Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ik zit in een dip

al een paar weken. Ik had eerst de indruk dat het kwam omdat ik 2 maanden de pil was vergeten (ik heb de prikpil waardoor mijn cyclus stopt) maar het is er niet beter op geworden sinds ik weer mijn dosis anticonceptie heb gehad. Ook slaap ik nu weer redelijk na een tijd vreselijke nachten gehad te hebben met de jongste.

Ik voel mij de hele dag eenzaam, voel mij opgesloten en als ik naar buiten ga (heb een paar vrije dagen gehad) weet ik niet waar ik dan naar toe wil en hang ik binnen rond, onzeker, verdrietig, somber, moe, emotioneel en weet niets te verzinnen waardoor het beter wordt. Ik sport, ik eet gezonder (sinds de kerst ben ik ruim 3 kilo kwijt door minder suiker en minder brood/pasta te eten) en buiten onrust qua werk en carriere van ons beide is er niets aan de hand om down over te zijn. Dit weekend maar eens lang wandelen als het weer mee zit, wat buitenlucht proberen.

Ja algemene somberheid, alsof er iemand dood is gegaan zo voel ik mij momenteel.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mijk

mijk

02-03-2011 om 17:45

Hoe lang gebruik je die prik al

bij mij is depo provera er uit gegaan omdat ik echt het hele leven neit meer leuk vond zo naar. Een half jaar na de laatste prik werd alles in eens een stuk leuker...

Mijk

Fiorucci

Fiorucci

02-03-2011 om 19:12

Manda

Bij mij was de oplossing: geen pil meer.

Fiorucci

Fiorucci

02-03-2011 om 19:13

En ik vergeet:

En sterkte natuurlijk!!!

Zon

misschien is het "gewoon" het gebrek aan zon/warm weer. Ik hoop het want dan kan het nooit lang meer duren.

sterkte

liefs lisa

Knuffel

...geen oplossing.

Behalve mijn rotsvaste vertrouwen in jouw capaciteiten als Stehaufmännchen... als die uitdrukking je iets zegt.

Ik denk dat het al heel goed helpt dat je zo rustig naar jezelf kunt kijken, alsof het je dan net wat minder heftig in beslag neemt... nou ja, dat hoop ik dan.

Ik wens je wind in de rug, en zon, en groene blaadjes!!

Manda Rijn

Manda Rijn

02-03-2011 om 21:43 Topicstarter

Dank

ja ik ben wel zo'n poppetje wat dan weer rechtop gaat staan als het een duw krijgt (heb hem gegoogled en dacht direct JA zo eentje ben ik). Het gaat ook wel weer over, heb het eerder in veel ergere mate gehad en dat ging ook weer over.

Juist zonder anticonceptie ben ik vreselijk labiel, echt manisch. Dus die anticonceptie reeks ben ik afgelopen tijd ingegaan, ik heb het redelijk goed gedaan op die prikpil de maanden hiervoor (nieuwe variant, die oude heb ik vroeger wel gehad en dat ging goed, misschien moet ik volgende keer die oude nog proberen). En anders wordt het antidepressiva wat ik nog nooit heb geprobeer al hebben verschillende artsen dat al eens geopperd.

Ok ik moet nu toch een paar maanden wachten totdat die pil weer mijn lijf uit is en dan weer een andere proberen. Oh die doffe waas over alles heen. En de zon zou ook wel helpen, in ieder geval beter dan deze kou, wind en miezerigheid. Alles hebben en niet gelukkig zijn, zo lachwekkend natuurlijk in verhouding met al die mensen die zich wel terecht somber voelen.

Valkyre

Valkyre

03-03-2011 om 00:24

Manda

Ja, wat moet ik zeggen anders dan "ik ken het gevoel". Ik ben jarenlang depressief geweest, en het klinkt als een aanzet tot. Ik hoop dat je er snel uit weet te krabbelen. Wees inderdaad niet bang om medicatie uit te proberen.

