Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Muriel

Muriel

28-10-2011 om 10:44

Inenting baarmoederhalskanker

Beste forummers,

12 jaar oud is onze oudste dochter nu. Klasgenootjes worden uitgenodigd voor de inenting tegen baarmoederhalskanker. Nu hebben wij voor beide dochters altijd gewoon het inentingsprogramma doorlopen, maar iets diep in mij geeft een signaal om in dit geval kritisch te zijn.

Waarom? Omdat het vuur in de discussies toen de inenting een x-aantal jaar geleden op de markt kwam, stilletjes is gedoofd. Meest kritische noot was toen dat er nog te weinig bewijs was of het werkte en dat ook gevolgen op latere leeftijd niet bekend waren. En nu hoor ik er helemaal niets meer over. Toch vreemd.

Ik moet er niet aan denken dat mijn kind een ziekte zou krijgen t.g.v. het niet laten inenten, dat schuldgevoel overleef je niet als ouder, denk ik! Maar toch twijfel ik. Is dit ongegrond?

Groetjes,
Muriel


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

28-10-2011 om 11:40

Ik weet het niet

Ik realiseer me naar aanleiding van jouw berichtje dat ik binnekort ook voor die vraag sta, mijn dochter wordt 12 in januari. Ik ga me er weer eens in verdiepen. Is er nog een handige forummer die draadjes op kan diepen uit het forumarchief? ik ben zo'n gympie met zoeken.

Muriel

Muriel

28-10-2011 om 13:08

Forum archief

Ik kan alleen zoeken in de afgelopen 99 dagen, en daar stond niets tussen over inenten.

Groetjes,
Muriel

oregano

oregano

28-10-2011 om 13:44

Muriel forumarchief

Ik had dezelfde vraag, vond het ook heel lastig. Wij hebben uiteindelijk besloten het niet te doen.
Hoe te zoeken: zoeken (2) in forum-archief, aantal dagen open laten , zoekterm baarmoederhalskanker, of hpv inenting en je vind een aantal items.
Succes met jullie beslissing!
Groet oregano

Muriel

Muriel

28-10-2011 om 15:31

Brutale vraag aan oregano

Oregano, zou je met ons willen delen wat voor jullie de doorslag heeft gegeven het niet te doen?

Groetjes,
Muriel

Marie

Marie

28-10-2011 om 18:02

Muriel - tip zoeken in archief - vakje dagen leeg laten

Hallo Muriël,
Tip -laat bij het zoeken in het archief het vakje met het aantal dagen leeg.
Verder hebben wij ervoor gekozen om beide dochters (15 en 13) wel in te laten enten. Voorkomen is immers beter dan genezen.
Trouwens toen oudste voor het eerst moest was het allemaal nieuw en jutten de meiden in haar klas (groep 8) elkaar vreselijk op en gingen ze elkaar bang maken met opmerkingen dat je dood kon gaan aan de intenting. Afgelopen jaar moest jongste en die heb ik daar niet over gehoord, wat dat betreft is de storm wat geluwd inderdaad.
Groetjes

Andernikkie

Andernikkie

28-10-2011 om 18:03

Ook niet gedaan

Ik heb besloten de beslissing uit te stellen. Ik heb me verdiept in de samenstelling van de inenting en er zitten veel metalen in, die bijwerkingen kunnen veroorzaken. Bovendien is niet bekend hoe lang de vaccinatie werkt en of er op langere termijn nadelen aan zitten. Ik vond het nog teveel lijken of mijn dochter proefkonijn zou zijn. De website waarnaar ze verwijzen vond ik erg onaangenaam, alsof je een soort moordenaar was als je je kind die prik niet gunde en o wat zijn we blij dat de prik er is. Ik wil eerst wat meer resultaten zien.
Ik blijf het nieuws, voor zover dat er is, volgen. Mocht ik later van gedachten veranderen, dan kan het alsnog (ik geloof wel zelf betalen). En mocht mijn dochter eerder sexueel actief worden, dan is ze goed voorgelicht over het gebruik van condooms en over het belang van uitstrijkjes.

lala

lala

28-10-2011 om 21:13

Andernikkie

Ook met de vaccinatie is het zeker raadzaam een uitstrijkje te laten maken (maar een uitsrijkje is geen vaccinatie). En wist je dat een condoom maar 50% tegen hpv beschermt? En wist je dat je hpv ook kunt krijgen door zeg maar friemelen? En dat genitale wratten ook voorkomen kunnen worden door de vaccinatie?

