Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nasha 1st

Nasha 1st

22-03-2010 om 23:59

Keelontsteking?

Dochter klaagt over keelpijn en voelt ook warm aan....nu is ze ook een orenkind en ik weet dat keelontsteking kan doorslaan....Toch maar even de dokter bellen morgen he?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

23-03-2010 om 07:19

jahoor,gewoon even bellen,zeker bij een orenkind.Beterschap!
Bastet

Nasha 1st

Nasha 1st

23-03-2010 om 08:43

Gebeld...

ze kan straks om 9:40 terecht....toch moet je altijd weer bijna smeken om te mogen komen (sinds wanneer last? koorts?.....)

Keelontsteking

gaat meestal in een week weer over, ik heb, toen ik zelf keelontsteking had, de assistente gebeld voor advies.

Het is niet de eerste keus om AB te geven, dus een kwestie van uitzieken, zonodig wat spoelen of zuigsnoepjes en evt. wat Paracetamol (meen ik me te herinneren)

Ik snap dus wel waarom de assistente uitvraagt en je wat moeite moest doen om vandaag terecht te komen

beterschap natuurlijk

Gnar nasha... even een geheime tip

Voordat je belt met de huisarts even via de site van het nederlands huisartsengenootschap de aanbevelingen, of hoe heet dat ook alweer, richtlijnen, voor keelpijn doorlezen. Dan weet je precies wat de omslagpunten zijn voor consult, visite of behandeling. En dan gewoon liegen dat je over die grenzen heen zit.

Werkt altijd!

@mien

Hier iemand met herhaalde keelontstekingen waarbij uiteindelijk op volwassen leeftijd meerdere keren een absces is ontstaan. Ze gaan dus niet altijd vanzelf over, en mijn advies hierboven is vooral bedoeld voor als je het zelf om eoa reden niet vertrouwt.

Een absces dat zonder verdoving wordt aangesneden is geen lolletje. Ik ben zelfs een keer flauwgevallen van de pijn.

Rodebeuk

Ik begrijp het helemaal, mijn reactie was zo omdat ik uit de posting van Nasha geen ernstige signalen las, dus dan kun je best even aanzien hoe het zich ontwikkelt..

Abcessen opensnijden...brrrrrrr, dat klinkt erg pijnlijk!

@rodebeuk

Dat is trouwens in het algemeen handig, om die huisartsenprotocollen te lezen als je kind iets onder de leden heeft. Je weet dan namelijk waar je zelf op moet letten en wanneer je je serieus zorgen moet gaan maken. Soms heb je zelf natuurlijk al een sterk 'niet pluis'gevoel, maar hier in huis hebben we altijd strijd als een van de kinderen wat heeft, ik denk gewoonlijk dat het wel vanzelf over zal moeten gaan, vriend roept altijd 'moeten we (in de praktijk ik ) niet naar de huisarts?'

En dan ga ik nu het protocol 'spugende baby's' eens opzoeken

Groeten,

Temet

Lys Lionne

Lys Lionne

23-03-2010 om 09:33

Zout water

Nog een (wel smerig) advies bij keelontsteking: spoelen met -heel- zout water. Gewoon gorgelen dus. Werkt zeer zuiverend en mag/moet ettelijke keren per dag.

Sterkte voor je dochter!!

Bastet

Bastet

23-03-2010 om 11:28

Rodebeuk

Bij mijn nicht werd dat gewoon gedaan onder narcose,een abces weghalen.....
bastet

Bastet

Niet als het een noodmaatregel is om een kaakklem te voorkomen.... laat maar zitten verder

ze zijn er nu uit...

Bastet

Bastet

23-03-2010 om 18:15

Rode beuk

brrr dat was vast geen pretje!
Bastet

Nasha 1st

Nasha 1st

23-03-2010 om 19:15

En het is....

keelontsteking.....mijn gevoel heeft me weer niet in de steek gelaten....

@Mien, ik ben het met je eens dat te snel naar een dokter gaan vaak niet nodig is, maar zoals ik al zei, dochter is een oren kind, en keelontsteking heeft nogal de neiging naar oren door te slaan, met alle gevolgen van dien.....Dus is het vaak beter om zo snel mogelijk aan de slag te gaan.....En was ze nu elke week ziek, dan zou ik me er nog een voorstelling bij kunnen maken, maar eigenlijk mankeren mijn kinderen (klopklopklop) buiten een normale verkoudheid, eigenlijk nooit echt iets.....vandaar dat ik het soms wel vervelend vind om zo te moeten smeken bij de assistente....Ze weet dat ik eigenlijk vrijwel nooit bel.....

Rodebeuk! Dank voor je tip, ga ik zeker eens neuzen!!!

