Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emmawee

Emmawee

28-02-2010 om 21:57

Jeuk

Wie weet wat goed helpt tegen de jeuk bij eczeem? Blik (3,5) krijgt wel zalf die af en toe aanslaat, maar zolang de eczeem er nog zit is hij flink aan het krabben, vooral als hij in bed ligt. Het zou zo lekker zijn als hij een pilletje of drankje zou kunnen krijgen tegen de jeuk. Of een verkoelende gel of spray ofzo. Bestaat er zoiets?
Groeten, Maw.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

28-02-2010 om 22:23

Wat hier hielp

Bij erge jeuk zou je aan de huisarts kunnen vragen of antihistaminica een optie is. Die zijn ook wel vrij verkrijgbaar, maar gezien de leeftijd van Blik zou ik eerst even overleggen. Wat hier verder een beetje verkoelend was en werkte was Cardiflor emulsie van VSM. En verder nauwelijks wassen en al helemaal niet met zeep, maar dat soort adviezen ken je waarschijnlijk al. En misschien kan je op www.kindereczeem.nl nog wel meer tips vinden.

marie

marie

01-03-2010 om 11:12

Oorzaak?

hallo
Probeer er eerst achter te komen wat de jeuk veroorzaakt. Allergie voor .... ? Maar dat hebben jullie waarschijnlijk al gedaan?
Verder dus uitkijken (zoals Puck ook al zei) met wasmiddelen en wassen/douchen.
Cardiflor zou ik zelf niet gauw adviseren, omdat mijn dochter daar dus niet tegen kon destijds (zit wolvet in), maar dat is ook alweer 8 jaar geleden ofzo.
Verder zou een krabpakje wellicht een idee kunnen zijn.
http://www.allergiewinkel.nl/product/21034/coater-verbandpak/
sterkte

Puck

Puck

01-03-2010 om 12:48

Nee marie, klopt niet helemaal

Ik weet niet over welke Cardiflor je het hebt, maar de emulsie en de creme bevatten absoluut geen wolvet. De zalf bevat wel wolvet.

marie

marie

01-03-2010 om 13:24

Zalf inderdaad

Hallo
Dat zal destijds inderdaad de Cardiflor zalf geweest zijn. De emulsie e.d. was er toen volgens mij nog niet.
groetjes

Badje en drankje

Emmawee, je kan idd oraal antihistaminica gebruiken. Hebben wij voor onze exceemblik ook gebruikt. Nu nog incidenteel, uit voorzorg op vakantie bijvoorbeeld. Dan heeft ie vaak veel last.

Verder zijn er kinderen voor wie de jeuk vermindert door badderen. Je zet het kind dan in een lauw bad en na een paar minuten voeg je zwaar vettende badolie toe. Heb je verschillende merken van, maar zonder parfum is de keus vaak heel beperkt. Balneum heeft verschillende soorten maar we hebben nu laatste een ander merk gevonden, Dermalex ofzo. Geen idee. Als je wilt kan ik het voor je opzoeken.

Ik zou ff met de huisarts overleggen, die antihistaminica kunt je het beste via de huisarts doen om ff het hele plaatje te overzien. Vaak moet je ook even kijken naar je smeerregime, dus de neutrale vettende creme die je gebruikt. Daar kun je ook nog wel wat mee soms.

tis een hele puzzel!

Puck

Puck

01-03-2010 om 20:40

Geinspireerd door rodebeuk

Gelukkig is eczeem in dusdanige mate dat het echt behandeld moest worden hier al een aantal jaren niet meer aan de orde, maar daardoor zakken ook de tips een beetje weg. Getriggerd door het badje van Rodebeuk wist ik ineens weer dat zemelenbad (gewoon in fles te krijgen bij o.a. Kruidvat) ook erg goed hielp.

Emmawee

Emmawee

02-03-2010 om 21:36

En bedankt maar weer!

We hebben nu SebaMed zeepvrije waslotion om mee te wassen, pure vaseline om mee te smeren en van www.kinderallergie.nl heb ik ook alweer meer informatie dan tot nu van de huisarts. Dat krabpak ziet er wel goed uit, maar de prijs... poeh... Zemelenbad ga ik opzoeken. Verder heb ik nu Neutral wasmiddel gekocht om te zien of dat iets doet. Hebben jullie in de hele uitzoekerij een allergietest meegenomen? Of heeft dat op deze leeftijd (3,5) nog niet zoveel zin?
Voor zijn 'plekjes' heeft hij een hormoonzalf gekregen en die slaat wel aan, maar zijn hele rug zit nu ook onder met kleine puntjes. En dat lijkt net weer wat anders. Hij ligt er wakker van... en wij ook... Goed, ik ga maar weer eens naar de huisarts.
Groeten, Maw.

Alette

Alette

03-03-2010 om 12:02

Krabpak

Dat krabpak valt onder de verbandmiddelen en werd bij ons altijd door de verzekering vergoed. Heb ze al een tijd niet aangevraagd. Maar: dochterlief trekt haar handjes naar binnen om lekker te krabbelen. Wat beter helpt: handschoentjes (ook via de huisarts, katoen, zorg voor een hele voorraad). Zet ze om de polsjes vast met een leukoplastje en dan kunnen de gewone pyamaatjes aan. Dochterlief draagt soms de handschoentjes ook naar school, scheelt een boel openkrabben, en we hebben er meer aan dan aan de krabpakjes.

