Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

24-11-2015 om 10:48

kiezen laten trekken voor beugel

Vanmiddag moet mijn dochter kiezen laten trekken om een beugel te kunnen laten plaatsen. Zowel uit boven- als onderkaak moeten er 2 kiezen getrokken worden, 4 dus in totaal. (En misschien zelfs ook nog 2 melkhoektandjes) Nu vraag ik me af of het verstandig is om alles in één keer te laten trekken of dat het beter verdeeld kan worden over 2 keer. En als je het in 2 etappes doet, moet het dan per kaak gedaan worden, of per kant?
De tandartsassistente had gezegd dat we dit maar met de tandarts moeten bespreken, maar eigenlijk ben ik wel benieuwd naar ervaringen. Is het niet gevaarlijk als zowel boven-als onderkaak verdoofd zijn? Of is dat geen enkel probleem en kun je er maar beter zo snel mogelijk vanaf zijn?

hier

Bij oudste zoon ooit ook 4 kiezen getrokken. Dat waren nog wel melkkiezen, maar die gingen er vanzelf niet uit. Er bleken ook echt nog hele lange wortels aan te zitten. Was ook in elk kaakdeel 1 kies. Wij waren blij dat het in 1x was, want ik denk dat onze zoon anders wel heel erg tegen de tweede sessie op was gaan zien. Nu was het vervelend maar tenminste wel klaar.
De dubbele verdoving is even lastig maar niet gevaarlijk, anders doen ze dat natuurlijk ook niet.

Zal van de tandarts afhangen denk ik, en van de kiezen

Zijn het nog melkkiezen dan zal trekken over het algemeen makkelijker zijn dan bij volwassen kiezen. De meeste tandartsen trekken niet alles tegelijk, maar alleen links of alleen rechts. Maar alles kan dus. Heb je niet veel aan he?!
In ieder geval sterkte voor je dochter (en voor jou), probeer zelf vooral ontspannen te zijn en blijven, dat is voor je dochter het prettigst. De verdoving zorgt er in ieder geval voor dat ze er niks van voelt (zeg haar wel van tevoren dat ze het moet aangeven als ze nog wel pijn heeft) en meestal wordt het tandvlees met een zalfje verdoofd voor de injectie wordt gegeven zodat ze ook de prik niet voelen (daar kun je om vragen, als dat niet vanzelf wordt aangeboden).

neteret mut

neteret mut

24-11-2015 om 12:28

hier

4 kinderen die een beugel gehad hebben/ nu hebben en bij alle 4 minstens meerdere getrokken kiezen, bij alle 4 onder narcose. Dag-opname en daarna 2 dagen thuis.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

24-11-2015 om 13:06

goeie tips!

Dank! Het zal idd wel zo zijn dat je er maar beter vanaf kunt zijn en dat de tweede keer de drempel misschien alleen maar hoger is. Goed om in gedachten te houden en ik zal ook ff vragen om zo'n verdovend zalfje.
Gelukkig is het bij ons niet zo ingrijpend als bij neteret mut; da's wel heel heftig! Wat was daarvoor de indicatie, als ik vragen mag?

Injel

Injel

24-11-2015 om 18:01

brrr

ik heb met één verdoving al moeite om mijn wangen en mondhoeken heel te houden. Ik kauw altijd op de verdoofde delen. Met de hele onder- en bovenkaak verdoofd zou ik helemaal niks overhouden.

Nooit beide kanten tegelijk verdoven dus, want dan voel je niet wanneer je te hard 'bijt'. Eerst alles aan de ene kant (de andere kant zorgt dan tijdig voor het pijnsignaal), dan alles aan de andere kant.

Katniss

Katniss

24-11-2015 om 18:09

Wat gek

Ik had begrepen dat het trekken van kiezen nogal een jaren '80 methode is en er tegenwoordig liever op andere manieren ruimte gemaakt wordt. Bij mij zijn destijds nog 8 kiezen (wv 4 verstandskiezen) getrokken. Dan houd je weinig over. Ze hebben overigens zowel bij de gewone als bij de verstandskiezen eerst links en toen rechts gedaan.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

24-11-2015 om 20:46

gelukt

Nou, het is gelukt hoor! In een mum van tijd, of eigenlijk in een handomdraai, hatseflats 4 kiezen en 2 tanden eruit.
Verdoving was het akeligste deel (tandarts vond zalfje niet nodig, was wat narrig in het begin, leek wel) en het bloeden naderhand was ook niet echt een feest, maar dochter is blij dat ze het gehad heeft. En ik ook. Waarschijnlijk heeft iemand vandaag in Utrecht een lugubere vondst gedaan: 4 kiezen en 2 tanden in een zakje, maar bij thuiskomst kon ik het iig nergens meer vinden

fijn

Dat het achter de rug is. En nu maar een lekker ijsje om op te sabbelen. Je dochter dan he

Gipsafdruk?

