Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Moniek

Moniek

11-07-2018 om 12:15

Kind 15 maanden geen taalbegrip en woorden

Onze dreumes is bijna 15 maanden. Hij lijkt nog geen taalbegrip te hebben, gebruikt geen woorden en zwaait nog niet terug. Hij brabbelt wel flink, maar doet dit niet gericht. Zo zegt hij mamamama en papapapapa, annie en audi, maar hij heeft geen idee wat de betekenis daarvan is. Hij wijst geen lichaamsdelen aan en kijkt niet naar papa of zijn zusje als ik vraag waar is papa of waar is je zusje. Ik heb het idee dat zijn oortjes goed functioneren, want hij reageert wel op geluid van de deur die open gaat of de staafmixer als ik zijn hapjes pureer.
Zijn motorische ontwikkeling is traag maar binnen de grenzen die het CB hanteert. Hij heeft een iets lagere spierspanning dan gemiddeld is door de fysio geconstateerd, maar dit is niet zorgelijk. Hij trekt zich nu ruim een maand op tot stand en loopt langs tafels en andere meubelstukken en loopt ook van en naar meubelstukken die dicht genoeg bij elkaar staan.
Al met al begin in me steeds meer zorgen te maken, met name om het taalbegrip dat er niet is. Onze dochter was laat met praten, maar haar taalbegrip was met 9 maanden al behoorlijk op gang gekomen. Is er iemand, bij voorkeur uit de professionele hoek, die kan adviseren?
Het CB maakt zich tot 18 maanden geen zorgen en zou pas daarna verder willen kijken in de hoop dat een en ander de komen de tijden zal ontwikkelen.
Heeft iemand ervaring met een soortgelijk kindje, waar uiteindelijk alles goed mee bleek te zijn?


Zomaar

Zomaar

11-07-2018 om 12:31

Ervaring

Mijn jongste brabbelde nog helemaal niet met 15 maanden, en ik had ook niet het idee dat haar taalbegrip enorm was. Wel vond ik haar slim in het spelen, en bijv manieren verzinnen om uit de box te klimmen of zichzelf in ander levensgevaar te storten.
Met 18 maanden zei ze da en met 22 maanden mama en da. Toen heb ik haar via de huisarts wel verder laten onderzoeken. Daar bleken er weinig bijzonderheden afgezien van het niet praten. Taalbegrip was goed en er waren geen signalen van ‘retardatie’. Qua motoriek liep ze enigszins voor. Er werd een afwachtend beleid geadviseerd, en mondjesmaat kwam de taalontwikkeling op gang. Met 6 jaar was ze helemaal op niveau, dus ze heeft er gewoon de tijd voor genomen.
Volgens de logopediste is er bij ongeveer de helft van de 2-jarigen die nog niet praten wel ‘meer’ aan de hand. Voor nu zou ik het dus even aankijken, maar als hij met 18-20 maanden nog steeds niets zegt zou ik een doorverwijzing vragen. Je kunt er maar beter vroeg bij zijn.

Dor

Dor

11-07-2018 om 12:56

15 mnd

Is een dreumes. Dreumessen praten niet, die groeien en ontdekken.
Mijn kinderen zeiden met 18 mnd mawadada en waren hard bezig met groeien en andere intwikkelingen. Met 23 mnd ineens 3 a 4 woordzinnen, nooit krom gepraat niks. Tegen die tijd eens kijken is vroeg genoeg.

Dor

Dor

11-07-2018 om 12:57

Zing, benoem, praat, lees voor, oefen geluiden en laat het gewoon even gaan

ervaring

Niet uit professionele hoek, maar wel persoonlijk. Tot en met haar 18e maand heeft ze niet gebrabbeld. Ook niet tijdens het spelen. Ze was gewoon heel stil. Haar taalbegrip lag toen ook ver onder niveau.
Rond haar 2e jaar is ze naar wat wij dachten gaan brabbelen, totdat we op haar 2,5e jaar doorhadden dat ze niet brabbelde maar probeerde te praten. Toen zei ze al ingewikkelde woorden, alleen wij konden ze niet verstaan, en kwamen er alleen maar achter omdat ze een plaatje aanwees en er iets bij zei wat er op leek (zeemeermin). Toen ze bijna 4 was zei een voorbijganger eens tegen mij: wat grappig ze praat chinees.

