Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ijzer boost in laatste fase zwangerschap?

Het is een beetje tobben mijn laatste zwangerschapsweken. Ben nu 39 weken + 1 dag. Twee weken geleden heeft de gynaecoloog bloedarmoede geconstateerd (HB van 5,8) en ijzerpillen voorgeschreven. Waar ik al bang voor was, is me namelijk eerder gebeurd, is dat ik van de ijzerpillen enorme obstipatie krijg. In plaats van dagelijks neem ik de pillen nu om de dag en nu is het te doen, maar alsnog erg harde en pijnlijke ontlasting, waardoor een fissuur die eerder goed genezen was weer open is gegaan.
Verder slaap ik slecht doordat de baby nog niet is ingedaald en ik me moeizaam kan omdraaien en ik veel last heb van maagzuur. Ik voel me dus enorm moe, wat zal komen door de combi slecht slapen en lage HB. Ik kom niet alleen om te klagen, maar met een concrete vraag... Wat kan ik doen om mijn ijzer de laatste week/weken van de zwangerschap op te krikken?
Wat ik al probeer te doen is gezond en gavarieerd eten. dagelijks 2 keer fruit en groene groentes. Appelstroop op brood. Ijzerpillen innemen met sinasappelsap, omdat ik ergens las dat dit de opname van ijzer bevordert.
Ik twijfel nu over het kopen van Floradix, heb ik na mijn vorige bevalling (ks) gebruikt. Andere ideeën voor een stootkuurtje om mijn HB op peil te krijgen en me fit door de bavelling te loodsen? Ik hoor het graag!!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Verloskundige

Ach meid, wat kunnen die laatste loodjes zwaar zijn hè? Ik had mijn hele zwangerschap enorme obstipatie en wilde daarom niet aan de gewone staalpillen. De verloskundige had toen (naast idd Floradix) iets anders voor me, maar ik weet niet meer hoe het heet....het was wel een regulier supplement hoor, geen zweef. Het was poeder in een zakje en zou veel minder sterk dan gewone staalpillen, obstipatie verergeren. Misschien kent jouw vk het ook?
Sterkte!

Floradix

Gewoon Floradix kopen, werkt geweldig. Heb het zelf tijdens een zwangerschap gebruikt en ook mijn jongste d'r bloedarmoede was er snel mee weg (staaltabletten van de huisarts gingen na 2 dagen de prullenbak in, fijne bijwerkingen maar niet heus). Sterkte met de laatste loodjes.

marie

marie

11-03-2013 om 16:34

Andere staalpillen

Hallo
Ik heb wel eens gehoord (aantal jaren geleden) dat er twee soorten staalpillen zijn. Goedkope waar je verstopt van raakt en dure waar dat minder voor geldt.
Wellicht heb je wat aan deze info?
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Bloedarmoede.aspx?mId=10701&rId=1
Anders kun je ook contact opnemen met de apotheek? Wellicht hebben zij ook nog tips hiervoor.
Sterkte in elk geval.

Vlees

Als je verstopt raakt van de pillen zou je ook kunnen proberen meer ijzerrijk vlees te eten. Lever, tikte ik bijna, tot ik bedacht dat dat nou net niet mag in grotere hoeveelheden. Als je bloedworst lust kan je dat proberen, en anders gewoon ander rood vlees. Paardenvlees schijnt erg ijzerrijk te zijn . Hoe dan ook schijnt ijzer in vlees beter te worden opgenomen dan ijzer in appelstroop en volkorenbrood.

Sterkte ermee, het is heel vervelend. En sterkte met de laatste loodjes.

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

11-03-2013 om 21:59

Floradix (vic-ot)

< Gewoon Floradix kopen, werkt geweldig.>

Ik kan je uit ervaring melden dat alleen kopen niet helpt. Je zal het ook in moeten nemen....

En ik ben geen fan. Gatver wat een vies spul!

Hanne.

Hanne.

11-03-2013 om 22:00

Niet vic maar picasso

Bij het vorige bericht moet natuurlijk niet vic maar picasso staan. Bedtijd!

Tijgeroog

Tijgeroog

12-03-2013 om 09:03

Hanne, floradix

Ik heb floradix altijd als tabletvorm gehad. Ook niet heel lekker, maar zo weg dus je proeft het niet echt. De drank schijnt veel viezer te zijn.
Het werkt wel heel goed, ook na de bevalling heb ik er nog lang baat bij gehad.

Zo vies is het niet

Even een tegengeluidje, ik heb na de eerste bevalling ook Floradix gebruikt en ik vond het helemaal niet vies. Dus misschien vindt Maanve het wel meevallen...

Ik vroeg me trouwens ineens af of lever nog op de verboden lijst staat als je zover gevorderd bent in de zwangerschap. Je mag het als zwangere niet hebben omdat teveel vitamine A de kans op aangeboren afwijkingen vergroot, maar het lijkt me dat dat bij een voldragen kind niet meer kan.

Moet je lever wel kunnen wegkrijgen natuurlijk. Ik zelf houd er niet zo van.

