Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kneusje

Kneusje

21-09-2010 om 10:16

Is twee keer in de week zumba te "gek" voor een 44-jarige?

Hoi

Even een schetsje:

afgelopen jaren niet aan sport gedaan (domweg geen tijd voor gehad met jonge kinderen). Wel had ik een redelijke conditie, want ik heb altijd veel gefietst/gewandeld en in een huishouden met 3 kinderen zit je ook niet bepaald de hele dag op de bank.

Enfin, er kwam wat meer ruimte voor andere dingen en ik heb me aangemeld bij een sportschool voor 2x in de week Zumba. Ben vanaf augustus fanatiek bezig, ik ga trouw twee keer in de week en doe serieus mee.

Maaaarrre........ nu ik twee maanden bezig ben slaat er iets vervelends toe.
Heb een vastzittend gewricht onder in de rug, moet ik voor naar de fysiotherapeut en tegelijkertijd word ik ook nog eens getroffen door een soort van zweepslag, verga van de pijn in m'n kuit.

Ik strompel dus lekker met zere rug en kuit en volgens manlief is de reden duidelijk; op mijn leeftijd (44) kan ik NIET meer twee keer in de week Zumba gaan doen. Mijn lijf trekt dat niet meer en het is volgens hem vragen om problemen om toch stug door te gaan. Het schijnt een sport te zijn voor jonge vrouwen en buiten dat om is twee keer in de week te veel.

Word toch een tikkie onzeker, zou ik mezelf geforceerd hebben en te veel van m'n lijf hebben gevraagd ????

Ga de fysio ook zeker nog raadplegen, maar voor nu ben ik even benieuwd naar jullie meningen...

Wie is 40 plus en sport ? En hoe zit het dan met de blessures ? Krijg je die sneller naarmate je ouder wordt en zou je idd. op een bepaalde leeftijd moeten zeggen "deze sport is voor de twintigers, ik waag me daar niet meer aan"......

Wat jullie ??????

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

21-09-2010 om 10:27

Onzin

Ik (43) merk wel dat je eerder blessures oploopt en dat die ook nog langzamer herstellen, maar 2x per week een uur Zumba is toch niet extreem veel. Ik ken genoeg 40 plussers die veel intensiever aan sport doen. Het kan best dat je jezelf geforceerd hebt en dat je het te snel hebt opgebouwd. Ik merk dat dat met meer zorg moet gebeuren "dan vroeger". En stug doorgaan is inderdaad vragen om meer problemen, daarin geef ik je man helemaal gelijk. Dat heb ik een aantal jaren geleden gedaan met een schouderblessure en het gevolg is dat ik nooit meer goed zal kunnen volleyballen omdat ik zodra ik een paar keer smash ik weer last krijg.
Dus mijn advies: stoppen tot je blessures over zijn en dan heel langzaam opbouwen. Misschien zijn er mogelijkheden bij de Zumba om ook van andere sportschoolfaciliteiten gebruik te maken? In dat geval kun je een aangepast programma dat gericht is op herstel laten maken.
En for the record, mijn (normale) sportweek ziet er als volgt uit: 2x fitnix, 2x ca. 3 kwartier hardlopen, 1x poweryoga.

Pluk53

Pluk53

21-09-2010 om 10:33

Te snel van start?

De kracht van je spieren neemt veel sneller toe dan die van pezen en banden. Je moet dus oppassen dat je de zaak niet "uit zijn verband trekt". Ikzelf was na jaren van stilstand weer gaan squashen. Een van de eerste keren mijn achillespees verrekt/licht-gescheurd. Nog heel lang "plezier" van gehad. Explosieve sporten, dat wordt voor "ouderen" niet aangeraden.
Maar elk lijf is anders, dus een goede sport-fysiotherapeut zal beter kunnen beoordelen wat jouw lijf aankan, en hoe je het beste de trainingsopbouw kunt aanpakken.

Prada

Prada

21-09-2010 om 13:01

Veel te gek!

