Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

mente

mente

23-03-2009 om 23:30

(koemelk)allergie experts?

Mijn zoontje, nu 20 maanden, had na de geboorte een koemelkallergie (hij kreeg borstvoeding, had bloed in elke ontlasting wat verdween zodra ik stopte met koemelk) Toen hij 1 was is hij getest in het ziekenhuis. Die test mislukte deels maar het leek er wel op dat hij over zijn allergie heen was. Hij reageerde in ieder geval totaal niet op de koemelk die hij tijdens de test wel binnenkreeg (totaal 80cc) Ik gaf nog steeds borstvoeding en begon weer kaas op koemelk-rijk brood te eten etc, zonder reactie bij zoon.
Sindsdien krijgt hij zowel koemelk als soyamelkproducten, al probeer ik de hoeveelheden wel wat binnen de perken te houden. Dat is maanden goed gegaan, maar nu blijft hij maar snotneuzen hebben, en sinds 1,5 week heeft hij uitslag/eczeem aan de mondhoeken. Ik vraag me af of er toch sprake is van allergie?
Is het mogelijk dat hij toch weer opnieuw een koemelkallergie heeft of is dat onlogisch? Moet ik eerder aan een allergie voor soya denken of iets anders? Hoe kan ik dat het best uittesten? Stel dat ik koemelk en soya tijdelijk uitsluit, hoe vervang ik dat dan het best?

groet mente

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

24-03-2009 om 09:16

Hmm

mente:
"Dat is maanden goed gegaan, maar nu blijft hij maar snotneuzen hebben, en sinds 1,5 week heeft hij uitslag/eczeem aan de mondhoeken. Ik vraag me af of er toch sprake is van allergie?"
Mijn eerste reactie is, dat alle kinderen van die leeftijd snotneuzen hebben, en uitslag bij je mondhoeken is ook niet echt bijzonder.
Is er een reden om je speciaal zorgen te maken?

Kinderarts

Als je het echt wil weten zul je terug moeten naar de kinderarts voor een bloedonderzoek en een dubbelblinde prococatie test.

Waarom ben je eigenlijk met soja begonnen? Dat eiwit lijkt erg veel op dat van de koemelkeiwitallergie maar een soja-allergie is veel lastiger. Zie www.kindereczeem.nl

Overigens heb ik hier geleerd van de dubbelblinde voedselprovocatie dat mijn dametje niet meer reageert op de toegediende hoeveelheden melk, maar ze had nog wel IgE in haar bloed, dus het kan zijn dat ze geen heftige reactie meer krijgt die te meten is maar dat net wat veel melk e.d. wel tot een toename van het eczeem kan leiden.

Wat betreft die uitslag in de mondhoeken: ik heb hier een likker (mjam die lippen), een wrijver (altijd natte mond voor zijn gevoel) en een sabbelaar (snachts met nattte doekjes in de mond). Tsja, dan is er verder niets aan de hand, maar zijn die mondhoeken wel bijzonder kapot...

Tja

mijn eerste reactie is dezelfde als die van Tinus. Er zijn legio kinderen met langdurige snotneuzen en plekjes rond de mond. Het klinkt mij meer als een hardnekkige, maar simpele verkoudheid (en wat wil je met dit weer?).
Waarom meteen aan allergie denken?

Linda99

Linda99

24-03-2009 om 11:59

Ervaring

Hier helaas meer dan genoeg ervaring. En ook periodes dat ze milder reageerde dan anders. Maar bij ons waren er wel meer symptomen.

De snotneuzen zijn echter nooit weggeweest net als de lichte eczeem plekken op d'r armen en benen terwijl ze nu wel over d'r allergie heen is. Dus dat hoeft niet per definitie iets te zeggen.

mente

mente

24-03-2009 om 22:25

Gerustgesteld

Bedankt voor de reacties, ik ben al wat gerustgesteld. Mijn 1e conclusie allergie is dus wat voorbarig. Hij heeft lang borstvoeding gehad en net nu ik daarmee ben gestopt krijgt hij die uitslag. Daarbij zei de dietiste in het ziekenhuis tijdens die provocatietest dat een reactie op koemelk meestal begint met uitslag rond de mond.
Maar het kan dus makkelijk een andere oorzaak hebben.

lady grey, Ik gaf hem als baby pap met borstvoeding, maar dan moest ik eerst kolven dus toen hij 1 was ben ik pap met soya gaan uitproberen omdat ik met koemelk nog wat voorzichtig wilde zijn. Ik zal eens op die site kijken die je noemt.

groet mente

Rembrand

Rembrand

25-03-2009 om 08:47

Mente.