Muriel

Muriel

28-10-2011 om 22:19

Genitale wratten enzo

Lala, gelukkig hoef ik me daar geen zorgen over te maken. Mijn oudste dochter gaat "het" namelijk noooooooooit doen!

Groetjes,
Muriel

MerelR

MerelR

28-10-2011 om 23:12

Wel ingeënt.

Mijn dochter was een van de eerste die moest worden ingeënt en dat was dus ten tijden van de 'anti-inentings' hype. Ik heb er erg overgetwijfeld wat nu verstandig was. Na veel research, lezen op internet,een gesprek met de huisarts en een bevriende gynaecoloog die beiden zeiden hun dochters wel in te laten enten heb ik besloten om het wel te laten doen. Omdat de biologielerares de kinderen had aangemoedigd om het niet te laten doen was zij een van de weinigen die zich liet inenten. Echter toen na een aantal maanden de hype wat was gezakt hebben bijna al haar vriendinnen tijdens de tweede oproep zich alsnog laten inenten.

Andernikkie

Andernikkie

28-10-2011 om 23:45

Eigen keuze

Tja, iedereen moet voor zichzelf de afweging maken. Ik heb me laten leiden door de vereniging voor krititsch prikken en door een uitzending van Zembla die in die tijd op de tv was.
http://www.nvkp.nl/fileadmin/nvkp/pdf/Dossiers/HPV%20dossier%20website%20sept%202011.pdf
http://zembla.vara.nl/Voorpagina.1975.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=7459&tx_ttnews%5BbackPid%5D=1974&cHash=92c8bcab92
Mijn dochter heeft een longaandoening, ik ben bijzonder kritisch op wat ze wel en niet krijgt toegediend. DKTP en BMR wel (DKTP zelfs eerder vanwege het Kinkhoestvaccin, want die ziekte zou haar dood betekenen). HPV niet, er is nog veel te veel onduidelijk over dat vaccin (zie de links).

Fiorucci

Fiorucci

30-10-2011 om 08:46

Muriel

Hoewel ik uiteindelijk beslis, laat ik mijn dochter ook meedenken hierin. Wat vindt jouw dochter?

Vic

Vic

30-10-2011 om 10:29

Hier

Mijn dochter vertelde een tijdje geleden dat ze had 'besloten om zich te laten inenten'. Schijnbaar was er op school verteld dat kinderen vanaf 12 daar zelf over mogen beslissen. Voor mij was het trouwens geen issue, ik had haar sowieso laten inenten. De hpv-vaccinatie is in het jaar dat ze 13 worden.

lala

lala

30-10-2011 om 10:57

En hier

En hier heeft dochter, samen met mij, op diverse sites gekeken op internet (zowel voor- als tegenstanders), heeft gesproken met oa een medewerker van de afdeling SOA's van een GGD, met een vrouw die baarmoederhalskanker heeft gehad, met haar vriendinnen en met ons en is toen tot de conclusie gekomen dat ze de inenting wilde gaan halen en dat heeft ze ook gedaan. Vooral het gesprek met de vrouw met baarmoederhalskanker heeft diepe indruk op haar gemaakt.

Fiorucci

Fiorucci

30-10-2011 om 12:57

Vic

Oooh dan hebben we nog tijd, dochter wordt 12 in januari.

oregano

oregano

30-10-2011 om 15:30

Muriel,

Beetje dezelfde overwegingen als andernikkie. Te weinig bekend op de lange termijn, niet helemaal duidelijk wat de eventuele bijwerkingen zouden kunnen zijn, maar vooral inderdaad de uitzending van Zembla,daarna was het voor mij meer een "nee"dan een 'ja". Maar ik heb het steeds besproken met mijn dochter, wat zij wilde was voor mij het meest doorslaggevende. Maar zij besloot zelf dat ze het niet wilde, met nog een paar meisjes uit haar klas. andere vriendinnen deden het wel, dus de meningen waren niet gelijk om haar heen. Ik hoop dat we een goede beslissing hebben genomen...Ik vond het heel moeilijk.
Nu is ze 14, net aan de pil, nog niet seksueel actief(voor zover ik weet dan,heeft wel een vast vriendje), maar ze weet wel van de hoed en de rand en dat je altijd condooms moet gebruiken ook al ben je aan de pil
Succes met jullie beslissing!,
Groet oregano.

