Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Inenten bij een (gezonde) peuter?

Ik had hier allerlei discussie verwacht omtrent de vraag, wel of niet enten tegen de mexicaanse griep.

Nu wordt er wel her en der over geschreven, maar mijn dilemma (en velen met mij denk ik), juist binnen deze leeftijdsgroep (1-4)... is dus laten enten of niet: in mijn geval een kind zonder verdere luchtweg problemen. Vandaag hebben we een oproep gehad.
Ik twijfel. Onze zoon (wordt 3 in februari) is kern gezond, zover wij weten. Een griep zou hij normaliter prima moeten kunnen doorstaan. Gevoelsmatig is het krijgen van een griep beter voor de weerstand dan het krijgen van een intenting.

Hoe zit het met andere ouders van kinderen in deze leeftijdsgroep. Laten jullie enten, of niet? Welke reden heeft de doorslag gegeven?

Petty

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

17-11-2009 om 22:39

Nee, hier niet

En om een simpele reden: dochter van 3,5 heeft vorige week de M-griep gehad (net als zus en vader).

Alhoewel ze er best ziek van is geweest en nog steeds niet helemaal fit is vind ik achteraf dat de griep zelf niet zoveel ophef verdient. En dat terwijl ik een kind heb met een medische geschiedenis en een lage weerstand.

Dus mijn idee: als je kind gezond is en een prima weerstand heeft is vaccineren denk ik niet nodig. Maar goed, er zijn denk ik net zo veel voor als tegenstanders dus ga vooral op je eigen gevoel en wijsheid af

Biene M.

Biene M.

18-11-2009 om 08:48

Het krijgen van een vaccinatie is precies even goed voor de weerstand als het krijgen van de griep. Met dien verstande dat de weerstand tijdens het hébben van griep zodanig verlaagd is dat het kind veel vatbaarder is voor bijvoorbeeld een bacteriële longontsteking.

Onze dreumes (20 maanden) is sinds in juli zijn neusamandel verwijderd is een gezond kind. Maar ik vergeet niet hoe bang we geweest zijn toen hij ziek was, in het buitenland, met hoge koorts en niet wilde drinken. Ik ben heel blij dat hij nu in aanmerking komt voor de vaccinatie.

Overigens vind ik dit zo raadselachtig: "Gevoelsmatig is het krijgen van een griep beter voor de weerstand dan het krijgen van een intenting." Ik snap niet zo goed wat je gevoel hiermee te maken heeft, dit zijn gewoon meetbare zaken en de feiten weerspreken je gevoel.

Verder hoop ik dat de meeste ouders er anders over denken dan jij, al was het maar om alle kinderen onder de 6 maanden die zelf niet gevaccineerd worden en het moeten hebben van de bescherming van gevaccineerde mensen om hen heen.

Ja!

Hier een gezonde dreumesdochter van 18 maanden, zij krijgt zeker de inenting! Ik heb gisteravond Ab Osterhaus bij Netwerk gezien en zijn verklaring gehoord. Hij gaf aan dat er van de leeftijdsgroep 1-4 relatief veel kinderen in het ziekenhuis moeten worden opgenomen bij griep en gaf aan dat de capaciteit van onze IC's in Nederland dan wellicht te klein is. Dus als je kind dan doodziek is en opgenomen moet worden is er wellicht geen plek. Nou, daar moet je toch niet aan denken? Daarbij, als ik met die prik kan voorkomen dat ze überhaupt ziek wordt, graag! Kan me niet voorstellen dat je je kind liever die (stiekem toch vrij pittige) griep laat krijgen dan een prik.
Ik laat haar dus zeker enten. Zoon is helaas net 5 geworden en komt dus niet meer in aanmerking...

Limi

Limi

18-11-2009 om 10:20

Ik laat mijn peuter inenten en omdat ik een baby onder de 6 maanden heb mag ik ook.

De oproep lag gisteren in de bus. Dreumes van 15 maanden krijgt de prik woensdag a.s. en wel om de reden die Sanneke noemde. Ik hoorde op school van een moeder dat er vrij veel moeders waren die zij kende die hun kinderen niet laten inenten. Snap daar dus zelf niets van, maar goed it's a free country (gelukkig).

