Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Riny

Riny

27-02-2009 om 07:56

Kinderogen: advies opticien voldoende?

We hebben een dochter van 8,5. Wij, de beide ouders, hebben een bril nodig. Ik zelf sinds ik een kind was (waarschijnlijk ook deze leeftijd) en al snel had ik een sterkte nodig van -5,5 en -6. Ik had onze dochter bij een lenzencontrole ook eens meegenomen naar de opticien. Deze constateerde dat ze een brilletje nodig heeft: -1,25 en -1,75.
Echter, het toeval wil dat ik wekelijks (d.m.v. vrijwilligerswerk) contact heb met een huisarts, deze is weer bevriend met een oogarts (regionaal als erg goed bekend staand). Hierover pratend hoorde ik dat niet elke (oog-)arts het een goed idee vindt om meteen een bril aan te schaffen. Kinderogen zijn nog in de groei tot 12 jaar en er kan ook sprake zijn van een oorzaak die met simpele oefeningen kan worden opgelost, bijv. ‘fixatieproblemen’.
Nu vraag ik me af: is het niet raadzaam om, vóór ik een bril ga kopen, haar eerst te laten zien bij een oogarts ? Misschien (denk ik dan met mijn ‘lekenverstand’) ga je anders iets aanwennen dat helemaal niet nodig is, waardoor het misschien juist als nadeel heeft dat je uiteindelijk dáárdoor de situatie verslechtert.
We hebben nog geen bril aangeschaft.
Ik heb mijn eigen huisarts deze vraag voorgelegd (via een e-mail consult). Echter mijn eigen huisarts geeft aan dat een goede opticien best kan beoordelen of er daadwerkelijk sprake is van een oogafwijking die anderszins opgelost kan worden, blijkbaar ook als deze ALLEEN een test doet om te kijken welke ‘visus’ er is en met welke sterkte deze opgelost kan worden.
Ik heb nu echter mijn twijfels. Heeft iemand hier ervaring mee ?? ‘Is er toevallig een (oog)arts in de zaal’ ??
Bij een opticien in de regio is ook een optometrist werkzaam: is het een idee om daar een ‘second opinion’ aan te vragen ??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

27-02-2009 om 09:17

Goede vraag...

Hier min of meer hetzelfde dilemma: mijn man heeft de indruk dat onze zoon van nog geen 9 niet echt goed ziet (zelf hebben we beiden een bril, ik vanaf een jaar of 9, inmiddels rond de -10) en ik vroeg me af of een meting van een opticien voldoet als richtlijn voor een bril.
Ik lees dus graag mee!
En hoe weet je wat een goede opticien is? Is een Pearl opticien bijvoorbeeld per definitie minder goed? (Via verzekering moeten we eigenlijk naar Pearl).
Jesse

marie

marie

27-02-2009 om 10:26

Oogmeting is gratis

Hallo Jesse,
Voor zover ik weet is een oogmeting altijd gratis bij de opticiën (wij hebben daar nog nooit voor betaald) en het maakt voor de verzekering dus niet uit waar de oogmeting gedaan wordt.
Je zoont is oud genoeg voor een meting bij de opticiën. Een goede opticiën zal je doorsturen naar de oogarts/optometrist als hij het niet vertrouwd. Vanaf 10 jaar worden oogmetingen niet meer standaard bij de oogarts gedaan, alleen als er medische oorzaak is (paar maanden geleden net met jongste afscheid genomen van de optometriste in het ziekenhuis, omdat ze 10 jaar geworden is.
Voor je zoon zou ik wel kijken of Pearl een beetje collectie kindermonturen heeft, want dat kan bij de "ketens" soms tegenvallen. Wij gaan met de kinderen altijd naar de plaatselijke zelfstandige opticiën, met een hele grote collectie kindermonturen.
Trouwens oudste heeft vanaf 9 jaar een bril en daar zijn we ook nooit voor bij de oogarts geweest. De metingen van de opticiën waren prima.
Nog even over dat "fixatieprobleem". Hmmm, hoe moet dat dan met het niet goed op het bord kunnen kijken op school, geen ondertitels op tv kunnen lezen, etc.? Kinderen moeten geen leerachterstand gaan oplopen omdat ze het zonder bril niet goed kunnen zien. En door het niet alles goed kunnen zien, kunnen ze ook last van hoofdpijn krijgen en vermoeid worden. Riny - welke voor oplossing heeft de huisarts daarvoor?
Oudste begon ook met glazen van -1,25. Zij was/is heel erg blij met haar bril. Zij wil gewoon altijd alles goed kunnen zien (ze draagt de bril dus ook de hele dag).
Dus Riny en Jesse - mijn ervaring is dat de meting van een opticiën prima is.
succes

