Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Massi Nissa

Massi Nissa

06-01-2011 om 20:41

Jeuk jeuk jeuk

Ik heb jeuk. Met name op mijn benen/voeten, maar inmiddels ook op mijn onderrug, armen, nek en waar eigenlijk niet? Jeuk jeuk jeuk. Moest vannacht uit bed om pleisters te plakken, want in mijn halfslaap krab ik mezelf gezellig open. Het wordt in de loop van de dag erger. Na het douchen is het een poosje heel erg, ik douche dus niet meer elke dag en gebruik even helemaal geen zeep of douchegel meer.
Insmeren heb ik al geprobeerd met: Bepanthen, Sudocrem, Natusan baby-olie, Nivea. Helpt allemaal niet. Sudocrem helpt het best tegen de jeuk, maar ook maar zeer beperkt.
Ik heb geen ander wasmiddel, het huis is droog door de cv maar niet droger dan vorig jaar (en toen geen jeuk).
Ben zes maanden zwanger, heeft het daarmee te maken? Iemand een idee hoe je eraf komt? Of moet ik dit gewoon even slikken in het zicht van grote vreugd?
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

06-01-2011 om 21:14

Laten controleren

Ik zou dit morgen melden aan je verloskundige. Het kán een vorm van zwangerschapscholestase zijn. Of "gewone" zwangerschapsjeuk.
Verder kan ik je alleen nog Nestosyl aanbevelen, maar of dat veel beter werkt dan sudocrem weet ik niet. Of vraag zo'n fles met witmakende smurrie tegen jeuk bij de apotheek of huisarts. Dat hielp bij mij zéker een half uurtje tegen de jeuk.

Fianna

Fianna

06-01-2011 om 21:15

Massi

Effe googlen op jeuk en zwangerschap:

' Jeuk
Tijdens de zwangerschap kunnen verschillende soorten jeuk ontstaan. Vaak is er alleen jeuk op de buik, soms is de jeuk op het hele lichaam aanwezig. Deze jeuk kan worden veroorzaakt door een lichte stuwing van de lever onder invloed van hormonen. Hierdoor komen bepaalde galstoffen in het bloed terecht, waardoor de jeuk veroorzaakt wordt. Het gebruik van mentholpoeder kan de jeuk verzachten. Een andere vorm van jeuk wordt veroorzaakt door talrijke pukkeltjes. Deze vorm van uitslag komt meestal in de laatste maanden voor.'

Niet leuk! Ik zou het wel even melden aan de verloskundige.

dc

dc

06-01-2011 om 21:39

Dokter

ik zou even naar je dokter gaan. In elk geval iemand die iets jeukwerends kan voorschrijven.

Ik heb het tegenovergestelde. Normaal gesproken heb ik altijd zeker een half uur jeuk na elke douchebeurt, behalve als ik zwanger ben. Als ik zwanger ben heb ik ook geen hooikoorts enzo. Raar he?

toja

toja

07-01-2011 om 09:26

Vreselijk

Ik heb ook heel erg jeuk gehad tijdens mijn laatste zwangerschap. Echt niet leuk. Ik heb toen van de huisarts een of andere lotion gehad. Dat hielp redelijk. Verder hielp het mij als ik mij direct na het douchen insmeerde met bodylotion. Er was maar 1 merk dat echt hielp; ik dacht van eucerin of zoiets.

Rembrand

Rembrand

07-01-2011 om 10:22

Pupp

Zwangerschapsjeuk ( ook wel PUPP genoemd) kan een mens razend maken.( persoonlijk vind ik jeuk haas nog erger dan pijn). Via de volgende link kan je er meer over lezen: http://www.huidinfo.nl/puppp.html
Neem even contact op met je verloskundige. Zij weet wel wat en of er iets aan gedaan kan worden.
Sterkte ermee meis.
M.

koentje

koentje

07-01-2011 om 13:29

Oh ja,

dat heb ik ook gehad met mijn zwangerschap!! vreselijk, tenenkrommend, niet kunnen slapen van de jeuk.
Consequent invetten helpt een beetje. Ik had een crempje met een menthol-iets of eucaliptisch o.i.d.erin wat hielp.... weet niet meer hoe het heette.

jeltje

jeltje

07-01-2011 om 13:29

Doen!

Ik heb beide zwangerschappen zwangerschapscholestase gehad, hoewel het van de eerste pas is vastgesteld toen ik het bij de tweede weer had en het ziekenhuis er alert op was (omdat ze zagen dat ik gekke leverwaarden in mijn bloed had gehad bij de eerste).

Kenmerkend is jeuk op de voetzolen en handpalmen, maar ik had het overal. Gekmakend! Zo ben ik ooit op OOL gekomen: ik tikte midden in de nacht, naakt in november (want dan jeukte het niet zo, als ik het koud had) jeuk+zwanger in op google en kwam toen in een oud draadje hier terecht.

Ik ben bij de tweede direct opgenomen, maar dat verschilt per ziekenhuis. In de VU vinden ze het altijd zorgelijk. Dat was met 35 weken, en met 36 weken (en 1 dag) zijn ze begonnen met inleiden omdat ze zich teveel zorgen maakten om het kindje. De galzuren zitten dan namelijk in je huid, maar ook in het vruchtwater en het effect daarvan is onbekend. Overigens heeft het geen na-effecten op het kind.

Maar goed, moeite waard dus om het in de gaten te houden, met name die voetzolen en handpalmen.

En als het dat niet is: mentholtalkpoeder hielp wel wat bij mij!

Tweets

Tweets

07-01-2011 om 13:47

Heb je een droge huid?

want dan kan je vaseline cetomacrogol fna creme proberen (apotheek verkoopt dat, vrij te verkrijgen, hier thuis gebruiken we het alle 4).

Wat leuk dat je een jongetje in je buik hebt !

(ik heb sinds 1/1 een andere nick door te nieuwsgierige moeder van schoolplein)

Massi Nissa

Massi Nissa

07-01-2011 om 16:57

Bedankt!

Ik moet woensdag weer naar de verlos en ga heel erg zeuren. Mijn bloedwaardes zijn net nog nagekeken ivm vermoedens over glucose die gelukkig niet klopten, maar ik ben wel blij met de waarschuwingen - je weet tenslotte maar nooit. Ook fijn om te horen dat het vrij normaal is om jeuk te hebben als je zwanger bent, dat wist ik niet. Tweets, dank voor de tip, dochter heeft ook een erg droge huid, ik zal dat middel eens proberen voor ons allebei.
Groetjes
Massi

Fiorucci

Fiorucci

08-01-2011 om 07:23

Massi

De tip van Massi is een goeie, wat een fijn spul is dat.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-01-2011 om 14:43

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.