Dat zou minstens drie keer in de week moeten zijn Ik ben een 40 plusser die bijna dagelijks sport. Kans op blessures verhoogt natuurlijk naarmate je ouder wordt.Tijd voor nemen om goed te herstellen is belangrijk. Zumba is niet voor twintigers, op mijn sportschool juist een groepsles die door veel 40 plussers wordt gedaan. Intensiteit van een groepsles bepaal je zelf.Dus voorspoedig herstel gewenst en dan gauw weer aan de Kumbia!

Lijkt me niet

Ook ik doe zumba en nog een andere sport en geen blessures. Wel doe ik die ene al járen...en wij hebben 1,5 uur zumba, inclusief opwarmen en cooling down.
Hebben jullie dat wel?(opwarmen met name)
gr. albana

Ik snap je man wel

Gokje: je man doet zelf niks, en voelt zich daar schuldig over?

Nee hoor, vals van mij. Maar hij heeft ongelijk,zoals anderen ook al betogen.

Groeten,

Temet

fysio

fysio

22-09-2010 om 09:01

40ér

Ook een 40'er kan explosieve sporten doen. Er zijn genoeg 60+ ers die bv nog tennissen en squashen. De clou zit hem alleen in het opbouwen.
in een groepsles ben je snel geneigd om over je eigen grens heen te gaan. Vaak wil je niet stoppen omdat het opvalt en vaak voel je het niet eens omdat je teveel bezig bent met het nadoen van de pasjes etc.
Zelf zou ik Zumba op dit moment afraden door de vastzittende wervel in je rug, tenzij je heel goed kunt voelen wat er in je lichaam gebeurt. Door de vastzittende wervel ga je anders bewegen met dus meer kans op blessures.
Verder, spieren versterken niet sneller dan pezen. Spieren zitten aan pezen. Met je spieren zet je kracht, de pezen zijn eigenlijk de elastiekjes waarmee de kracht op je bot wordt overgebracht, zodat je been bv buigt. Pezen kunnen in kwaliteit achteruit gaan waardoor je dus achillespeesontsteking of een scheurtje oploopt. Training op pezen "te versterken" is anders dan spierkrachttraining.

May

May

22-09-2010 om 09:14

Geen zumba

Hier nog een veertiger die last kreeg met de Zumba.. Ik kan gerust twee keer in de week sporten, maar ik kreeg met een keer zumba per week al klachten aan knieen en heupen. Nu loop ik hard en ga ik op de powerplate, geen enkel probleem..

Kneusje

Kneusje

24-09-2010 om 09:57

Fysio

Ben intussen geweeest en hij beaamde ook al wat jullie zeggen: Zumba 2x per week is niet te gek voor een 44 jarige vrouw... Man dus ongelijk..

Wel heb ik ind. een overbelaste kuitspier en een vastzittend gewricht in de rug. Volgende week begint ie met de echte behandeling (was nu alleen maar een intake).

De komende weken is Zumba niet aan de orde, maar volgens hem kan ik tzt weer rustig gaan beginnen (met goeie opbouw uiteraard en alleen als de klachten helemaal over zijn !).

Albana, waar bestaat bij jullie de warming up dan uit ? Hier gaat de muziek meteen op hard en de eerste pasjes zijn al intensief meedoen. Heb dus niet echt een beeld bij warming up (zou dus best kunnen dat het in die lessen daar tekort schiet).

groet Kneusje

Judith

Judith

25-09-2010 om 14:34

Verhalen over zumba

Hoi,
Ik ben zelf 45 en doe al jaren aan een soort conditietraining gecombineerd met spierversterkende oefeningen. Op onze sportschool wordt ook zumba aangeboden.
Nou hoorde ik laatst van een vrouw bij ons in de les, dat haar dochter assistente bij een huisarts is, en dat die huisarts de laatste tijd allemaal 40 + vrouwen op het spreekuur kreeg met rare blessures (heupen, bekken, andere dingen). Hij vroeg aan de assistente wat de nieuwste rages toch waren en kwam uit bij Zumba.
Kortom: met Zumba is misschien toch iets geks aan de hand.
Als ik jou was zou ik beginnen met een paar andere lessen: poweryoga, conditietraining, fitness oid. Als dat allemaal fantastisch gaat, kun je je misschien nog eens wagen aan de Zumba.........

Veel succes, en ik houd het met mijn vriendinnen bij de conditietraining, ook heel leuk en gezond,

Judith

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.