Zelf ben ik er zonder medicatie uitgekomen (mijn 3 x 3jaar depressie waren vóór man, kind en leuke baan), maar ik heb nog steeds wel moeilijke tijden. Veel sporten helpt, en gezond eten (inderdaad minder suiker en pasta en ander wit meel). En zon! Ik zou het liefst op doktersrecept elke winter op de Canarische eilanden doorbrengen... Maar als het echt weer toe zou slaan, zou ik ook medicatie overwegen. Al ik het maar tijdelijk. Het kan je ook rust in je hoofd geven zodat je een plan kunt maken, mocht er toch iets "anders" moeten (meer leuke dingen doen, toch ander werk, beter voor jezelf zorgen...). Als het plan dan is uitgevoerd kun je altijd nog kijken of je kunt afbouwen.

Nou ja, zo'n lang verhaal (weer) alleen maar om te zeggen: ik weet hoe je je voelt, en je verdient beter!

dc

dc

03-03-2011 om 08:17

Sterkte

"Alles hebben en niet gelukkig zijn, zo lachwekkend natuurlijk in verhouding met al die mensen die zich wel terecht somber voelen. "

Je voelt je somber, dus het is terecht. Het heeft geen enkele zin je gevoelens onderuit te halen hoor!

Ik ben ook depressief geweest door de pil, en heb tijdens de zwangerschappen ook altijd sterke humeurwisselingen, en soms paniekaanvallen enzo. Hormonen zijn gewoon zwaar irritant.

Heel veel sterkte! Ik hoop dat het je lukt om zonder pillen er weer uit te krabbelen.

Lichttherapie?

is lichttherapie iets voor jou?
ik doe twee keer per winter (nov/jan.) een lichtkuur vanwege een stevige dip,mij helpt het altijd goed.
in elk geval,sterkte!

Manda Rijn

Manda Rijn

03-03-2011 om 12:08 Topicstarter

Tja

ad, het klinkt zo heftig en hoe kom je er weer van af. Maar goed, ik kan wel weer eens een afspraak maken met de ha.

Herken het wel

Ik slik weliswaar al antidepressiva(citalopram 30 mg, en ik vind dit een goeie). Maar heb zulke dippen voor de menstruatie, die lusteloosheid beluchhhhhhhhhhh
Of antidepressiva voor jou een oplossing is weet ik niet, maar je kunt het overwegen.
Muizemeis

Manda

Ad moet je er wel vanaf willen? Men vind vaak dat depressies iets zijn wat je kunt beinvloeden en dat het geen "ziekte" is, maar iets wat je kunt sturen. Maar het wel een ziekte, het is een aansturingsfout in de hersennen net als bv schildklierproblemen. Je hoeft je er helmaal niet voor te schamen om iets te slikken. Is het altijd nodig om AD te slikken, nee het is niet altijd nodig, als er een kleine aansturingsfout is dan kun je er bv met therapie heel goed mee omgaan, maar als de aansturingsfout groter is dan is er niets mis mee om Ad te slikken, zelfs niet voor de rest van je lezen(ik ga niet eens meer afbouwen vind het wel best). Natuurlijk is het goed om daarnaast therapie te doen, en er is zo'n lijstje met dingen die als je in een dip zit belangrijk zijn om te blijven doen
Zoals: elke dag even naar buiten, ritme en regelmaat houden, dingen doen die je normaal gesproken leuk vind etc etc etc
Muizemeis

Seizoensgebonden?

Manda, steekt dit gevoel bij jou vooral de kop op in de herfst en winter? Ik herinner me dat je in draadjes wel eens genoemd hebt dat je een echt zomermens bent.

Het is al genoemd, maar als dit echt een seizoensdepressie is, kan lichttherapie misschien wel degelijk een oplossing zijn. Veel sterkte ermee, ik weet uit ervaring hoe afschuwelijk het is om zulke onlustgevoelens te hebben.

Chris

Manda Rijn

Manda Rijn

03-03-2011 om 17:00 Topicstarter

Het seizoen

nou ik heb het ook wel eens in de zomer gehad, dus ik denk eerder dat ik het nu gewoon heb en dat de winter niet echt mee werkt voor mijn gevoel.

