Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kaaskopje

Kaaskopje

16-08-2010 om 15:09

Is dit nou 'overgang' of niet?

Ik kan niet zeggen dat ik al erg duidelijk overgangsklachten heb. Ik sla een héél enkele keer, 1 of 2 x per jaar, de menstruatie over, dus dat kun je een teken noemen. Maar wat ik wel al een tijdje heb is dat zodra mijn hersens geregistreerd hebben dat ik wakker geworden ben, 's morgens dus, de temperatuur omhoog schiet. Na een paar minuten moet ik de deken van me afgooien om af te koelen. Ik word dus niet wakker omdat ik het warm heb en daarvan ga zweten, dat proces komt pas op gang als ik wakker bén. Zou dat toch bij 'nachtzweten' horen, een symptoom van de overgang dus? Ik kom het nergens tegen als ik info zoek.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

16-08-2010 om 15:42

Herkenning

Ik ben nog gewoon regeklmatig ongesteld,al is mijn cyclus soms iets korter.maar ik merk wel degelijk aan hele kleine dingetjes dat de overgang nadert,inderdaad,die plotselinge opvliegerachtige dingen.
Bastet

Hoop het niet!

Als dit een symptoom van overgang zou zijn ben ik al jaren bezig... Bij mij is het ook zo dat zodra ik min of meer bewust wakker word het warmer krijg. Ik denk eerder dat je lichaam een signaal krijgt van je hersenen om actief te gaan worden of zoiets.
Ik ben bijna 45 en heb volgens mij nog geen overgangsverschijnselen, behalve dat mijn menstruaties lichter lijken te worden met om de paar maanden een zware uitschieter. Als vreselijke koukleum lijkt een opvlieger me eigenlijk soms best fijn

Kaaskopje

kijk eens op http://www.vrouwenovergang.nl/forum/index.php
wellicht kun je daar meer herkenning vinden.
Zeer waarschijnlijk ben ik nu ook al in de overgang, ben 41, maar alle symptomen die erbij horen heb ik zo ongeveer
Ik vind het echt een beproeving...en dan te bedenken dat het echt nog zomaar 10 jaar kan duren

Irene

Irene

16-08-2010 om 20:34

Herkenning

Ik ben op het moment tijdelijk in de menopauze o.i.v. medicatie en ik herken wat je beschrijft. Hier begint de dag sinds de medicatie ook steeds met zo'n opvlieger (die begint zodra ik wakker ben). Daarnaast heb ik er vooral 's nachts om de haverklap een (overdag ook wel, maar de nachten zijn echt vreselijk). Dan word ik wakker en schop alles van me af, en even later word ik weer wakker omdat ik het koud hebt enz. Gek word ik ervan!
Het kenmerkende van zo'n opvlieger vind ik dat dat je het niet alleen vreselijk warm krijgt, maar ook nog eens op een heel onaangename manier. Bah. Ik ben er gelukkig over een maandje weer vanaf, maar weet alvast wat me nog te wachten staat. Sterkte!!

Zusenzo

Zusenzo

16-08-2010 om 23:38

Herken 't niet

Ik zit in de overgang (ben 52), sla regelmatig een maandje over (heerlijk) en heb ook zo nu en dan opvliegers (niet leuk). Ik word voor dag en dauw wakker en heb 't dan plofheet en dat komt niet opzetten nadat ik wakker word. 'T is er gewoon al, of ik juist vanwege de hitte wakker word, weet ik niet zeker maar kan goed, 't hou van een fris bed en beslist niet van klamme lappen. Maar als je toch zo nu en dan een menstruatie mist dan zit 't er wel aan te komen.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2010 om 01:52

"leuk"

om jullie ervaringen te lezen.. Ik wacht gewoon maar af wat op me afkomt.

Alette

Alette

17-08-2010 om 09:10

Mag ik er nog een vraagje aan vast plakken?

Als je de pil slikt hoe merk je dan dat je in de overgang bent?

(waarschijnlijk een absolute dombovraag maar ik heb het antwoord nog nergens gevonden). Hier merk ik dat ik de pil niet meer kan doorslikken (doorbraakbl), het snel warm heb terwijl ik een koukleum ben en mijn humeur, tsja, wiebelig zeg maar.

Monique

Monique

17-08-2010 om 09:28

Dan gooi ik 'm er ook maar in....

