Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nyntje

Nyntje

23-11-2011 om 16:55

Kiezen trekken nadat beugel al geplaatst is

ik zit met het volgende, mijn dochter heeft nu ruim een half jr de zogenaamde blokbeugel. Nu willen ze haar laatste 2 melkkiezen gaan trekken omdat op een foto gezien is dat deze onderweg zijn. Ik vind het zo'n vreemde gang van zaken. Heeft iemand hier ervaring mee?
Hadden ze niet beter met de beugel kunnen wachten totdat de kiezen gewisseld waren? Nu ligt het een eind stil totdat die kiezen omhoog gegroeid zijn en mee kunnen in het beugelproces/

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

23-11-2011 om 17:17

Ja, kan goed.

Kan prima.
Een blokbeugel is er niet voor om alle tanden en kiezen netjes in een rijtje te krijgen, het corrigeert alleen een overbeet en zorgt dat de kaken op de juiste manier boven elkaar komen te staan. Zo'n blokbeugel is het meest effectief in de periode dat er een groeispurt is, maar dat weet je nooit van te voren. Verder wordt aangeraden om een blokbeugel minimaal een maand of 9 te gebruiken. Vergelijk met een prop papier: als je dat even inpropt, propt ie daarna weer uit, hou je hem lang stevig ingepropt dan blijft hij veel beter zitten. En wat maakt het uit als het nu stil staat tot die kiezen omhoog gegroeid zijn. Wat je nu al hebt gecorrigeerd heb je dan al gewonnen en kun je sneller aan een vaste beugel beginnen omdat de stand van de kaken dan al goed is.

Vera*

Vera*

23-11-2011 om 18:04

Hier

Dochter kon aan de slotjesbeugel omdat al haar tanden en kiezen al gewisseld waren.

Fiorucci

Fiorucci

23-11-2011 om 18:41

Ja hoor

Ja hoor, dat kan. En die kiezen zijn snel door hoor.
Bij mijn dochter zijn eerst drie melkkiezen getrokken, toen is ze begonnen met haar buitenboordbeugel. Ze heeft die zo trouw dag en nacht gedragen, dat ze er na vier maanden mee kon stoppen. Toen ze haar slotjes kreeg, waren de nieuwe kiezen er al, en konden er gelijk slotjes op.

Isabella

Isabella

23-11-2011 om 20:10

Alles gewisseld

Hier in de regio wordt er in principe niet gebeugeld voordat alle tanden en kiezen zijn gewisseld. Ik zag hier ook nooit basisschoolkinderen met een beugel. Dit begint pas in de eerste of tweede van het VO. Ik verbaas me nog steeds als ik kinderen van 9 à 10 jaar zie met een beugel.

Fiorucci

Fiorucci

24-11-2011 om 07:06

Isabella

Hier beginnen velen al in groep 7 of 8. Toe mijn zoon van 19 die leeftijd had zag je dat nog nauwelijks. Mijn dochter zit nu in groep 8 en heeft de periode van opvallende beugels al gehad als ze naar het VO gaat, dat vindt ze wel erg fijn.

Fiorucci

Fiorucci

24-11-2011 om 12:06

Kwa snelheid van de behandeling maakt het geen bal uit, dat hangt af van de eigen inzet van een kind. Mijn dochter droeg haar buitenboord 24/7, en was met vier maanden klaar, haar vriendin draagt 'm veel minder en moet dus langer door. En ik schreef al inderdaad dat het nu vaker voorkomt in de bovenbouw basisschool. Wat ik nog wel wil opmerken: bij de blokbeugel is het het handigst als je begint in de groeispurt,begin puberteit. Dan is de kaak het meest ontvankelijk voor correctie, want ook aan verandering onderhevig. Bij mijn zoon was dat begin groep 8, dus daarom zijn we toen al begonnen. Kinderen puberen toch wat jonger tegenwoordig hetgeen wellicht verklaard waarom er vroeger wordt begonnen.

mix

mix

24-11-2011 om 14:44

En hier zeiden ze

ze als in tandarts en oorthodontist, die geen banden met elkaar hebben, allebei: als je vroeg begint is het kaakbot nog relatief zacht en makkelijker bij te stellen, waardoor het sneller zal gaan.
Als je laat begint, in de pubertijd ergens (wanneer weet ik niet) dan is het bot veel harder, duurt het langer en is het lastiger.
Man heeft op zijn 41e een beugel gehad en was met 2.5 jaar klaar voor overdag, toen 2 jaar nachtbeugel en nu alweer jaren een draadje.
Dochter was vlotter klaar en haar correctie was zwaarder en bestond uit meerdere soorten beugels/correcties/fases, terwijl man nooit anders dan de slotjes heeft gehad.

