Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

moeder

moeder

20-06-2018 om 11:39

ineens heftigere menstruatie? 49jr

hallo allen.
ik heb het idee dat de overgang aan het starten is. iets minder regelmatig ongesteld en zo. maar de menstruaties waren vrij normaal of zelfs weinig.
nu heb ik sinds vanmorgen het idee dat ik echt duidelijk meer bloed verlies.
hm. maakt me toch onzeker.
heb ik dus nooit.
ik lees dat dit meestal geen kwaad kan en dat het kan als je ouder wordt, maar ook als het zo plots is?

bicyclette

bicyclette

20-06-2018 om 15:38

plots?

Heel plots is het toch niet? Je schrijft dat je menstruatie al wat onregelmatiger aan het worden is. En daar kan ook bij horen dat het een tijdje wat heftiger is. Klinkt als heel normale overgangsklachten.

40er

40er

20-06-2018 om 16:38

Hier

Ook onregelmatiger, heftiger en meer krampen. Maar wel korter, gemiddeld 4 ipv 7 dagen.

Heb een onderzoek gehad bij de gynaecoloog, overgangsverschijnselen. Moest maar een mirena laten plaatsen 😐 (niet gedaan)
Gelukkig een begripvolle huisarts, als de klachten erger worden kijken we naar een andere oplossing.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-06-2018 om 16:51

Pijn

Ik heb vooral meer pijn, en vorige maand ineens een cyclus van 21 dagen. Ik was juist van plan naar de huisarts te gaan, en nu valt het ineens weer mee. De mannelijke huisarts vond mij nog veel te jong voor pre-menopauzegerommel, als ik ga ga ik dus naar de vrouwelijke huisarts die er zelf ervaring mee heeft.

40er

40er

20-06-2018 om 18:30

Phryne

Wat is te jong? Ik was 40 toen ik ervoor bij de gynaecoloog kwam. Mijn (vrouwelijke) huisarts wilde andere oorzaken uitsluiten, vandaar, maar ze vond het wel duidelijk. Ik hield/houd al zo'n 3 jaar mijn cyclus bij in een app, wat al een heel duidelijk beeld gaf.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-06-2018 om 18:36

40er

45. Ik moet mijn cyclus eigenlijk ook gaan bijhouden. Wel zo handig als je naar de dokter zou gaan.

Vogel

Vogel

20-06-2018 om 19:48

Kan zeker een teken van naderende overgang zijn. Google eens op menopauze, dan weet je een beetje wat je kunt verwachten.
Mijn cyclus wordt juist steeds regelmatiger, ik kan er in tegenstelling tot de eerste 30jaar dat ik menstrueerde nu de klok op gelijk zetten. Maar wel heel veel heviger.
Overigens bleek er hormonaal gezien (ik moest bloed laten prikken) nog geen enkel teken van overgang. Maar goed, voor wat het waard is, die informatie...
Vraag, als het kan, hoe oud je moeder was toen ze in de overgang kwam. Die leeftijd schijnt voor jou ook bepalend te zijn.

Sukke

Sukke

20-06-2018 om 19:57

Niet te jong hoor

Ik was 43 toen de ongein begon en ben met 51 nog steeds maandelijks ongesteld maar 6 dagen eerder. Soms langer, soms korter, soms meer, soms minder. Soms ineens doorzettend en soms een slome start.

bicyclette

bicyclette

20-06-2018 om 21:08

Phryne

Wat verwacht je in deze fase van een arts? Eigenlijk is mijn vraag: waarom zou je met heel normale overgangsklachten naar een huisarts gaan? Wil je dat de arts je iets voorschrijft? Of wil je dat een arts bevestigt wat je eigenlijk wel weet, namelijk dat je de leeftijd hebt om in de overgang te komen?
Geen oordeel hoor, ben gewoon benieuwd.