En als je door de Mirena al 7 jaar niet ongesteld bent geweest en nu ineens wel? Ik heb ook last van 'onaangename nachten' en enorm wisselende stemmingen. Intake gehad bij de psychiater maar nu komt ineens de vraag om de hoek kijken of het ook de overgang kan zijn. Leeftijd: bijna 41.

Liedewij

Liedewij

17-08-2010 om 09:55

Warm-knotsheet!

Ik ben 42, menstrueer normaal. Maar sinds een maand of 2 heb ik het zo warm. De hele dag gutst het zweet van m'n lijf. Ik voel mij er echt onprettig bij. Vind het genant. Ben 20 kilo te zwaar.(maar dat was ik ook al ) Misschien ligt het daaraan. Dus ben ik nu echt gemotiveerd om af te vallen(dat is dan maar mooi meegenomen). Het voelt alsof m'n kachel van binnen van de mik is. Als ik kilo's kwijt ben en het blijft zo ga ik ermee naar de huisarts. M'n humeur is ook wisselend. En ik ben zo intens moe. Heb ook al gedacht datr het overgang zou zijn. Beetje vroeg lijkt me. vc

Zusenzo

Zusenzo

17-08-2010 om 12:27

Niet alles

Niet alles is overgang. Ik was tijdenlang erg moe, zal wel de overgang zijn dacht ik. Tot ik bij de huisarts kwam toen bleek m'n hb veel te laag te zijn. Ik vond dat ze op vrouwenovergang.nl zowat alles aan de overgang wijten en zelf ervaar ik dat niet zo. Of ik heb gewoon mazzel en valt 't bij mij gewoon reuze mee

koentje

koentje

17-08-2010 om 14:07

Ik sla

ook vaak over, maar heb steeds in die dagen toch allerlei klachten die ik vroeger had als ik écht'ongesteld werd...
Hoofdpijn die soms dagen blijft hangen, stemmingswisseling depri gewoon niet lekker in je vel...

Vic

Vic

17-08-2010 om 21:21

Test

Op internet kun je een vragenlijstje invullen waarna aan de hand van de antwoorden wordt berekend of je (mogelijk) in de overgang bent. Nu heb ik regelmatig 'klachten' als last van warmte, slecht slapen, soms wat gerommel met menstruatie (heel weinig of heel veel). Die test gaf aan dat ik zeer waarschijnlijk in de overgang ben. Dat kan ik me dus niet voorstellen. Ik ben nog lang geen 40 en mijn moeder is tot na haar 50e ongesteld geworden.
Kan via bloedonderzoek worden vastgesteld dat je in de overgang bent?

Tirza G.

Tirza G.

17-08-2010 om 22:06

Die testen

zijn volgens mij altijd gekoppeld aan een product. Net zoiets als de "anticonceptie-test" waar je, wát je ook invult, altijd bij de Mirena uitkomt.
Wat je moeder deed, heeft er niet zoveel mee te maken volgens mij.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

17-08-2010 om 22:09

Ander symptoom

Ik gooi d'r ook effe eentje in. Slecht slapen in het tweede deel van m'n cyclus. Ik heb meer last van m'n cyclus dan ooit tevoren, ik voel m'n ei springen, ik heb dan een dag of 2-3 een zere buik niet te filmen (kan niet eens tegen het aanrecht leunen) en dan gaat het bergafwaarts (rugpijn, hoofdpijn, neerslachtig, chagerijnig en een soort nesteldrang) tót m'n menstruatie doorbreekt. De laatste tijd merk ik dat ik in die 10-14 dagen ook nog eens beroerd slecht slaap. Geen opvliegers, maar gewoon niet in slaap kunnen komen of na een uurtje wakker schrikken en dan 2-3 uur liggen te kijken. Zodra ik ongesteld word, is het over. Dan slaap ik weer goed tot aan mijn volgende eisprong. Wat een feest.

Tirza

Zusenzo

Zusenzo

17-08-2010 om 23:00

Test

Volgens zo'n internettest was ik ook al jaren geleden waarschijnlijk in de overgang. Ik heb niet zoveel geloof in zulke vragenlijstjes. Als je om wat voor reden dan ook niet lekker in je vel zit, vul je sneller ja (daar heb ik last van) in. Ik heb wel eens gelezen dat als de moeder laat was met de overgang dat de dochter dan ook vaak aan de late kant is. Hetzelfde met vroeg of laat de eerste menstruatie. Maar dat is vast geen wet van meden en perzen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.