Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

IJzertekort en ferrofumaraat

Hoi,

Na een bloedonderzoek is vastgesteld dat ik ijzertekort heb. Vooral mijn ijzervoorraad is erg laag. Bij vrouwen is het normaal tussen de 20 en 100. Bij mij nog maar 4. Nu slik ik al 4 weken ferrofumaraat. Het geeft vervelende bijwerken waar ik wel mee zou kunnen leven, als ik een verbetering in mijn energieniveau zou hebben. Maar niks daarvan. Vorige week ging het zelfs slechter dan het ooit geweest was. Ik weet dat het iets langer duurt voordat je verschil merkt. Maar na 4,5 weken moet het toch wel iets beter gaan?
Iemand ervaring?

margaretha

margaretha

09-09-2019 om 11:05

vraag of er een ander middel is

dit duurt denk ik te lang. Ik herken de naam van het middel om ijzervoorrad op re krikken van toen ik lang geleden zwanger was van mijn tweeling. Ik ben toen gestopt ivm teveel moeten overgeven (tenminste volgens mijn herinnering ) maar of het werkte of niet weet ik niet. Na de bevalling heb ik een ander middel gehad en dat werkte ieg goed

40er

40er

09-09-2019 om 12:33

Bevalling

Na mijn bevalling gaf de kraamhulp aan dat ik beter floradix kon nemen, minder klachten bij. En de combinatie van innemen was ook belangrijk weet ik nog, niet snel erna melkproducten nemen.

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

09-09-2019 om 12:38

Andere waarden

Hoe waren je andere bloedwaarden? Als je B12 te laag is of je schildklier niet goed werkt kun je natuurlijk ijzertabletten slikken tot je een ons weegt

Wilke

Wilke

09-09-2019 om 13:03 Topicstarter

waarde en innemen

Van alles wat er getest is (ook vit b en schildklier etc), was de ijzer zelf, de ijzervoorraad en vit D te laag. De arts wijt het aan "de overgang".

Ik ben, denk ik, heel precies met innemen. Eet/drink geen melkproducten koffie of thee na inname maar wel juist producten met vitamie C.

Aangezien ik al lange tijd zo'n weinig energie heb, hoopte ik toch een lichte verbetering te voelen, maar gewoon helemaal niets...is niet wat ik had verwacht.

Ik ga nu toch maar deze week al bloedprikken. Des te eerder weet ik waar ik aan toe ben en of ik misschien aan een ander middel kan.

Guppie

Guppie

09-09-2019 om 15:17

Meer dan één stofje

Voor de opname van ijzer zijn ook andere stoffen nodig, zoals magnesium, vitamine B en C, molybdeen, taurine en lysine. Vitamine D innemen zonder er magnesium bij te gebruiken zorgt voor een stijging van de calciumspiegel. Er zijn nog andere ijzerverbindingen. Het gaat ook niet alleen om wat je binnen krijgt maar ook wat je opneemt. Een gezonde darmflora is daarvoor belangrijk. Eventuele medicatie, waaronder ook de pil, zorgt voor een verminderde opname en verhoogde uitscheiding van allerlei voedingsstoffen.
Factoren die de opname van ijzer verminderen zijn calcium, cafeïne en fytinezuur dus letten op je hele voedingspatroon.
https://mamafulness.nl/hormonale-klachten-en-oestrogeendominantie-verminderen-op-een-natuurlijke-manier/

Floradix

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij zit er minder "ijzer" in Floradix dan in medicijnen die door de huisarts worden voorgeschreven. Ik zou bij tekorten niet uitsluitend vertrouwen op vrij verkrijgbare huismiddeltjes. Tenzij na overleg met de arts.
Volgens mij krijg je van Floradix ook een zwarte (nou ja, grijze) tong trouwens, net als van Roosvicee Ferro. Maar goed, zo'n ramp is dat nou ook weer niet.