Fiorucci

Fiorucci

30-10-2011 om 18:57

Maar oregano..

Zie posting lala: Ook met de vaccinatie is het zeker raadzaam een uitstrijkje te laten maken (maar een uitsrijkje is geen vaccinatie). En wist je dat een condoom maar 50% tegen hpv beschermt? En wist je dat je hpv ook kunt krijgen door zeg maar friemelen? En dat genitale wratten ook voorkomen kunnen worden door de vaccinatie?
Ik heb toch niet de illusie dat condoomgebruik zaligmakend is, of dat het feit dat mijn dochter weet dat een condoom zinnig is, ervoor zorgt dat ze dit ook altijd zal gebruiken...

lala

lala

30-10-2011 om 20:13

Inderdaad, fio

Fio: "Ik heb toch niet de illusie dat condoomgebruik zaligmakend is, of dat het feit dat mijn dochter weet dat een condoom zinnig is, ervoor zorgt dat ze dit ook altijd zal gebruiken..."
En ik sluit me hier helemaal bij aan. Een condoom is natuurlijk raadzaam te gebruiken (ook voor soa's als chlamydia) maar of ie in de hitte van het moment altijd gebruikt wordt....?
En Oregano jouw dochter heeft een vriendje. Misschien is ze nog niet bezig met de daad zelf maar weet je zeker dat ze nog niet aan het voelen/friemelen zijn? HPV wordt namelijk ook via huidcontact overgedragen.

Char

Char

06-11-2011 om 00:10

Vaccin hpv

Vaccin beschermt tegen 1 van de vele soorten hpv

Uitstrijkje is dus nog steeds nodig

Vaccin is niet goed getest.

Lichaam ruimt zelf ook hpv op.

Farmaceutische industrie is jammergenoeg veelal geld, kijk naar mexicaanse griep.. Enz voor wie wil kan feiten op internet lezen en zelf daarover nadenken, heb ik ook gedaan.

Char

Char

06-11-2011 om 00:14

Wratten

Daarbij, wie gaat er nou een vaccinatie nemen omdat het ook beschermt tegen genitale wratten

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Char

Char

06-11-2011 om 00:23

Info

Een infectie met HPV verloopt vaak ongemerkt. Het afweersysteem van uw lichaam pakt het virus aan en ruimt het op. Vaak is HPV binnen een jaar uit uw lichaam verdwenen. Soms blijft het virus veel langer in uw lichaam zonder dat u daar iets van merkt.

Sommige soorten HPV kunnen op den duur baarmoederhalskanker veroorzaken. Het zijn de virussen HPV16 en HPV18 die 70% van de gevallen van baarmoederhalskanker veroorzaken. De rest wordt door andere soorten HPV veroorzaakt.

Baarmoederhalskanker komt gelukkig maar weinig voor. In Nederland krijgt ongeveer één op de 160 vrouwen gedurende hun leven baarmoederhalskanker.

Heel zelden veroorzaakt HPV ook andere vormen van kanker zoals: anus-, penis-, vagina- en keelkanker.

Bron; artsennet

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

06-11-2011 om 06:55

Tja

Een op de 160 vrouwen, en dat weinig noemen?? Heel apart...

Biene M.

Biene M.

06-11-2011 om 08:04

Wratten

Ik ken iemand die die wratten heel erg had, overal van haar liezen tot diep in haar vagina. Ziekenhuis in, ziekenhuis uit. Volgens mij heeft dit wel bijgedragen aan het einde van haar huwelijk.

Verder hoef je niet dood te gaan aan baarmoederhalskanker om te lijden onder een hpv besmetting. Slechte uitstrijkjes en alle behandelingen die daarop kunnen volgen zijn ook echt niet leuk.

