Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

juf Ank

juf Ank

10-12-2018 om 20:25

kies getrokken

Mijn kies is vandaag getrokken, holy shit, dat doet zeer. Het leek allemaal reuze mee te vallen tot de verdoving helemaal was uitgewerkt...
Het was een kies waarvan de wortel gebroken was, dus de kaakchirurg heeft hem verwijderd en dat ging vrij lastig.
Ik heb 2 paracetemol geslikt maar dat lijkt weinig zoden aan de dijk te zetten. Mensen met goeie tips?

Yaron

Yaron

10-12-2018 om 20:36

Ibuprofen

Ik kreeg na het trekken van mijn kies een recept voor ibuprofen 600 mee, dat in combinatie met paracetamol hielp goed. Je zou ook ibuprofen 400 en 200 kunnen (laten) halen en die samen slikken.

Cheers

Cheers

10-12-2018 om 21:09

Hier ook een

Vorige week maandag getrokken en nog steeds last. Tandarts had erg veel moeite om de eveneens afgebroken wortel er uit te krijgen. Heeft behoorlijk staan wrikken. Tips heb ik eigenlijk niet, dus ik lees graag mee. Ik neem een paar paracetamol per dag en spoel met corsodyl. Dit is tegen ontstoken tandvlees. Mijn tandvlees en tong waren/zijn ook behoorlijk beschadigd door het gewrik.

Beertje37

Beertje37

10-12-2018 om 21:09

Ibuprofen en paracetamol afwisselen om de paar uur

Of combineren.
Zie titel. Sterkte!
Als het niet snel beter gaat bij de huisarts iets sterkers vragen.

Milcham

Milcham

10-12-2018 om 22:12

Spiegel opbouwen

Elke twee uur paracetamol slikken, even kijken wat de maximale dosis is voor 24 uur. Een spiegel opbouwen werkt veel fijner.

juf Ank

juf Ank

10-12-2018 om 22:21

elke 2 uur/

het is maximum 8 per dag; 4 x2, dus dat is veel te veel. Ik ga zo mijn bed in met ibuprofen en paracetemol….

Jij ook sterkte cheers!

Sukke

Sukke

10-12-2018 om 23:13

Koelen

En even uitzitten, met een paar dagen is het eerste weg. Het bot kan nog wat gevoelig blijven bij druk maar het zal aardig snel minder worden, zeker ook bij de afname van evt vocht.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-12-2018 om 00:38

Vast erg fout advies

Ik ben na het trekken van een verstandskies ooit meteen de kroeg ingedoken en heb daar aan de Southern Comfort gezeten. Alcohol maakt de boel goed schoon!

Maar als je die weg niet wilt kiezen, het was uiteraard niet een advies die je aan de kant mag schuiven , dan kan het wel verstandig zijn om de volgende dag te gaan spoelen met chloorhexidine. Dat is bij de drogist te koop. En inderdaad maar om de zoveel uur een aantal paracetamols slikken. Voor de lange termijn is een hele dag paracetamol slikken natuurlijk niet zo goed, maar als je veel pijn hebt, kun je wel een pilletje meer innemen dan je normaal zou doen. Twee per keer, zo om de vier uur als je dat redt en anders korter op elkaar.

Jo

Jo

11-12-2018 om 07:02

@ kaaskopje

Dat is zeker een zeer fout advies van je.

Juist advies:
Vermijd alcohol, nicotine, zwarte thee en koffie minstens de eerste 24 uur na de extractie.
Deze middelen vertragen namelijk de wond genezing.
In ernstige gevallen zal de wond ook nooit meer volledig sluiten.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-12-2018 om 08:50

Ik herinner me het nog zo goed omdat het a. grappig was, maar ook omdat het daarna ook heel erg meeviel met de genezing. Ik had echt de indruk, maar dat kan 'de wens is de vader van de gedachte' geweest zijn, dat ik de boel er goed mee had schoongemaakt. Het alcoholpercentage was tenslotte genoeg daarvoor .

Mijn dochter is echt ziek geweest van het trekken van de eerste verstandskies. Dat kan dus ook nog.

cheers

cheers

11-12-2018 om 09:00

juf ank

het goede nieuws is dat het elke dag een beetje beter gaat. En dat ik veel minder pepernoten heb gegeten dit jaar . Mijn chocoladeletter ligt ook nog steeds op me te wachten, ik hoop dat ik er dit weekend van kan genieten.
Sterkte!

juf Ank

juf Ank

11-12-2018 om 13:02

vandaag

Gaat het al een heel stuk beter!
En ik heb wonderwel goed geslapen op 2 ibuprofennetjes. Mijn kaak is wel wat dikker geworden en uiteraard gevoelig. Maar dat is peanuts bij wat ik gisteravond voelde.
Kaaskopje, alcohol wordt inderdaad juist afgeraden. Op mij heeft het ook een slechte uitwerking: sowieso al! Ja, je doet gekke dingen als je jong bent; bij jou is het waarschijnlijk niet dankzij, maar ondanks dat goed gegaan.

Milcham

Milcham

11-12-2018 om 18:34

Nou ja

Dan slik je elke drie uur paracetamol. Het ging even om het voorbeeld, dat je een spiegel moet opbouwen en continu (continu als in: dr tijdspanne die er voor staat) slikt en niet alleen als je pijn hebt. Dat is een heel gangbaar advies bij artsen en tandartsen.

juf Ank

juf Ank

16-12-2018 om 20:23

een week verder

en het gaat redelijk maar ik had verwacht dat ik nu wel wat gemakkelijker kon eten. Daarvoor doet het toch nog te veel pijn, dus eet ik nog steeds aan een kant.
Nu zit er een hechting in die vanzelf moet oplossen. En dat is nog niet gebeurd. Ik heb een beetje het gevoel dat het juist daardoor nog zeer doet en overweeg om hem zelf door te knippen... Wie heeft hier ervaring mee? Zal ik het proberen?

Milcham

Milcham

16-12-2018 om 20:57

Ja hoor

Als het dicht is gewoon doen. Vlak onder het knoopje snijden, liefst met een lancetmes als je dat hebt. Vervolgens met een pincet bij het knoopje pakken en eruit trekken.
Bij twijfel eerst even de tandarts bellen of het okee is.

Oe ik kreeg toen te horen dat ze ongeveer 10 dagen bleven ztten

Ik had er door een incisie meerdere en de eerste was er na een week uit en de laatste met een dag of 12.
Lukt t om nog even vol te houden?
t eten blijft even lastig hoor omdat het druk zetten zeer doet. Je zou m evt door kunnen knippen maar neit uittrekken? Dan blijft t wel bij elkaar maar niet zo strak dat t zeer doet?

juf Ank

juf Ank

16-12-2018 om 21:05

Ik heb hem

Inmiddels eruit getrokken. Het bloedde eventjes een beetje, maar het is vooral een opluchting. Het draadje irriteerde me gewoon enorm. Ben benieuwd of het nu beter zal gaan. Ik heb toch het gevoel dat er druk weg is.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-12-2018 om 00:31

Mijn alcohol tip

Was vooral een anekdote met een knipoog.

Ik gebruik nu bloedverdunners, dan is het trekken van een kies sowieso al een "ding". Daar is een borreltje niets bij. Maar het is inderdaad verstandiger om de adviezen te volgen. Ik drink maar heel beperkt, voor het lijkt of ik iedereen aan de drank wil praten 😅

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.