Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Incompleet melkgebit bij peuter

Dochter van bijna 2 was erg laat met tanden krijgen en ze lijkt er nu voortijdig de brui aan te geven. Al een hele tijd is de stand in boven- en onderkaak: 4 tandjes, aan weerszijden van die tandjes een gat, dan 1 kies. En dat is het.
Zou er niet nog wat in dat gat moeten komen? (ik weet eigenlijk wel zeker dat dat zou moeten, zoon heeft daar tanden zitten) En is het normaal dat dat er met twee jaar nog niet zit?

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

05-03-2011 om 23:15

2,5-3

In dat gat komen de hoektanden. Peuters hebben onder en boven vier snijtanden, dan de hoektanden en dan 2 kiezen. Als ze een jaar of 4/5 zijn komt er nog een kies achter aan alle kanten. Dat zijn dan blijvende kiezen. Ik zou haar de volgende keer gewoon eens mee naar de tandarts nemen. Die kan vast wel zien of er nog iets aankomt. Meestal hebben peuters met 2,5 à 3 jaar hun melkgebit compleet.

Vic

Vic

05-03-2011 om 23:20

Ik bedenk net

Toen mijn jongste voor het eerst naar de tandarts ging, met 2,5 jaar, had ze ook nog niet alle kiezen. Die zijn daarna pas gekomen. Inmiddels heeft ze volgens mij ook nog niet die blijvende kiezen die normaal rond 4/5 jaar komen. En ze is al 6. Ook pas 1 tandje gewisseld dus dat schiet echt niet op

Yura

Yura

06-03-2011 om 11:54

Ontbreken komt ook veel voor

Ik denk dat ze nog wel kunnen komen, maar ontbreken van kiezen of tanden komt best veel voor. Had het er toevallig van de week met mijn tandarts over. Mijn zoon lijkt twee (blijvende) kiezen te missen, mijn zus miste 2 voortanden, maar die had er dan wel weer 2 extra in het melkgebit.

Kari1

Kari1

06-03-2011 om 16:59

Mee naar de tandarts

is natuulijk altijd een goed plan voor een 2-jarige. Al is het maar om te zien hoe dat daar gaat en aan het fenomeen tandarts te wennen. Of die tandarts er iets mee kan is maar de vraag, tenzij hij/zij röntgen-ogen heeft en daar zijn de meeste tandartsen niet mee uitgerust.
Meestal komen de eerste kiezen eerder dan de hoektanden, de volgorde bij je dochter is dus niet zo apart. De leeftijd waarop e.e.a. doorkomt verschilt sterk per kind, net als de leeftijd van wisselen. Het kan heel goed zijn dat de hoektanden en de achterste kiezen nog gaan komen (grootste kans), het kan ook zijn dat er straks een of meer elementen blijken te ontbreken. Dat zegt niets over hoe het blijvende gebit er uit zal zien. Kortom, er zijn geen consequenties voor later. Veel energie en onderzoek hierin stoppen zou ik dan ook niet doen.
Kari

toja

toja

06-03-2011 om 20:08

Zus

Mijn zus heeft geen hoektanden, nooit gehad ook. Kan dus ook voorkomen.
Mijn dochter van 7 heeft de achterste kiezen nog steeds niet en pas 2 tanden gewisseld. Ze is laat, maar dat vindt de tandarts geen probleem.

vlinder72

vlinder72

06-03-2011 om 20:30

Hier ook

zoon wordt in april 2. Hij had tot hij 1,5 jaar was geen tanden. Merkte je trouwens niets van. Hij kon alles eten. Inmiddels heeft hij 4 boventanden, 3 ondertanden en twee kiezen. Ik zie de andere twee kiezen zitten dus die komen eraan en de rest zal ook wel volgen.

Mijn andere drie kinderen waren veel sneller met tanden en kiezen krijgen maar na het wisselen heeft één van mijn kinderen er 1,5 jaar over gedaan om een grote mensen tand te krijgen. Al die tijd liep hij rond met een gat in zijn mond.

Hanne.

Hanne.

06-03-2011 om 21:29

Hier ook

Hier ook een gat tussen de voortanden en de kiezen.

Dat die kiezen er met 14 maanden al waren vond de tandarts dan weer 'vroeg'.

Temet

Temet

07-03-2011 om 10:42 Topicstarter

Niks bijzonders dus, zo te lezen.
Mee naar de tandarts is om allerlei redenen een goed idee, maar momenteel hebben wij geen tandarts. Staat al een hele tijd op het lijstje van dingen-die-gebeuren-moeten (lijstje? LIJST!)

Dacht gisteren een hoektandje te zien doorschemeren, maar bij nader inzien kon ik het toch niet echt goed zien.

Groeten,

Temet

ishtar

ishtar

07-03-2011 om 14:17

Temet

ik heb het groeiboekje van jongste er eens bijgepakt. Die kreeg pas met 13 maanden zijn eerste tand. De hoektanden kwamen pas met 2 jaar en 3 maanden zijn 1e hoektand, en binnen 2 weken waren ze er toen ook allevier.
Ook mijn andere 2 kinderen waren niet vroeg: middelste kreeg ze rond zn 2e, oudste nog later dan jongste. De laatste hoektand pas met 2 jr en 7 mnd. Maar die had een vreemde volgorde van doorkomen, die had bijvoorbeeld al 4 kiezen toen zn laatste ondertand (die 4 in het midden) er nog lang niet was.
Voor ons is het dus normaal.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.