Heeft de ortho vooraf een gipsafdruk gemaakt? Daar staan als het goed is, die verloren kiezen ook op.
Over een tijdje is ze trotse eigenaar van een mooi gebit, zonder overbijt en dergelijke..
Succes.

vlinder72

vlinder72

25-11-2015 om 21:25

Katniss

Volgens mij gaat het over melkkiezen en tanden. Bij mijn zoon zijn er ook twee melkkiezen getrokken. Hij had al een beugel. Orthondontist ging ervan uit dat die kiezen eruit zouden zijn binnen zes maanden maar dat gebeurde niet. Toen zijn ze getrokken zodat het beugelen wat sneller klaar zou zijn.

Injel

Injel

26-11-2015 om 09:04

wisselt per ortho

mijn dochter kreeg een buitenboordbeugel om ruimte te maken. Ons buurmeisje, die bij een andere ortho zit, mocht twee kiezen laten trekken. Het zal dus per ortho wisselen welke methode er wordt gebruikt.

Brianna F

Brianna F

26-11-2015 om 18:59

ik ben te laat

Bij mijn dochter moesten er ook 4 kiezen worden getrokken, maar die wilde dat per se niet. het is helemaal goed gekomen met de beugel en haar tanden. Kiezen trekken is echt niet nodig.

mama2

mama2

26-11-2015 om 19:27

het

is echt helemaal afhankelijk van het probleem of er wel of geen kiezen getrokken dienen te worden. Bij een smalle of korte kaak zal het dus wel nodig zijn om ruimte te maken en bij een brede boog dus weer niet. Veel orthodontisten kiezen ervoor omdat het de beugeltijd verkort (en nee, dat hoeft dan weer niet altijd, maar blijft afhankelijk van het probleem en de kaak)

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

27-11-2015 om 10:48

nodig?

Tja; ik ga ervan uit dat het echt nodig was. De orthodontist heeft twee opties doorgenomen. Ik denk dat het idd erg uitmaakt wat het probleem is en die zijn bij haar meervoudig. Bij mijn dochter was er in beide gevallen sprake van dat er sowieso kiezen uit moesten. De optie buitenboordbeugel is niet aan de orde geweest, maar ik weet zeker dat mijn dochter die mogelijkheid had afgewezen; dat wilde ze écht niet.
Hoe dan ook; we zijn blij dat het erop zit! Nu alleen het beugelen nog

bloemetje

bloemetje

27-11-2015 om 10:56

Brianna

"Kiezen trekken is echt niet nodig."

Hoe kun je dat nou stellen? Wat ongenuanceerd. Zeg gewoon: bij mijn kind was dat niet nodig. En dat zegt helemaal niets over wat een ander kind, met een ander gebit en een ander probleem wél nodig heeft.

Brianna F

Brianna F

27-11-2015 om 16:51

Bloemetje

De orthodontist vond het in mijn dochters geval ook echt nodig.
Maar als je het niet wil is er altijd een mouw aan te passen. Door ervaring wijs geworden hebben diverse kinderen van kennissen hun kiezen ook kunnen behouden.

bloemetje

bloemetje

27-11-2015 om 17:03

nee Brianna

Nee, dat is gewoon niet waar. Nogmaals: bij jouw dochters was het blijkbaar niet nodig. Maar dat zegt niet dat die vlieger voor iedereen op gaat.

Ik heb zelf een beugel gehad. En ik kan je verzekeren: die kiezen MOESTEN eruit. En daar kan jouw ervaring niets aan veranderen.

Ik geloof trouwens direct, dat bij sommigen de kiezen best kunnen blijven zitten. Zij lopen op latere leeftijd dan extra risico om problemen met hun verstandskiezen te krijgen, daar is dan vaak onvoldoende ruimte voor. Het verwijderen van een verstandskies is een stuk ingrijpender dan het trekken van een gewone kies.

Het is gewoon niet handig om op basis van alleen je eigen ervaringen hier te bepalen dat kiezen trekken nooit nodig is. Zullen we dat soort uitspraken maar gewoon overlaten aan mensen die er meer verstand van hebben? (of vind jij jezelf oprecht deskundiger dan de orthodontist?)