Vic

Vic

27-02-2009 om 10:50

Toch doorverwijzing

Ik zou toch eens een afspraak maken met een oogarts of orthoptist. Mijn kinderen waren een stuk jonger toen ze een bril kregen (3), maar mijn oudste van 9 moet de komende jaren nog naar de orhoptist voor de metingen. Misschien gelden er andere regels voor bijziende kinderen (die van mij zijn verziend), maar 8,5 is nog best wel jong natuurlijk.

mama 78

mama 78

27-02-2009 om 11:46

Hier hetzelfde

Toevallig hebben wij hier ongeveer hetzelfde.
Mijn dochter (8) klaagde over wazig zicht aan 1 kant. (Dit ontdekte ze toen ze 1 oog afdekte)
We hebben als eerste naar een opticie gebeld, die zei dat ze geen oogmetingen doen bij zulke jonge kids.
Toen naar de HA gebeld, die stuurde ons door naar een hele goede opticien. Inmiddels hebben we een oogneting gedaan en heeft ze idd. aan 1 kant -2.
We kregen een briefje mee met de resultaten en hebben inmiddels een verwijsbrief voor de orthoptiste of de oogarts!
Ik ben dus benieuwd, de opticien raadde aan om het nog een keer beter te laten bekijken.

Jesse_1

Jesse_1

27-02-2009 om 13:52

Bedankt

werkt tevens als schop onder de kont .
Ik heb de Pearle opticien gebeld en we mogen gewoon langskomen voor een oogmeting. Bij - krijgt hij een bril, bij + moet hij doorverwezen worden naar de oogarts. (Hij ziet slecht in de verte, dus het zou dan een - zijn). En verder zien we dan wel even.
Ik hoop dat mijn man het gewoon fout heeft .
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

27-02-2009 om 13:53

Ik kijk dus eerst even bij Pearle, ook als hij een bril nodig heeft gaan we toch niet meteen een montuur uitzoeken en kan ik altijd nog naar onze 'vaste' opticien gaan.
Jesse

Riny

Riny

27-02-2009 om 15:02

Marie: geen enkel probleem tot nu toe

Tot nu toe is er van geen enkel probleem sprake: geen hoofdpijn, geen vermoeidheid (integendeel: ze bruist van de energie), geen leerachterstand: ze doet het héél erg goed op school.
Omdat ik (na jaren) weer eens naar de opticien ging, heb ik haar 'op goed geluk' meegenomen. Bij navraag vertelde ze tóen dat ze achterin de klas de woorden op het bord niet goed kan lezen, maar blijkbaar wél als ze zich er goed op concentreert. Ze deed dan soms een paar stappen naar voren om te kijken. De juf heeft me dat echter nooit doorgegeven, dus blijkbaar viel het niet erg op.

Annet

Annet

27-02-2009 om 18:09

In ieder geval een bril

Volgens mij zijn het + ogen die in de loop van de jaren wel eens over gaan. Maar niet - ogen.
Mijn dochter had met -1 al flinke hoofdpijn en misselijkheid toen ze nog geen bril had. Toen was ze 7.
Vanaf dat ze een bril heeft, meldt ze altijd zelf dat ze niet meer goed ziet. Ze kan dan het bord op school niet meer goed lezen, heeft last met de ondertiteling op tv, etc.
Ze heeft het altijd goed. Er zit dan minstens een half punt achteruitgang in, soms meer. Ondertussen is ze 11 en gaat de achteruitgang minder snel.
Sport je dochter ook? Een bal zie je met een afwijking van -2 toch echt minder goed aankomen!

