Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Gerdienke Fennema

Gerdienke Fennema

09-11-2009 om 16:32

Inenten mexicaanse griep

Ik heb net gehoord dat het advies wsl. wordt dat kinderen tot 4 jaar inge-ent kunnen gaan worden voor de Mexicaanse griep. Ik twijfel wat we moeten doen. Wat doen jullie?

groetjes, Gerdienke


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Rubriek

Hoi,
In Gezondheid loopt een draad hierover, kom erbij!

Niet van plan

Er zijn tot nog toe geen bijzonderheden tov een gewone griep. Onze zoon van 2,5 jaar krijgt geen gewone griepprik, dus voel me niet geroepen om die voor de MG wel te doen.
Verder hier nu een man met MG, dus denk dat ze dan wel immuun zullen zijn.

Camille75

Camille75

09-11-2009 om 22:40

Hola

Wat een overdreven reactie, Pelle.
Ja, deze griep treft meer jongeren dan een gewone griep en je er zijn ook kinderen/jongeren aan overleden, maar dat betekent niet dat ze nu bij bosjes vallen. Aan de seizoensgriep overlijden ook "gezonde" kinderen (ook al is dat minder dan bij deze griep), en dat wordt niet iedere keer in de krant gemeld. Een beetje een genuanceerde reactie mag wel mbt een serieuze zaak
http://www.nrc.nl/achtergrond/griepvirus/article2395900.ece/Ook_gezonde_kinderen_gaan_wel_eens_dood_aan_de_griep

http://www.cbn.com/cbnnews/healthscience/2009/October/Australia-Nearing-End-of-Flu-Season/

Nou en of

Ze mogen hier allebei: zoon van 4 en dochter van 7,5 maand. De kans dat ze dood gaan aan MG is niet zo heel groot, nee. De kans dat ze er heel akelig ziek van zijn is al flink groter. En dat bespaar ik ze ook liever.

Bijkomend voordeel: als de ene helft van het gezin is ingeënt, is de kans dat de andere helft (namelijk partner en ik) ziek wordt weer iets kleiner (sinds de geboorte van zoon krijgen wij voortdurend virussen via hem doorgespeeld)

Jammer voor zoon, die ik na zijn laatste CB-bezoek had beloofd dat hij nu jarenlang geen prik meer hoefde, maar hij moet er toch aan geloven.

Alleen wat ik nu nog niet weet: krijgen die kinderen éen prik, of twee?

Groeten,

Temet

Pelle

Zie ook de reactie van Camille75. De 'gewone' dodelijke gevallen van griep zien we niet. En hoeveel gezonde kinderen zijn er nu overleden? De meeste kinderen hadden een andere (ernstige) ziekte al bij zich.

Tevens geef ik aan dat ze dan al door manlief zouden zijn besmet als ze het zouden krijgen, daar reageren ze tot nu toe ook niet op de kinderen.

Temet

Hier hetzelfde probleem met zoon van bijna 4! Die is ook pas voor zijn dktp geweest en hem gezegd dat hij voorlopig niet hoeft...

Arme vent, hij zag op tv dat er ingeent werd en hij zei gelijk: Ik heb mijn prikje al gehad he....

Ik ga er maar iets leuks tegenover zetten... bij het cb gaf hij geen kick maar in zo'n sporthal met allemaal huilende kindjes van 0 T/M 4 lijkt mij geen topper...

liefs lisa

Talia

Talia

10-11-2009 om 19:39

Pfff

Toen mijn oudste 3,5 was werd er in mijn regio extra ingeent tegen mengingokokken, nu jongste 3,5 jaar is moet ze blijkbaar voor de mex.griep, bahbah. Ik vind het deze keer een hele lastige, ze is kerngezond en behoort, behalve haar leeftijd, tot geen enkele risicogroep. Ik denk dat ik, net als de vorige keer, het zekere voor het onzekere wil nemen, maar nog zo'n inenting bovenop AL die andere staat me wel tegen, merk ik.
Wat betreft die sporthal vol huilende kinderen Lisa, dat viel mij destijds 100% mee. Het ging zo snel dat ze nauwelijks uitgekeken was in die nieuwe omgeving, of ze had die prik al te pakken. En dan daarna samen maar even iets gezelligs gaan doen . V

Groet, Talia

Ayanna

Ayanna

11-11-2009 om 08:53

Maryb

Jouw woorden zijn mijn woorden....

amk

amk

11-11-2009 om 10:47

Verboden stoffen

nee die zitten er zeker niet in.