In de kleuterklas is ze beter gaan praten en pas naar groep 3 is ze echt goed verstaanbaar gaan praten. Dit na jaren van logopedie.

Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen dus, want het is nu een hele gezellige kwebbel.

Maar met 14 maanden nog niks zeggen is heel erg normaal. En het brabbelen is een heel goed teken. Dat was bij ons namelijk de trigger om de hulpverlening in te gaan....

Bellefleur

Bellefleur

11-07-2018 om 13:27

praten en lopen

Ik heb wel eens begrepen dat een baby of eerst gaat praten, of eerst gaat lopen. Jouw kind begint met langslopen. Dus misschien 'kiest' hij eerst voor lopen. En werpt hij zich dan op het vocale gedeelte.

Voorlezen

Hopelijk lees je al voor. Overdag en voor het naar bed gaan. En vraag je wat hij wil met eten, banaan of druif. Niet te strict maar speels. En reageer op wat hij wel zegt met een woord dat volgens jou de lading dekt maar dan goed.
Zing liedjes voor hem. Elke avond eenzelfde liedje voor het slapen gaan.
Bied in elk geval taal goed aan.

En houd toch goed in de gaten of hij alles wel goed ziet en hoort. Of er geen verstopping in zijn oren is. Laat het anders even nakijken bij de huisarts.

Mijn kinderen waren ook laat met praten vanwege autisme en tweetaligheid. En bij zoon ook nog een periode pusoortjes. Met hem zjjn we naar logopedie geweest. Maar het is allemaal goed gekomen.
Ongeveer ergens na hun tweede jaar spraken ze in hele zinnen. Ze wilden het vaak eerst goed hebben voor er wat gezegd werd. Weinig gebrabbeld hier. Niet eigenlijk.
Idem met lopen. Zoon schoof heel lang op zijn buik vooruit. Niet gekropen. Tot hij ineens ging lopen.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2018 om 20:58

Dor

Dat dreumesen niet praten is wel erg kort door de bocht. Ik had al hele gesprekken (op dreumes-niveau) met de oudste dochter toen ze net een jaar was geweest. Haar eerste woord 'auto', uitgesproken als een soort òttò. Vervolgens offisee, dat moest olifant voorstellen. Ik had echt het gevoel dat ik al een touw aan haar verhalen kon vastknopen, heel grappig.

Maar verder is 15 maanden nog wel wat jong om je zorgen te maken, dat ben ik met je eens.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-07-2018 om 21:02

Moniek

Zoals je in mijn reactie hierboven kunt lezen had ik een vlotte babbelaar, maar de jongste bleef juist achter. Ik vind 15 maanden nog wat jong om je zorgen te maken, maar als je het komende jaar het gevoel blijft houden dat hij echt achterloopt, zou ik het wel bespreken. Er kan iets met het gehoor zijn bijvoorbeeld. Dat bleek bij mijn dochter aan de hand te zijn. Eenmaal buisjes in de oren, haalde ze haar achterstand heel vlot in.

Dor

Dor

11-07-2018 om 23:39

Kaaskopje

Maar dat is geen praten maar brabbelen of lettergrepen nazeggen. Als moeder versta je dat, als buitenstaander niet.
15 mnd is echt heel jong. Meestal de leeftijd van lopen, mamamama papapa wawawa enz. Met wat geluk een aanwijswoord: tie(die) maar zelfs dat is vaker uitzonderlijk dan gewoon.
Ik heb jaren met dreumessen en peuters gewerkt en echt het gros produceert geluid of max klanken.
Er gebeurt ook zoveel. In 2 jaar zijn ze in groei bijna verdubbeld. Daar is heel wat voor nodig. Spraak komt meestal pas dan of erna, waarbij jongetjes vaak weer wat trager zijn dan meisjes

Dor

Dor

11-07-2018 om 23:47

Linkje

Hier zie je waar een kindje van 15 mnd zich zoal mee bezig houdt en hoeveel ze eigenlijk ongemerkt leren. En ook als dat anders is, dan is dat niet altijd meteen reden tot zorg.


https://youtu.be/0UGWw8Lgfm0

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-07-2018 om 11:02

Ja maar

Dat een dreumes brabbelt is niet zo gek. Maar dat het niet op taal lijkt te reageren vind ik wel bijzonder.
Zelf zou ik nog even afwachten, maar als je je zorgen maakt kan je ook zelf contact opnemen met een logopedist. Daar heb je geen verwijzing voor nodig van de ha.