Je kan toch zelf proberen of zijn allergie weer aan het opspelen is. Uitslag/eczeem bij de mondhoeken kan zeker voedingsgerelateerd zijn. Bloed in de ontlasting van een borstgevoede baby lijkt me een heftige uiting van allergie. Dat hij nu dus weer gaat reageren op koemelk of soya is niet ondenkbaar.
Waarom ben je overigens soya gaan geven. Dit is ook erg allergeen en kinderen met koemelkallergie lopen kans om ook een soya-allergie te ontwikkelen. Jammer genoeg is deze vaak erg hardnekkig
Als je nog borstvoeding geeft ( zo'n twee tot drie voedingen per etmaal ) heeft hij helemaal geen andere zuivel nodig dan die van jou.
M.

Rembrand

Rembrand

25-03-2009 om 08:50

Mente.

Ik had niet goed gelezen en zag over het hoofd dat je net gestopt bent met de borstvoeding.......
M.

Dochter ook koemelkall en soya

min dochter heeft 1 jaar goed gereageerd op soya,maar ook toen werd ze all voor soya. Ze heeft toen n tijd rijstemelk gehad,maar voor bv. toetjes is dat niet geschikt. Nu is mn dochter 11 en er voor n deel overheen gegroeid, ik kan haar alles met mate geven.Beetje melk op cornflakes, mag ze niet opdrinke/lepelen. Krijgt wel wat yoghurt af en toe, soms kaas, weing chocola. En ze heeft ook n allergie voor gekookte wortels,doperwten, mais, vis.
Het kan dus met elkaar te maken hebben...ik wens je sterkte en geduld, wijsheid ook bij het uitvogelen wat wel/niet kan!!

Rembrand

Rembrand

27-03-2009 om 11:09

Rugby.

Kan je geen pudding maken met rijstemelk ( kookpudding zoals custard bijvoorbeeld ).
Ik heb er nooit mee gekookt, want mijn zoon gebruikte het alleen voor zijn cornflakes. Hij verdraagt namelijk wel karnemelk en andere zure melkprodukten.
M.

Nee rembrand

nee dat koken lukte dus niet, geen saroma, geen griesmeel....maar yogurt verdroeg ze wel en dus maakte ik saroma banaan met yoghurt en bibberpudding (jelly).
We kwamen er wel en nu gebruiken we houdbare melk, dat verdraagt ze beter dan echte verse melk zeg maar. Ze kan nu af en toe n klein beetje smokkelen, met 1 ding tegelijk en de rest van de 2 dagen streng zijn bv.

Prulletje

Prulletje

28-03-2009 om 17:02

Rugby

Als je kind beter houdbare melk kan verdragen, kan ze dan niet ook gekookte melk verdragen? En dan kan je daar weer toetjes mee maken.

Prulletje

Ooohhhh,,jaaaah denk ik!

nou jij dat zegt, Prulletje, dat moet t haast wel zijn!! We maken wel s warme melk, we maken wel s toetje met gekookte melk, en ze reageerde daar eignelijk nooit op. Maar daar stond ik nooit bij stil, begreep niet waarom ze de ene keer heftiger reageert op melk dan de andere keer(cornflakes 2 ochtenden achter elkaar is fout)....met n gekookt melk toetje kon ze r dan nog best n koekje ofzo bij!!Dat moet het zijn..dat het gekookt was!!!!Heel verhelderend.....ik ga t eens goed in de gaten houden,erg bedankt.

Prulletje

Prulletje

29-03-2009 om 20:58

Graag gedaan

Het enige verschil tussen "gewone" melk en extra lang houdbare is volgens mij de tijd en temperatuur van het verhitten. Vandaar! Het zou mooi zijn als dat voor jouw kind inderdaad zo werkt.

