Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

sonnetje

sonnetje

11-08-2018 om 09:35

Knobbeltje in borst ontdekt: huisartsenpost of wachten tot maandag

Ik heb gisteravond bij het naar bed gaan een knobbeltje in mijn linkerborst ontdekt. Geen idee hoe lang het er al zit. Aan de buitenkant is niets te zien, geen ingetrokken tepel of iets dergelijks. Is ben er best wel van geschrokken.
Is het verstandig om nu met de huisartsenpost te bellen of kan ik beter tot maandag wachten? Ik weet het niet zo goed.


Alison

Alison

11-08-2018 om 09:42

Wachten

Tenzij er iets acuuts is zou ik gewoon wachten. Dus dik worden, verkleuren, warm aanvoelen, pijn doen etc.
Dat knobbeltje zit er waarschijnlijk al een hele tijd dus dat hoeft echt niet vandaag nog bekeken te worden.
Voor je geruststelling, ik heb 3x een knobbeltje gevoeld. Alle keren naar de huisarts geweest en met alle toeters en bellen in het ziekenhuis bekeken. Alle keren was het een onschuldige cyste. De kans op een cyste is stukken groter dan de kans op iets kwaadaardigs. Dat wil niet zeggen dat je het niet serieus moet nemen maar in de stress zitten is ook weer niet nodig.
Sterkte en ik duim voor een goede afloop.

Eefje

Eefje

11-08-2018 om 10:31

Google naar

Een borstkanker kliniek in je buurt. Je hebt van die diagnose in één dag klinieken (waar mogelijk natuurlijk) en die besparen je onnodig wachten. Ik werd destijds doorverwezen door huisarts naar plaatselijk ziekenhuis, moest weken wachten tot ik aan de beurt zou zijn en dan nog wachten op de uitslag. Ik kreeg deze tip en wist de volgende dag waar ik aan toe was.

Op de site van zo’n kliniek zie je dan meteen of ze wellicht vandaag ook open zijn en of je ze meteen kunt bellen en anders bel je maandagochtend.

Sterkte, zoals alison zegt, de kans dat t meevalt is vele malen groter dan dat het kwaadaardig is

Vogel

Vogel

11-08-2018 om 11:18

Bellen

Bel even naar de huisartsenpost. Zij kunnen de goede vragen stellen en beoordelen of er haast bij is of dat je maandag naar je eigen huisarts kunt.

Als je doorverwezen wordt kan het handig zijn om te kijken waar je snel terecht kunt. Ik bel voor dat soort gevallen mijn ziektekostenverzekering, zij hebben daar goed zicht op en dan weet je ook gelijk zeker dat het vergoed wordt.

Overigens ga ik er van uit dat als je huisarts zich zorgen maakt, je met spoed terecht kunt bij je eigen ziekenhuis. Maar meestal is het loos alarm gelukkig.
Sterkte!

sonnetje

sonnetje

11-08-2018 om 15:16

Reactie

Voor mijn eigen gemoedsrust toch maar even gebeld met de huisartsenpost. Er werd idd aangegeven tot maandag te wachten, omdat er in het weekend geen onderzoeken zoals echo of mammografie worden gedaan.
Dank jullie voor de reacties. Ik hoop ook dat het idd niet iets ernstigs is (borstkanker komt wel in de familie voor, waardoor dat wel in mijn hoofd meespeelt)

Sukke

Sukke

11-08-2018 om 16:57

Mammapoli

Hier hebben we ( kleine stad) een mammapoli. Je krijgt als het kan dezelfde dag naar soms met een weekend ertussen 2 afspraken. Vroeg voor de onderzoeken en 2 u later voor de uitslag. Geen wachttijd hier daardoor. Kijk of er een ziekenhuis in de buurt is met zo'n poli . Sterkte

Wacht tot maandag

https://www.santeonvoorborstkanker.nl/borstkanker/wat-is-borstkanker/symptomen-van-borstkanker/

@Sonnetje, voelt het aan als een erwt in een zak diepvriesdoperwten of is het net wat meer langwerpig; geïrriteerde melkklieren?

Eens liet ik een mammogram maken. Paniek, verdachte vlek en geen historie van mammogrammen om te beoordelen of dit kalkplaatjes waren. Drie dagen later had ik een MRI. Uitslag onschuldige kalkplaatjes.
Toen pas hoorde ik meer vrouwen over hun ervaringen vertellen. Zo was er eentje die minder koffie ging drinken als de afspraak op de kalender stond omdat veel koffie drinken bij haar resulteerde in meer vlekken op de foto. Maar andere vrouwen hadden al eens een punctie gehad.