Maris

Maris

19-07-2018 om 19:50

mijn kids

ik heb 4 kids die allen op hun eigen manier spraken.

Mijn oudste zoon nu 11 jaar sprak tot zijn 3 jaar bijna niet en ook erg slecht. Nu gaat hij naar vwo en spreekt nog steeds weinig maar o wat kan de jongen rekenen, taal en spelling zijn niet zijn beste vakken. Hij was totaal onverstaanbaar ik begreep hem niet.
Pas met 6 jaar ging het goed, tot groep 2 was het net een peuter wat net leerde praten. Moest hem zelf van school testen op autisme. Maar dat had hij niet hij wilde gewoon niet praten. Nu nog steeds houd hij er niet van vraag ik aan hem wat hij heeft gedaan zegt hij, gewoon. maar wat dan jongen hoe was school? gaat wel. Wil je nu je zakgeld op in het weekend? zegt hij, kijk maar. Wil je een wit shirt of zwart shirt voor gym? wat jij wil... echt geen gesprek wil hij voeren, behalve als het op gamen aan komt dan spreekt hij als een waterval. ach ja,. iedereen zijn eigen dingetje.

Mijn dochter van nu 9 jaar zong met 9 maanden al liedjes, poesie mauw, kommmie gauw. Mensen op straat stonden gewoon rond haar omdat ze het zo bijzonder vonden dat een baby dat kon. Ze was rond de 14 maanden dat ze alles al kon zeggen wat ze wilde. Een gesprekje wat ik net heb terug gehoord was. mama kom nou hier en iedereen opschieten, ik wil naar buiten spelen. ja papa ook opstaan. Nee rakker mag niet mee hij thuisblijven, maar waarom dan vraag ik haar. Rakker mag niet van speeltuin mevrouw binnen komen, en ik ga op de tractor, ja toch mama? Zulke gesprekken had ik al met haar rond de 14 maanden maar zei was echt snel met alles. Zo ging ze al zelf naar de ws met 18 maanden zonder hulp. Aankleden kon ze alleen al met 22 maanden, ook jasjes dicht ritsen, veteren. Zwem diploma met 4 jaar oud. Maar nu komt het op school gaat het matig ze is heel gemiddeld. klokkijken is voor haar chinees, rekenen haalt ze enkel D op, taal en lezen, begrijpend is dan wel weer een A.

Kind 3 begon pas met 18 maanden te brabbelen, en dan was het ook simpel, banaan was aan. melk was elk. sok was ok. buiten was ten. pop was op. kusje geven was bij haar ham ham. rond 27 maanden kon ze ook alles zeggen wat er van haar verwacht werd. nu is ze 7 en gaat naar groep 5. Doet alles gemiddeld tot matig maar heel erg sportief in alles, turnen, voetbal ,rennen, klimmen.

kind 4 jongetje van nu 5 jaar oud. Was pas 20 maanden toen hij begon met mama en papa, nijn, hondje en eten en taart en weg en nee. 2 maanden later sprak hij in 3 a 4 woord zinnen. zoals, nee jij weg. mama nu hier. nee niet slapen. Met 26 maanden begonnen op de peuterspeelzaal en toen ging het snel heel erg snel. Nu gaat jij naar de zomervakantie naar groep 3. Hij praat de helle dag door. Ik was ook altijd bang dat er wat mis was. maar van mijn 4 kids heeft alleen de oudste op logepedie gezeten. ps voor logepedie heb je wel een verwijzing nodig voor de verzekering. Teminste wel in Amsterdam

Maris

Maris

19-07-2018 om 19:52

sorry voor de taalfouten

sorry ik schrijf net chineest moet ook niet koken en bellen en schrijven tegelijk. hoop dat het lees baar is.