Chris

We zijn er nog niet uit

Hier komen de jongste 2 (2,5 en 8 maanden) er voor in aanmerking qua leeftijd, de oudste 2 zijn 5 en 7 dus die krijgen hem niet. We zijn allemaal (voor zover bekend) gezond en eerlijk gezegd neig ik ook naar niet inenten. Mijn man denkt daar weer anders over...
We zijn er dus nog niet uit. Ik zie aan de ene kant wel beren op de weg voor wat betreft inenten, maar ik lees ook overal dat de verhalen over slechte stoffen in de vaccinaties en het feit dat men niet weet wat de bijwerkingen op de lange termijn zijn, allemaal ernstig overtrokken of gewoon niet waar zijn. Ik denk ook wel dat mijn "gezonde" kinderen de mex. griep wel gewoon aankunnen.
Maar aan de andere kant: stel dat de vaccinaties inderdaad geen (ernstige) bijwerkingen hebben en ze krijgen de griep wél zo ernstig dat ze er iets aan overhouden... Dat vergeef ik mezelf ook nooit!
Twijfel, twijfel, twijfel...

amk

amk

18-11-2009 om 11:21

Ja, en al gehad ook

want dochterlief stond toevallig op de risicolijst. In overleg met de ha toen besloten dat ze niet tot de risicogroep behoorde. Maar nu is het advies verandert en kon ze nog net mee met dat eerste lijstje.

Idd is de griep 'mild', maar de complicaties maken het gevaarlijk en leiden mogelijk tot blijvende schade. Als ik dat risico met een eenvoudige prik kan verkleinen vind ik dat de moeite waard.

Deze prik is niet anders dan alle prikken in het rvp. Er is goed over nagedacht, en er wordt nog steeds over nagedacht, daarom dus ook de wijziging van het advies.

Hier heeft dochterlief helemaal geen last gehad van de prik.

Fabrikant

Zelf ben ik vorige week geprikt ivm mijn zwangerschap. M'n dochtertje van bijna 3,5 gaat volgende week. Nou hoorde ik wel dat ik een ander vaccin heb gekregen dan dat zij gaat krijgen, omdat ik bij de huisarts was en zij bij de ggd, die hebben een andere fabrikant. Weet iemand waarom dat is?

Carolien

Carolien

18-11-2009 om 15:29

mijn peuter van ruim twee wordt volgende week gevaccineerd. Zelf heb ik ook mijn eerste vaccinatie al gehad (vanwege mijn beroep), net als onze oudste (hoort vanwege gezondheidsklachten tot een risicogroep).
Ik vind het niet prettig dat de kinderen 'rotzooi' binnen krijgen, maar zou het nog beroerder vinden wanneer ze complicaties van de Mexicaanse Griep krijgen. Op zich is het een milde griep, maar de mensen die complicaties krijgen zijn heel erg ziek. Als ik het risico daarop kan verkleinen doe ik dat graag.

Wat betreft het feit dat er twee fabrikanten zijn: ik meen dat dit te maken heeft met het feit dat er zo veel vaccins in een keer moesten komen, dat een fabrikant dat niet aankon. Zo worden er dus vaccins door verschillende fabrikanten geleverd. Per persoon moet je vaccins van dezelfde fabrikant krijgen, anders werkt het niet goed, heb ik minister Klink horen zeggen.
Groetjes,
Carolien

Jakiro

Jakiro

19-11-2009 om 00:05

Mijn meiden (13 en 3) zijn al ingeënt omdat ze tot een risicogroep behoren en gelukkig mag mijn zoontje van 3 volgende week ook.
Ik moet er inderdaad niet aan denken dat een arts de keuze zou moeten maken dat of mijn kind of dat van een ander aan de beademing moet leggen omdat er niet genoeg apparatuur is....
Jakiro

Rafelkap

Rafelkap

19-11-2009 om 07:39

Ja, op zich wel

maar ik betwijfel of de vaccinatie op tijd komt want ik ben nu ziek. De kans dat ik ze al heb besmet is erg groot, ook op de psz is de halve klas nu ziek. Het gaat in twee prikjes, dus niet meteen optimale bescherming (pas half december). Ik ga morgen de huisarts bellen om te vragen wat hij ervan denkt.

mee1977

mee1977

19-11-2009 om 08:07

Nee

Wij hebben besloten het niet te doen. Wij hebben allerlei bezwaren die waarschijnlijk niet goed onderbouwd zijn, naar mening van andere. Maar wij kiezen er voor onze bezwaren zwaarder te laten wegen.