Prulletje

picobello

picobello

05-04-2009 om 11:55

Lactose allergie

toch denk ik dat het een goed idee is om je kind nogmaals te laten testen. Wij hebben bijna 6 jaar getobt met een kind wat altijd verkouden was, nooit heel erg ziek, maar altijd snotneuzen.
Na etterlijke AB kuren uiteindelijk een oplettende huisarts die verder wilde kijken.
Hier reageerd kind niet onmiddelijk op de lactose, maar na 24 uur.
Dit maakte het testen erg lastig, lactose blaastest gaf geen duidelijke uitslag, pas na biopsie.
Wij maken toetjes van alp*o speciaal voor kooktoepassingen, lukt tot nu toe het beste.
Maar idd veel puddingen werken niet met soya.

Rembrand

Rembrand

05-04-2009 om 12:46

Picobello.

Je bedoeld wellicht lactose-intolerantie ?
En een biopsie bij verdenking van lactose-intolerantie ?
Ik weet wel dat er een biopt van de darm kan worden genomen om glutenintolerantie boven tafel te krijgen, maar bij verdenking van lacotose-intolerantie ?
Kan je hier wat meer over vertellen ?
M.

Tinus_p

Tinus_p

05-04-2009 om 14:24

Picobello

Bedoel je mss koemelkeiwitallergie ipv lactose-intolerantie? (is echt wat anders)

Rembrand

Rembrand

05-04-2009 om 15:43

Tinus.

Ik heb ook nog nooit gehoord van een bioptie om koemelkallergie te diagnostiseren.
M.

picobello

picobello

05-04-2009 om 16:31

Lactose

omdat de blaastest geen duidelijke uitslag gaf werd er een biopsie gedaan. Let wel dit was niet alleen voor de lactose intolerantie dan wel zoeken wat de oorzaak dan wel zou kunnen zijn.
Uiteindelijk is de lactose er wel uitgekomen, mede doordat haar lichaam altijd pas na 24 / 36 uur reageerde. De uitslag van de biotopen kwam pas na 1 maand.
De blaastest duurde ongeveer 6 uur, omdat er zeer sterke aanwijzingen waren dat het de lactose was.
( normaal is er na 3 uur wel duidelijk wel of niet)
Er kwam uit de test dat ze op veel verschillende voedingstoffen reageerde en reflux heeft.
Ik weet niet helemaal wat de gang van zaken is in nl, verschilt vaak toch wel wat met Belgie.
Wat ik weet van nl is alleen wat ik zie in bv het kinderziekenhuis oid )

Merel van Bosschensteijn

Merel van Bosschensteijn

05-04-2009 om 16:51

Toch wel

Hallo,

Ook bij mijn kind is twee weken een biopt genomen uit de darm om lactose allergie uit te sluiten. Ook omdat in het bloed te zien is dat hij allergisch is (ook al jaren bekend, allergoloog WKZ staat erbij en kijkt er naar) maar de gewone testen allemaal negatief zijn. rara

We (wij en dok) verwachten er niets van, we zullen wel de auto-immuum kant op gaan qua onderzoeken.
Het kan dus wel Rembrand en Tinus, dat biopt.

Merel

Tinus_p

Tinus_p

05-04-2009 om 17:01

Vooruitgang

Merel:
"Het kan dus wel Rembrand en Tinus, dat biopt."
OK, dat is dus nieuw -vooruitgang is mooi . Zeker bij lactose-intolerantie kan ik me meteen voorstellen hoe dat werkt: je zou lactase kunnen meten in dat biopt. Of gaat het echt om allergie bij jou?

Merel van Bosschensteijn

Merel van Bosschensteijn

05-04-2009 om 17:59

Tinus

Dat is een beetje de vraag; waar hebben we mee te maken; het lijkt er op dat zoon zichzelf vergiftigd maar waarmee, waardoor, alle allergie waardes zijn ernstig verhoogd maar na specifiek testen op allergeen of groep is het resultaat negatief terwijl de allergie lichamen duidelijk zijn (IgE) (met flinke stoot antihistaminicum in het lijf, het is bijna knap). Daarbij komend elke dag jeuk, galbulten, buikpijn, misselijk en duizelig, het is genoeg om eens wat dieper te graven (letterlijk) dan alleen de bekende onderzoekjes. Zoon' s commentaar was; en nu hoop ik dat ze eindelijk eens wat vinden want ik wil er vanaf.

Merel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.