Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

cathy imbat

cathy imbat

02-05-2011 om 09:43

Kiezen sealen?

Hallo allemaal,

Onze tandarts stelde vorige week voor de groeven in de kiezen van onze dochter (11) te sealen. Nu twijfel ik of ik dat wil laten doen.
Deels komt dat doordat ik zelf een sealing heb waar een barstje in is gekomen (onopgemerkt door de tandarts) waaronder het flink is gaan rotten.
Deels komt dat omdat ik bang ben dat tandartsen geneigd zijn misschien dingen te doen die niet echt nodig zijn (levert ook inkomsten!)

Dus: wat zijn jullie ideeen over, en ervaringen met sealings? Zijn er deskundigen (tandartsen) in de zaal die me informatie kunnen geven?

Bedankt en groet,

Cathy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

02-05-2011 om 11:49

Ik zeg: doen!

de kans dat het barst is zo miniem (ik heb er nog nooit van gehoord,je hebt gewoon veel pech gehad) en de kans op gaatjes wordt zoveel kleiner. Al mijn dochters hebben een puntgaaf gebit en ik denk wel dat dat ook mede dankzij de gesealde kiezen is.

Jaymza

Jaymza

02-05-2011 om 18:01

Hier ook barsten

en daaronder dus een rotte kies.

Jaymza

100%mama

100%mama

03-05-2011 om 09:05

Aboluut doen als

Er wordt geseald om de kiezen te beschermen tegen gaatjes. Sealen beschermt de kiezen op plaatsen die het meest gevoelig zijn voor gaatjes, namelijk in de groeven en putjes. Deze zijn kwetsbaar, vooral als ze diep en smal zijn. De haren van de tandenborstel kunnen er moeilijk bij. Meestal wordt er geseald kort nadat de blijvende kies helemaal is doorgebroken. Dan is de kans op gaatjes het grootst. MAAR...niet bij elk kind hoeft gesealt te worden, als de groeven niet al te diep zijn en dus goed met een borstel bereikbaar zijn zou het niet nodig hoeven zijn. Ik denk dan ook dat als je TA zegt dat het nodig is, hij dat niet zegt om inkomsten te verkrijgen (buiten het feit dat de inkomsten behoorlijk tegen vallen hoor). Het is daarbij een pijnloze behandeling en je kan het eigenlijk zien als een extra beschermlaag die nog fluoride afgeeft ook. Het komt zelden voor dat er een barst in komt/zit en het kan zomaar zo zijn dat het in dat geval om een bijna gesloten groef ging wat niet is gezien als er geen bite-wing foto gemaakt is destijds.

Ik zeg dus ook : doen hoor!

bibi63

bibi63

03-05-2011 om 13:27

Dat van die extra inkomsten snap ik niet helemaal

Natuurlijk verdient een tandarts aan het sealen e/o fluorbehandeling. Maar als hij dat niet doet en er regelmatig gaatjes e.d. zijn (kan, hoeft niet natuurlijk), verdient hij daar toch meer/vaker aan?
Gr. Bibi

100%mama

100%mama

04-05-2011 om 08:43

Mmmmm

Je brengt me op een idee, whahahahahaha

Tuurlijk verdiend een tandarts meer aan een gaatje vullen, sterker nog, het dubbele zelfs. Sealen valt onder een prevetieve bahandeling, ik zou niet twijfelen in ieder geval. Overigens betaal je niet zelf, maar de verzekering.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-05-2011 om 13:48

Sealen

Toevallig worden vanmiddag de kiezen van zoon (10) geseald. Hij heeft hele diepe groeven in zijn kiezen. Uiteraard laten we het doen; kan een boel ellende voorkomen. Hier meer info over sealen http://www.tandartsplein.nl/dossiers/behandelingen/sealen.html

Monique D*

Monique D*

05-05-2011 om 22:43

Vraag over sealen: alleen de eerste molaren?

Is het zo dat alleen de derde kiezen (gerekend vanaf de hoektanden) worden geseald? Doet hij dat omdat ze diepere groeven hebben?
Mijn tandarts heeft alleen die kiezen bij mijn kinderen geseald. Dat deed hij toen ze net waren uitgekomen.De andere kiezen heeft hij niet gedaan.
Mijn kinderen (16 en 14 jaar) beschikken over een puntgaaf gebit.

Zelfs melkkiezen

Zoon had hele diepe groeven in zijn melkkiezen en die zijn toen zelfs, op ons verzoek, geseald.
Welke kies er wel of niet geseald wordt ligt aan de diepte van de groeven lijkt me.

100%mama

100%mama

06-05-2011 om 21:16

Klopt

de pre-molaren (de kleine kiesjes) zullen enkel worden geseald als daarin ook diepere groeven zitten, de 2 molaren zullen dus meer geseald worden dan "de rest".

Puck

Puck

09-05-2011 om 13:12

Klopt niet

Het zou kunnen dat mijn kinderen toevallig ook diepe groeven in de voorste kiezen hebben, maar volgens mij sealt onze tandarts alle blijvende kiezen standaard.

100%mama

100%mama

09-05-2011 om 20:20

Dat kan puck maar

dat wil niet zeggen dat het klopt

Het is in de praktijk niet nodig premolaren te sealen als er geen verdiepte groeven zijn. Je sealt om groeven "op te vullen" maar dat effect is er dus niet als er geen groeven aanwezig zijn.....

ilsepilse

ilsepilse

10-05-2011 om 14:55

Puber van 16

voor het laatst gesealed vorige week, tandarts doet het tot 16jr zei hij, ze hebben alle 2 een gaaf gebit!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.