Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Immuniteit therapie

Mijn 5 jarige dochter wordt aangemeld voor een zgn. immuniteits therapie vanwege haar anafylaxis van wespen.
Natuurlijk heeft de arts het één en ander verteld en krijgen we nog een uitgebreidde intake etc.

Maar zijn er hier mensen die persoonlijk ervaring hebben met deze therapie, jijzelf of een gezinslid?

Hoe (heftig) was deze therapie, heeft het geholpen? Naar dit soort antwoorden ben ik op zoek.

Ben aan de ene kant blij dat dochter dit mag en kan doen, de allergie wordt erdoor verminderd tot niet meer, aan de andere kant ben ik nu zo gewent aan al die voorzorgsmaatregelen en vooral aan de epipen!

Gr Pham

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
(Janneke)

(Janneke)

26-10-2009 om 18:35

Ik heb immunotherapie gehad, of nog steeds eigenlijk. Ik zit in mijn 4e en laatste jaar.

Alleen ben ik niet allergisch voor wespen (tenminste...nog nooit een steek gehad), maar voor boompollen, graspollen, en huisdieren. Ik word behandeld voor boompollen, omdat dit heel heftig was bij mij. In het seizoen zat ik vaak aan de prednison, omdat reguliere medicijnen bij mij niet meer werkten.

Ik ben dus begonnen met de immunotherapie in Dordrecht. Kreeg 16 werken lang, eerst elke week een injectie, daarna is het 1x per maand. Je moet dan een half uurtje blijven omdat in een anafylactisch shock kunt komen (het is nog nooit gebeurd, zolang ik daar kom...maar men moet daar rekening meehouden) In Dordrecht is er maandag en woensdag een injectiespreekuur. Dan worden er alleen injecties gegeven, tis net lopende bandwerk voor die verplegers...iedereen heeft zijn eigen flesje, waarin de stof zit waar men allergisch voor is.

Ik vond het niet echt een opgave...en ik moest er toch 3 kwartier voor rijden en dan weer 3 kwartier terug, met de tijd nog in het ziekenhuis doorbrengen was ik er snel een paar uur mee zoet.

Maar je weet waar je het voor doet!! Dus ik vond het geen bezwaar.

Nu ben ik dus in mijn laatste jaar...en je wil niet weten hoe blij ik ben dat ik het gedaan heb. Ik kan weer normaal functioneren (ik had er altijd vanaf januari tot mei/juni last van!) Kon me weer opmaken, had geen dikke en kapotte ogen en neus meer, zag er dus weer normaal uit (is ook betrekkelijk hoor, hihi)

Ik zou het iedereen aanraden!!
Mijn vriendin gaat het ook doen voor haar dochtertje. Zij kon het door haar huisarts laten geven...dat is veel minder belastend. Niet iedere arts geeft het over aan de huisarts. Ze willen eerst zien hoe het verloopt....ik ben na 1 jaar naar de huisarts mogen gaan voor de injecties. Dus dat scheelde mij het heen en weer gereis.

Succes ermee...

Groetjes Janneke

Pham

Pham

26-10-2009 om 21:30 Topicstarter

Janneke

Ontzettend bedankt voor je reactie. Mijn dochter moet ook in het ziekenhuis beginnen omdat zij bij de wespensteek in een anafylactische shock geraakt is. Gebeurt dat met de therapie is ze al gelijk in het ziekenhuis. Ik weet waar we het voor doen en zal het mijn dochter zeker niet onthouden. Ik hoop echt dat ze hier ook een stuk vrijheid mee terug krijgt. Ze is nu 5 jaar, dus zitten wij redelijk bovenop haar bij uitstapjes in een speeltuin. Zoonlief kan lekker zijn gang gaan maar dochter kijken we toch vaker waar ze is.

Fijn te horen dat jij het in elk geval geen belasting vond en er ook nog eens echt baat bij hebt.
Ik hoop dat mijn dochter er ook baat bij heeft.

Nogmaals enorm bedankt voor je reactie.

Ik blijf het nog wel een raar idee vinden dat dochter straks niet meer zo afhankelijk is van haar noodmedicatie (epipen).... we weten nu een jaar dat ze het heeft en eigenlijk is het zo bij ons leven gaan horen. Het afgelopen jaar hebben we ook van allerlei voorzorgs maatregelen genomen en dochter is dan ook niet gestoken, geeft vertrouwen.

Gr Pham

(Janneke)

(Janneke)

26-10-2009 om 22:15

Ach

Je hebt het dus al eens meegemaakt met je dochter...wat erg. Ik heb het ook een keer gezien bij mijn schoonmoeder, ze reageerde niet goed op een chemo, dat resulteerde ook in anafylactische shock. Heel naar was dat toen.

Maar inderdaad, het is beter dan in het ziekenhuis te beginnen. Als blijkt dat ze er goed op reageert, kun je altijd nog vragen of ze door de huisarts geinjecteerd mag worden. Als er dan ook een huisarts in de praktijk is dan. Ik krijg mijn injecties gegeven door de assistente, en moet er zelf altijd op letten dat er een huisarts aanwezig is...zij letten er zelf niet zo goed op...