Oogarts

Loop zelf in het UMC te Utrecht(vanwege een oogziekte) toen ik daar de vraag stelde waar ik het beste de ogen van me dochter kon laten meten was het antwoord luid en duidelijk : oogarts !!. Mijn oogziekte is niet erfelijk dus wat dat aan gaat was het niet om die rede. Ze gaven mij het advies om zeker tot de leeftijd van 12 jaar het bij een oogarts te laten meten. Mijn dochter is nu 10 jaar en moet nog steeds elk jaar naar de oogarts om te kijken of andere glazen noodzakelijk zijn. Hier bij Hans Anders meten ze niet eens bij kinderen.

Bastet

Bastet

28-02-2009 om 09:03

Klopt lieke

Om die reden wil onze opticien niet eens meten bij kinderen.
Bastet

marie

marie

28-02-2009 om 12:58

Verschilt per ziekenhuis?

Hallo
onze dochter met - en cilinders van 10 jaar oud hoeft/mag dus niet meer terug te komen bij de oogarts/optometrist in het ziekenhuis.
Wat typischt dat bij een ander ziekenhuis de grens bij 12 jaar ligt.
groetjes

Lys Lionne

Lys Lionne

01-03-2009 om 19:45

Een goede opticien...

...verwijst kinderen onder de 13 jaar naar de oogarts! Het werd al eerder genoemd: kinderen kunnen 'iets' met hun ogen dat volwassenen niet meer kunnen (sneller focussen e.d) en alleen een onderzoek met oogdruppels kan een 100% betrouwbare uitslag geven.
Bovenstaande is mij op het hart gedrukt door onze orthoptiste en de oogarts.

Jesse_1

Jesse_1

01-03-2009 om 20:31

Okay!

Ik bel morgen eerst ook nog even met de huisarts voor zijn mening!
Bedankt! Jesse

Jesse_1

Jesse_1

04-03-2009 om 21:30

Weer meer info

De huisarts zei: op laten meten door de opticien en bij afwijking terugkomen met de meting.
De opticien was er nu zelf en die zei: bij kinderen onder de (...) bij kleine afwijking ALTIJD bij oogarts na laten meten. Die geeft oogdruppels voor een goede meting (en die mag de opticien niet geven).
Zoon had rond de -1, helaas een bril nodig dus, en we gaan dus een verwijzing voor de oogarts vragen bij de huisarts... De afwijking kan dan zomaar -2 of -3 zijn.
Ben jij er al uit Riny?
Jesse

Riny

Riny

05-03-2009 om 01:04

Nog vol twijfels

maar ik denk erover om mijn oogarts te bellen om te vragen naar hun advies. Ik word zelf elke 5 jaar gecontroleerd, omdat dat blijkbaar wenselijk is als je onder de -5 zit (en jaaa hoor, ik behoor tot de gelukkigen).
Heb tot nu toe veel gewerkt en thuis druk programma, dus het is er nog niet van gekomen.
Ik denk dat ik uiteindelijk toch bij de oogarts terecht ga komen, dan maar zonder goedkeuring van de huisarts, al ga ik haar wel inlichten. Normaalgesproken ben ik een erreg volgzaam typetje, maar nu roept 'iets' binnenin.... nee, niet zomaar meteen, zonder verder onderzoek.....

reina

reina

06-03-2009 om 09:13

Riny (beetje ot)

" Ik word zelf elke 5 jaar gecontroleerd, omdat dat blijkbaar wenselijk is als je onder de -5 zit (en jaaa hoor, ik behoor tot de gelukkigen)." is dat geadviseerd door je oogarts? Ik laat mijn ogen alleen controleren als ik een nieuwe bril koop en dan door de opticien. Toen die me een keer doorstuurde naar de oogarts omdat hij iets niet vertrouwde werd ik daar nog net niet weggekeken ... ( ik zit tegen -7)

Zelfde ervaring als reina

Ook ik kom alleen nog maar bij een opticien en als die het nodig vindt gaan we maar weer eens op de lange wachtlijst bij de oogarts. Met onze dochter moesten we overigens wel langs de oogarts, zij was toen 7. Maar bij de oogarts bleek er verder niets aan de hand te zijn.

