Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Guinevere

Guinevere

15-02-2011 om 11:13

Kinderen zombies (ziek) op de bank en werken

Momenteel zit ik hier thuis met een paar op de bank liggende zombies (normaal gesproken kinderen). Allebei ziek, zwak en (niet) misselijk. Morgen zijn zowel papa als ik dringend nodig op het werk, de hele dag.
Ik vraag me nu af hoe jullie dergelijke situaties organiseren thuis? Ik ben bang dat ik genoodzaakt ben de kinderen met een paracetamol erin moet afleveren op de gebruikelijke adressen. De gebruikelijke familie die zou kunnen oppassen kan ik vanwege een zwakke gezondheid niet bloot stellen aan het virus van mijn kinderen.
Voor de duidelijkheid: ze zijn niet vreselijk ziek, het variert van "mag ik buitenspelen" tot doodop op de bank liggen piepen met een spierwit hoofd.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

15-02-2011 om 12:18

Wat zijn de "gebruikelijke adressen"

Kwin, balen. Wat zsijn je gebruikelijke afleveradressen. Als dat een kleinschalige gastouder is dan zou ik het ook zo doen zoals hij zegt: paracetamol erin, nog eentje mee voor de rest van de dag en lekker bankhangen bij de gastouder. Bij een KDV zou ik ze denk ik toch minder snel afleveren.

Guinevere

Guinevere

15-02-2011 om 12:26

Puck

KDV, waar ze wel meelevend zijn met ouders die werkverplichtingen hebben, en school en daarna gastouder.
Eén zombie is inmiddels K.O., de andere neemt zijn eerste hapjes eten van vandaag en moppert dat zijn paracetomol is uitgewerkt (na een uurtje, dus niet).

Tango

Tango

15-02-2011 om 13:56

School?

Dat zou ik dus niet doen met een ziek kind. Kan hij niet de hele dag naar de gastouder i.p.v. alleen de middag? Misschien even bellen naar de gastouder. En je jongste, gaat die de hele dag naar het kdv of ook naar de gastouder? Dan zou ik voor hem hetzelfde regelen als de gastouder dat ziet zitten natuurlijk. Anders gewoon naar het kdv, misschien redt hij het de ochtend, heb je in ieder geval wat kunnen werken.
Enne, kinderen kunnen natuurlijk ook opeens weer beter zijn, maar altijd wel handig om nu al wel wat achter de hand te hebben, voor als ze echt nog ziek zijn morgen.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

15-02-2011 om 14:58

Tsja

In dit soort gevallen probeer ik toch de paracetamol, in de hoop dat ze in elk geval de ochtend redelijk normaal doorkomen. JOngste gaat daarna slapen en heb ik wel eens 's middags eerder opgehaald, oudste is volgens mij nog nooit ziek geweest als hij naar de opvang of school moest.

Guinevere

Guinevere

15-02-2011 om 17:38

Was benieuwd hoe jullie het oplossen

Ik was eigenlijk gewoon benieuwd hoe jullie dit soort zaken oplossen, en of ik de enige ben die de "paracetamol erin en huppa"-methode toepast als het niet anders kan. :-S
In elk geval, de oudste kan morgen weer naar school zo te zien, met sinaspril erin. Jongste gaat morgenochtend met een dosis paracetamol zo laat mogelijk naar het KDV en dan is man standby. De inzakker van jongste komt vermoedelijk pas om een uur of 12, dus óf ze leggen hem in bed op het KDV, óf ze bellen man om hem op te halen.

amk

amk

15-02-2011 om 17:46

Dan

ga ik de achterwachten van de achterwachten bellen.
Mijn vader altijd wel bereid om het halve land door te rijden, ouders van vriendinnetjes, de schoonouders van mijn ex. En de werkdag zo veel mogelijk in korten.
Even snel naar het werk en zorgen dat vergaderingen in telecons worden omgezet.
En als het echt niet lukt, dan hebben ze gewoon heel erg pech op het werk.

May

May

15-02-2011 om 20:03

Hier ook wel eens de paracetamoltruc hoor..

Laatst nog, zoon zegt dat hij zich niet lekker voelt, ik denk dat het wel meevalt en breng hem toch naar school. Helaas, heb net een half uur gereden naar mijn werk, draai de parkeerplaats op, school belt, kind heeft overgegeven in de klas.. Tsja... toch maar weer naar huis...