Injel

Injel

27-11-2015 om 17:15

dat snap ik niet

'De optie buitenboordbeugel is niet aan de orde geweest, maar ik weet zeker dat mijn dochter die mogelijkheid had afgewezen; dat wilde ze écht niet.'

Dat snap ik niet. Die beugel draag je alleen 's nachts, dus je hebt er helemaal geen last van. Niemand die 'm ziet, het doet geen pijn, je merkt er na de eerste nacht helemaal niks meer van. Lijkt me echt veel minder ingrijpend dan het laten trekken van gezonde (!) kiezen. Mijn dochter zou helemaal niet de vrijheid gekregen hebben om de buitenboordbeugel 'echt niet te willen'.

neteret mut

neteret mut

27-11-2015 om 17:18

ikzelf

heb eerst jaren gebeugeld, alles stond keurig. Een jaar later weer alles schots en scheef en toen moesten er alsnog kiezen getrokken en opnieuw jaren gebeugeld. Toen stond het weer netjes maar ook nu alweer jaren niet meer en ik kan voelen dat mijn kaken niet goed op elkaar aansluiten. Bij 2 kinderen zijn er verstandskiezen getrokken die nog lang niet doorgekomen waren, een tandarts doet dit niet. En ja er moest wel wat uit want de goede tanden en kiezen werden geblokkeerd door elkaar en door de verstandkiezen. Bij de andere 2 kinderen zal er zelfs een kaak-operatie aan te pas komen door een hele grote overbeet.

Phaedra

Phaedra

29-11-2015 om 03:56

Nodig?

Ook bij mijn dochter moesten volgens de ortho kiezen worden getrokken, om haar overbeet te verminderen. Toen stuitte ik op mijn tandarts, die daar hele andere opvattingen over nahield. Hij was niet van plan om ook maar één kies te trekken, en toen ik in mijn wanhoop bijna op zoek was gegaan naar een andere tandarts die de klus wel wilde klaren, kwam mijn tandarts zelf met de mogelijkheid een second opinion aan te vragen bij een andere orthodontist. Ik ben mijn tandarts tot op de dag van vandaag dankbaar. Nadat wij in onze woonplaats een nieuwe ortho hadden gevonden, is het probleem (zonder trekken!) opgelost. Mijn mening, zeker na het lezen van bovenstaand draadje: Ortodontisten zeggen mij iets te snel dat er kiezen getrokken moeten worden.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

29-11-2015 om 15:45

reactie

Buitenboordbeugel is überhaupt niet ter sprake gekomen, dus kennelijk was dat ook geen oplossing voor de problemen die dochter heeft. Vooraf was er maar één ding waar ze zich echt zorgen over maakte; 'als ik maar geen buitenboordbeugel hoef'. Dat dat dus vervolgens voor haar niet eens een optie was, was voor haar een grote opluchting. Als dat wél nodig geweest was, hadden we heus ons daar verder in verdiept en had ze heus niet zomaar hoeven zeggen dat ze dat niet wilde. Ik ben alleen niet op voor hand me daarin gaan verdiepen; ik heb me gewoon op de vlakte gehouden en gezegd; we horen wel wat de mogelijkheden zijn en wat er moet gebeuren. En dan zien we verder.
En verder over de noodzakelijkheid; ik ga er in het algemeen vanuit dat professionals meer verstand van zaken hebben dan ik en dat die er niet op uit zijn om hun patiënten/klanten verkeerd of gemakzuchtig voor te lichten. Een orthodontist met een goede reputatie, die de tijd neemt om dingen uit te leggen en de alternatieven te schetsen, lijkt mij iemand om in principe te vertrouwen. Bij mijn tandarts, die de kiezen heeft getrokken, kom ik al 26 jaar en dat is iemand die er eer in schept om zijn patiënten goede zorg te verlenen. Ik vertrouw hem, dat hij ook doet wat nodig is. Ik ben absoluut niet iemand die kritiekloos of zonder me voor te laten lichten dingen doet of laat gebeuren met haar kinderen en ik moet eerlijk zeggen dat ik hier het gevoel krijg alsof ik mijn dochter 'onrecht' heb aangedaan door zomaar gezonde kiezen te laten trekken.