Want anders zou het niet toegelaten zijn op de markt. Om dat te doen moet werkelijk elke productiestap, grondstof, hulpstof tot aan de inkt om het etiket mee te bedrukken gemeld worden. (Zelfs voor levensmiddelen)
Waarom denk je dat leveranciers verboden stoffen zouden gebruiken? Welk belang hebben ze daarbij? Gezellig miljarden claims willen betalen of zo?

Massi Nissa

Massi Nissa

11-11-2009 om 12:26

Ik doe het niet

Heel simpel. Ik vind vaccinatie alleen een middel van uiterste noodzaak tegen gruwelijke ziekten als polio. Bij virusziektes die doorgaans milder verlopen, zoals griep, vind ik vaccinatie een te zwaar middel om in te zetten. De rijksoverheid heeft daarbij ook andere afwegingen dan ik als individuele ouder.
Groetjes
Massi

Maryb

Thiomersal is geen verboden middel hoor. Er zijn nog steeds vaccins die de betreffende stoffen bevatten. Ook bestemd voorkinderen!

In 1 blikje tonijn zit meer kwik dan in 1 vaccin.

groetjes Akka

Maryb

Als ik zie hoe ziek mijn buurkinderen zijn, allen ruim ouder dan 4, dan is voor mij de keus snel gemaakt. Mijn dochter van 2,5 zal dus nog zieker zijn want zij heef tminder weerstand. En daarbij is de kans de de griep op de longen slaat zeer aanwezig met alle mogelijke gevolgen van dien, bijv beademen en dat is zeer schadelijk OOK op lange termijn voor zeer jonge kinderen.

Misschien naief, maar ik geloof het dus wel op iemand zijn blauwe ogen, natuurlijk zit er rotzooi in, maar kinderen krijgen zo wie zo veel rotzooi binnen via eten, drinken en de lucht. Ik denk dat in het gezonde lijf van mijn dochter nu al veel rotzooi zit door alles wat zij tot nog toe binnen gekregen heeft!

Ik vind het risico van deze griep groter dan de inenting ook al is er sprake van een virus en geen nare ziekte zoals polio of 1 van de andere prikken.

Ik kan dus geen antwoord geven op je vragen, maar ik heb wel vertrouwen in inentingen en volg het advies van het ministerie in deze dus wel op. (in heel veel andere dingen weer niet!

Jakiro

Jakiro

11-11-2009 om 19:59

Maryb

Hoe kom je er nu bij dat ze pas 2 weken na de laatste prik beschermd zijn? Mijn dochters hebben vanmiddag de prik gehad, hun afweersysteem is nu al aan het werk en voordat ze de volgende prik krijgen zijn ze al voor 40% beschermd tegen de mexicaanse griep. Over 4 weken is de volgende prik, dan zijn ze voor 70% beschermd, voor de kerst.
Voor de kinderen die in de week van de 23e ingeënt worden, is het allemaal 2 weken later, maar ook voor het einde van het jaar zijn ze voor 70% beschermd.
Iedere bescherming die je pakken kan is toch meegenomen ? Je kind wordt in ieder geval al een stuk minder ziek, als hij/zij toch de mexicaanse griep krijgt.
Als je jouw redenatie zou volgen moeten ook alle gordels en airbags uit de auto verwijderd worden, ze beschermen, maar niet voor de volle 100%.....
Jakiro

Jakiro

Jakiro

11-11-2009 om 20:35

Huisarts

Dan heb je óf je huisarts verkeerd begrepen, of hij moet weer opnieuw de schoolbanken in 1
2 Weken na de laatste vaccinatie ben je op je maximale bescherming, die je voor de rest van je leven houdt.
Voor die tijd ben je wel beschermd, alleen iets minder.
Jakiro

Belangrijkste argument voor mij

Is dat deze griep op de longen kan slaan met als mogelijk gevolg beademing en dat geeft voor de lange termijn voor jonge kinderen grote risico's en problemen.

Doodgaan is (klinkt stom!) voor mij geen argument, inderdaad, van de gewone griep kan je ook dood gaan, net als van heel veel andere dingen.
En wat ik al zei over de rotzooi die er in zou zitten, ik ga er vanuit dat het aanvaardbare(!) risico's zijn. Net als alle rotzooi die is toegevoegd aan ons eten.

Talia

Talia

11-11-2009 om 22:12

Massi nissa

Wat prettig om ook eens een onderbouwde mening te horen van iemand die ervoor kiest de inenting niet te doen.
Zoals ik eerder zei, ik twijfel, en jouw stelling ligt aan die twijfel ten grondslag. Heerlijk als iemand anders dat voor me formuleert!