Yta Chalne

Yta Chalne

15-02-2011 om 20:37

Niet

Kinderen die ziek zijn, bleek, niets hebben gegeten en zich beroerd voelen gaan hier nergens heen. Ik heb nog helemaal nooit gehad dat werkelijk de wereld verging als ik niet kwam werken, maar als ik mezelf onmisbaar acht regelt man iets, of heeft oudste wel een paar uur vrij om even in te springen, dat gaat meestal vrij makkelijk. En anders bel ik Hele Belangrijke Werkafspraken rücksichtslos af. Heel bevrijdend om te zien dat dat gewoon gaat

NaShA

NaShA

15-02-2011 om 20:58

Echt ziek

dan probeer ik of man toch vrij te krijgen. Calamiteitenverlof heet dat dan....Ik heb geen achterwacht en al helemaal geen achterwacht van achterwacht. Dat weet mijn baas ook (ik heb het hem maandag nog even fijntjes ingewreven)...Dus bij ziek kind, afhankelijk van rooster Nashaman, neem ik vrij.

Sascha2

Sascha2

16-02-2011 om 10:13

En ik

Bij een ziek kind neemt mijn man of ik vrij. Als ik vind dat ik te onmisbaar ben en een van de kinderen is ziek, dan neemt mijn man vrij of mijn ouders worden ingeschakeld. Mochten zij niet kunnen, dan zal ik denk ik de buren of een broer proberen in te schakelen. Tot nu toe is het gelukkig geen probleem geweest, maar ik begrijp je dilemma.

Sascha2

Sascha2

16-02-2011 om 10:19

O jee

Mijn dochter drukte zojuist op verzenden. Waar ik nog antwoord op wilde geven is je vraag of er weleens paracetamol wordt gegeven en een kind dan naar school/kdv gebracht wordt. Soms wel, als ik het idee heb dat dat kan. Twee weken geleden had mijn jongste met vlagen verhoging, waarna ze ging slapen en haar temperatuur weer zakte. Ik heb haar toch maar naar het kdv gebracht, uitgelegd wat er aan de hand was en bovendien mijn werk zodanig ingericht dat ik snel naar huis zou kunnen als het nodig zou zijn. Ze heeft die dg 1x verhiging gehad en daarna niet meer. Een week later was ze echt ziek en kon ik vrij nemen. Volgens mij kun je trouwens zorgverlof opnemen bij een ziek kind.

Buren?

Bij zulke dingen nemen we vrij 1 van ons. Soms kan dat niet en dan vragen we opa's oma's of tantes om langs te komen. Hoeft niet hele dag. B.v. Ik ga werken 9.00 uur en tante komt om 10.00 uur en blijft tot half 12 en 12.00 uur komt man thuis (pauze en brood eet ie maar in de auto) half uurtje en om half 2 ben ik thuis ofzoiets.
Of als het een hele dag is organiseer ik opa 's morgens en tante 's middags een anderhalf uur. telefoon naast kind met nummer voorgeprogameerd.
Een uurtje ziek alleen is heel wat anders dan de hele dag,toch?
En ze zijn toch ziek,dus slapen ze w.s. veel of hangen op de bank voor de t.v.
Als opa's,oma's en tantes ook niet kunnen dan hebben we de buren nog. De ene buurvrouw komt 's morgens even 2 tot 3 keer kijken en een praatje maken en de andere buurman 's middags. Maar deze laatste is alleen een optie als al het andere is geprobeerd.
Andersom heb ik zo al wel eens op buurmeisje ' gepast' die ziek op de bank lag. Wel vanuit huis dus,buurmeisje sliep zowat de hele dag, dus erg veel om op te passen is er dan niet,elk uur even kijken...Wat laten drinken,eten aanbieden, even praatje maken.
Dus zover dat het nodig was om ze half ziek naar school of KDV te brengen is nog nooit gebeurd.
groeten albana

Sascha2

Sascha2

16-02-2011 om 12:33

Klopt izar

Klopt als een bus . Jammer genoeg geeft mijn werkgever hierin aardig wat tegengas, althans bij collega's. Te zot voor woorden, want het is een wettelijk recht. Maar ach, de enkele keer dat ik vrij neem voor een ziek kind ga ik (vooralsnog) de discussie niet aan. Een tijdje geleden heb ik een fikse discussie moeten aangaan om mijn volledige rechten op ouderschapsverlof te kunnen veilig stellen (ik haalde het in mijn hoofd om langer dan een jaar verlof te willen ). Voor nu ben ik even discussiemoe. Maar zoals je het beschrijft klopt het.

NaShA

NaShA

16-02-2011 om 13:30

Calamiteitenverlof

kan je ook aanvragen als je kind 's morgens al ziek is en je geen oppas geregeld kan krijgen die dag...