Marianne

Marianne

20-06-2018 om 23:00

Als de pijn echt heel erg is? Ik weet hoe het komt maar ik vraag me af of het nog normaal is. Ik heb die twijfel ook, wel of niet naar de dokter.
Ik slik nu op doktersadvies meerdere keren per dag 1000mg paracetamol én dagelijks de maximale dosis ibuprofen. Vind ik best veel, voor een menstruatie.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-06-2018 om 23:22

Bicyclette

Ik wilde eigenlijk een echo laten maken om te kijken of alles van binnen nog normaal is. Mijn eisprong is zo pijnlijk dat ik er al eens van heb moeten overgeven. En bij mijn menstruatie heb ik soms zo erge krampen dat ik moet gaan zitten (heb ook stolsels, wat ik nooit had).
Hormonen hoef ik dan weer niet.

@Emma

@Emma

21-06-2018 om 07:41

Gewoon

Als de bloeding ineens heftig wordt vind ik dat wel reden om naar een arts te gaan, tenzij je het heel gewoon vindt. Maar wat is "gewoon"? Alledaags, veel voorkomend, iets wat "erbij hoort", iets waar je geen last van hoort te hebben? Het is nogal subjectief, behalve dan dat het veel voorkomt.
Ook kan een arts dingen uitsluiten die helemaal niet gewoon zijn.
Ik heb er behoorlijk veel last van gehad, ook van veel andere "gewone" (lees: veel voorkomende) overgangsklachten. Ik ben eerst naar een gynaecoloog gegaan en daarna doorverwezen naar een overgangsconsulente en die heeft mij echt goed geholpen met mijn klachten. Ik kon mijn werk niet goed doen en thuis was ik niet te hebben. Er zitten veel te veel vrouwen "ziek" thuis of slikken antidepressiva omdat ze van die gewone klachten hebben.
Sorry, ik draaf door Bicyclette, je stelde een oprechte vraag en ik bedoel dit hierboven ook oprecht.
Vraag van topicstarter: ga naar een arts als je je zorgen maakt en je zou je kunnen verdiepen in de overgang. Goed boek: De Overgang, Teunis en Rozenbroek.

Triva

Triva

21-06-2018 om 09:43

het advies van mijn

vrouwelijke huisarts is: bij 40 een mirena, bij 45 een nieuwe en dan langer dan 5 jaar laten zitten. Werkt hier perfect, daarvoor had ik veel pijnlijke en overvloedige menstruaties. Ik denk dat ik de Mirena met 42-43 ofzo kreeg.

Marie

Marie

21-06-2018 om 13:07

tip

Tip voor het bijhouden van de menstruatie. Is een handige app voor - P-tracker.

zebra

zebra

23-06-2018 om 17:13

binnenkort

heb ik een afspraak bij de gynaecoloog, dit ivm overvloedige menstruaties. Hierdoor had ik nu zelfs een tekort aan ijzer dus sinds gisteren aan de ijzertabletten.
De huisarts denkt ook aan het laten plaatsen van de mirena, ben benieuwd of de gynaecoloog er ook zo over denkt.

Paasei

Paasei

25-06-2018 om 08:48

Als Trivia

Zelfde huisarts..? Ik kreeg mijn (eerste) Mirena op mijn 45ste. Geen pijnlijke/heftige menstruaties meer, wel een jaar lang spotting.. Door gezet en daarna jarenlang geen problemen. Mag m laten zitten tot mijn 52ste.

Ben nu 51 en ik merk dat ik weer iets meer bloed begin te verliezen, onregelmatig (wordt dus nog steeds ongesteld..). Mirena zal, na meer dan 5 jaar, uitgewerkt zijn. Bloedverlies is heel weinig dus ik zing het nog wel uit. Neem aan dat ik binnenkort wel echt 'klaar' zal zijn.

Malena

Malena

25-06-2018 om 16:00

Myoom

Heviger menstrueren met meer bloed en meer pijn kan ook veroorzaakt worden door een myoom (ook wel vleesboom), een goedaardig gezwel in de baarmoeder. Dat was bij mij het geval. Ze kunnen zo'n myoom zien dmv een echo. Komt best vaak voor bij vrouwen ouder dan 40. De eerste gyn waar ik bij ging, besloot dat ik het best mijn baarmoeder liet wegnemen, aangezien ik ze toch niet meer nodig had (zijn woorden). Gelukkig ben ik bij een andere gynaecoloog te rade gegaan, die alleen het myoom heeft weggenomen. En nu al drie jaar geen klachten meer.

