Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kind nogmaals inenten meningokokken?

Laatste tijd hoor ik steeds vaker dat er mensen overlijden door meningokken. Ik heb een zoon van bijna 6 die met 14 maanden de BMR prik heeft gekregen. Tijdens het prikken ging er wat mis en is een deel van dat vloeistof op mij terecht gekomen terwijl ik mijn kind vasthield. Dokter gaf aan dat dit niet erg is omdat er altijd een marge in zit en dat er volgens haar genoeg over was dat er wel in ging. Ik heb het toen zo gelaten want je hoorde verder weinig over de meningokokken, maar nu maak ik mij toch weer zorgen...wat als er te weinig is in gegaan?

Is het mogelijk om te testen of mijn kind goed ingeent is? Is nogmaals inenten een goed idee? die inentingen hebben ook risico’s dus doe dat liever niet onnodig...of moet ik alles laten zoals het is en is de helft van die vaccinatie al genoeg om beschermd te zijn?

BMR

Biedt geen bescherming tegen meningococcen.
Het beschermt tegen drie belangrijke kinderziekten van virale oorsprong: bof, mazelen en rode hond. U weet wel: virussen, geen bacteria.
Maak eerst eens uw huiswerk. Als u daarna nog vragen hebt...

Erica

Erica

31-05-2018 om 05:07

Tegelijk

met de vaccinatie tegen BMR krijgt een kind een vaccinatie tegen meningokokken. Ik neem aan dat je weet dat het met die vaccinatie mis ging, gelet op je vraag?

(verwijderd door forumbeheer )

MBR beschermt tegen drie belangrijke kinderziekten van virale oorsprong: bof, mazelen en rode hond.
V I R A L E O O R S P R O N G. Dat gaat dus over V I R U S S E N.
Best mogelijk, dat er bij datzelfde consult nog een ander spuitje gegeven wordt, maar MBR BIEDT GEEN BESCHERMING TEGEN meningokokken.
(Verwijderd door forumbeheer)

Ander type Meningokokken - Niet C

https://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Uitgaven/Infectieziekten_Bulletin/Jaargang_28_2017/Januari_2017/Inhoud_januari_2017/Plotselinge_toename_van_invasieve_meningokokkenziekte_serogroep_W_in_2015_en_2016

"Conclusie
In Nederland is een plotselinge toename van meningokokkenziekte door serogroep W zichtbaar. Vanwege het soms atypische gastro-intestale ziektebeeld bij patiënten met menW in Groot-Brittannië, moeten artsen in Nederland alert zijn op dit atypische ziektebeeld. De toename van menW leidde in Groot-Brittannië tot de invoering van een menACWY-vaccinatie aan adolescenten. Het is van belang de recente epidemiologische ontwikkelingen mee te nemen in de afweging om het beleid in Nederland voor preventie van invasieve meningokokkenziekte aan te passen."

Het gaat dus om een ander type Meningokokken en daarom wordt een bredere vaccinatie overwogen.

Vogel

Vogel

31-05-2018 om 07:22

Ja, dat kan

Pas vanaf dit jaar worden kinderen ingeënt tegen meningokokken W, omdat die inderdaad meer voorkomt. Jouw kind is daar dus net zo slecht tegen beschermd als leeftijdsgenootjes waarbij de vaccinatie met 14 maanden wel goed is verlopen. Kinderen van 4 en 14 worden als een soort inhaalslag ook ingeënt, maar daar heb je ook niks aan als je zoon 6 is.
Je kunt je kind buiten het vaccinatieprogramma om laten vaccineren. Wij hebben dat een jaar of 15 geleden ook gedaan toen meningokokken C in het programma kwam en ons kind daar net te oud voor was. Je moet dan bij de huisarts een recept vragen voor het vaccin. De huisarts doet dan ook de inenting.
Ik begreep wel dat er momenteel een tekort is aan vaccin (de 14-jarigen worden niet vanaf nu maar pas vanaf oktober ingeënt) maar daar weet je huisarts meer van. Die kan je misschien ook geruststellen over die half mislukte BMR-vaccinatie.
Succes!

Bloempot

Bloempot

31-05-2018 om 07:40

BMR

Lilalenie,
De BMR ( Bof, Mazelen, Rode Hond) vaccinatie wordt herhaald als je kind 9 is. Verder zou ik de professionals gewoon geloven als zij zeggen dat het voldoende is. Anders kun je altijd op de website van het RIVM kijken, zij zijn verantwoordelijk voor het rijksvaccinatieprogramma. Op de website staat ook veel informatie over de verschillende vaccinaties.

Die meningococcen W vaccinatie die nu in het nieuws is, gaat over een totaal andere ziekte.

V@@s

V@@s

31-05-2018 om 07:43

Yvan

In nederland wordt tegelijk met de BMR ook de prik tegen de Meningokokken gegeven.

https://rijksvaccinatieprogramma.nl/vaccinaties/vaccinatieschema

Of een kind inderdaad antistoffen gemaakt heeft kan volgens mij onderzocht worden in een bloedonderzoek. Als je je zorgen maakt ga dan naar je huisarts.

Kaori

Kaori

31-05-2018 om 07:43

tjemig Yvan

niet iedereen is zo slim en leergierig als jij.
En net zo betweterig.
Kun je iets aan je schrijfstijl doen. Het is de toon die de muziek maakt en die is bij jou regelmatig zeer vals.