Lou

Lou

16-02-2011 om 15:07

Blijft lastig

Ik heb hierover ook wel eens een draadje gestart, lang geleden en het blijft lastig hoor, vind ik. Uiteindelijk gaat kind altijd voor werk, dat wel. Maar ik heb het ook wel eens zo gebogen dat ik haar op een werkdag licht kwakkelend naar school stuurde met de belofte dat ze dan de volgende dag (vrije dag) mocht thuisblijven. Dat gaf dan zo veel voorpret dat ze daarop de dag wel doorkwam, hmmm tamelijk discutabel wel eigenlijk. Maar goed, dat was een combinatie van licht kwakkelen en eigenlijk-niet-te-verzetten werkafspraken van zowel mij als man. In de ziekere en minder werkurgente gevallen ga ik thuiswerken of neem ik vrij. Over calamiteitenverlof of zorgverlof heb ik het nog nooit gehad met mijn werkgever. Ik weet ook niet of ik dat wel wil doen, eigenlijk. Is hij daarvoor verzekerd? Hij heeft een piepklein bedrijfje, ik ben het enige personeelslid en hij is altijd waanzinnig makkelijk en coulant met al mijn privé-beslommeringen. Doorbetalen omdat mijn dochter ziek is vind ik dan best veel gevraagd. Maar misschien is dat wel onzin en moet ik er gewoon op staan. Ik zal er eens wat info over opzoeken.

Kiki

Kiki

16-02-2011 om 18:53

Hier blijf ik meestal thuis

De afgelopen tijd meer gebeurd dan me lief is. Heb ik een afspraak die ik niet kan afzeggen neemt mijn man vrij.

Anders vraag ik mijn hulp, mijn oppas of mijn moeder. Maar dat is nog niet voorgekomen.

Vic

Vic

16-02-2011 om 20:04

De paracetamoltruc

Een kind dat als een dood vogeltje op de bank zit, ga ik niet met een paracetamol naar school sturen. Als ze gewoon een beetje niet lekker zijn of verhoging hebben, geef ik ze wel eens paracetamol, maar dan meld ik het even bij de leerkracht. Een paar weken geleden wilde ik voor het eerst echt zorgverlof opnemen, maar heb het uiteindelijk niet gedaan en in het weekend nog wat uurtjes gemaakt.

Guinevere

Guinevere

16-02-2011 om 20:14

Uiteindelijk

Uiteindelijk waren béide kinderen weer behoorlijk ziek vannacht en vanmorgen vroeg. Man is dus thuisgebleven. Hier helaas geen grootouders of familie om de boel waar te nemen. Nu zit ik weer te twijfelen wat ik morgen met ze zal doen, maar dan heb ik parttimedag dus geen probleem.
En Lou, ik moet wel lachen om je verhaal. Afgelopen maandag hebben wij oudste eigenlijk ook op die manier naar school gestuurd. Een paar extra paracetamollen in zijn schooltas en huppa! Toen was het nog geen zombie natuurlijk. Uiteindelijk blijft hij dan natuurlijk wel langer ziek dan als je hem niet forceert naar school te gaan.
Calamiteitenverlof of zorgverlof heb ik nog nooit opgenomen. Ik neem gewoon vrij of lever mijn overuren in. Of ik werk thuis, wat vandaag geen optie was vanwege allerlei overleggen. Ik heb ook nog nooit weerstand gehad als ik vanwege een ziek kind niet kom werken, want ik ben wel baas over mijn eigen werkagenda. Baas heeft volgens mij nauwelijks een idee wat ik de hele dag uitvoer.

hommelien

hommelien

17-02-2011 om 22:05

Niet altijd zo simpel

Kinderen die zich beroerd voelen gaan nergens heen,de wereld vergaat niet als ik niet kom werken, ja klopt natuurlijk wel. Maar in sommige werkkringen hangen veel mensen vast aan die ene persoon en dan is het heus niet zo simpel om te zeggen mijn kind is ziek dus ik kom vandaag niet.
Hoe zouden jullie het vinden als je een afspraak hebt in het ziekenhuis, je hebt zelf een dag vrij genomen en kinderopvang geregeld, je reist naar de stad, je komt daar en er wordt gezegd, helaas de kinderen van de dokter hangen bleek op de bank en zijn niet zo lekker, ze heeft net gebeld dat ze vandaag daarom niet komt. Deze Hele Belangrijke Werkafspraken gaan dus rücksichtslos niet door. U kunt een nieuwe afspraak maken, 's kijken we hebben over een week/een maand/2 maanden weer een gaatje.
Als dat iemand zou overkomen dan denk ik dat er hier niet mild over werd gedacht. Zomaar al die mensen laten zitten die moeite hebben moeten doen om vrij te krijgen, hun kinderen onder te brengen, die die belangrijke uitslag of dat belangrijke onderzoek zouden krijgen, voor een stel bleke en hangerige kinderen? Schande! Die dokter zou haar zaakjes beter voor elkaar moeten hebben, waarom kan haar oppas dat niet regelen!? Als die kinderen nou in coma in het ziekenhuis lagen alla, maar voor zoiets?

