Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Iets in mijn keel ?

Hallo, 

Sinds een dag of 4 heb ik het gevoel dat er iets vastzit achterin m’n keel, of bovenin de slokdarm. Het doet geen pijn en heb ook geen rode keel. Ik heb gekeken naar de vorm en grootte van mijn huig, maar kan niet goed beoordelen of deze dikker is dan normaal. Het is net of ik iets nog niet goed heb doorgeslikt (zoals een stukje te droge cake) en heb dus de neiging om steeds maar weer een slok water te drinken. Als ik er te veel op focus, raak ik een klein beetje gestrest want het geeft een soort gevoel van verstikking. (Terwijl ik prima kan ademhalen hoor)
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Hm... Dit klinkt als iets waar mensen met een vergrote schildklier last van hebben. Maar dat hoeft het natuurlijk niet te zijn. 

Ik zou toch even de huisarts laten voelen. 

Ik zou toch ook even naar de huisarts gaan. Geen idee wat het zou kunnen zijn, maar hopelijk kan die je gerust stellen. 

Voedsel blijft doorgaans niet vastzitten in de keel. Dan ga je kokhalzen of hoesten en zeker als het iets is wat na het drinken van water niet weggaat, zou ik er wel even naar laten kijken.

MRI

MRI

14-04-2021 om 18:13

zoek op 'globus gevoel'

Ik denk amandel stenen/ toncil stones. 

in de groeven van de amandelen verzamelen bacteriën zich en vormen een 'brokje'. Door met je vinger, wattenstaafje, of iets anders tegen de amandel te drukken komt zo'n brokje eruit. Stinkt vreselijk.. ik heb het maar aan één kant, mijn amandelen zijn geknipt maar aan de linker kant zit toch nog wat amandelweefsel waar zich zo'n steentje zich vormt

Ik denk zelf niet zo snel dat het amandelstenen zouden zijn, omdat het ineens sinds een dag of 4 is. Hoe dan ook kun je eerst nog even zelf naar je keel kijken. Als ik dat doe (bijv voor tanden), doe ik de zaklamp van mijn telefoon aan, ga vlakbij de badkamerspiegel staan en schijn in mijn open mond. Zo is alles echt heel goed zichtbaar.

Een brok in je keel voelen kan ernstig of heel onschuldig zijn. Als je straks goed hebt gekeken en het morgen nog voelt, zou ik toch echt even voor de zekerheid aan de huisarts advies vragen.

Het kan een sliertje aan je huig zijn. Jaren geleden heeft mijn partner dit gehad. Steeds een gevoel dat hij iets moest weg slikken. De KNO arts heeft het sliertje aan de huig onder plaatselijke verdoving verwijderd.

Zwelgje

Zwelgje

15-04-2021 om 11:02 Topicstarter

Hartelijk dank voor jullie berichten. Ik heb een afspraak met mijn huisarts voor morgen namiddag.

Ik heb al gekeken ter hoogte van waar mijn amandelen ooit zaten (die heb ik sinds mijn peutertijd al niet meer) want ik dacht ook aan stenen. 
ik heb een beetje de zenuwen! Jullie zullen het wel lezen morgenavond. 

Het kan ook het gevolg van stress zijn. Alles spieren in dat gebied (schouder, nek, etc) zijn met elkaar verbonden. Die gespannen spieren kunnen een globus gevoel veroorzaken. 

Hoe is het nu? Ben je wat wijzer geworden bij de huisarts?

Zwelgje

Zwelgje

18-04-2021 om 09:25 Topicstarter

Ik ben geweest maar heb te lang in de wachtkamer gezeten. Ben dus niet kunnen blijven ivm m’n werk. Nu moet ik zeggen dat ik de brok al bijna niet meer voel dus het zal wel weer iets vaags geweest zijn dat geen verdere opvolging vraagt..

Mijn dochter had dat ook een keer. Ze kon nogal een dramaqueen zijn, dus ik zei dat ze zich niet moest aanstellen. Bleek er een heel klein visgraatje vast te zitten achter in haar keel. Oeps.

Zwelgje

Zwelgje

18-04-2021 om 23:05 Topicstarter

Haha ja Dymo, dat niet meteen geloven wat je dochter met ‘dramaqueen -gehalte’ beweert, herken ik! Die van mij (toen 7) had ook ooit iets waarvan ik niet zo van onder de indruk was maar achteraf wel echt bleek te zijn. Ik heb haar toen maar gezegd dat dit het resultaat is van altijd maar te overdrijven. 
Ze is intussen 11...en een bikkel

Zwelgje, mag ik vragen hoe oud je bent? In de overgang is dat nl een veel gehoorde klacht en die gaat idd vanzelf over. Maar misschien ben je nog lang niet in de overgang, vandaar mijn vraag naar je leeftijd

Zwelgje

Zwelgje

26-04-2021 om 23:50 Topicstarter

Ik ben net 39 geworden.

Het gevoel komt zo nu en dan terug, vooral na het eten. Maar ik stoor me er niet meer aan, het gaat vanzelf weer weg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.