Ja, de M van BMR is mazelen, maar de andere vaccinatie bij 14 maanden is de meningokokkenprik, toch word deze combi in de volksmond de BMR genoemd.

Tine Winkel

Tine Winkel

31-05-2018 om 07:45

sorry Yvan

maar het is nu echt je toon - ongehoord!
1 uitroepteken volstaat.
en, misschien is dit bij jou onbekend, maar schrijven in HOOFDLETTERS betekent dat je aan het schreeuwen bent - dat is in real life echt uitermate onbeleefd, zou je dat dus ook hier niet willen doen? Maakt het hier een stuk gezelliger.

En dan ook nog even on topic, eens met de anderen

Erica

Erica

31-05-2018 om 08:10

Sorry, Yvan

schreeuw je nou tegen mij? Kennelijk, want de informatie dat er twee vaccinaties worden gegeven tijdens het BMR consult kwam van mij. En verder heeft niemand iets toegevoegd vóór jouw tweede scheldpartij. Maar ik schrijf toch juist dat er twee vaccinaties worden gegeven, één tegen BMR en één tegen meningokokken en vraag ts te bevestigen dat het met die laatste mis ging? Als het mis ging met de BMR heeft het weinig zin om aan de bescherming tegen meningokokken te twijfelen.
Verder ben ik het eens met voorgaande reacties. Er is tot nu toe niet gevaccineerd tegen meningokokken W. Je zou om vaccinatie buiten het vaccinatieprogramma om kunnen vragen. Als het mis ging met de BMR zou je de aanmaak van antistoffen kunnen controleren. Deze wordt sowieso op negenjarige leeftijd herhaald.

LilaLenie

LilaLenie

31-05-2018 om 10:18 Topicstarter

Ga je lekker Yvan!!?

(Verwijderd door forumbeheer)

Kind krijgt met 14 maanden inderdaad 2 prikjes en er is misgeprikt met de MenC prik en niet de BMR ....inenting tegen meningokokken dus. Op het consultatiebureau zeggen ze altijd gewoon de 14 maanden BMR prik.

Alle anderen bedankt voor jullie reacties. Wist niet dat de kinderen tegen een andere soort meningokokken zijn ingeent... bedankt voor de reacties! Daar heb ik wat aan....

Niki73

Niki73

31-05-2018 om 10:25

Wegens medische omstandigheden is een van mijn kinderen op 11-jarige leeftijd nogmaals ingeënt tegen meningokokken. We hadden hier niet om gevraagd, de behandeld arts raadde het aan.

mirreke

mirreke

01-06-2018 om 13:12

medische noodzaak huisarts?

Ik zou naar de huisarts gaan en dit overleggen. Je kunt overwegen de inenting zelf te betalen.
Toevallig wordt bij ons volgende week onze zoon van 14 ingeënt tegen meningokokken W. Wij wonen in Duitsland, vallen dus niet onder het Nederlandse vaccinatieprogramma. Zoon zit wel in Nederland op school. Overlegd met onze kinderarts, en zoon mag worden ingeënt. Een meningokokkencocktail met meerdere varianten maar ook de W-variant, kost in Duitsland 55 euro.

mirreke

mirreke

01-06-2018 om 13:15

Overigens vraag ik me af

welke risico's je bedoelt als je het hebt over de risico's van een inenting. Bedoel je daarme de bijwerkingen? Die meestal zeer licht zijn?

https://rijksvaccinatieprogramma.nl/bijwerkingen

MBR is gewoon MBR of "MMR",

"Measles, Mumps, and Rubella virus vaccine", geproduceerd door GSK of MSD. Punt.
In #1 is er geen sprake van een tweede vaccinatie tijdens die sessie.

Wat er verder gewoonlijk gebeurt tijdens zo'n vaccinatiesessie is een aanname. Het mag dan al de gebruikelijke praktijk zijn, niets in #1 zegt dat het ook gebeurd is op die manier. Het is ook niet de vraag in #1.

Wat de volksmond daar zoal onder verstaat... Ik heb geen hoge pet op van de "volksmond" en ik raad iedereen aan dat ook niet te doen. Eer je het weet zitten we weer bij signatuurleer, homeopatie en ... Oeps. Daar zijn we al naar geregresseerd....
Ik zal daar niet verder over uitweiden, forumbeheer heeft zo al werk genoeg met me.

Het gebruikelijke gescheld ad hominem laat ik maar voor wat het is en ook daar zal ik dus niet verder over uitweiden.
Ook het grapje dat ik verzonnen had over vaccinatie, autisme en sommige deelnemers OO zal ik maar voor mezelf houden.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-06-2018 om 10:18

Ik vraag me opeens iets af

Mijn dochter is van 1993, sinds 2012 heeft ze geen milt meer. Zou het verstandig voor haar kunnen zijn om te vragen of ze voldoende beschermd is tegen meningokokken? Ik heb nu eens niet eerst uitgebreid gegoogeld zeg ik eerlijk .

Niki73

Niki73

05-06-2018 om 10:50

Kaaskopje

Vraag dit aan haar arts. Dit is geen vraag voor een forum, noch voor Google.

Lusithania

Lusithania

05-06-2018 om 10:54

Hier

Mijn zoon heeft in de brugklas pneumokokken gehad, die ene soort zal hij niet meer krijgen maar er zijn nog veel meer pneumokokken bacteriën die hij wel kan krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.