Ik heb bij mijn moeder gezien wat een "gewone" griepprik al kan veroorzaken (aangetoond door neuroloog) dat ik er voor kies het niet te doen.

De oudste twee komen in niet in aanmerking voor de inenting, en de jongste is goed gezond, krijgt nog volop bv (heb ik weer opgekrikt). Hier gaat de griep altijd onze deur voorbij dus daar hoop ik nu ook weer op. Bij ons op school zijn er ook nog geen kinderen/leerkrachten die de Mex Griep hebben (gehad).

Irene

Irene

19-11-2009 om 12:17

Nee

Ik laat onze 1 en 2 jarige ook niet prikken. Ik heb het idee dat het nogal overtrokken is allemaal. Een gezond kind doorstaat deze vrij milde griep prima. Een enkele uitzondering daargelaten, maar de kans op ernstige complicaties is zooo klein dat ik die gok wel durf te nemen.

Sascha2

Sascha2

19-11-2009 om 12:24

Zeker wel

Ja hoor, ook hier worden mijn drie kinderen met oproep ingeënt. Reden: ik heb liever dat ze beschermd worden tegen de griep, dan de griep moeten doorstaan. Daarbij heb ik een dochter van 3,5 week oud, die wil ik ook zoveel mogelijk beschermen.
Bovendien vallen mijn man en ik beiden in de risicogroep vanwege astmatische bronchitis. Dit hebben we beiden op latere leeftijd ontwikkeld, nadat we als baby vol eczeem zaten en rond de pubertijd allerhande allergieën kregen. Het bleek dat dit met elkaar samenhangt, dus ook met het op latere leeftijd ontwikkelen van astmatische bronchitis. De kans dat onze kinderen dezelfde aandoening hebben is erg hoog, maar geen 100%. Alle vier de kinderen hebben vanaf de geboorte eczeem. Ik verwacht dan ook op latere leeftijd wat astmatische klachten. Mochten ze nu de griep krijgen en zou het nodig zijn om aan de beademing te moeten, dan heb ik geen idee wat dat voor gevolgen voor later zou kunnen hebben. Ik realiseer me dat de kans klein is, maar ja, die kans kan ik nog kleiner maken door de kinderen te laten vaccineren. En dan inderdaad nog dezelfde redenen als Biene en Sanneke al hebben aangegeven en waarbij ik mezelf aansluit.

w dries

w dries

19-11-2009 om 13:32

Zeker

onze kleine meid (15 maand) is ook gezond en sterk, dat neemt niet weg dat ze wel erg ziek kunnen worden en zoals de meeste hier denk ik wel weten, kan dat erg snel gaan. en het is gewoon heel sneu voor ze. wij weten wel dat het over gaat en wat we hebben maar die kleintjes weten dat niet.

groeten wim

Esc

Esc

19-11-2009 om 16:49

Ik ken een paar kinderen die echt vreselijk ziek zijn of zijn geweest. Natuurlijk kun je ook een milde vorm krijgen, maar ik zou zelf daardoor nooit spreken over een milde griep. 't Is ook volstrekt onduidelijk waarom het bij de één mild verloopt en bij de ander niet, dus daar kun je naar mijn mening echt niet op af gaan. Ik was eerst ook totaal niet bang dat mijn kind ziek zou worden: bijna 3,5 jaar, geen risicogroep, niet overdreven vaak ziek. Maar ik ben geschrokken van het feit dat deze maatregel aangeeft dat deze griep echt een aanslag op het lichaam van die kleintjes kan zijn. Dat wil ik mijn dochter echt besparen als ik daar de mogelijkheid toe krijg.

Weet het nog niet

Ook ik heb nog steeds mijn grote twijfels over het wel of niet laten inenten.
Wat ik begrijp van anderen is dat het echt een rot griep is.
En de gevolgen op de lange termijn... ja daar moet je misschien niet aan denken. Je weet toch niet of die er zijn en dat geldt idd ook voor andere dingen. (Eerder vandaag een reactie geplaatst alleen wordt die verwijderd, maar daar staat ook een reactie in over dit wat ik toch ook wel goed gezegd vond)
Op het nieuws van vandaag hoorde ik dat er in Zweden ook op grote schaal is geprikt bij jonge kinderen en dat ze daar geen tot nauwelijks bijwerkingen hadden en de bijwerkingen die er waren waren koorts. Er wordt hetzelfde vaccin gebruikt in Nederland als dat wat ze in Zweden hebben gebruikt. Dat vond ik toch wel weer fijn om te horen, neig wat meer naar ja omdat ik mijn kinderen zo'n rot griep wil voorkomen, maar ben er toch nog steeds niet uit.
Een tip die ik vaker heb gehoord en wat zeker waar is: op je gevoel af gaan. Alleen is het zo verdomd vervelend dat dat gevoel steeds in de war wordt geschopt. Althans bij mij wel.