Groet van een rustig door twijfelende Talia

Sascha2

Sascha2

11-11-2009 om 22:47

Maryb (totaal ot)

He Mary! Long time no see... Hoe gaat het met je? En met je grote zoon? Nog maar een half jaar voordat zijn schoolcarriere zal starten, gaat snel he.
Groetjes!

Jakiro

Jakiro

12-11-2009 om 00:50

Maryb

"Ik zag aan Jakiro wel dat mensen een beeldvorming hebben die dus helemaal niet klopt met de feiten"

Ik heb 2 kinderen met astma, waarvan eentje 3 jaar is. Deze dame valt dus dubbel in een huidige risicogroep. Én onder de 5 jaar én astma.
De andere met astma is 13.
Beide kinderen lopen van een verkoudheid al een longontsteking op, de oudste de laatste jaren iets minder, maar de jongste heeft vorige winter 5 ab-kuren gehad. Daarvan 2 voor een oorontsteking en 3 voor een longontsteking. Iedere bescherming die ik voor die meiden kan pakken, pak in met beide handen aan ! Al is het maar voor 10%, toch 10% minder kans op een longontsteking !
Mijn zoontje valt onder de nieuwe doelgroep, maar juist omdat ik weet wat een longontsteking met een kind doet, wil ik alles bij machte doen om hem dat ook te besparen, want juist hij, als 3-jarige heeft een grote kans daarop.
Bovendien heb ik gewerkt met beademde kindjes, het meest angstaanjagende beeld wat je kan treffen. Nooit of te nimmer hoop ik dat bij mijn kind mee te maken en ik doe alles om dat te voorkomen.
Voor mijzelf of mijn man hoef ik die prik niet, we zijn geen longlijders, hebben een goede gezondheid en een goed afweersysteem.
Dus ik jaag geen valse veiligheid na, ik pak alle vormen van bescherming aan die geboden wordt en ieder afweersysteem wat ik te pakken kan krijgen bij mijn kinderen gebruik ik !
En voor de mexicaanse griep geldt de bescherming na vaccinatie net zoals voor de gewone seizoensgriep. Ook voor de allereerste seizoensgriep vaccinatie moest mijn jongste dochter 2 vaccinaties halen om het beoogde effect van 70% te halen. Na de allereerste vaccinatie was ze al veel meer beschermd dan het even oude buurmeisje zonder vaccinatie, maar had ze nog niet de gewenste 70%.
Daarna hoef je nog maar 1x per jaar, omdat je steeds gevaccineerd wordt met dode virussen die hetzelfde moedervirus hebben, als die eerste vaccinatie waar je 70% tegen beschermd bent, waardoor je weer op die 70% zit van het nieuwe (verwachte) virus en jouw afweersysteem de stam van het virus herkent.
Jakiro
Overigens zou je eens op de site van het RIVM moeten kijken.Daar vind je meer info. 37,7 % van de ziekenhuisopnames met mex.griep is zonder onderliggend lijden. 128 ziekenhuisopnames van de 598 opnames waren kinderen. Dat is 21,4 %. Dat betekent dat van het aantal opnames 48 kinderen tussen de 0 en de 4 jaar zaten zonder onderliggend medisch lijden. Dat is 8% !!!
Ik begreep vanavond dat er 6 miljoen risicolijders zijn op de Nederlandse bevolking. Dat is grof gezegd 1/3 van de bevolking. 2/3 is dus geen risicolijder. 10,5 miljoen Nederlanders. Hoeveel procent hiervan is tussen de 0-4 jaar ? Volgens dathetzelfde RIVM is 5% van de nederlandse bevolking tussen de 0-4 jaar. Dus zelfs in een groep die gezond geacht wordt is er statistisch gezien een zeer verhoogde kans om opgenomen te worden met mex.griep. Dat moeten we dus voorkomen.
En er is 1 gezond meisje van 3 overleden van de 17. Terwijl er in totaal 4 gezonde mensen overleden zijn.
oftewel 25% van de gezonde overlevenden betrof een kind onder de 5 jaar, terwijl slecht 5% van de bevolking onder de 5 jaar is, terwijl ook daar nog risicogroepkinderen tussen zitten.
Statistisch gezien klopt dat totaal niet !
Oftewel, de Nederlandse bevolking bestaat voor 5% uit kinderen onder de 5 jaar. Van het aantal ziekenhuisopnames voor mexicaanse griep is 21,4% onder de 5 jaar en van de overledenen is 25% een gezond kind onder de 5 jaar.
Vertel mij nu nog maar eens dat er geen noodzaak is om kinderen onder de 5 jaar in te enten.