Katniss

Katniss

29-11-2015 om 15:51

Lelietje

Dat was niet mijn bedoeling, om je dat gevoel te geven. Ik wilde wel een waarschuwing neerzetten omdat ik had begrepen dat kiezen trekken 'tegenwoordig' niet meer gebruikelijk is. Bij mij zijn er wel 8 (blijvende) kiezen getrokken, en dat levert later weer andere problemen op.
Dat heeft ertoe geleid dat ik, mocht het zover komen, wel voor een second opinion zou kiezen als onze ortho het trekken van (blijvende) elementen noodzakelijk vindt. Sowieso hanteert hij een afwachtend beleid, eerst maar eens uitgewisseld zijn en daarna kijken we verder. De kans bestaat dat de kaak nog spontaan gaat groeien, net als de rest van het kind.

Injel

Injel

29-11-2015 om 17:52

professionals

'ik ga er in het algemeen vanuit dat professionals meer verstand van zaken hebben dan ik en dat die er niet op uit zijn om hun patiënten/klanten verkeerd of gemakzuchtig voor te lichten'

In dit geval zijn de professionals het onderling niet eens. Er zijn zat algemene websites zoals gezondheidsplein.nl waarop aangegeven wordt dat het trekken van kiezen in een heel groot deel van de behandelingen bij kinderen en volwassenen te voorkomen is. Er wordt niet voor niets op veel fora een second opinion aangeraden ...

Phaedra

Phaedra

29-11-2015 om 19:48

Professionals

De ortho waar mijn dochter in eerste instantie zat, HEEFT een goede naam in onze woonplaats. Maar....ze was zo 'professioneel' om verdere behandeling te weigeren als er door de tandarts geen kiezen werden getrokken. Gelukkig heb ik geluisterd naar mijn tandarts (waar ik al meer dan 30 jaar kom). Hij weigerde gezonde kiezen te trekken, en heeft mij verwezen naar een goed ortho voor een second opinion. Daarna in mijn woonplaats overgestapt naar een andere orthodontist, en al vrij snel kon mijn dochter beugelloos door het leven.

Brianna F

Brianna F

29-11-2015 om 19:56

I rest my case

zie titel

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

29-11-2015 om 20:31

and the winner is...

Brianne F.... Die zojuist onomstotelijk - beyond a reasonable doubt - heeft bewezen dat kiezen trekken nooit nodig is. Gefeliciteerd, Brianna, voor jou de Mother of the Year-award!

Godsallemachtig, wat een gelijkhebberigheid. Fijn dat het voor jullie kinderen niet nodig was, óf dat ze zulke betrokken moeders hebben die niemand op hun woord geloven, maar alles tot de bodem uitzoeken. Ík heb geen enkele twijfel dat ik mijn dochter de juiste behandeling heb laten ondergaan.
Want stel nou dát er een second opinion was geweest. En die ortho zegt dat kiezen trekken níet nodig is; hoe bepaal ik als leek dan dat hij of zij gelijk heeft? Of heeft degene van die niet trekken zegt, sowieso gelijk? Of ga ik dan naar de derde: best of three? Deze ortho had een goed, plausibel en helder verhaal en op basis van die informatie gaan wij verder.
Fijn dat jullie andere ouders erop wijzen, dat kiezen trekken in jullie geval niet nodig was, maar doe niet net alsof jullie daarmee alle situaties kunnen beoordelen op basis van een forumpostje.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

29-11-2015 om 20:33

Katniss

mijn eerdere opmerking was niet op jou gericht; dat voelde niet als een 'verwijt', maar als oprechte verwondering.

Phaedra

Phaedra

29-11-2015 om 21:29

Lelietje

'óf dat ze zulke betrokken moeders hebben die niemand op hun woord geloven, maar alles tot de bodem uitzoeken'

Uhhhh, ik weet niet waar deze stelling vandaan komt, maar ik werd pas wakker geschud door mijn tandarts toen hij weigerde kiezen te trekken. Dus ik heb niets tot op de bodem uitgezocht.

Inslikken tong door verdoving

Als alle 4 de kiezen aan een kant zit, dus bijvoorbeeld alleen linker of rechterkant, dan kan alles er in een keer uit.

Als de kiezen dus aan verschillende kanten van het gebit zit is het niet aan te raden om alles in een keer te laten trekken.

Als namelijk aan beide kanten getrokken moet worden, moet ook beide kanten verdoofd worden. Dit zorgt ervoor dat de tong(een spier) ook verdoofd. Wat weer tot gevolg heeft dat het mogelijk is om de tong in te slikken, en erin te stikken. Waarschijnlijk weet de tandarts dit zelf ook, en zal je daarin wel in voorlichten.

Meer informatie kunt u ook vinden op http://www.tandarts.com

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.