Groeten,

Temet

Maanve

Maanve

12-03-2013 om 10:53 Topicstarter

Plan de campagne...

Ben vanmorgen begonnen met een fles Floradix kopen en een eerste cupje innemen (ik snapte het hoor dat alleen kopen niet helpt ). Heb het na mijn vorige bevalling ook gebruikt en lekker is het niet, maar ik vind het wel opwegen tegen de obstipatie. Eigenlijk vind ik het qua viesheid wel meevallen.
Ook contact gehad met de apotheek en die geven aan dat de huisarts/gyn me eventueel Movilcon kan voorschrijven om de ontlasting zachter te maken. Ik houd niet zo van meer medicijnen om de bijwerkingen van andere medicijnen ongedaan te maken. Ga het dus eerst maar op eigen kracht proberen met af en toe een ijzertablet, Floradix en nog wat aanpassingen qua eten.
Ik weet niet zo goed hoe het zit met te veel vitamine A in lever. Nu is orgaanvlees sowieso niet echt wat ik lekker vind, dus ik laat het waarschijnlijk aan me voorbij gaan. Maar meer vlees eten is wel een goed idee. Ik verlang wel naar een medium gebakken biefstuk met champignons, maar voorlopig houd ik het maar bij well done.
Bedankt allemaal, ook voor het medeleven!

Clowntje

Clowntje

12-03-2013 om 13:03

Floradix pillen

Heb ik jaren gebruikt, super tijdens zwangerschap en borstvoeden daarna.
Drankje vond ik zooooo smerig maar die pillen waren prima!
Gewoon starten nu, helpt vast.

Clowntje

Clowntje

12-03-2013 om 13:04

Oh, zie dat je al begonnen bent

.... Eerst verder lezen en dan reageren

Hoe zo vies?

Ik vind Floradix best lekker smaken!
Kinderen ook, die vonden de mamasoort lekkerder dan de kindersoort.

Maanve

Maanve

14-03-2013 om 20:15 Topicstarter

Inderdaad best lekker

Nu ik weer aan het smaakje gewend ben, vind ik de Floradix eigenlijk best lekker. Schrok wel even van de prijs (€19,95, kassa!). Hmmm, lekker ijzerig en het geeft geen maagzuur. Ik klaag niet hoor

Tinus_p

Tinus_p

14-03-2013 om 22:11

Vlees

Temet:
'Als je verstopt raakt van de pillen zou je ook kunnen proberen meer ijzerrijk vlees te eten. Lever, tikte ik bijna, tot ik bedacht dat dat nou net niet mag in grotere hoeveelheden. Als je bloedworst lust kan je dat proberen, en anders gewoon ander rood vlees. Paardenvlees schijnt erg ijzerrijk te zijn . Hoe dan ook schijnt ijzer in vlees beter te worden opgenomen dan ijzer in appelstroop en volkorenbrood."
Dit advies is ff ondergesneeuwd, maar ik ben het er wel heel erg mee eens. Ipv floradix zou ik gewoon elke dag biefstuk op tafel zetten, precies om de redenen die temet geeft (en de eiwitten + vitB12 zijn ook goed voor je).

Biene M.

Biene M.

15-03-2013 om 16:07

Biefstuk als je zwanger bent

Moet vziw doorbakken, en dat is niet te eten :-\

Knakworst

Volgens Martijn Katan zijn ook knakworstjes in het algemeen tamelijk ijzerrijk. Daar hoef je niets aan door te bakken.

Maanve

Maanve

15-03-2013 om 19:48 Topicstarter

Doorbakken

Doorbakken biefstuk moet het inderdaad worden. Staat morgen op het menu met onder andere gebakken champignons. Ik ga het proberen....

Zal ook eens kijken naar knakworsten. Kom tot heel andere menu's door ijzerrijk te eten.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Misschien overbodig

maar vermijd melkproducten in combi met ijzerrijk voedsel, melkproducten belemmeren de opname van ijzer uit de voeding.

Rafelkap

Rafelkap

16-03-2013 om 11:45

Boerenkool

Als worst of knakworst zo ijzerrijk is, kan je er ook goed boerenkool bij eten. Nu is het nog winter En idd beter een glaasje sinaasappelsap erbij dan melk.

Maanve

Maanve

16-03-2013 om 13:48 Topicstarter

Gepuzzel

Dank je voor de verdere tips. Ik vermijd idd melkproducten bij het eten ivm ijzeropname. Maar het is dan wel een gepuzzel, omdat er ook geadviseerd wordt om voldoende melkproducten te gebruiken tijdens de zwangerschap. En dan de vette vis die nog ingepast moet worden in het menu. Je kan er een dagtaak aan hebben

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rafelkap

Rafelkap

16-03-2013 om 18:01

Maanve

Heel veel sterkte met de laatste loodjes!!!! Je kan als toetje of ontbijt ook kwark met fruit eten, heb je meteen je calcium binnen.