Malena.

Maar...boven de 40 heb je je baarmoeder toch ook niet meer nodig?
Tenminste...als je geen kinderen meer wilt baren?

Mijntje

Mijntje

26-06-2018 om 06:42

wil

Ja maar ik zou ook liever mijn baarmoeder laten zitten, ook al komen er geen kinderen, ivm hormoonhuishouding, er verandert dan heel wat in je lijf.
Mijn moeder had ook een myoom op haar ca 50 ste en de ene arts adviseerde de baarmoeder meteen weg te halen, de ander om te laten zitten. Zij heeft 'em dus nog (nu 80 jaar)

Bellefleur

Bellefleur

26-06-2018 om 09:13

Draag weer wit

Vanaf mijn 45ste werden mijn menstruaties zondvloeden. Met alles er op en er aan. Flauwvallen, ijzer slikken enz. enz. Ik ben bij een gynaecoloog geweest, die vond dat vrouwen hier te lang mee aanmodderen. Hij doet mee aan de campagne 'draag weer wit'. Hij heeft een echo gemaakt, om te kijken of ik geen vleesboom had. En daarna heeft hij me goed advies gegeven. Ik kon kiezen uit: spiraaltje, nova sure, hormonen of uitzitten. Ik heb na jaren en jaren tobben besloten hormonen te nemen. Dat was vorig jaar juni. De hormonen staan nog in de kast. Nooit weer gemenstrueerd sinds vorig jaar juni! En mijn leven is totaal veranderd. Ben nooit meer moe, ook nooit meer ziek. Conclusie, niet modderen, maar gynaecoloog.

Mijntje.

Ik ben geen dokter natuurlijk maar bij het verwijderen van de baarmoeder verwijderde men lang geleden ook de eierstokken.
Die eierstokken regelen de hormoonhuishouding, dus die laten ze, indien mogelijk, tegenwoordig zitten.

Ik dacht dat verwijderen van de baarmoeder dus geen invloed had op de hormoonhuishouding.

Mandi

Mandi

26-06-2018 om 11:32

Toch wel Wil40

http://siris.be/2017/03/17/hysterectomie-is-en-gevolgen-gezondheid/
De baarmoeder speelt een grotere rol dan alleen om de baby te herbergen.

Mijntje

Mijntje

26-06-2018 om 12:27

amandelen

Net zoiets als bij amandelen. Daar zijn ze nu ook niet meer zo makkelijk mee om die er maar uit te halen.

Mandi.

Ik heb je link gelezen, en idd ik dacht zolang je een eisprong hebt mag de baarmoeder er toch uit?
Natuurlijk is het een operatie en als het niet nodig is, liever niet natuurlijk.

Maar ik lees in jou link dat er toch meer nadelen kunnen zijn. Weer wat geleerd vandaag

Mijntje.

Ja precies, dat dacht ik net ook.
Beter afwegen van de nadelen dus, ook bij de baarmoeder.

Darmen

Het verwijderen van de baarmoeder kan wel van invloed zijn op je darmenstelsel. Je darmen vullen de leegte op, maar komen zodoende ook anders in je buik te liggen.
Een familielid met een verwijderde baarmoeder, gaf aan meer last te hebben van de stoelgang sinds de verwijdering. Het betrof geen tijdelijke klacht maar een klacht waar ze mee moest leren omgaan; andere zithouding.

Fransien

Fransien

26-06-2018 om 14:26

Verzakking

Het verwijderen van de baarmoeder kan tot verzakkingen en behoorlijk veel klachten leiden. Kinderen zul je na je 45ste over het algemeen niet meer krijgen, maar die baarmoeder houdt de boel ook nog enigszins op z'n plek.
Verder is een baarmoederverwijdering een grote buikoperatie met alle risico's (o.a. verklevingen) van dien, als het niet hoeft niet doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.