Nasha 1st

Nasha 1st

23-03-2010 om 22:11

Symptomen overigens

waren al een paar dagen aanwezig: keelpijn, hoofdpijn, verkouden, snurken, verhoging/koorts (sinds gister dan) Ze was ook lusteloos, witjes en gewoon niet echt levendig zoals we gewend zijn.....enige dat niet veranderd was, haar kwekkertje bleef gewoon doorgaan, in een iets trager tempo, dat wel....

een doktersassistente

een doktersassistente

23-03-2010 om 22:12

Rode beuk

Je zal het wellicht niet zo bedoelen maar je reactie van "gewoon liegen"vind ik wel wat flauw. Ik werk in een huisartsenpraktijk en dat uitvragen (triageren) wordt gedaan omdat de patient dan de best en snelst mogelijke zorg krijgt. Ik snap wel dat het vervelend is te moeten 'smeken'voor een plekje op het spreekuur, maar de meeste huisartsenpraktijken zijn druk en er wordt geprobeerd iedereen op de juiste manier te helpen.

Nasha 1st

Nasha 1st

23-03-2010 om 22:22

Doktersassistente

tuurlijk en dat snap ik ook....was ik nu een moeder die elke week met vage problemen aan de lijn hing, dan kan ik me er ook wel iets bij voorstellen.....ik ken de assistente al sinds ik zelf kind was....Ze weet ook dat ik nooit voor niks bel.....sterker, soms bel ik slechts om te overleggen en moet vervolgens meteen komen! (ooit belde ik omdat dochter vanuit het niks een enorme bal in haar nek had gekregen, deed geen pijn ofzo, en ik belde terwijl ik naar mijn werk liep om te overleggen....ik was niet ongerust. Assistente vond dat ik METEEN moest komen, want dochter mankeerde nooit iets.....) Dus ze weet eigenlijk wel, ik bel alleen als ik denk dat er ECHT wat is.....En dat was dus ook zo....Dokter had nog in haar nekje gevoeld en de klieren daar waren ook enorm opgezet.....

Doktersassistente: flauw?

Het is bij de beesten af. Dacht je dat ik het doe voor mijn lol?

Kijk, jij hebt je beroepseer en jullie maken er met de tijd en plek die je hebt het beste van. Dat snap ik best.

Waar ik het over heb is de situatie dat je als patiënt, of vooral als moeder van een ziek kind, echt het gevoel hebt dat je kind gezien moet worden. Dan heb ik de keus: triage doorlopen en smeken bij de assistente. Geen goed gevoel kan ik je vertellen. Of protocol nagaan en mijn verhaal ietsje aandikken. Het is amper liegen, maar bij de vragen van de assistente weet je vaak als patiënt niet waar ze op doelt. Na raadpleging van het protocol weet je beter waar het accent ligt.

Mijn huisarts is zo druk dat een normale afspraak een week later kan. Bij het spoedspreekuur tref je altijd een andere arts. Gevolg is dan dat de acute uitingen van chronische klachten helemaal gemist worden door de eigen arts, wat al meer dan eens tot onduidelijkheid geleid heeft. Iets zien blijft namelijk anders dan een regeltje nalezen op de computer. Het is tegen die achtergrond dat ik weleens een NHG website geraadpleegd heb.

Maar goed, het was een tip bij nood en zeker niet mijn normale handelingspatroon. Ik kan me voorstellen dat je het naar vindt om te horen. De tip komt echter zeker niet voort uit te weinig of verkeerde inzet van het personeel, maar gewoon uit het systeem zelf. Jij kunt er dus niets aan doen, en dat hoeft ook niet. Als samenleving hebben we voor dit stelsel gekozen, het is betaalbaar, het is vaak adequaat, dus er hoeft wat mij betreft ook niet zoveel veranderd te worden.

een doktersassistente

een doktersassistente

24-03-2010 om 21:38

Snap het wel

Ik snap het wel, als je als ongeruste moeder belt wil je gewoon dezelfde dag gezien worden met je kind.(ik ben ook moeder en ik wil dat zelf óók). Bij ons in de praktijk is dat ook eigenlijk altijd wel mogelijk trouwens. Maar als assistente voel ik me regelmatig behoorlijk rot als iemand met bepaalde klachten belt die ik "volgens de triage" dezelfde dag een afspraak geef, ongeacht of het spreekuur al bomvol zit of niet. Als patient bij de dokter geweest is blijkt dat hij/zij de klachten aan de telefoon behoorlijk heeft aangedikt....Misschien was ik ook wat te fel in m'n reactie, en misschien is het waar en klopt het systeem niet, maar dit systeem is deels ook ontstaan doordat wij als mensen de verantwoordelijkheid graag bij een ander leggen en het in deze tijd moeilijk/onmogelijk vinden om een griep/verkoudheid etc. "gewoon"uit te zieken. Maar goed, is een hele andere discussie. Overigens Nasha denk ik dat bij de klachten van jouw dochter het heel normaal is dat je dezelfde dag gezien bent.

Nasha 1st

Nasha 1st

24-03-2010 om 22:40

Doktersassistente

ik merk aan dochter ook dat het gewoon terecht was....ik zie haar zienderogen opknappen nu met haar "drankje"....

Vervelend is wel dat haar tweelingbroer nu ook klachten begint te krijgen, al is het bij hem alleen nog keelpijn en wat hoesten.....ik kijk het nog even aan met hem, hij is verder wel gewoon levendig en heeft geen koorts....

Nasha 1st

Nasha 1st

25-03-2010 om 22:20

Het gaat in ieder geval

een stuk beter met dochterlief!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.