Ik wil je met deze reactie je angst niet afdoen als overtrokken maar ik hoop dat dit de paniek wat kan doen wegnemen, nu je zo midden in het weekend zit.

Werk wel aan een persoonlijk historie van mammogrammen zodat bij een volgende mammogram de eerdere erbij gehaald kunnen worden.

Geschrokken

De schrik vanwege familie is zo herkenbaar. Ik schrok ook want oma was vroeger aan agressieve vorm gestorven.
De arts gaf aan dat het alleen om de eerste lijn ging, dus mijn moeder of zus. Die waren niet bekend met positieve mammogrammen; situatie oma telde niet mee.

Triva

Triva

12-08-2018 om 16:31

Flanagan

Zus is tweede lijn, net als oma....

Nee hoor Triva.

2e lijn is als er een bloedschakel tussenzit. Zoals oma-kleinkind en oom-neef.
Ouders, broers en zussen zijn 1e lijns familie.

Triva

Triva

12-08-2018 om 17:29

nou nee wil

https://www.nationalacademic.nl/annuleringsverzekering/vragen/verzekerden/wie-zijn-mijn-eerste-en-tweedegraads-familieleden

Eentje omhoog of eentje omlaag in generatie is eerstegraads, voor een brus moet je eentje omhoog én eentje omlaag.

mama van twee

mama van twee

12-08-2018 om 17:37

Medisch is anders dan juridisch

Medische Definitie

Medisch, wordt de mate van relatie met het aantal gedeelde genen. Familieleden die 50 procent van je genen delen zijn uw eerste graad. Dit omvat uw biologische ouders en kinderen, evenals uw volledige broers en zussen. Half broers en zusters, die ongeveer 25 procent van je genen delen, zijn tweede graad.

http://ziggewarde.com/article/wat-is-een-eerstegraads-familielid

Oké.

Ik dacht dat dat bij bloedverwantschap en erfelijkheid anders was ingedeeld.
Niet dus.

Wat mama van twee zegt.

..... zo heb ik het ook altijd begrepen.

Struisvogel

Struisvogel

12-08-2018 om 18:12

Dan toch maar?

Ik heb al maanden een grote, enigszins zachte, beweeglijke bobbel in mijn borst. Van de week viel me op dat die borst ook meer hangt dan de andere. Toch maar naar de huisarts dan? Bij mijn laatste mammografie, vijf jaar geleden, zagen ze ontelbare cystes, niets kwaadaardigs. Maar ja, je weet het nooit zeker.

Struisvogel.

Ik ben ook zo'n struisvogel maar adviseer graag dat je idd even naar de huisarts moet.
Morgen bellen!

Eerste lijn

Mijn oma deelde 50% van de genen met mijn moeder; ze deelde dus niet 50% van de genen met mij en is tov mij niet de eerste lijn.

Struisvogel,

Zelfs al is het niets, vraag in ieder geval een jaarlijkse of een om de jaar controle om de veranderingen voor jezelf in kaart te brengen.

Op zich ook best raar dat ze dit vijf jaar geleden bij jouw niet ingevoerd hebben.

Struisvogel

Struisvogel

12-08-2018 om 20:13

Flansgan

Elke twee jaar werd me aangeraden. Dat is dus wat langer. Morgen maar bellen. Hopelijk is de huisarts niet met vakantie want om naar een vervanger te gaan is ook zo overdreven.

Struisvogel,

Dat maakt in deze toch niets uit; de plaatsvervanger schrijft gewoon een verwijsbriefje, ziekenhuis maakt de foto en de plaatsvervanger laat je weten of je je niet ongerust hoeft te maken of dat je contact dient op te nemen met je eigen huisarts of het ziekenhuis.

Hoe eerder die foto, hoe eerder je weet waar je aan toe bent.
Als je doorverwezen wordt naar het ziekenhuis, maakt het toch niet uit of dit via een plaatsvervanger gebeurt of via je huisarts.
Je huisarts wordt sowieso ook op de hoogte gebracht dmv de info die hij/zij van het ziekenhuis ontvangt.

Je oude mammogrammen zitten bij ziekenhuis A nu eenmaal in het archief, het gemakkelijkste is om in dezelfde ziekenhuis een mammogram te laten maken. En als iemand die bekend is met veel cystes evt vragen om een MRI. Al is het maar voor je gevoel van veiligheid en niets missen.