Loepsie

Loepsie

03-08-2018 om 19:39

Reageert jouw kindje wel op zijn naam?

Ook ik maak me zorgen om mijn dochter die inmiddels 15,5 maand is. Bij mij zijn naast de zorgen om het taalbegrip ook zorgen omdat ze haast nooit op haar naam reageert. Snapt ook nog niet dat papa papa is. Wel goed oogcontact maar spreekt dus nog geen enkel woordje. Ik begin me nu serieus zorgen te maken maar tot 18 maanden wordt het inderdaad nog even aangekeken. Vraag me eigenlijk ook af of het nog 'mag' dat ze op deze leeftijd weinig tot niets begrijpen..

Jackie

Jackie

04-08-2018 om 08:46

Maris

Wat interessant dat alle vier kinderen zich zo verschillend ontwikkelen. Ik heb in mijn omgeving trouwens ook zo'n 'wonderkind' dat al heel vroeg hele gesprekken kon voeren. Wat kijk ik daar toch naar uit zeg, mijn zoon van 2,5 maakt nog net zinnen van 3 woorden. Maar ja of nee gebruikt hij nog niet en ik kan ook gewoon geen afspraken met hem maken. Dat vind ik vooral vervelend voor mezelf, haha. Hoe deed jij dat met je laatsprekers? Mijn dochter van bijna anderhalf lijkt overigens ook veel verder dan zoon op die leeftijd. We grappen wel eens met mijn man dat zij hem wel gaat leren praten. Hoe heeft ze zelf leren plassen trouwens? En op welke leeftijd was je oudste zindelijk?
@Moniek maakt je dreumes wel goed oogcontact? Lacht hij terug als je naar hem lacht, hoe reageert hij op kiekeboe spelen?

Loepsie

Loepsie

04-08-2018 om 10:26

@Jackie

Je stelde de vraag aan moniek maar als ik zo vrij mag zijn alvast mijn antwoord te geven... Mijn dochter van 15 maanden begrijpt net als die van Moniek dus ook nog weinig tot niets.. reageert slecht op naam kijkt ook nog niet naar papa(dus nog weinig tot geen taalbegrip)kortom heel herkenbaar met het verhaal van moniek.. Wat wel opvallend is, is dat mijn dochter goed oogcontact maakt. Lacht vaak terug naar mama of papa. Kan dingen na doen(als ze daar zin in heeft) dus 'klap eens in je handjes' 'hiep hoera' en geeft kusjes. Kan je intens aankijken wanneer je een liedje voor haar zingt of een verhaaltje verteld(kijkt dan vaak naar de lippen). Volgt goed de personen die aan het woord zijn en kan schaterlachen om 'kiekeboe'. Speelgedrag is nog wel wat eenzijdig; stopt veel in haar mondje en laat speelgoed graag tollen. Ze laat dus wel dingetjes zien maar ik begin me nu toch best zorgen te maken; vooral het niet op naam reageren baart me zorgen. Ze hoort verder wel want net als bij moniek is ze er als de kippen bij als de tv aangaat of ze hoort haar favo liedjes. Mijn vraag is of iemand dit herkent en of het 'verlate' receptief taalbegrip nog mogen op deze leeftijd? Gr een bezorgde mama

Sara

Sara

09-08-2018 om 16:20

niet meteen zorgen maken

Er worden bepaalde normen gesteld waaraan een kind op bepaalde leeftijd moet voldoen, maar dit mag je zeker niet te letterlijk nemen, omdat elk kind op zijn eigen tempo evolueert.
Kleindochter van 14 maanden was wat later met kruipen enz...maar deed dan opeens alles precies op één moment...kruipen,rechttrekken,verder stappen aan meubilair.Haar fijne motoriek was dan weer heel vroeg.Praten is een groot woorden.Buiten een paar woordjes zoals "mama-papa-dada-miauw" blijft het met brabbelen, maar ze heeft wel taalbegrip.Ze weet en beseft heel goed wanneer iets niet mag.Het woordje "neen" begrijpt ze zonder twijfel. Beetje uitdagen momenteel hoort daar dan ook wel bij, maar uiteindelijk geeft ze haar verwoede pogingen toch op.
Ik denk dat het eerder grote uitzondering is wanneer een kind op 14-15 maanden reeds een conversatie kan voeren hoor.Leuk natuurlijk, maar is zeker geen must.
Ik zou het zeker nog even aanzien.

