Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Effe zo

Effe zo

02-07-2012 om 21:39

Kinkhoest dilemma

Oudste dochter heeft 1 of 2 kinderen in de klas met kinkhoest. Zelf is ze flink aan het hoesten, wordt nu wat minder, maar het gekuch blijft.
Jongste is nu waarschijnlijk aangestoken, heeft van kleins af aan al een blafhoest en die hoor ik nu weer regelmatig.
Ik weet niet of ze kinkhoest hebben, ze zijn ingeënt. Het heeft m.i. niet zoveel zin om naar de huisarts te gaan, want er is geen behandeling.

Nu komt het dilemma: op donderdag gaan ze naar opa en oma, daar komt ook nichtje van 2. Bij nichtje thuis is nog een klein nichtje van 7-8 weken. Laat ik mijn dochters naar opa en oma gaan of niet? Voor alle duidelijkheid, ze komen dus niet direct in contact met het kleinste nichtje.

Graag jullie reactie!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fianna

Fianna

02-07-2012 om 22:02

Draai het om

Wat zou jij zelf het prettigst vinden als de situatie omgekeerd was, jij met een baby van 7/8 weken en indirect contact met neefjes/nichtjes die evt met kinkhoest besmet zijn.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

02-07-2012 om 22:03

Nee

toevallig kreeg ik net op mijn werk een instructie over kinkhoest van de GGD. Als je ingeënt bent kun je het wel krijgen, maar in een milde variant. Alleen voor zuigelingen is kinkhoest zeer gevaarlijk. Ik zou dus geen risico lopen dat die baby via haar zusje besmet wordt.

Tirza G.

Tirza G.

02-07-2012 om 22:44

Nee

Niet doen. Kinkhoest kan dodelijk zijn voor jonge baby's.

Tirza

Nee

Als je niet weet of het een gewone hoest is of kinkhoest zou ik het risico niet nemen om anderen te besmetten. Misschien toch een goede reden om wel even naar de huisarts te gaan? Zodat je zelf weet of het nu wel of niet om kinkhoest gaat. Want hoe lang kunnen je kinderen dan niet naar opa en oma? Als het kinkhoest is hoe lang is het dan besmettelijk?

Ik vind dit niet eens een dilemma

Ik kan me niet voorstellen dat je serieus zou overwegen de kinderen naar opa en oma te laten gaan waar ook nog een ander kindje van 2 is. Een zieke 2-jarige is toch ook voor niemand leuk. Dan is er bij dat meiske ook nog een babyzusje.......

Niet doen

Hier een vergelijkbare situatie gehad. Oudste had een kind in de klas met kinkhoest (gediagnosticeerd) en wij hadden een familiegebeuren waar ook een baby was. Van onze oudste wisten we niet eens of hij ook een heel milde kinkhoest had, maar bij die baby moest hij weg blijven. Helaas pindakaas, niet erheen dus.

effe zo

effe zo

03-07-2012 om 19:08

Bedankt

De reden waarom ik twijfel, is omdat van de GGD kinderen met Kinkhoest niet thuis hoeven te blijven. Ze mogen gewoon naar school en naar het kdv. (waar dus ook kinderen en broertjes en zusjes zijn).

Savon, ik heb wat moeite met je reactie "een zieke 2-jarige is toch ook voor niemand leuk"... Natuurlijk is het niet leuk, maar dat geldt toch voor elk ziek kind? Het is echt niet zo dat het me niks uitmaakt of die 2 jarige ziek wordt, maar zij is ingeënt.

Bedankt voor alle reacties. Ik neigde zelf ook al naar nee, niet doen, maar door de tegenstrijdige informatie ging ik twijfelen.
Aantonen dat een kind Kinkhoest heeft is overigens nog best lastig, kan door een bloedtest of een kweek. Tegen de tijd dat je weet wat het is, is het kind niet meer besmettelijk...

Guinevere

Guinevere

03-07-2012 om 20:46

Dat advies van de ggd

Dat advies van de GGD is mij zo uitgelegd: tegen de tijd dat de kinkhoest is gediagnostiseerd bij een KDV-kind, is het al met zoveel andere kinderen op het KDV in contact gekomen, dat thuisblijven mosterd na de maaltijd is. Maar dat is natuurlijk niet vergelijkbaar met het blootstellen van een baby aan een mogelijke kinkhoestpatient.
Baby (toen 3 mnd) was hier 5 jaar geleden trouwens inderdaad besmet met kinkhoest, via het KDV waar wel waarschuwingsborden hingen. Maar het kwaad was al geschied, wat hem een ziekenhuisopname opleverde. Wij waren er snel bij maar het kan zeer ernstig zijn voor jonge niet geheel gevaccineerde kinderen.

Irene

Irene

04-07-2012 om 10:02

Zelf

5 jaar geleden heb ik zelf kinkhoest gehad (notabene besmet door onze eigen huisarts, die met kinkhoest en al gewoon vrolijk doorwerkte en patiënten zag. Eigenlijk best apart. Vooral ook omdat ze het pas vertelde toen ik daar kwam omdat ik vermoedde dat ik kinkhoest had, een paar weken na een eerder bezoek aan haar en ze wist dat ik 3 kleine kinderen had. Maar goed, ik had toen teveel aan mijn hoofd om daar ook nog wat mee te doen...). Mijn kinderen waren toen 6, 3 en 8 maanden. Toen ook zoon van 3 begon te kuchen hebben alle 3 de kinderen preventief een AB kuur gekregen. Voor mij was dat toen al te laat, dus ik heb 3 maanden gehoest en er erg veel last van gehad. De kinderen zijn er gelukkig wel goed doorgekomen.
Ik zou bij een vermoeden van kinkhoest echt uit de buurt van kleine kinderen en vooral baby's blijven. En als je een vermoeden hebt van kinkhoest, vertel het dan aan je omgeving, zodat anderen er alert op kunnen zijn en snel naar de huisarts kunnen bij klachten. Als je er snel bij bent helpt AB namelijk nog wel en kun je de periode met klachten aanzienlijk verkorten.

Effe zo

Effe zo

05-07-2012 om 09:02

Tja

Dat is dus het vreemde. Dat die huisarts weet dat ze kinkhoest heeft en toch doorwerkt.

Ondertussen is het hier opgelost en komen mijn dochters voorlopig niet bij hun nichtjes in de buurt.
Jammer, dat wel, ze hebben hun nichtje van 7 weken pas 2 keer gezien. Maar we weten waar we het voor doen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.