Jakiro

Jakiro

12-11-2009 om 00:52

Aanvulling

ik schreef:"jaar en van de overledenen is 25% een gezond kind onder de 5 jaar"
Dat moet natuurlijk zijn: "jaar en van de gezonde overledenen is 25% een kind onder de 5 jaar"
Jakiro

Marsy, belangrijkste argument

Juist, die kinderen moeten beademd worden. Dat beademen is schadelijk voor de longen en kan tot luchtwegproblemen leiden later.

Daarnaast is er nog een zeer belangrijk punt. Dit is een epidemie/pandemie. Niemand weet hoeveel zieken er straks over een maand zullen zijn. De beademingscapaciteit van de Nederlandse ziekenhuizen is beperkt. Als die capaciteit wordt overschreden kunnen nieuwe ernstig zieke babies/peuters/ouderen gewoon NIET beademd worden en dan is de kans ineens ZEER groot dat er veel doden gaan vallen.

Dat is de reden mensen (Klink, gezondheidsraad) zenuwachtig beginen te worden. Nu gaat het nog goed, met 'maar' een paar doden per week. MAar als de aantallen blijven toenemen overstroomt het systeem.

Stel je eens voor hoe het voelt als ernstig zieke babies dood gaan, domweg, omdat er geen beademingsapparaat meer is. Daar moet je toch niet aan denken?

Daarom is het de verantwoordelijkheid van iedereen in de risicogroepen om zich te laten vaccineren. Je kunt er zelfs anderen mee redden, zoals die babietjes van onder de zes maanden die niet gevaccineerd kunnen worden.

Buitenland

Oh, en denk maar niet dat je in dat geval even met je kind naar het buitenland kunt, want daar hebben ze dan hetzelfde probleem als hier.

Jakiro

Jakiro

12-11-2009 om 08:38

Ik had het ergens anders al geschreven. 1% van de Nederlandse bevolking consulteert de huisarts tijdens de seizoensgriep. We zitten nog niet eens op de piek van de griep en toch is dat percentage nu al hoger. De hoogste incidenties wordt gezien bij de groep van 0 - 4 jaar. (dat is de enige overeenkomst met de mex.griep) Vanaf 5 jaar is het onder alle leeftijdsgroepen ongeveer even hoog. 90-95 % van de overledenen betreft mensen van 60 jaar en ouder. Ongeveer 48 in 2008,90 in 2007 en een uitschieter van bijna 350 in 2005.
Vooral die 90-95% is een heikel punt. In deze mexicaanse griep is slechts 11,8 % van de overledenen boven de 60 jaar !!
Alles gaat dus in tegen de algemene aanvaarde "regels" omtrent natuurlijke selectie.
Jakiro

Vatbaarheid & complicaties

Er zijn twee redenen waarom deze griep mensen die het kunnen weten zenuwachtig maakt:

- Het relatief hoge aantal ernstige complicaties die beademing en ziekenhuisopname vergen. Die complicaties treden bovendien op bij alle leeftijds- en gezondheidsgroepen. Dus ook bij gezonde kinderen en jonge volwassenen.

- Het feit dat het een geheel nieuw virus is waar nog niemand (behalve naar het schijnt de ouderen die er wat weerstand tegen zouden hebben) nog weerstand tegen heeft. Dat kan betekenen dat er heel veel mensen potentieel ziek kunnen worden.

Of dat ook werkelijk gebeurt weet niemand, maar dat is geen geruststelling. Ook al is de kans op een grote epidemie maar iets van 10% dan is de kans dat de sceptici gelijk krijgen groot en valt Klink straks hoon ten deel.

Maar als het wel een grote epidemie wordt en er vallen veel slachtoffers gaat die man de geschiedenis in als een massamoordenaar.

Wat mij betreft is het allemaal onzeker en potentieel gevaarlijk genoeg om je z.s.m. te laten vaccineren als je de kans krijgt. Mijn zoontje van 3,5 komt nog niet in aanmerking (huisarts werkt niet mee), dus hou ik hem voorlopig thuis van de creche. De ervaring leert dat hij alles dat daar rondwaart oploopt, dus dat is slechts een kwestie van tijd. Dan maar wat vakantiedagen opnemen.

Het internet zit er vol mee

Maryb, het internet zit vol met gekken. Een eigenschap die ze gemeen hebben is dat ze hele lijsten met voorgeprefabriceerde 'argumenten' hebben die ze overal in groepjes copy&pasten.

Zeker wel inenten

Al die 'het vaccin is giftig'-verhalen op internet vind ik echt waanzinnig.