Groeten,

Temet

aleid

aleid

09-09-2019 om 20:58

kan

echt wel een poos duren. Heb het ook gehad. Je kan met de huisarts ook overleggen of voor jou een ijzerinfuus een optie kan zijn.
Sterkte!

Bellefleur

Bellefleur

09-09-2019 om 21:04

Geduld

4,5 weken is nog tekort. Wacht nog een week of drie af. Bij mij duurde het 3 maanden. Ferrofumaraat is het beste middel om je ijzer op te krikken. Floradix
bevat minder ijzer, dan gaat het langer duren. Misschien kun je naast ferrofumaraat ook een multivitaminepil nemen. Ik zelf nam 2x daags ferrofumaraat en 1x daags multivitaminepil. Neem extra slaap. En bouw je conditie op. Als je zo moe bent, doe je weinig, en verlies je spierkracht en conditie. Daar word je ook moe van. Heel veel succes! Een fe van 4 is echt niet leuk.

V@@s

V@@s

09-09-2019 om 21:55

als je er veel last van hebt

Vraag dan om ijzertabletten met gereguleerde afgifte.

Tineke van Gaal

Tineke van Gaal

09-09-2019 om 22:00

Slik je nu wel wat voor je vitamine D tekort? Van een D tekort kun je ook heel moe en lamlendig zijn.

ja, D

Mijn zoon was compleet uitgeput, dat bleek niet alleen aan ijzer te liggen, maar vooral het D-tekort hakte er enorm in. Meneer bleek al een tijdje zijn supplementen niet te slikken
Knapte na een maand of 2 duidelijk op.

Wilke

Wilke

10-09-2019 om 15:44 Topicstarter

Reacties

Wat ontzettend fijn dat iedereen meedenkt.

Bellefleur ik zal proberen wat geduld te hebben ;.) Maar ik krijg over 1,5 week de sleutel van mijn nieuwe huis die opgeknapt moet worden. Vandaar dat ik zo hoopte tegen die tijd, in ieder geval verbetering te zien.
Anneque gelukkig slik ik vit. D ook sinds 3,5 week braaf....
V@@s ik kan deze pillen echt wel hebben, maar ik werd ongeduldig omdat ik maar geen verbetering zie. En dan ga je toch twijfelen...
Aleid, aan einde deze week bloedprikken en dinsdag afspraak bij huisarts. Ik had idd. ook al op internet over ijzerinfuus gelezen. E.A. zal afhankelijk zijn van de uitslag.

Maar ik heb nu wel hoop dat het toch helpt dus nog ff doorzetten...

Sukke

Sukke

11-09-2019 om 01:51

Duurt idd veel langer.

Je ijzervoorraad, die bij jou dus heel laag is, wordt eerst aangevuld. Daarna merk je pas resultaat.

Stel jezelf een zak appels voor.
Bij jou zit er maar 1 in terwijl die vol hoort te zitten. Per zoveel tijd slikken komt er een appel bij.
Als de zak aardig vol is ga je resultaat merken. Denk in maanden en niet in weken.

om de dag slikken

ferrofumaraat (en alle andere ijzersuppletie) werkt beter als je het niet elke dag maar om de dag slikt, heb je er ook minder last van
1 maal daags sochtends werkt even goed als verspreid over de dag en is makkelijker (hoef je niet de hele dag rekening te houden met zuivel gebruik)
in floradix zit inderdaad minder ijzer dan in ferrofumaraat

(Lancet haematology Articles| Volume 4, ISSUE 11, Pe524-e533, November 01, 2017
Stoffels et al)

Iron absorption from oral iron supplements given on consecutive versus alternate days and as single morning doses versus twice-daily split dosing in iron-depleted women: two open-label, randomised controlled trials)

Leentje

Leentje

24-09-2019 om 22:45

Gradumet

Hoi,
Ik had minder last van bijwerkingen bij fero gradumet. Dat is lang werkend, je neemt er1 per dag.
Groetjes Leentje

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.