Maar...

ik lees nu al een aantal keren van kinderen, juffen, kennissen ed die de mexicaanse griep hebben gehad. Maar hoe weten jullie dat zo zeker?
Ik baal er gewoon van dat ik denk dat ons mannetje ook de mexicaanse griep al heeft gehad en daarom ook het nut van die vaccinatie niet zo, maar ik weet het natuurlijk niet zeker. Misschien was het wel de gewone griep...

heli

Hillary

Hillary

20-11-2009 om 10:55

Hoe zeker weten

Heli, bij ons in het dorp en op school zijn wel ziekenhuisopnamen en complicaties geweest. Deze mensen worden wel getest en dan weet je het zeker. Als er dan in de omgeving opeens veel griepgevallen opduiken dan kun je er vanuit gaan dat dat mexgriep is. Plus dat er is gezegd dat 95% van de griepgevallen sowieso mexgriep is op dit moment.

*madelief*

*madelief*

20-11-2009 om 20:26

Inenten als je kind al ziek is geweest?

Ik heb niet het hele draadje gelezen, dus misschien is de vraag al wel gesteld. Maar laten jullie ook inenten als je kindje al ziek is geweest? Ik las ergens dat je, als niet d.m.v. bloedonderzoek is vastgesteld dat het definitief de mex.griep is, de prik toch het beste kunt gaan halen. Maar tegelijkertijd hoor je ook dat bijna alle mensen die nu griep hebben, de mex. griepvariant hebben. bij mijn dochter kwamen de symptomen in ieder geval heel duidelijk overeen!

Ja! ook om kinderen onder de 6 maanden te beschermen

Door zo veel mogelijk deelname ontstaat massa-immuniteit en zo bescherm je ook de allerkleinste en kwetsbaarste kinderen van onder de 6 maanden en de echt zwakkeren onder ons die om medische redenen geen inentingen kunnen verdragen en dus helemaal onbeschermd zijn
Dus zeker weten dat ik die inentingen ga halen. Wil niet dat mijn kinderen van resp. 2 en 20 maanden iets krijgen wat gemakkelijk te voorkomen is met een vaccinatie. (Vanwege onze jongste krijgen man en ik ook een inenting.)
Ook een helemaal gezond kind kan complicaties krijgen bij een griep. Je zit er niet op te wachten in elk geval.

Mijn moeder, die officieel niet in een risicogroep viel (want net te jong) heeft zich laten inenten om zichzelf te beschermen en haar kleinkinderen niet te besmetten.

Over zeker weten

lara10; hoe weet je dat er nog geen gewone griep is?
Zoonlief had inderdaad de verschijnselen van de mexicaanse griep. Is erg ziek geweest. Maar hoe het zit hier in de omgeving... ik weet het niet. De dochter van onze gastouder is ook twee weken ziek geweest, maar die heeft het vast van ons mannetje gehad en niet andersom.

Ons ventje moet deze week bloed laten prikken, maar de kinderarts wilde niet na laten kijken of hij het al gehad heeft...

Het blijft een dilemma..

Fatima

Fatima

20-11-2009 om 22:14

Voor gertrudis

Iemand die professioneel met virussen werkt zou moeten weten dat deze griep niets te maken heeft met de griep van 1968.

Rieke

Rieke

20-11-2009 om 23:53

Madelief

de griep die momenteel heerst is voor het overgrote deel de H1N1 variant heeft mijn huisarts gezegd.
Mijn dochter heeft de H1N1 griep gehad, is aangetoond in haar sputum, waarom zou je dat in bloed onderzoeken? Is toch duurder lijkt me. Ik heb zelf ook de griep gehad gelijktijdig met dochter, ik mag dus aannemen dat ik ook de mex. griep heb gehad. Ze is twee, oproep binnen maar ze heeft nu voldoende antistoffen aangemaakt, ik laat haar niet inenten. Maar als ik de uitslag van de kweek niet zou hebben had ik de inenting wel gegeven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.