Als hier de oproep op de mat valt ga ik met de jongste zeker voor inenting naar de huisarts/het consultatiebureau. Natuurlijk zit er altijd een risico aan vaccinering, maar ik geloof dus dat het risico van niet-inenten groter is. En dan niet zozeer doordat het MG-griepvirus nou zo vreselijk agressief is, maar omdat het zo nieuw is dat er zo veel mensen tegelijk ziek worden (en dan voornamelijk jongere mensen en kinderen) en dat er zoals Berber zegt logistieke problemen dreigen in de zorg.

Ik moet er niet aan denken dat als mijn jongste ziek wordt en het verloop zo ernstig is dat hij moet worden beademd, er geen plek is in het ziekenhuis. Dát risico wil ik dus niet lopen.

Berber, sterkte met je jongens.

Chris

Jakiro

Jakiro

12-11-2009 om 12:42

Maryb

Je schijnt het niet te snappen hé ?
Het probleem bij de mex.griep is niet en sich de hoeveelheid overledenen, maar de groep waarin deze vallen.
In tegenstelling tot de seizoensgriep zijn het jonge mensen; klaar !!
Mensen voor wie het nog geen tijd is om te gaan, die nog een leven voor zich hebben, nog een gezin moeten stichten, nog geen partnerliefde gekend hebben, nog niet het geluk van kinderen hebben hebben mogen beleven. Daar gaat het om !
Verder gaat het erom dat er best een heleboel kinderen kunnen overleven, maar dat zij door de behandeling een levenslange handicap kunnen overhouden die volwassenen niet overhouden.

Voor meer, zakelijke info, zonder oproerkraaierij of journalistieke vrijheden:

http://www.rivm.nl/Images/pandemische%20vaccinatie%20DEF_tcm4-64078.ppt

http://www.rivm.nl/Images/Influenza-griep_tcm4-64074.ppt

Jakiro

Asa Torell

Asa Torell

12-11-2009 om 12:44

Ja maar maryb

Als er 10 x meer mensen dood zouden gaan aan het vaccin als aan de griep zelf, dan zou de overheid daar ook niet op zitten te wachten. Dat kost toch veel te veel geld. Ik snap echt niet hoe je er bij komt te denken, dat een overheid dat zou willen. En die link met die 1 op 10.000 die wil ik nog wel een keertje zien trouwens.
En wat Massi's opmerking betreft: de overheid en de ouder hebben dus WEL dezelfde belangen: minder KANS op doodgaan voor het individu, en voor de overheid dus ook minder doden (en kosten, en maatschappelijke onrust) in het geheel. In geval van groepsimmuniteit is dit anders, omdat je dan zelf niet hoeft te vaccineren terwijl je wel beschermd bent. Maar aangezien het grootste deel van de mensen de griepprik niet krijgt, gaat dat in dit geval niet op.

Sascha2

Sascha2

12-11-2009 om 15:02

Maryb (ot)

Dat is ook een mijlpaal, die school. Maar ook een hele leuke. Mijn oudste wordt over drie weken alweer 5! Floor wordt ook steeds groter, gaat zich steeds meer ontplooien tot echte kleuter. Tessa is nu 20 maanden en sinds drie weken niet meer onze jongste. We hebben nog een vierde gekregen, een
meisje. Onverwacht maar o zo welkom. Dus Jens is omringd door drie zusjes . Alles gaat goed hier.

Kiki

Kiki

12-11-2009 om 16:03

Het is niet alleen het internet

die onzinverhalen vertellen

De huisarts van een vriendin met een baby zegt dat zij niet moet enten want ze geeft borstvoeding. Dat is een huisarts!

Ik was vanmorgen bij het consultatiebureau en daar waren die meisjes achter de receptie luid aan het praten dat ZIJ toch echt de inenting niet gaan halen. Waar ze wel een oproep voor gekregen hebben, omdat zij op een consultatiebureau werken. Ja, want er zat bestrijdingsmiddel in, ze gingen zich niet laten inenten met bestrijdingsmiddel.
Die meiden mogen ze van mij stante pede ontslaan, zijn ze helemaal gek geworden en dat vertellen ze dan aan elkaar zodat iedereen (lees de ouders van alle baby's die daar samen met mij waren) dat konden horen.

Mijn vriendin vertelde me dat zij niet gaat enten, want er zat kwik in die vaccinaties, ja hallo, volgens mij in alle vaccinaties.

Sorry hoor, de overheid is hier in gebreke gebleven, na het falen van de borstkankervaccinatie hadden ze een reclamebureau in moeten schakelen om een en ander te promoten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.