In dit proces kan een huisarts toch weinig voor je doen. Of je gaat direct door de molen of ze adviseren over een half jaar weer langs te komen of , of
Maar de huisarts speelt daarin zo’n kleine rol, dat je het m.i. daarop niet moet laten hangen.

sonnetje

sonnetje

12-08-2018 om 20:30

voelbare vorm en kanker familieleden

Het voelt als een flinke harde knikker. Het lijkt ook wat gevoelig/pijnlijk te zijn, want ik dan maar als een goed teken zie, omdat tumoren over het algemeen niet pijnlijk zijn
Mijn moeder en haar twee zussen hebben borstkanker gehad. De zussen van mijn moeder zijn er aan overleden.
Eigenlijk had ik om de zoveel jaar een mammografie moeten laten maken (en had ook gemogen vanwege de borstkankerhistorie in de familie)... tja, struisvogel he

Tip

Als de zwelling te pijn doet onder die mammogramplaten, vraag dan om een foto met een hogere intensiteit. Dat vergroot de kans dat de foto in één keer lukt en niet over gedaan hoeft te worden zodat je niet onnodig te maken krijgt met een herhaling van dat fijne pletten van het weefsel.

Ingekapseld

@Sonnetje, hopelijk is het ingekapseld en ben je er op tijd bij!
Morgen weet je meer.
Je hebt van de huisarts alleen een verwijsbriefje nodig zodat je een afspraak kan maken in het ziekenhuis.

Sonnetje,

Ook voor jou geldt, vraagt naast de mammogram om een MRI. Juist vanwege de meerdere gevallen.

sonnetje

sonnetje

12-08-2018 om 20:58

flanagan

Dank je voor de tips.
Ik ga morgenochtend in ieder geval gelijk de huisarts bellen.

sonnetje

sonnetje

14-08-2018 om 08:56

Huisarts

Gisteren bij de huisarts geweest. Hij gaf aan dat knobbeltjes in de borst altijd nader onderzoek vergen, maar dat zijn alarmbellen niet gelijk afgingen. Hij heeft direct gebeld met de mammapoli voor overleg en ik heb komende donderdag een afspraak.
Er worden dan een echo en mammogram gemaakt, waarna ik gelijk de uitslag krijg. Een MRI-scan vonden de huisarts en de assistente van de mammapoli nog niet nodig.

Rust

Hopelijk sta je, na de eerste schrik, nu iets wat rustiger in de onzekerheid.
Wacht de resultaten af. Als ze twijfelen over een uitkomst, kan een MRI nog altijd gemaakt worden.

Bij mij gaf de MRI een geruststellend antwoord.
Hopelijk is er bij jou geeneens een MRI nodig.

sonnetje

sonnetje

16-08-2018 om 10:24

Opluchting

Vanmorgen de onderzoeken gehad. Het blijkt een cyste te zijn! Volgende week terug naar de huisarts om te bespreken of en zo ja wat er eventueel aan gedaan kan worden.

Tine Winkel

Tine Winkel

16-08-2018 om 10:27

gelukkig maar

inderdaad een hele opluchting weet ik uit ervaring.

Volop

Volop

16-08-2018 om 10:32

Geen zorgen

Cystes komen heel vaak voor. Mijn borsten zitten er vol mee, en flinke ook. Je hoeft er niks mee, tenzij ze pijn doen. Bij mij komen en gaan ze. De grootsten zijn ongeveer 2 cm in doorsnede, ik heb tientallen kleintjes van een halve cm. De grotere cystes net onder de oppervlakte voel je zitten als knobbeltjes. Ik heb een tijdje een pijnlijke cyste gehad, die kon gedraineerd worden, maar dat zag ik toch niet zo zitten. Na een paar maanden was die cyste vanzelf kleiner geworden en deed geen pijn meer.

Mij is vezekerd dat de cystes na de overgang verdwijnen. Ik vraag me wel af of ik dan nog borsten over heb...

Ik doe trouwens geen mammografieën meer, daar zien ze niet genoeg detail op. Ik vraag direct op een echografie. Ik ga ongeveer eens per jaar, voor de zekerheid.

Ook volop

Ook volop

16-08-2018 om 10:35

Inderdaad

Hier ook volop cystes. Soms gaat er een pijn doen en zorgt voor een harde plek of knobbel. Hebben ze in het ziekenhuis niet direct voorgesteld de cyste even leeg te prikken? Dat hebben ze bij mij wel gedaan, is een klusje van nog geen minuut tijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.