Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Is dit ijlen?

Onze dochter is bijna nooit ziek. Maar als ze ziek is dan is ze dat ook goed.

Nu heeft ze keelontsteking. Gisteren de hele dag hoge koorts (ruim 39.5).

Afgelopen nacht is ze gaan dromen. Zó naar dat ze aan het schreeuwen was, hardverscheurend huilen, compleet overstuur en heel erg angstig.

Ik ben wel vaker van haar gewend dat wanneer ze ziek is, ze naar droomt en dan gaat slaapwandelen. Maar dit was echt over de top.

Ik was zelf bijna radeloos en wist niet meer hoe haar te kalmeren.

Ik heb dit nog nooit zó erg mee gemaakt en zie eigenlijk een beetje op tegen de nacht. Ze slaapt bij mij in bed en dat geeft haar wel rust.

Noemen ze dit nu ijlen? Is er ook een manier om dit tijdig te stoppen?

Graag hoor ik jullie ervaringen.

Gr. K. ersje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Irene

Irene

03-12-2010 om 19:19

Ja ik herken het wel. Wat ik zou doen is haar voor het slapen een zetpil van 240mg paracetamol geven. Eventueel als de koorts in de loop van de nacht (een uur of 6 na de zetpil) weer op gaat lopen kun je haar er nog eentje geven. Sterkte!

Tijgeroog

Tijgeroog

03-12-2010 om 20:12

Ik herken het ook, van mezelf, ik heb er alleen nooit een naam aan gehangen.
Ook bij mij werkt paracetamol goed, die neem ik voor het slapen en dan slaap ik een stuk rustiger. (alleen als ik ziek ben natuurlijk) Eventueel in de loop van de nacht nog een.
De eerste keren dat ik preventief paracetamol nam vond ik het wat overdreven, maar ik denk dat ik er sneller beter door ben, doordat ik beter slaap en juist als ik ziek ben m'n slaap zo hard nodig heb.

Massi Nissa

Massi Nissa

04-12-2010 om 09:06

Huisarts

Mijn huisarts drukte me juist op het hart dat je beter geen paracetamol kunt nemen om koorts te onderdrukken, omdat die koorts belangrijk is in het genezingsproces. Geen idee of dat klopt, weet iemand hier er meer van?
Lijkt me trouwens best eng als je kind zo ligt te ijlen, kersje. Hopelijk knapt ze snel weer op.
Groetjes
Massi

Fiorucci

Fiorucci

04-12-2010 om 10:11

En daarbij

Als een kind echt beroerd is van de koorts, of er op deze manier last van heeft, is dat reden genoeg om een zetpil te geven, volgens mijn ha.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-12-2010 om 12:27

Verschil tussen huisartsen

Wat een verschil tussen huisartsen dan. Die van ons zegt altijd: "Met paracetamol duurt het een week, zonder paracetamol 7 dagen." Oftewel, voor de genezing maakt het niet uit, het maakt het wel wat comfortabeler.
Waar je natuurlijk wel op moet letten dat je door te onderdrukken niet van alles gaat doen, omdat je je goed genoeg voelt, maar wel de rust neemt die je nodig hebt om te herstellen.

Puck

Puck

04-12-2010 om 13:09

Tijgeroog

Volgens mij hebben wij dezelfde huisarts
De mijne zegt namelijk precies hetzelfde.
Overigens is er laatst volgens mij een draadje geweest dat het helemaal niet zo zeker is dat koorts goed is voor het genezingsproces.

Massi Nissa

Massi Nissa

04-12-2010 om 14:11

Grappig

Mijn huisarts is volgens mij niet standaard. Hij is erg terughoudend in het voorschrijven van medicatie en een uitgesproken voorstander van uitzieken (zonder hulp, dus). Toch is het wel een prettige man die met je mee denkt. Als je erop staat, krijg je wel een recept - heb wel eens gevraagd om antibiotica voor dochter toen het leek of haar verkoudheid om zou slaan in iets zwaarders en we vlak voor het weekend zaten. Ik kreeg het mee, maar heb het niet hoeven gebruiken.
Kersje, ik neem kind ook altijd in bed als ze echt ziek is. Dat is veel veiliger naar mijn gevoel. Ik duim met je mee dat ze snel opknapt en weer gaat eten.
Groetjes
Massi

tonny

tonny

04-12-2010 om 14:56

Paracetamol

Paracetamol maakt dat je je wat prettiger voelt, maar je bent daarmee niet beter. Uitzieken blijft even belangrijk.
Als je een antiobioticum krijgt en daarnaast paracetamol gebruikt, is minder snel te merken hoe effectief die antibiotica zijn: daalt de koorts door dat middel of door de paracetamol?

Tonny

Fiorucci

Fiorucci

04-12-2010 om 15:35

Tijgeroog

Maar juist dat comfort vindt mijn huisarts belangrijk, zeker als het om kleine kinderen gaat. Hij zegt daarmee niet dat iemand sneller beter is natuurlijk.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-12-2010 om 20:06

Fiorucci

Helemaal mee eens, dat was ook precies mijn punt.

Fiorucci

Fiorucci

05-12-2010 om 18:11

Kersje

Gelijk heb je, beterschap!

Janna3

Janna3

05-12-2010 om 21:21

Juist bij keelonsteking

geef ik ruim paracetamol. Als ze minder last hebben van hun keel kunnen ze beter eten en vooral drinken en dat komt het genezingsproces wel ten goede. Let trouwens op dat paracetamol het beste werkt als je een goede 'spiegel' opbouwt, dus als je het regelmatig toedient. Alleen bij pijn is niet zo effectief.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.