Geen normen

Nee, er worden geen normen gesteld waar kinderen aan moeten voldoen.
Het zijn observaties. Iets als “veel kinderen van die leeftijd kunnen al.....” Meer betekent het niet.
Het is wel belangrijk om de ontwikkeling van jonge kinderen te volgen omdat die ook achteruit kan gaan. Bijvoorbeeld: Een kind dat eerst wel zich optrekt tot zitten en daarna weer verzwakt tot een slappe pop. Dat kan op een ernstige aandoening duiden.
En natuurlijk omdat stimuleren wel belangrijk is.
In de tijd van mijn oma werde de baby’s nog ingebakerd aan de kapstok gahangen in de veronderstelling dat een baby toch niet kan praten en dus geen contact met mensen hoeft te hebben.
Tegenwoordig weten we dat stimuleren helpt. Praten ook al praat het kind niet. Voorlezen ook al leest het niet. Aandacht trekken ook al lijkt het zich niet te focussen.

jolienneke

jolienneke

16-09-2019 om 12:33

Vervolg

Hoi Loepsie en Moniek,

Zou ik jullie mogen vragen hoe het nu met jullie kinderen gaat?
Ik heb namelijk een zoon van 15 maand en ik herken veel in jullie verhalen.
Ook mijn zoon zegt geen woord, lijkt verschil niet tussen mama en papa te snappen, maar begint al met zwaaien als mijn gastouder binnen komt en snapt ook als ik zijn sokken laat zien dat ik die ga aantrekken.
Voor mijn gevoel is zijn taalbegrip heel laag maar hij kan wel zwaaien, klappen op liedjes, etc.
Ik ben dus erg benieuwd hoe het nu met jullie kinderen gaat aangezien we al jaar verder zijn. Ook voor mij om af te wegen of ik al vervolg stappen moet zetten of niet.

mirreke

mirreke

16-09-2019 om 13:48

15 maanden???

Geef je kind wat tijd, alsjeblieft:

'Ook in de taalontwikkeling zijn veel onderlinge verschillen tussen kinderen. Deze verschillen zijn heel normaal. Als ouder mag je je wel zorgen maken wanneer je peuter van 2 nog helemaal niets zegt. Soms komt dit doordat een kind niet goed hoort. Neem in zo’n geval contact op met uw huisarts.'

Afkomstig van http://www.centrumjeugdengezin-maasland.nl/peuter-ontwikkeling.html

Kortom, laat je kind even. Wat zeker geen kwaad kan, is veel voorlezen. Samen idd liedjes luisteren en dansen. Klap eens in de handjes... enfin je kent dat wel.

Vraagje (en dat is puur vanwege mijn eigen nieuwsgierigheid). Hebben jullie een kinderwagen/buggy waarin je kind van je af kijkt of naar je toe? En zit je vaak op je telefoon of niet?

Hele jonge kinderen zijn erg gericht op de ouders, op het gezicht en dan met name op de ogen. Als die ogen van de ouder dan op iets anders gericht zijn, vaak, of je kind kan het gezicht v/d ouder helemaal niet zien, dan krijg je vanzelf dat een kind minder contact zoekt/krijgt/ontwikkelt. Geen idee hoe het bij jullie zit, maar ik zou zeggen, telefoon WEG als je kind wakker is. En neem aub een wagen waarin de baby naar jou toe kijkt, of die je kunt ombouwen...
Ik snap trouwens sowieso helemaal niets van die naar voren gerichte buggies/babywagens. Ik denk dat die heel slecht zijn voor de natuurlijke ontwikkeling van een klein kind en voor de natuurlijk drang van moeder en kind om contact te zoeken.