Seizoengebonden

Ik voel me in de winter en in de zomer beroerder dan in het voorjaar en de herfst.
Muizemeis

Manda Rijn

Manda Rijn

04-03-2011 om 18:03 Topicstarter

Vandaag

merk ik hoe die dip werkt.

Mijn vader is mee geweest met het partijtje van mijn oudste laatst en heeft van alle kinderen foto's gemaakt. Heel leuk en fijn dat hij dan foto';s wil maken. Totdat hij dan gaat emailen dat ik met dochter foto's moet gaan selecteren, ik zeg nog dat het wel erg groots is zo en dat hij er erg veel werk van maakt. Maar hij luistert niet en heeft heel specifieke ideeen hoe het volgens hem moet. Dus ik krijg vandaag een GIGANTISCHE stapel foto's binnen via de post, in mooie stapels met lntjes met namen van de kinderen op en de instructies hoe ik het moet gaan verdelen, alle kinderen moeten alle foto's krijgen, totaal onzinnig. Heel dwingend, ik raak dan direct in de spanning en het liefst flikker ik dan die 2000 foto's in de vuilnisbak.

Normaal zou ik dan denken, ach ja hij is weer overdreven dwingend, betweterig en overdreven in hoeveelheid, maar het komt uit een goed hart en ach die man die is met pensioen en verveelt zich. Nu krijg ik direct een enorme stressaanval als ik die doos aan neem van de postbode.

Manda [schudt je hand]

zit het niet gewoon in de lucht?
Ik had gisteren een gesprek over jongste op school en het ging helemaal mis. Ze gingen in de verdediging en het ging niet waar het over ging en ik was alleen maar kwaadkwaadkwaad.
Daarna mijn vader aan de telefoon die langdradig was en ik moest weg en hij zei wederom dat hij Eigenaar Is Van Alles en dat er dus geen boedelscheiding nodig is....blablabla....getver....

Ik heb de Mirena dus ook geen cyclus meer. Ben niet gedeprimeerd, maar zo belachelijk kwaad!

Manda Rijn

Manda Rijn

04-03-2011 om 21:43 Topicstarter

Beuk

Beeld wat erbij hoort: jij in de vorm van een bidsprinkhaan aan de telefoon met zo'n in de verdediging schietende stakker, en jij doet dan in 1 keer HAP, SLIK, WEG !!!!

Dat is mijn emotie vlak voordat ik ongesteld wordt, vandaar die prikpil. Goh dat jij de mirena hebt en dat dit dan blijft.

Maar inmiddels ben ik wat beter aan het worden denk ik want het manische is terug aan het komen. Ik schiet vandaag van euforie "ik ben geniaal, ik win straks de nobelprijs van de creativiteitsinnovatie en iedereen houdt dan van mij" tot "mijn been slaapt, mijn been moet omhoog" en wat ik dan vervolgens niet op kan brengen totdat het echt pijn doet.

Anna

Anna

04-03-2011 om 22:55

Ik ben de afgelopen 20 jaar af en aan depressief/overspannen verklaard en elke keer weer afgescheept met een recept. De laatste tijd ben ik me wat meer hierin gaan verdiepen omdat bij toeval ontdekt werd dat ik een B 12 en vitamine D tekort had. Nu weet ik dat het verstandig is om eerst op dingen als ijzer, schildklier, vitamines D en B 12 te laten prikken eer er AD voorgeschreven worden. Van vitamine B 12 tekort bijvoorbeeld kun je aardig depressief worden zie http://stichtingb12tekort.nl/b12-tekort/symptomen Maar ook van een slecht werkende schildklier of een D tekort kun je dergelijk klachten krijgen. Meten is weten dus laat eerst eens bloedprikken en als daar niks bij uit komt kun je altijd nog aan de AD
Veel succes

Vic

Vic

04-03-2011 om 23:17

Hormonen

Ik heb zowel de pil gebruikt als een Mirena gehad en merkte 1000% verschil toen ik daarmee stopte. Het was gewoon bizar, de wereld leek zoveel mooier en lichter. Eigenlijk ben ik bijna 20 jaar niet mezelf geweest.

