Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

paniekje

paniekje

07-02-2011 om 20:46

Kind met hoge koorts

Ik bezoek OOL "bij vlagen", ben dus geen trouwe poster, maar wil jullie toch wat vragen. Ik word zelf behandeld voor een pas ontdekte angststoornis, ben emotioneel dus een beetje 'wiebelig'op het moment.
Dochter (7) is sinds half december 2x ziek geweest, paar dagen koorts, verkouden, hangerig. Nu sinds zaterdagavond weer ziek. Het begon ineens met heel veel hoesten. Zondagochtend koorts en steeds zieker worden. Ze is nu nog steeds erg ziek met hoge koorts. Het hoesten is nagenoeg over, wel enorm verkouden met hoofdpijn. Ze slaapt erg veel, maar als ze wakker is, is ze wel aanspreekbaar. Geen reden voor acute zorgen denk ik als ik het nuchter bekijk (of het van een ander zou lezen). Maar ik moet echt enorm m'n best doen niet in paniek te raken en de dokter/dokterspost te bellen. (ze zeggen toch kijk het maar even aan, bij zieker worden of suf worden terug bellen of langskomen) Ik kan alleen maar denken "als ze maar niet dood gaat, als dit maar over gaat". De reden dat ik dit schrijf is eigenlijk even m'n hart luchten, ik wil manlief ook niet belasten met dit soort angsten.
En de vraag of iemand dit ook wel eens heeft gehad, zo'n enorm ziek kindje waarbij het eigenlijk alleen maar slaapt. Hoelang is dat "normaal"?
Bedankt voor 't lezen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
soepstengel

soepstengel

07-02-2011 om 20:59

Ziek

ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt maar je probeert het zelf al heel goed te relativeren, goed zo!
Ze is goed aanspreekbaar, dat zie je dus ik denk dat je heel goed handelt zoals je nu doet. En tuurlijk, even "over de top" je zorgen maken mag hoor, zeker in jou positie.
Een kind kan best een poos zo ziek zijn, als ik de zieken hier in de omgeving hoor en zie dan zijn ze toch wel een week goed ziek.
Ik zou nog even tot woensdag afwachten en anders dan even de huisarts bellen om te overleggen.
Sterkte!

donderkopje

donderkopje

07-02-2011 om 21:02

Beterschap!

Beste Paniekje,

Hoe gaat het nu met je dochtertje? Is het de eerste keer dat ze ziek is? Of de eerste keer sinds je paniek aanvallen hebt? Want je reageert inderdaad na 1 dag koorts wel onnodig bezorgd.

Sinds zondag heeft ze koorts, dus gister was het nog maar de 2e dag. Das niet zo raar. Ik geloof dat nu de helft van alle Nederlandse kinderen ziek zijn met griep, hoofdpijn, hoge koors, oorontstekingen ed dus het is echt eerder normaal dat je dochterje ook door het heersende griepvirus is gegrepen dan niet. Maar daar heb je niks aan.

Standaard regeltje is dat als een kind na 3 dagen nog steeds (hoge) koorts heeft dat je dan naar de huisarts gaat. Mijn ervaring is dat ze dan toch vaak niets vinden en zeggen dat het vanzelf overgaat omdat tegen griepvirussen niets helpt behalve tijd. Tenzij er sprake is van een keel of oorontsteking ofzo, dan willen ze nog wel eens een antibiotica kuurtje geven.
Hoge koorts is bij mijn zoontje alles boven de 39, richting 40. Boven 40 graden moet je ook naar de huisarts, maar dat is voor kinderen nog steeds niet uitzonderlijk en ook niet levensbedreigend.

Dus als je dochtertje na vandaag (dinsdag) nog steeds koorts heeft, zou ik inderdaad morgen even naar je huisarts gaan. Tenzij ze suf, slap en afwezig is dan moet je eerder gaan.
Veel slapen hoort bij ziek zijn, dus dat is normaal.

Maar paniek aanvallen of niet, als jij je zorgen maakt over je dochtertje dan heb je reden om naar je huisarts te gaan. Jammer dat je hiermee niet bij je man terrecht kan, die kan je wellicht wat kalmeren.

Beterschap!

joep

joep

07-02-2011 om 21:03

Gewoon bellen

Er bellen mensen voor veel minder.
Het hoeft niet ernstig te zijn, maar je wilt achteraf nergens spijt van hebben.
Als ze je te ingewikkelde vragen stellen zou ik zeggen: dat weet ik niet precies, ze is zo weinig wakker.
Mag je niet komen, dan kan je ook met de assistente duidelijk afspreken waar je op moet letten en wanneer je wel moet komen.
Gerust doen.

