je wel bellen, als je over drie weken nog .... Etc.

gr Angela

Kikki39

Kikki39

11-01-2020 om 12:12 Topicstarter

Maar

Ik ben nog best jong. Nu moet ik dus voor altijd die omeprozol nemen, iedere dag.Anders voel ik het meteen weer. Ik vind het prima, maar ik heb er geen verstand van. Is het niet erg om ze iedere dag, hele leven te nemen. Hoef ik dan niet te weten wat het is, kan het geen kwaad enz? Dat heeft hij eigenlijk allemaal niet duidelijk gezegd. Zo is het goed en tot ziens.

Pirata

Pirata

11-01-2020 om 12:27

Bijsluiter

Er zit toch een bijsluiter bij?
Bovendien zou ik na een tijdje sowieso proberen af te bouwen.
Overigens, als die omeprazol werkt, lijkt het me voor de hand liggen dat het met je maagzuur (en daardoor geprikkelde maagwand) te maken heeft. En niet met iets anders waar dat niks voor doet.

Tessa

Tessa

11-01-2020 om 13:59

Snap het wel

Als je (vrij) jong en gezond bent en ineens last ergens van hebt, is dat redelijk schokkend. Je wil dan weten wat je hebt en hoe dat komt. Ook het idee dat je mogelijk levenslang vast zit aan medicatie is nogal afschrikwekkend.
En als je gaat googlen kom je vanalles tegen wat je mogelijk zou kunnen mankeren. Ook hele enge opties.

Volgens mij is de remedie een goed gesprek met je huisarts waarin je je twijfels en vragen bespreekt. Wat is de kans dat het iets anders is dan wat de huisarts nu denkt? Gaat het over? Hoelang moet ik de medicijnen nemen? Dat soort dingen.

Sterkte

40er

40er

11-01-2020 om 17:34

Middenrif

Ik weet niet anders dan dat mijn schoonvader een breukje in zijn middenrif heeft. Qua eten let hij op, kool bv of pannenkoeken, dan heeft hij meer klachten. Maar verder veel minder, dus neemt hij niet dagelijks maagzuur remmers. Nog nooit aan geholpen, ik ken hem inmiddels 30 jaar.

Guppie

Guppie

11-01-2020 om 19:29

Tekort maagzuur

Door factoren als teveel snelle suikers, te weinig vezels, stress en tekorten aan voedingsstoffen hebben veel mensen een tekort aan maagzuur. Daardoor een slechtere vertering. Daardoor kan je oprispingen of andere klachten krijgen. Daarnaast zouden er andere problemen kunnen zijn.
Of het erg is om ze langere tijd te nemen. Als je het niet erg vindt dat ze zorgen voor de uitstoot van vitaminen en mineralen en dat je bij langer gebruik ook tekorten krijgt aan aminozuren en vetzuren.
Wat de klachten precies zijn, zou je nader moeten laten uitzoeken.

Stickertje

Stickertje

11-01-2020 om 19:41

Belastend onderzoek

Mijn oudste was een reflux baby. Na iedere fles gaf ze een royale mond terug. Hiervoor liepen we met haar bij de kinderarts en, omdat ze ook flink onder gewicht was liepen we nog steeds bij de kinderarts toen ze ruim 2 en een half was.
Ze gaf op die leeftijd nog steeds mondjes terug als ze na het eten moest gaan slapen.
Kinderarts geloofde ons niet echt, hij wilde kind onderzoeken, een gastroscopie doen.
En dat hebben we laten doen.
Met de kennis van nu zou ik het nooit meer doen.
Na het onderzoek kon de kinderarts bevestigen dat kind zuur-schade had net boven de maag in de slokdarm. We kregen voor een half jaar zuurbinders mee en dan kon de slokdarm herstellen en dan zou dochter wel over de klachten heen zijn.
Na dat half jaar nog steeds klachten. Kinderarts wilde geen zuur binders meer voorschrijven, we moesten er mee leren leven.
Bed aaan het hoofdeinde op klossen, klachten bleven. Uiteindelijk van de huisarts wel zzur binders gekregen voor acute noodgevallen.
Waarschijnlijk heeft het onderzoek ook nog extra schade aangericht.
Pas vanaf een jaar of twaalf, nu kind niet meer binnen 2 uur na het eten naar bed gaat nemen de klachten wat af.

Kind heeft altijd zuur binders in haar tas en om problemen te voorkomen eet ze geen citrusvruchten en alleen tomatensaus die ik zelf gemaakt heb. Op schoolreizen van meerdere dagen gaat er altijd een hoop eten mee in de vorm van lang houdbaar brood en zo. Als ze dan niet mee kan eten van de aan geboden maaltijd hoeft ze niet met honger naar bed.

Moraal van mijn verhaal, als de huisarts onderzoek niet nodig vindt, laat het dan niet doen.
De klachten gaan et niet van over en in het ergste geval komen er klachten bij.

Tuks

Tuks

12-01-2020 om 01:02

Gewoon

"Het dan niet zo dat het een middenrif breuk is of reflux of noem maar op...dat moet ik dan toch weten?"

Daarover kun je jezelf op internet informeren.
Hoogst waarschijnlijk sluit het spiertje rond de slokdarm/maag niet strak genoeg. Een soort uitgelubberd elastiekje.
Daar heb je dus niet eens een breuk ( volksmond) voor nodig.
Hierdoor stroomt er maagzuur je slokdarm in.
Dat zuur voel je.
Ik heb dat ook en mijn maag zit voor 1/3e in mijn slokdarm gepropt omdat ik daar een opening van 4 cm heb.

Als het helpt is het vaak waar je al voor behandeld wordt. Helpt het niet dan zoek je verder.
Dus nee, dat hoeft niet altijd per se uitgezocht te worden en omeprazol en aanverwanten zijn niet zodanig slecht dat je ze niet levenslang kan slikken. Ik slik het 24 jaar. Je hebt een relatief klein probleem dat weliswaar vervelend is maar niet ernstig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.