Vic

Vic

18-02-2011 om 10:11

Hommelien

Ik denk dat mensen met dat soort beroepen een andere/betere achterwacht geregeld hebben. Mijn zus werkt in het basisonderwijs en kan niet zomaar thuis blijven als haar kind ziek is. Mijn zwager is dus altijd de pineut bij een ziek kind, en zij hebben er ook nooit discussies over.

hommelien

hommelien

18-02-2011 om 16:45

Vic

Dat is dan wel weer een leuke discussie. Want waarom zouden mensen met -dat soort beroepen- wel een goede achterwacht moeten hebben en anderen, met ook een arbeidscontract en een baas die hun salaris betaalt, hoeven dat niet en mogen gewoon zeggen ik kom niet want mijn kind ziet bleek daar is zorgverlof voor uitgevonden?
Ik voel dat ik een beetje pikkerig wordt van mensen die zo borstklopperig doen van
-zich beroerd voelen gaan hier nergens heen-bel ik Hele Belangrijke Werkafspraken rücksichtslos af- En
-zo beroerd voelt (met of zonder koorts) dat ik vind dat ze niet naar school kan, dan kan ze ook niet naar 'de gebruikelijke adressen' (wat die ook mogen zijn). En dan blijft ze dus thuis-
Wat het basisonderwijs betreft ken ik verschillende varianten. Mensen zoals jouw zus maar ook mensen die vinden dat ze dan niet kunnen komen werken. De schoolkinderen worden gewoon over andere klassen verdeeld immers.

Hommelien: totaalplaatje

Daar hoef je niet pikkerig van te worden joh. Mag natuurlijk wel. Maar het gaat gewoon om het totaalplaatje. In zorg of onderwijs kan je heel slecht gemist worden, daar staan weer andere voordelen tegenover. Conjunctuurongevoeligheid bijvoorbeeld. Altijd werk.

Op de lange termijn regelt zich dat vanzelf. Als het te ongunstig wordt lopen de mensen weg, als ergens een luizenbaantje te vergeven zal er een concurrent komen die het voor minder kan.

hommelien

hommelien

19-02-2011 om 08:48

Rodebeuk

Ik bedoel niet de voor en nadelen van verschillende beroepen.
Er is hier iemand die zegt dat haar kinderen ziekjes zijn (niet vreselijk ziek) en dat zij en papa dringend de hele dag op het werk nodig zijn. Ze vraagt zich af of ze ze met paracetamol en al op de gebruikelijke adressen zal/kan afleveren. Dan komen er reacties van vreselijk Goede Moeders (okee mijn invulling) als mijn kinderen bleekjes zien dan blijven ze Thuis en zeg ik Alles Af, en als ze niet naar school kunnen kunnen ze óók nergens anders heen dus blijven ze thuis (en ik ook).
Met mijn voorbeeld wilde ik laten zien dat die Goede Moeders het waarschijnlijk niet zo zouden waarderen als iedereen er zo mee omging. Heb je een vakantiedag genomen, oppas gezocht of je kinderen meegesjouwd, vroeg op, bus, trein, en kun je onverrichter zake weer terug om dat de kinderen van je gesprekspersoon bleekjes zagen die dag.
Het is behalve een Goede Moeder kwestie vooral een kwestie van laat je werksoort het toe en/of van je eigen arbeidsgevoel, of alle anderen op de wereld altijd rücksichtlos achter je bleke kinderen komen of toch niet.

Janna3

Janna3

19-02-2011 om 17:52

Gut

Als kinderen niet heel erg ziek zijn, waarom zou je ze geen paracetamol geven en naar school of KDV sturen? Als het niet gaat word je heus wel gebeld. Maar in het geval van 'niet helemaal lekker' heb je juist kans dat afleiding wonderen doet. Dat doe je zelf toch ook, als je je niet helemaal lekker voelt meld je je toch niet direct ziek?

May

May

19-02-2011 om 22:05

De andere kant van het verhaal

is dat je een 'doodziek' kind 'direct' op moet halen omdat het niet gaat. Je komt thuis en het kind zegt blij 'kan ik vandaag nog met iemand spelen'

Guinevere

Guinevere

20-02-2011 om 13:54

Uiteindelijk2

Uiteindelijk zijn de kinderen allebei levensechte zombies gebleken. Allebei zijn ze de rest van de week thuisgebleven en de weekend-sociale activiteiten zijn allemaal gecanceld. Maar nu gaat het echt beter, ook al willen ze allebei niet eten. Morgen gaan ze weer naar "de gebruikelijke adressen".
Ik ben echt blij dat mijn man toch nog vrij kon krijgen, want mijn werkafspraken waren Erg Belangrijk voor de voortgang van het project, en duldden geen uitstel. Ik hoop dat de ziekte niet opnieuw oplaait, want morgen heb ik weer Belangrijke Zaken af te handelen, en dan zou ik toch echt aan de beurt zijn om de klos te zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.