Lanza

Lanza

16-09-2019 om 14:08

Een dreumes

wil kijken, de wereld ontdekken. Juist heel goed dat het de wereld in kan kijken, in de wagen en op de fiets. Daar kun je mooi samen over babbelen.

Naar elkaar kijken doe je op genoeg andere momenten.

mirreke

mirreke

16-09-2019 om 14:10

Quatsch... Lanza

het is volkomen quatsch wat je daar zegt. Valt me wel tegen van je...

jolienneke

jolienneke

16-09-2019 om 14:13

Kind 15 maanden geen taalbegrip en woorden

Hoi Mirreke,

Dank voor de reactie.
Wat betreft de wagen inderdaad hij kijkt van mij weg maar dat is meer omdat zeer nieuwsgierig mannetje is die graag de wereld in kijkt...
Wat betreft lezen. Hij vindt boekjes helemaal niks. Overal geprobeerd (in de bieb, in bedje, op schoot, etc. Hij flapt boek dicht en gaat weer spelen. Kortom de tips: veel lezen werken hier niet echt.
Ik vroeg me daarom ook af hoe met de andere kinderen nu gaat.
Niet omdat ik echt al heel erg bezorgd ben maar wel omdat ik graag nuttige tips zou willen hoe ik dit nu kan stimuleren.

mirreke

mirreke

16-09-2019 om 14:17

Leesvoer:

Ik hou van links, mensen. Daarom:

https://www.theguardian.com/film/2008/nov/22/forward-backward-facing-baby-buggies

Over forward-facing buggies...

Attenborough disagrees: "What parents don't realise is that you are the stimulation your child needs," she says. "Seeing the world go by unmediated is scary beyond words." The irony, of course, is that parents are encouraged (by the trend for early-years education) to believe that it is far more stimulating for babies to be facing the world after the age of six months, and that you cannot expect a child to learn much with nothing but the face of whoever is pushing the chair to watch for hours on end.
...
Attenborough's aim is simple: she wants everyone to realise that talking to your baby is as important as feeding, cleaning and keeping it warm. "I don't think people are wilfully not talking to their babies - they just don't think about it. Often, these days, the first baby you hold is your own. You haven't got lots of aunts and cousins all around with everyone having lots of children. One reason that people come up with [for not talking to their babies] is they don't know what to say, so they don't say anything, which makes you want to weep, quite frankly."

She says you don't have to talk non-stop and that simple things such as looking at books, singing songs and nursery rhymes are a great way to bond. There are lots of opportunities throughout the day, and going out for a walk with the buggy is one - for example, "Look, there's a fire engine."

"We're not saying that if you change the way buggies face, all communication problems will be solved," Attenborough says. "Buggies alone aren't going to transform things. But [ones that face out] are surely a missed opportunity."

Er zijn ook onderzoeken geweest waaruit blijkt dat babies die van je af kijken tijdens de rit tien keer minder lachen dan babies die naar je toe kijken..

mirreke

mirreke

16-09-2019 om 14:25

Nou ja (Jolienneke)

je kunt je kindje natuurlijk niks opdringen wat het niet leuk vindt.

Probeer je aan te passen aan hem: houdt hij van muziek, liedjes of juist torens bouwen en weer omgooien, of wil hij je graag helpen bij het afwassen?

Als hij zelf speelt, helemaal heerlijk toch? Kinderen kunnen niet alles tegelijk ontwikkelen... Ik weet me wel vaag te herinneren dat die periode tussen baby en peuter niet de makkelijkste was.

Ik denk ook dat je een beetje vertrouwen moet hebben in je kindje. Een kind dat zelf speelt, heerlijk...

Mijn kinderen wilden op die leeftijd voor veel doen, dus we gingen altijd samen de was in de wasmachine stoppen, samen afwassen, stoeltje voor het aanrecht en kliederen maar. Wij hadden een kastje met alle plastic onderdelen, dus konden ze de hele dag door het kastje uitpakken (en als ik geluk had ook weer inpakken)...