Die "maar" 70% bescherming gun ik mijn dochters van harte.

Hombre

Hombre

06-11-2011 om 22:28

1 op 160?

Ik ken persoonlijk wel drie vrouwen die daar op een zeer onaangename manier aan overleden zijn. Als ik dochters hadden werden die heel zeker wel ingeent desnoods hield ik hun zakgeld in tot ze instemden.

Wie heeft er ooit gehoord van lange termijn bijwerkingen van vaccinaties? Ja, die hysterische autismetheorieen die al lang en breed zijn weerlegd.

Ik heb twee zoons en wat mij betreft worden ze rond hun twaalfde ook ingeent. Daarmee bescherm je indirect ook je toekomstige schoondochters.

Oh ja, die 'Nederlandse Vereniging voor Kritisch Prikken', we weten toch allemaal wel dat dat een club van homeopaten is? Tik hier maar eens wat postcodes in en kijk wat voor behandelaars er te voorschijn komen:

http://www.nvkp.nl/nederlandse-vereniging-kritisch-prikken/contact/behandelaars/

Wel knap dat die kwakzalvers op een of andere manier voor elkaar hebben gekregen dat goedgelovige mensen denken dat ze 'objectief' en 'kritisch' zijn.

Pluk53

Pluk53

07-11-2011 om 09:01

Hombre

he, Hombre, je moet al die "kritische" en "objectieve" mensen natuurlijk wel in hun "waarde" laten . Maakt niet uit dat de onderbouwing voor hun keuze ontbreekt, of is gebaseerd op drogredeneringen/drijfzand/misleiding/emotie. Ieder heeft het recht om zijn/haar eigen fouten te maken. Alleen jammer dat het in dit geval de(toekomstige) gezondheid betreft van hun kinderen.
Wees blij dat de koning van de pvs is overleden (zijn "niet toxische kanker-therapie" heeft hemzelf niet kunnen redden ) ). Is er al een nieuwe koning opgestaan?

Pluk!

dat kan echt niet!

Hoe kun je nou lacherig doen over iemands overlijden!! Bah!

Pluk53

Pluk53

07-11-2011 om 09:59

Mien!

Ik gun ieder een lang en gelukkig leven, maar als je nagaat wat die man voor ellende heeft aangericht is enig cynisme mbt het feit dat hijzelf een specifieke behandeling voor die rot-ziekte propageerde wel op zijn plaats.

Dan nog niet

nee. Ik vind het ok dat je niet achter de denkbeelden staat (ik ook niet) maar grappen over iemands overlijden gaat me tever

NN

NN

07-11-2011 om 12:36

Arts

Toevallig ken ik een reguliere arts die besloten heeft om zijn dochters niet in te laten enten tegen HPV. O.a. om de door Char genoemde redenen, maar ook omdat het een stuk opvoeding betreft: veel wisselende contacten vergroten de kans aanzienlijk.

Borstkanker krijgt meen ik 1: 10 vrouwen. In dat opzicht komt baarmoederhalskanker weinig voor.

Aïda

Aïda

07-11-2011 om 13:10

Muriel

De Muriel uit G die bij K in de straat woont??? Zoja ik ben jou email adres kwijt, door een computercrash, en mijn mailadres is veranderd..

Maar Goed, ik heb besloten het NIET te doen mede om de redenen die Char noemt. Ik vertel mijn dochter(s) nu al dat ze altijd met condoom moet vrijen (wanneer dit gaat spelen natuurlijk, niet nu al graag!!)
Ik leg ook uit waarom dat is.
Hier gaan inderdaad klasgenootjes de vaccinatie wel halen.. En zelfs stiefmoeder vind dat dochter hem moet halen. Overigens dit zonder mij te bespreken en ook niet te vragen naar mijn beweegredenen. Maar dus wel dochter vertellen dat het ECHT WEL MOET!!

Maar goed dat was je vraag niet, nee hier krijgen ze hem niet.

Char

Char

07-11-2011 om 14:39

Schandaal

Koning van pvs? Wees blij!?
Schandaal, maar je weet niet beter..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.