Riny

Riny

11-03-2009 om 00:41

Reina en maggietel

ja
geadviseerd door de oogarts !
Vroeger was het elke 2 jaar, nu elke 5 jaar. Het schijnt dat het netvlies wat meer kans loopt op beschadiging en hij kijkt me dus niet weg, integendeel !
Toevallig was ik pasgeleden met een huisarts in gesprek die hetzelfde verhaal vertelde.
Voor mijn dochter heb ik inmiddels een afspraak gemaakt bij de oogarts, de eigen huisarts begreep dat ik (gezien alle twijfels) hier naar toe wil en is zo lief om een verwijsbrief te maken.

Riny

Riny

20-03-2009 om 21:14

Reina en maggietel: de uitleg!

Sinds gisteren had mijn man plotsklaps een 'vlek in het oog'. Lang verhaal kort: vandaag huisarts en een uur later oogarts. Ik ben eigenlijk altijd in de veronderstelling geweest dat hij ergens rond de -3 zat, dus ik schrok nogal toen de oogarts meldde: -7 (aan één kant, andere kant -4,5). Naderhand bleek dat hij toch al geruime tijd rond de -6,5 zat.
Maar: omdat hij nu voor het eerst bij de oogarts zat, kreeg hij meteen spontaan de uitleg WAAROM ogen van -5 of méér, maar beter in de gaten gehouden kunnen worden. (Eerlijk is eerlijk: het was dezelfde aardige oogarts als die waar ik elke 5 jaar kom).
Bij -5 of meer krijgt het oog (de hele oogbol neem ik aan) een andere vorm, feitelijk wordt het in totaliteit meer 'langgerekt'. Door deze vorm wordt het netvlies ook 'uitgerekt'. Het gevolg daarvan is dat het netvlies dunner is en daardoor makkelijker kan scheuren of loslaten. Man bleek al een scheurtje te hebben, maar dat was een 'oude'.
Advies bij weggaan was: (licht-) flitsen in het oog zijn trouwens altijd een reden om snel naar 'n (oog)arts te gaan.

Kari1

Kari1

21-03-2009 om 10:41

Kip/ei

maar net iets anders.
"Bij -5 of meer krijgt het oog (de hele oogbol neem ik aan) een andere vorm, feitelijk wordt het in totaliteit meer \'langgerekt\'.
Nee, doordát je oog langgerekter is en niet rond heb je die min-bril nodig. Bij een beetje langgerekt -1, bij iets meer -2 etc. Als je -7 nodig hebt om goed te kunnen zien betekent dat dat je oog behoorlijk lang is. En dan komt het verhaal van dat netvlies. Een sterk myoop (bijziend) oog heeft door zijn vorm een grotere kans op netvlieslosting.
kari

Riny

Riny

22-03-2009 om 12:45

Kari1

hoi Kari: dát zal het zijn
Het klinkt alsof je 'er verstand van hebt'. Pas nádat we bij de oogarts weg waren kwam bij mij de vraag bovendrijven: kun je ook iets doen om te voorkómen dat het netvlies beschadigt ? Mij lijkt van niet, maar als er wel preventie mogelijk is, is het wel fijn om te weten waar je dan rekening mee zou kunnen houden. Weet jij dat toevallig ?

Minnie

Minnie

22-03-2009 om 14:48

Op advies van de oogarts..

..mag mijn zoon (9, maar toen net 8) zijn ogen laten meten bij de opticien. Ze heeft zelfs een aantal goede opticiens doorgegeven. Bij problemen verwijst de opticien door naar de oogarts.

Het meten bij de orthoptist gebeurde trouwens zonder druppeltjes! Hij is ná de meting pas gedruppeld om de oogarts in z'n ogen te laten kijken. De meting is dus exact het zelfde gedaan als een opticien het zou doen...

Minnie

Kari1

Kari1

22-03-2009 om 17:18

Riny

Nee, ik zou geen preventie weten. Regelmatige oogartscontrole zodat die een evt. beginstadium kan ontdekken, en meteen contact opnemen als je zelf onraad vermoed, kunnen bijdragen aan een zo spoedig mogelijke behandeling met een zo goed mogelijk resultaat. Hier lees je iets meer over netvliesloslating.
http://www.oogartsen.nl/oogartsen/glasvocht_netvlies/netvlies_loslating_ablatio/
Kari

Riny

Riny

22-03-2009 om 20:34

Da's duidelijk, dankjewel

wat een mooie site Kari
dankjewel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.