Wat ik zelf erg leuk vond was bouwen met ze: houden blokken, de houten trein, enz. enz. En ik ging ook veel weg. Als het even kon lekker naar buiten, lekker klimmen, klauteren en vies worden.

Weet je, misschien stelt het je gerust als je bedenkt dat taalverwerving veel in stilte verloopt. Je kind weet en begrijpt veel meer dan het zegt. Sommige kinderen gaan pas praten als ze zich zeker voelen, en dan komen er soms hele volzinnen in een keer uit. Andere gaan juist brabbelen. Het leuke is dat het zo verschillend is.

Ik denk trouwens ook dat ouders ontzettend onzeker worden gemaakt door alle berichtgeving maar ook door social media: Kijk eens wat pietje puk al kan met 12 maanden... oh maar mijn marietje kan dit al met tien maanden. Je zou er gek van worden...

jolienneke

jolienneke

16-09-2019 om 14:30

Kind 15 maanden geen taalbegrip en woorden

hoi mirreke,

Ik denk wel dat jij helemaal gelijk hebt wat betreft berichtgeving social media.
Alleen waar jij aangeeft taalverwerving grote spreiding gaf bureau juist aan dat toch 95% van de kindjes bij 14 maand hun eerste woordje hebben gezegd. Mijn zoon doet niet van dat alles, echt brabbelen ook niet, meer soort tonen als hij al wat wil zeggen. Maar hij kan dondersgoed aangeven dat hij wat wil.
Dus waar ik zelf niet zo'n bezorgd type ben, ben ik door alles om me heen en opmerking van bureau nu wel wat zorgen gaan maken.

Boekjes dicht

Dat kan een fase zijn of het moment dat voor je kind niet in zijn gedachtentrein of routine past. Of inderdaad een aanwijzing voor het temperament van je kind.
Ontwikkeling is uiteindelijk ook persoonlijk.
Kijk mee waar de belangstelling ligt van je kind en sluit daar zoveel mogelijk bij aan, blijf gevarieerd aanbieden in de belangstellingssfeer van je kind.
Houd ook in de gaten of je kind het wel goed kan zien, soms komen problemen met zien laat in beeld. Idem met horen.
En geef het goede voorbeeld. Neem zelf tijd en ga bij je kind zitten lezen. Lees voor als het wel uitkomt. En wees er op voorbereid om mee te bewegen als je zoon ineens wel belangstelling krijgt voor een boekje en voor lezen.
Spelen is toch ook heerlijk? En leerzaam. En goed voor de lichamelijke en geestelijke ontwikkeling. Laat hem dat gewoon uitleven zou ik zeggen.

Ik gaf een keer een hele serie kinderboeken aan een nichtje van een jaar of 2,5. Ze nam elk boekje in haar handen, deed het open en weer dicht en zei: uit!
Daarna ging ze met de andere cadeautjes spelen.
Terwijl de hele kamer klaarzat om haar te gaan voorlezen.

Lanza

Lanza

16-09-2019 om 17:14

Wat een onzin

mijn kinderen waren erg nieuwsgierig naar de wereld en verrekte bijna hun nek als ik ze naar me toe liet zitten. Vanaf een maand of 9 heb ik hun zitje daarom omgekeerd en op de fiets zitten ze ook met hun gezicht naar de wereld toe.

Als je zegt: 'kijk een brandweerauto', is het dan niet veel beter en fijner als je kind die auto ook daadwerkelijk kan zien? Mij lijkt het erg frustrerend als je moeder allerlei zaken benoemt die je vanuit jouw positie niet kan zien. Dat je kind naar de wereld kijkt betekent niet dat je geen contact hebt. Je kan alles benoemen wat jullie samen zien en aanwijzen.

Mijn kinderen lopen overigens erg voor wat betreft taalontwikkeling dus ik denk niet dat ik iets fout doe

Uiteraard

Lopen jou kinderen voor Lanza. Ik had niet anders verwacht! Maar waarom dan reageren hier? Jij hebt hier toch geen enkele ervaring mee?

Lieve Lita

We hebben een lieve Lita van OOL. Zeg het aan Lanza. Positiviteit en passende antwoorden gegarandeerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.