Hier is douchen goed voor jeuk, in bad met veel dodezeezout prikt soms wel maar geeft een zachte huid. En insmeren met olijfolie (daarvoor is krabpakje dan wel weer handig, lekker vet insmeren en dan snel in het pakje hijsen kan ze ze hele nacht inweken. Olijfolie is natuurlijk en schijnt licht ontsmettend te zijn.

Pure vaseline sluit overigens de huid af, geen grote oppervlakten mee smeren.Huisarts kan je veel soorten voorschrijven, zoals lanetten, cetamacrogol. Producten met vaseline erin worden niet meer vergoed op voorschrijven.

Puck

Puck

03-03-2010 om 14:32

I.p.v. krabpakje

Wat ik deed in plaats van een krabpakje: ik kocht een pyjama een paar maten te groot (kan dus ook heel goed een oude van ouder broertje/zusje zijn.was en naaide de mouwen en pijpen dicht.

mopperkont

mopperkont

04-03-2010 om 19:54

Nog wat tips

Ik heb zelf exceem en ik merk altijd dat huisartsen er toch een andere kijk op hebben dan dermatologen.
Douchen en baden moet ik tot een minimum beperken.
Om fris te blijven kun je met een vochtig washandje wassen. Zeep of waslotion gebruik ik niet. Sommige mensen vinden Groninger waslotion lekker.
Ik vind koelzalf erg prettig in het gebruik om me in te vetten. Kun je via de huisarts om vragen.
Balneum badolie werkt bij mij ook goed, maar pff het is duur.
Maak het badje voor je kindje niet warmer dan 37 graden en laat hem er maar eventjes in.
Mijn beddengoed ververs ik minstens iedere week soms zelfs 2x per week. Ik was met Klok wasmiddel en gebruik een scheut natuurazijn als wasverzachter(ruik je niets van) en dan heb ik 2 van die drogerballetjes die de boel lekker zacht maken.
Let er bij hormoonzalven op dat je het gebruik moet afbouwen als het over is, niet opeens stoppen.
En nu maar hopen dat het snel mooi weer wordt, dat is ook veel beter voor de huid!
Succes.

Emmawee

Emmawee

05-03-2010 om 23:47

Mopperkont

"Ik heb zelf exceem en ik merk altijd dat huisartsen er toch een andere kijk op hebben dan dermatologen."
Bedoel je dat ze minder kennis van zaken hebben en dat ik me beter kan laten verwijzen? Huisarts hier heeft een foto-contact met de dermatoloog. Dus: maakt foto's van het eczeem, verstuurt deze per mail en krijgt vervolgens een reactie van de dermatoloog of een verwijzing wel / niet zinvol is. Dat was het bij ons niet. HA heeft ons nu hydrocortison_zalf_ voorgeschreven, ipv de crème. Te combineren met Lanette. Gaan we het zo maar weer proberen.

Even reageren op jouw punten:
Douchen en badderen doen we hier sowieso niet veel, maar Blikkie houdt van een warm bad. Niet meer doen, begrijp ik. Zal hij niet waarderen.
Wat is Groninger Waslotion? Google kent het niet. Toch een soort Sebamed?
Hormoonzalf afbouwen... hm... is me niet verteld enheb ik ook niet zo in de bijsluiter gezien. Bestaat er een afbouwschema / richtlijn?
Koelzalf klinkt als wat ik zocht. Maar ik vond vandaag KidsClin. Een soort mousse met een verkoelende werking. De apotheker kende het nog niet, maar Blikkie reageerde redelijk enthousiast. Nu maar hopen dat we daar een nachtje mee door kunnen!

Groeten, Maw.

Emmawee

Emmawee

06-03-2010 om 12:49

Lijkt aan te slaan!

Er is in elk geval weer geslapen vannacht. Eindelijk.
Groeten, Maw.

Paar dingetjes klinken idd beetje raar

om te smeren denk ik eerder aan een mengzalf.
Badje handleiding had ik al gegeven, had je dus ook niet van de huisarts gehad.
en dat afbouwen van de hormoonzalf naar om de dag, om de 2 dagen, om de week... dat wordt idd standaard bij de dermatoloog gegeven.

Wij zijn voor een cat. 3 zalf bij de dermatoloog geweest. HA had alleen maar cat. 1 voorgeschreven (da's die jullie ook hebben)..

Dat van die puntjes op het lijfje herken ik helaas ook. Ook bij dezelfde leeftijd. Stond ie met zijn Tshirt over zijn buik en rug te schuren. Zielig hoor.

Succes en vraag maar raak als er nog wat is.

Emmawee

Emmawee

07-03-2010 om 00:44

Rodebeuk

Mengzalf?
En ja, nog een vraag: is krabben sowieso schadelijk? Of alleen krabben met (mogelijk vuile) nagels? Hij vindt het echt heerlijk als we door zijn t-shirt heen HARD op zijn rug krabben, maar ik weet niet of we daar goed aan doen. Dat spulletje (KidsClin)is trouwens echt fijn, staat in de koelkast en voelt heel fijn aan.
Groeten, Maw.

Mengzalf

Is iets waterigs met iets vettigs waardoor het opbrengen makkelijker is en de huid minder afgesloten wordt.

Krabben irriteert dus ja, ik denk dat je het moet vermijden. Wat vaak helpt is ook om verder te zwijgen over het onderwerp. "Niet krabben" probeer ik zo weinig mogelijk te zeggen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.