Paniekje

Paniekje

07-02-2011 om 21:25

Fijn

Die snelle reacties! Ik realiseer me met m'n verstand ook wel dat ik wellicht wat overbezorgd reageer, maar het is eigenlijk de eerste keer dat ze zo ziek is en ook de eerste keer sinds ik paniekaanvallen heb. Ze is wel eens vaker ziek geweest (sinds kerst al 2x trouwens), dan was ze wel hangerig, maar nog wel kletserig en zo. Nu slaapt ze eigenlijk vooral. Haar koorts is nu rond de 39, soms wat hoger. Ze heeft geen oorpijn en ook geen keelpijn, alleen van het met mond open slapen door de verstopte neus.
Ik kan overigens wel bij m'n man terecht hoor, maar ik heb de neiging steeds maar wéér over m'n zorgen te beginnen en dat vind ik voor hem ook vrij zwaar.
Ik heb de laatste paar maanden een abonnement bij de huisarts, voor mezelf dan, en eigenlijk ben ik ook niet zo'n dokterloper bij griepklachten. Het komt echt een beetje door m'n wiebelig emotioneel evenwicht dat ik me zo'n zorgen maak. Maar goed, als de koorts blijft of als ze echt zieker wordt zal ik zeker wel gaan bellen.

frederique

frederique

07-02-2011 om 23:15

Bel morgenochtend even

Hoi paniekje,

Het is best begrijpelijk dat je je zorgen maakt. Je bent gewoon een zorgzame moeder. Je hebt al goede tips gehad, laat haar flink drinken dat is wel belangrijk. En als ze het fijn vindt om tussen jullie in te liggen is dat misschien ook geruststellend. Voordat je gaat slapen nog even temperaturen kan ook geen kwaad. Mijn dochter is een van de vele kinderen die ook ziek is Ze kreeg ineens ook nog hoge koorts gisterenavond. Ze heeft lekker bij ons gelegen, wel onrustig natuurlijk. Voor dat ik ging slapen heb ik haar nog een paracetamol gegegeven zodat de koorts 's nachts minder wordt. Ik heb de dokter vandaag even gebeld voor advies. Als ze benauwd wordt dan kan ik morgen even langskomen. Je kan altijd even bellen of de dokter morgen naar haar longen wil luisteren, dan ben jij ook weer gerustgesteld. Dat vind hij vast niet erg hoor. Sterkte met je dochter, ik hoop dat ze snel weer opknapt.

paniekje

paniekje

08-02-2011 om 08:24

Vannacht

Gisterenavond kreeg m'n dochter een enorme koorts/zweetaanval, har shirtje was echt doorweekt. Voor het slapen gaan heb ik haar een zetpil gegeven. En vannacht (ze sliep naast mij en manlief in haar bed) was ze ineens veel 'beter'. Nog wel koorts maar ze had ineens praatjes (midden in de nacht, hele verhalen haha).Het gekke is dat ze nu wel ineens weer meer is gaan hoesten. Ik moet werken vandaag, man is bij haar dus hij zal straks de huisarts even bellen voor advies. Ze is trouwens niet benauwd of kortademig hoor.
Bedankt voor de reacties!

paniekje

paniekje

08-02-2011 om 08:24

En frederique...

Jij ook beterschap voor je dochter!

frederique

frederique

08-02-2011 om 10:17

Koorts weg?

Hoi,

Dank je! Hier gaat het wel goed hoor. Vannacht weer zonder kind tussen ons in geslapen. Is de koorts al weg? We zijn voor de zekerheid even bij de dokter langs geweest, maar er is hier in elk geval geen longontsteking. Gewoon een virale infectie. Maar als de hoge koorts terug komt wel weer gewoon naar de dokter. En ze kunnen er nog een paar weken moe en hoesterig van blijven.

Het was wel lekker om na het doktersbezoek even in het zonnetje te lopen. Beterschap!

paniekje

paniekje

08-02-2011 om 13:11

Nog wel koorts

Koorts is nog niet weg, ze is nog wel ziek, maar gelukkig met praatjes! (en zin om tv te kijken). Man heeft huisarst gebeld, advies was inderdaad aanzien, bij verergering langskomen.

paniekje

paniekje

10-02-2011 om 08:34

Toch naar de huisarts

Gisteren was dochter levendig en was de koorts flink gezakt, vanochtend toch weer hoge koorts en erg hoesten....Voor vanmiddag een afspraak bij de huisarts gemaakt. Ik hoor trouwens wel van veel mensen dat het een hardnekkig virus is dat rondwaart.

Fianna

Fianna

10-02-2011 om 10:34

Goed idee

een paar dagen koorts en dan een afname gevolgd door een stijging van koorts kan wijzen op een bacteriele infectie waarbij je dus een kuurtje nodig hebt.
Beterschap!

paniekje

paniekje

10-02-2011 om 18:17

Geen longontsteking

De huisarts kon geen longontsteking constateren, maar als ze morgen nog zo ziek is moeten we wel weer terugkomen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.