Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kiezen tandartsbehandeling

Kiezen.. zowel letterlijk als figuurlijk. Ik zit momenteel in een dilemma en hoop dat hier mensen met meer kennis cq ervaring 'rondlopen' om advies aan te vragen.

Ik ben een vrouw van midden 50. Bekend met kaakklemmen, sinds de overgang. Bitje/kaakfysio heb ik al. Verder goed onderhouden gebit (mondhygiëniste/controles), met wel al enig verlies aan kiezen, in de loop der jaren, door wortelkanaalbehandelingen/afbraak. Rechts onderin heb ik nog maar 1, levende, kies over. Een stand-alone, met een grote vulling, die dus veel kracht te verduren krijgt. Nu heeft de tandarts het gehad over een kroon op die kies. En ik twijfel erg of ik dat moet doen.

Voordeel; daarmee wordt de kies sterker, beter bestand tegen de druk, en kan ik m hopelijk houden. Eigen gebit is altijd beter. Nadeel; de zenuw kan het gaan begeven. Dat wordt een wortelkanaalbehandeling door de kroon. Volgens de tandarts kan dat. 

Mijn twijfel; een kroon is duur. En het afsluiten van een nog levende kies vind ik eng (mijn oude, conservatieve tandarts was altijd tegen..juist vanwege die ontstekings kans). Ik dacht meer aan laten trekken als ie het begeeft en dan een deelprothese, waarmee ik dus ook de andere ontbrekende kiezen vervang. Maar mijn tandarts is daar weer tegen ('die dingen worden er altijd uitgegooid'). Implantaten zijn geen optie; ik ben nogal ontstekings gevoelig. 

Dus; kroon of niet? Of afwachten wat er gebeurd.. misschien kan de kies nog jaren mee.? 

Een kroon zonder zenuwbehandeling zou ik niet doen.
voor het klemmen zou ik een bitje overwegen. Dat heeft mijn zus. Werkt goed. 

maar vindt er niet altijd eerst een wortelkanaalbehandeling plaats voor de kroon geplaatst wordt? Dat is althans bij mijn tandarts standaard, juist om te voorkomen dat door een kroon een wortelkanaal gedaan moet worden. 

Je zou het even kunnen vragen bij het ivoren kruis https://www.ivorenkruis.nl/Contact.html

Kronen zonder wortelkanaalbehandeling kan. Ik heb er twee, doen het al zo'n vijftien jaar helemaal prima. 
Een kroon is in principe je eigen element met een versteviging eromheen. Het feit dat dit je enige kies aan die zijde is zou voor mij wel een twijfelgeval zijn. Er komt veel kracht op. Kan de kies dat aan? Is een brug of gedeeltelijke prothese dan niet handiger?
Dat je tandarts daartegen is o.b.v. wat andere mensen blijkbaar doen vind ik vreemd.  Misschien een second opinion bij een andere tandarts?

Hier een tandarts die het argument hanteert: hoe langer je een ingreep kunt uitstellen, hoe beter. De kosten van nieuwe vulling als die weer eens afbreekt zijn een fractie van een kroon. Dus zorg dat je je opties helder hebt (dus kosten/baten/levensduur) en pas als het echt moet hak je een knoop door. De krachten die een kies kán hebben zijn enorm. 

gr Angela

Gevoeligheid voor ontstekingen kan mede komen door tekorten aan voedingsstoffen. Een mineralencomplex als Fundamental Minerals kan het ondersteunen. Een biologische tandarts kan ook verder kijken.

Tandenknarsen kan komen door onderliggende problemen. Kan bijvoorbeeld te maken hebben met lichte scheefstand van de atlas. Heeft ook effect op de stand van je kaken dus een onderbeet of overbeet.

Spam gemeld

Paasei

Paasei

22-05-2021 om 10:57 Topicstarter

Dank allemaal. Ik heb er, met jullie advies, over nagedacht en besloten dat ik geen kroon neem. Ik wacht nog even af en kies dan voor een oplossing die mijn gebit wat meer aanvult (deelprothese of brug). Daarvoor moet de kies eerst wortelkanaal-behandeld zijn. Dus zolang ie nog leeft, leeft ie nog.

Nogmaals dank voor het reageren!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.