Biefstuk

Dat die biefstuk doorbakken moet zijn is vziw met het oog op een mogelijke toxoplasmosebesmetting. Nou kan het zijn dat je toevallig al tjokvol antistoffen zit, als dat ooit eens is uitgezocht en je bleek al immuun te zijn, dan zit je goed (bij mij is bij zwangerschap 2 dit punt meegenomen bij de bloedtest, en daarna bleek ik gewoon aan de osseworst te mogen). En verder geldt ook hier dat ik me afvraag hoeveel risico er nog is als je al op het eind van de zwangerschap zit. Want ook dit toxoplasmoseangst had volgens mij te maken met het risico op aangeboren afwijkingen en jouw ukje is nu toch wel zo ongeveer af.

maar misschien hoeft het al niet meer en lig je al te bevallen . Je zit toch al op 39 weken ofzo?

groeten,

Temet

Maanve

Maanve

17-03-2013 om 22:49 Topicstarter

Temet

Temet, 40 weken vandaag, gisteren biefstuk gegeten. Wordt haast competitie om die HB omhoog te krijgen. Ik ben van mezelf nogal fanatiek .

Dat ze toxoplasmose kunnen meetesten had ik moeten weten!! Ik verlang enorm naar allerlei zaken die vanwege toxoplasmose op de slechte lijst staan.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maanve

Maanve, ik duim voor je dat Ukje er vandaag uitkomt, en zonder problemen.

Er is iets met die toxotest waardoor ze er niet dol op zijn. Maar het kan wel, dat zag ik toen ik destijds het formulier meekreeg om naar het ziekenhuis te gaan. "Goh, kunnen ze ook op toxoplasmose testen?" vroeg ik aan de verloskundige. Waarop zij vroeg of ik dat wilde. Nou graag. Hup, kruisje op het formulier erbij.Toen bleek ik dus antistoffen in mijn lijf te hebben "alsof ik uit de kattenbak gegeten had' om met de verloskundige te spreken, dus kon ik éen verbodscategorie van het lijstje schrappen. Maar daar moet je dus wel om vragen, want uit zichzelf doen ze het niet.

Nou ja, dat weet je dan voor een eventuele volgende keer

Sterkte verder, ik duim voor je.

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

18-03-2013 om 20:45

Penny-wise pound-foolish zuinigheid

Temet:
"Er is iets met die toxotest waardoor ze er niet dol op zijn."
Ja. Geld.
Nederlandse artsen worden getraind op zuinigheid, inclusief de penny-wise pound-foolish zuinigheid. Dat zie je niet alleen bij de toxoplasmose-test, maar eigenlijk bij elke vorm van bloedonderzoek.

Maanve

Maanve

18-03-2013 om 20:55 Topicstarter

Tinus/temet

Temet, en als ze dan ook op listeria hadden getest had ik ook mooi kunnen genieten van sushi. Dat staat toch hoog op mijn lijstje om straks te eten!

Tinus, zeker een gekke vorm van zuinigheid. Door het eten van meer rood vlees kan lage HB dan weer voorkomen worden, waardoor er geen ijzerpillen en evt iets laxerends voorgeschreven hoeft te worden. Of zou dit verband niet zo direct zijn?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maanve

Dat rode vlees bevat ook nog ijzer als het doorbakken is, vziw. Dus gewoon runderlapjes stoven, dan is er niks aan de hand, qua enge beestjes. Kan je gewoon in de rode wijn doen, als je het drie uur laat pruttelen is de alcohol er wel uit.
En dan gaat Tinus ons nu vertellen dat rode wijn het ijzer afbreekt, of zoiets...

Groeten,

Temet

Folium zuur

Na bevalling van onze tweede was mijn HB ook maar heel laag 5,6. Ik kreeg toen ook ijzer en ja hoor obstipatie idd. Bij de geboorte van de 4de weer relatief laag HB en weer natuurlijk die afgrijzelijke ijzertabl. maar toen kreeg een tip om daar folium zuur tabl. bij in te nemen omdat foliumzuur de opname van ijzer in het bloed bevorderd. En ook had ik toen een stuk minder obstipatie.
Misschien helpt de combi.
Gr Rymcke

Ja kreeg ik ook

na 1e ( 16 jaar geleden) alleen ijzer en bij de 2e (14 jaar) in combi met veel foliumzuur, dat scheelde echt veel ,ik was veel sneller weer op mn normale HB en ook geen obstipatie.

Tinus_p

Tinus_p

20-03-2013 om 14:18

B12

Rymcke:
"Na bevalling van onze tweede was mijn HB ook maar heel laag 5,6. Ik kreeg toen ook ijzer en ja hoor obstipatie idd. Bij de geboorte van de 4de weer relatief laag HB en weer natuurlijk die afgrijzelijke ijzertabl. maar toen kreeg een tip om daar folium zuur tabl. bij in te nemen omdat foliumzuur de opname van ijzer in het bloed bevorderd. En ook had ik toen een stuk minder obstipatie."
Wat mij de vraag geeft; was het wel ijzergebreksanemie? Was het probleem geen foliumzuurtekort? En dus, is het niet eigenlijk een vitamine B12-tekort?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.