Manda Rijn

Manda Rijn

05-03-2011 om 12:16 Topicstarter

Bloed prikken

heb ik afgelopen jaren regelmatig laten doen omdat ik zo idioot moe was. Er is nooit iets uit gekomen. Ik heb een constante lage bloeddruk, maar daar word je niet depressief van.

En juist zonder pil functioneer ik niet. Alle pillen zijn wel slecht voor mijn libido, ik heb er echt nauwelijks zin in en dat is echt anders zonder. Ik ga nadat deze weer uitgewerkt is weer iets anders proberen en zal een afspraak maken met de ha.

Tinus_p

Tinus_p

05-03-2011 om 13:53

Wat is er getest?

Manda:
"heb ik afgelopen jaren regelmatig laten doen omdat ik zo idioot moe was. Er is nooit iets uit gekomen"
Als er nooit iets uitgekomen is, is er dan wel hard genoeg gezocht??
Kom ik meteen weer met mijn trits: vitD; vitB12; schildklier. En wat is er allemaal WEL getest totnogtoe?? Vraag anders eens wat uitslagen op bij je huisarts, en post ze eens.

Manda

Als je depressief bent, is het ook logisch dat je zin in sex minder is. Dat is wel met elkaar verbonden.
Muizemeis

Julie

Julie

05-03-2011 om 17:53

Licht

Hoi Manda,

heb je wel eens een daglichtlamp geprobeerd? Mij heeft het al verschillende winters behoed voor een dip zoals jij beschrijft. Daarnaast gebruik ik vitamine D en ik moet eerlijk zeggen dat ik me al een hele tijd echt prima voel, ook de hele winter. Door die vitamine D heb ik de lamp zelfs bijna niet meer nodig.
Nu weet ik natuurlijk niet of het bij jou samenhangt met de winter, maar het is het proberen/onderzoeken waard.

sterkte hoor!

Julie

Daglichtlamp

ik heb er nog eentje te koop. Spiksplinternieuw, uit de inboedel van mijn schoonmoeder. Ik lees het wel, als je hem wilt overnemen.

groetjes van Purk

Mandaatje

Hoe is het nu dan? Ben je weer een beetje bij jezelf aangeland of zwabber je nog tussen het geniaal zijn en de grijze wereld?

Manda Rijn

Manda Rijn

09-03-2011 om 12:58 Topicstarter

Nikus

fijn dat je het even vraagt, het gaat wel vandaag. Heel gek, ik hou opeens vocht vast, die pil levert mij niet op wat ik nodig heb, ik moet wachten totdat die pil weer mijn lijf uit is en dan eens gaan praten met de ha, kijken of mijn leven er leuker op wordt met ad of misschien zijn er nog andere opties.

Laat je het nog even weten?

Ow en AD is niet per definitie een afgang hoor.

dc

dc

09-03-2011 om 17:15

Toch

Toch zou ik die moeheid nog een keer goed na laten kijken voor je aan ad begint. Mij maakte ad namelijk ook moe, en als je dan al moe bent... Zou ook jammer zijn als achteraf blijkt dat er gewoon niet ver genoeg is gezocht.

Nee, sorry

ad's zijn kwa geliefdheid enorm op hun retour, en de werkzaamheid juist bij mildere depressieve klachten is gewoon onvoldoende onderbouwd.
Wat inmiddels wel afdoende onderbouwd is (geen klinische test zo goed als epidemisch gebruik door een groot deel van de bevolking) zijn de problemen die mensen hebben bij het stoppen/afbouwen. Dat kan echt een crime zijn.

Dus wat mij betreft gaan we nog even verder zoeken met zijn allen. Manda laten we natuurlijk niet in de kou staan.

hiep hoi voor Manda!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.