Puck

Puck

24-11-2011 om 20:18

Isabella

Tja, als je je verbaast over kinderen van 10 met een beugel omdat ze nog niet uitgewisseld zijn, dan verbaas je je ook over mijn 10 jarige jongste. Helemaal uitgewisseld, nog 2 gaten waar de kiezen nog door moeten komen. En waarom wordt er in jouw regio dan niet gebeugeld voor er uitgewisseld wordt, wat is het principe erachter?

100%mama

100%mama

25-11-2011 om 14:57

Het beste moment....

om te beugelen is toch echt als de kids in hun groei spurt zitten....uitgewisseld of niet. In die tijd kan je namelijk het makkelijkst de boel manipuleren en de nog niet gewisselde tanden/kiezen er later bij trekken. Het ene kind komt met 10 in zijn spurt, het andere met 12 (meisjes eerder dan jongens overigens).

Gelukkig ben ik niet meer werkzaam op de praktijk die ook een ortho had en waarbij ik 3 jaar geassisteerd heb, maar heb er wel veel van opgestoken!

100%mama

100%mama

25-11-2011 om 14:58

Oja...

en het kan dus idd voorkomen dat er terwijl de beugel behandeling al van start is gegaan later nog een kies getrokken worden!

Fiorucci

Fiorucci

25-11-2011 om 18:11

Dat is ook lastig, ik merkte dat zoon begon te veranderen in allerlei opzichten, zijn gezicht veranderde wat, vreetbuien, ineens praatjes krijgen...
Ik twijfelde best nog wel hoor toen ik de ortho belde dat we wilden beginnen met behandelen, maar naderhand had ik het goed gezien. Dat was begin groep 8,overigens. Maar hier zijn het alledrie vroege pubers.

eni65

eni65

26-11-2011 om 00:13

Vroeger

Ik heb een beugel gehad van mijn 7e t/m mijn 12e. Dus nog vroeger. In totaal zijn er 12 elementen getrokken, 8melk en 4blijvend. Dus gewoon tijdens het beugelen. En dat was pas echt vroeger, ben al 34 jr after-beugel. Mijn zoon heeft hetzelfde als ik en die heeft pas sinds zijn 16e een beugel, en er hoefden maar 4 ipv 12 eruit. Ik heb hem laten wachten omdat ik wist hoe traumatisch het was. Nu koos hij er zelf voor.

eni65

eni65

26-11-2011 om 11:11

Dat zeg ik toch, daar hebben we zo voor gekozen. Eerst zelf wisselen,dat scheelt een hoop getrek. Hij moest al eerder aan de beugel, maar we hebben gewacht. Je hebt zelf ook wat te zeggen, je moet niet aan de beugel, het blijft een keuze.

Vic

Vic

26-11-2011 om 11:45

Wachten

Ik heb inmiddels begrepen dat als je wacht, het misschien helemaal niet nodig is dat er elementen getrokken worden. Of i.i.g. een stuk minder dan als je vroeg gaat beugelen. Bij mij zijn de eerste en de laatste kiezen getrokken, aan alle vier de kanten. Later ook nog de verstandskiezen. Het nadeel daarvan is dat je op latere leeftijd te 'weinig vulling' hebt aan de voorkant, waardoor je bovenlip naar binnen gaat hangen. Tegenwoordig wordt vaak gewacht tot de kaak gaat groeien (in de puberteit) of er wordt actief gewerkt aan verbreding van de kaak.

Fiorucci

Fiorucci

26-11-2011 om 11:50

Vic

Dat is zo, maar als je wilt beginnen als de kaak gaat groeien in de puberteit, is 16 vaak veel te laat. De keuze zal dus ook af hangen van hetgeen je wilt bewerkstelligen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.