Maar heel veel succes met de kuur!

rosa

rosa

27-10-2009 om 08:07

Hier

Mijn dochter heeft immunotherapie tegen wespen. Ze zat op het randje van of het nodig was of niet (geen anafylactische shock, maar wel overal rood en dik en benauwd).
Ze is begonnen toen ze 10 was. Eerst een versnelde serie prikken in het ziekenhuis, met heel lage concentratie. Daarna 1 keer per week en zo steeds minder vaak. Nu zit ze op 1 keer per zes weken, nog steeds in het ziekenhuis omdat onze huisarts het niet aandurft de prikken over te nemen. Nu nog 2 jaar prikken, dat blijft 1 keer per 6 weken. Na iedere prik moet ze een half uur in de wachtkamer blijven zitten om te kijken of er geen reactie komt, en dan mag ze weg.
Mijn dochter is gelukkig niet panisch geworden voor wespen, en ook niet voor de injecties. Al na een paar maanden hoefde ze de epipen niet meer bij zich te hebben: wat een opluchting. Geen pen meer op school, rustig gevoel bij naar kamp gaan in bos in augustus waar het altijd stikt van de wespen. Nou ja, het begin zonder epipen was ook wel eng inderdaad, maar het slijt.
Of het helpt? Dochter is sindsdien niet meer gestoken. Maar je ziet het aan de reactie op de arm: eerst een grote dikke pijnlijke plek met beetje gif, en nu eigenlijk nauwelijks een reactie met de volle dosis. Of zo'n minimale reactie bij alle kinderen plaatsvindt na een paar jaar weet ik overigens niet.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

rosa

Pham

Pham

29-10-2009 om 08:47 Topicstarter

Rosa

bedankt voor je reactie, heb er veel aan.

Ik heb nu besloten dat ik het idee van geen epipen meer hoeven maar even van me af zet, komt later wel weer.
Ik kan het beeld van mijn meisje in het ziekenhuis en geen epipen nog niet combineren, voelt nog raar.

Eerst maar eens de reacties van de injecties afwachten, maar jullie verhalen doen me goed te horen.

Gr Pham

rosa

rosa

29-10-2009 om 10:14

Pham

Sterkte ermee! Ik ben ervan overtuigd dat het werkt en maak me helemaal geen zorgen meer - dat is toch wel een heerlijk gevoel. Daar heb ik, en mijn dochter ook, die injecties gedurende 5 jaar wel voor over.
Overigens zie ik in de wachtkamer altijd meer ouders en kinderen zitten voor immunotherapie (je herkent ze aan het feit dat ze na een tijd alleen even naar de balie lopen en dan weggaan, en ook hebben ze vaak een koeltasje bij zich, want je moet het wespengif zelf bewaren en iedere keer meenemen). Die ouders kun je straks ook aanspreken voor hun verhaal lijkt me.

rosa

mar-ank

mar-ank

30-10-2009 om 11:13

Doen!

Ik heb zelf immunotheroapie tegen graspollen gehad. Is me zeer goed bevallen. Zoals iemand al schreef; je kan weer normaal leven. Ik had in de zomer zo'n last dat ik liefst de hele zomer binnen bleef. En nu ga ik heerlijk wandelen en fietsen zonder medicijnen! Heerlijk!
Een vriend van ons heeft immunotherpie tegen wespen gehad. Dat heeft goed gewerkt. De eerste keer dat hij daarna weer gestoken werd was natuurlijk doodeng, maar toen bleek dat hij er niet meer op reageerde viel er een last van zijn schouders. Hij durfde in de zomer eigenlijk niet meer op een terrasje te zitten of 's avonds lekker in de tuin te eten. En nu doet hij dat allemaal gewoon weer.

Succes ermee!

Pham

Pham

01-11-2009 om 17:50 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor jullie verhalen.

we wachten nu op de intake en daarna kan dochter beginnen.

Gr Pham

Wilma

Wilma

05-11-2009 om 19:47

Hier niks geholpen

Niet allergisch voor wespen (voor zover ik weet), maar voor pollen, bomen, etc, zo'n beetje alles wat groeit en bloeit. Die spuitentherapie duurde drie jaar en ik was bijna klaar (kan 't gevoel nog zo terughalen) en toen zagen ze bij testen dat het niet geholpen had en of ik opnieuw wilde beginnen. Whaaa. Heb dat toen gedaan, want ze dachten dat dat wel erg veel zou helpen. Niet dus. Helaas.

Maar ik hoop voor jou dat het bij je dochter wél helpt.

Groetjes,
Wilma

Engelandvaarder

Engelandvaarder

05-11-2009 om 21:49

Hier ook geen succes

Ik heb vier jaar prikken gehad (graspollen), en het is niet merkbaar beter. Het is wel al bijna 20 jaar geleden, het kan heel goed zijn dat de methode flink is verbeterd in de tussentijd.
Succes, ik heb het idee dat het bij wespengif-allergie veel effectiever is.
Jose

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.